Gå til innhold

Ung ufør og en haug med unger

Anbefalte innlegg

Datter til en nabo har siden hun var ungdom vært veldig syk. Fibromyalgi og ME. Mye styr med veldig fokus på hvor dårlig hun har vært, ikke greid å fullføre verken ungdomsskolen eller starte på videregående. Har bare ligget hjemme i senga.

Moren hennes OG lillebror har også diverse "alvorlige, men usynlige tilstander" som gjør at de ikke kan jobbe eller fungere normalt. Har trygdebiler og diverse utstyr som elektriske rullestoler selv om de f eks GÅR på jakt og leker med barnebarn på lekeplasser, har fått "liggesykkel" osv.

Jenta har siden 16-17 års alder hatt kjærest, og for noen år siden flyttet hun og kjæresten sammen, og har fått 3 (!!) barn på 5 år! 

Jeg har spurt moren hvordan det går siden hun er så syk. Får til svar at det går greit, men hun er fortsatt "like syk".

Hvordan er det mulig å skaffe seg tre unger om du er så dårlig?? Jeg tror dette bare er latskap og snylting, egentlig. 

Akkurat som mor og bror. Slike folk ødelegger for de som faktisk er syke, og jeg kjenner at det bidrar til at jeg får fordommer mot usynlige lidelser.

Jeg vet om flere som jeg lurer på om egentlig er syke, eller bare late. Hvordan kan samfunnet hindre slik snylting på fellesskapets midler? Samtidig som vi beholder ordninger for de som faktisk trenger det?

Anonymkode: 9cfb4...1e4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva? Det innlegget ditt er det mest dømmende jeg har lest på lenge.

Det er nå slik at vi ikke vet hva som skjer bak hjemmets fire vegger, og vi bør holde oss for gode til å spekulere i sykdom, livskvalitet og hva man har krav på. Det er en grunn til at vi har lover og regler i forhold til feks ufør, arbeidsledighetstrygd, barnebidrag osv. La legene henne og Nav bestemme hva som er best for henne og familien, og hold deg for god til å fly rundt på bygda og spre rykter!

Anonymkode: 69d6b...850

Motargumenter er vel at også kronisk syke må få ha et liv. Selv om man ikke klarer jobb trenger man ikke sitte alene og ensom i en trygderettighet uten familie... Om man skal overleve å være kronisk syk, når man ikke er sengeliggende, så trenger man å ha en verdi for noen, og familie er da der mest vanlige å gå for.

Man får jo ikke barn alene, og de som velger å få barn med noen som er kronisk syk vet at de må ta den største jobben og belastningen ved å starte familie.

Akkurat ME er det faktisk vanlig å bli bedre av når man går gravid også, når man kjenner på betydelig bedring er det lett å velge det samme igjen, også kommer smellen når ungene vokser til og man skjønner hvor stor og tung jobb det er.

Men jeg er enig med deg, det er for noen, for lett, å bli ufør. Vi kjenner også en som utnytter systemet

Det er vanskelig å gjøre noe med det uten å ramme de som faktisk er syke 

Anonymkode: fed4a...13f

Det hadde vært tusen ganger mer behagelig og fredelig med "slike" som din nabo sin datter kontra mange med dine holdninger. 

Mistenksomme, fordomsfulle mennesker som snakker ned andre skaper jo mye mer konflikter og dårlig miljø enn "slike" som henne. 

Det må du kanskje tenke litt på? 

Det sagt, så er det ingenting du ikke kan tenke. Tanker er lite farlige som regel, også om de deles over kjøkkenbordet. Men idet du uttrykker disse tankene og vil få med deg andre for å "diskutere" slike synspunkt med konkrete eksempler mer offentlig, så blir du litt skadedyr i mine øyne. Det er nemlig ingenting annet enn skade du skaper. Det kommer absolutt ingenting godt eller konstruktivt ut av dette. 

I mitt hode finnes det ingen jobber som er mer krevende enn å ta vare på, og oppdra barn. 
Det er bare det jeg tenker om det. 

Men hva tenker du da, HI, at denne familien ikke bør vise seg ute blant folk, fordi syke folk holder seg hjemme? 
Eller har du forståelse for at noen dager er bedre enn andre, og at det da kan være koselig å benytte sjansen til å leke litt med barnebarn på lekeplassen? 

Anonymkode: a9870...36c

Annonse

ReneRene skrev (19 minutter siden):

Det hadde vært tusen ganger mer behagelig og fredelig med "slike" som din nabo sin datter kontra mange med dine holdninger. 

Mistenksomme, fordomsfulle mennesker som snakker ned andre skaper jo mye mer konflikter og dårlig miljø enn "slike" som henne. 

Det må du kanskje tenke litt på? 

Det sagt, så er det ingenting du ikke kan tenke. Tanker er lite farlige som regel, også om de deles over kjøkkenbordet. Men idet du uttrykker disse tankene og vil få med deg andre for å "diskutere" slike synspunkt med konkrete eksempler mer offentlig, så blir du litt skadedyr i mine øyne. Det er nemlig ingenting annet enn skade du skaper. Det kommer absolutt ingenting godt eller konstruktivt ut av dette. 

Jeg er ikke enig! Om vi aldri skal tørre å løfte debatten ut fra kjøkkenbordet, vil vi stagnere! Når tjenester i samfunnet er basert på skatter og avgifter som arbeidsføre bidrar til, bør og skal det være rom for at man stiller spørsmål eller påpeker evt svikt i systemet. Vi må tåle at det stilles både spørsmål og krav med tanke på tilgang til fellesskapets midler. Også om du er mottaker. Som lønnsmottaker stilles det temmelig mange krav, og du må også i arbeidslivet vise at du er verd pengene bedriften betaler deg.

Vi må aldri komme dit at man i frykt for at trygdemottakere blir krenket ikke tørr stille spørsmål og påpeke åpenbart misbruk!

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I mitt hode finnes det ingen jobber som er mer krevende enn å ta vare på, og oppdra barn. 
Det er bare det jeg tenker om det. 

Men hva tenker du da, HI, at denne familien ikke bør vise seg ute blant folk, fordi syke folk holder seg hjemme? 
Eller har du forståelse for at noen dager er bedre enn andre, og at det da kan være koselig å benytte sjansen til å leke litt med barnebarn på lekeplassen? 

Anonymkode: a9870...36c

Jeg tenker at om man faktisk er så syk, så får man ikke tre unger på fem år! Så enkelt!

Skjønner ikke sånt jeg heller… 

Har ei venninne på aap. Hun har barn, og får utbetalt 58.000 kroner hver mnd i aap, barnetrygd, bidrag og ett eller annet fordi ene barnet på 20 bor hjemme. Femtiåttetusen!!!!!! (Skal sies at bidraget ikke er noe støtte da) 

Hadde hun vært syk hadde jeg vist forståelse; men det er bare vondt i vilja! Så fort jeg er syk eller sliter med noe ber hun meg være hjemme fra jobb feks. Det har vært mye kaos på jobb, ett kaos jeg ikke orker å stå i så jeg søker nye jobber. Hun ber meg bli sykemeldt, «du kan jo bli ufør da, siden det er så mye greier på jobben din». Det er holdninga. 

Og disse menneskene er faktisk med på å skape det stigmaet de syke ønsker seg ut av!

Anonymkode: 85731...bc1

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er ikke enig! Om vi aldri skal tørre å løfte debatten ut fra kjøkkenbordet, vil vi stagnere! Når tjenester i samfunnet er basert på skatter og avgifter som arbeidsføre bidrar til, bør og skal det være rom for at man stiller spørsmål eller påpeker evt svikt i systemet. Vi må tåle at det stilles både spørsmål og krav med tanke på tilgang til fellesskapets midler. Også om du er mottaker. Som lønnsmottaker stilles det temmelig mange krav, og du må også i arbeidslivet vise at du er verd pengene bedriften betaler deg.

Vi må aldri komme dit at man i frykt for at trygdemottakere blir krenket ikke tørr stille spørsmål og påpeke åpenbart misbruk!

Utgangspunktet til Ts er ikke grunnlag for noen seriøs debatt. Det er et innlegg skrevet om konkrete personer og fordommene hun får på grunn av mistenksomhet eller uvitenhet- mest sannsynlig begge deler. Det at hun tar utgangspunkt i en familie og ut fra et så mildt sagt snevert grunnlag får fordommer mot alle med "usynlige sykdommer" tyder ikke på særlig stor refleksjonsevne og heller ikke noen åpenbar evne til å ta til deg andre synspunkter, langt mindre gå i dybden av dette. Da ville hun ha skrevet på generelt grunnlag og også stilt spørsmål, eller kommet med mer gjennomtenkte synspunkter.

Dessuten er vel debatter om misbruk av midler folk mottar blitt løftet og blir løftet mange ganger. Det er ikke noe man ikke tør snakke om, men det er måten det blir debattert på og hva formålet er.

Å debattere hva skattepenger går til hadde derimot vært veldig nyttig her. Hvor mange kroner og øre som går til hva og hvem hadde vært kjempeinteressant å se meninger om her inne. Også hvor mye hver enkelt betaler i skatt til uføre. Den debatten hadde jeg virkelig satt pris på, for jeg tror ikke så mange her har den minste peiling på hvor mye de betaler til hva. Og det burde man ihvertfall ha kjennskap til før man klager over hva skattepengene går til. 

Jeg tror i det store og hele at dette er en arena hvor slikt ikke kan diskuteres seriøst. Det blir mer sladder og utbrudd som du nok ser, og det har ingenting for seg, annet enn skade. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (39 minutter siden):

Utgangspunktet til Ts er ikke grunnlag for noen seriøs debatt. Det er et innlegg skrevet om konkrete personer og fordommene hun får på grunn av mistenksomhet eller uvitenhet- mest sannsynlig begge deler. Det at hun tar utgangspunkt i en familie og ut fra et så mildt sagt snevert grunnlag får fordommer mot alle med "usynlige sykdommer" tyder ikke på særlig stor refleksjonsevne og heller ikke noen åpenbar evne til å ta til deg andre synspunkter, langt mindre gå i dybden av dette. Da ville hun ha skrevet på generelt grunnlag og også stilt spørsmål, eller kommet med mer gjennomtenkte synspunkter.

Dessuten er vel debatter om misbruk av midler folk mottar blitt løftet og blir løftet mange ganger. Det er ikke noe man ikke tør snakke om, men det er måten det blir debattert på og hva formålet er.

Å debattere hva skattepenger går til hadde derimot vært veldig nyttig her. Hvor mange kroner og øre som går til hva og hvem hadde vært kjempeinteressant å se meninger om her inne. Også hvor mye hver enkelt betaler i skatt til uføre. Den debatten hadde jeg virkelig satt pris på, for jeg tror ikke så mange her har den minste peiling på hvor mye de betaler til hva. Og det burde man ihvertfall ha kjennskap til før man klager over hva skattepengene går til. 

Jeg tror i det store og hele at dette er en arena hvor slikt ikke kan diskuteres seriøst. Det blir mer sladder og utbrudd som du nok ser, og det har ingenting for seg, annet enn skade. 

Man kan jo diskutere seriøst uansett. Man kan også diskutere ting du ikke er interessert i. 

Anonymkode: 02e9a...19f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Datter til en nabo har siden hun var ungdom vært veldig syk. Fibromyalgi og ME. Mye styr med veldig fokus på hvor dårlig hun har vært, ikke greid å fullføre verken ungdomsskolen eller starte på videregående. Har bare ligget hjemme i senga.

Moren hennes OG lillebror har også diverse "alvorlige, men usynlige tilstander" som gjør at de ikke kan jobbe eller fungere normalt. Har trygdebiler og diverse utstyr som elektriske rullestoler selv om de f eks GÅR på jakt og leker med barnebarn på lekeplasser, har fått "liggesykkel" osv.

Jenta har siden 16-17 års alder hatt kjærest, og for noen år siden flyttet hun og kjæresten sammen, og har fått 3 (!!) barn på 5 år! 

Jeg har spurt moren hvordan det går siden hun er så syk. Får til svar at det går greit, men hun er fortsatt "like syk".

Hvordan er det mulig å skaffe seg tre unger om du er så dårlig?? Jeg tror dette bare er latskap og snylting, egentlig. 

Akkurat som mor og bror. Slike folk ødelegger for de som faktisk er syke, og jeg kjenner at det bidrar til at jeg får fordommer mot usynlige lidelser.

Jeg vet om flere som jeg lurer på om egentlig er syke, eller bare late. Hvordan kan samfunnet hindre slik snylting på fellesskapets midler? Samtidig som vi beholder ordninger for de som faktisk trenger det?

ai ai ai. Du har virkelig ikke peiling du. Man kan være mye syk, selvom du møter de på lekeplassen. 

Slikke dømmende folk som deg.. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Du er uviten og nysgjerrig. Vær ett godt menneske du. 

Ang. nav. For 30 år siden var det enklere å bli ufør. 

I dag er det en lang prosess over år. Hit og dit med leger og spesialister. 

Ung ufør er ekstremt sjeldent å få. Bare de mest syke får det. 

Er du missunnelig? Du aner ikke hvordan vedkommende har det bak husets lukkede dører. 

Du ser meg på lekeplassen også. Men må da ligge i senga neste dag. Men det ser ikke du. Så slutt å snakk stygt om andre, slutt å døm andre. 

Anonymkode: 31a38...76a

Annonse

Det er nå slik at vi ikke vet hva som skjer bak hjemmets fire vegger, og vi bør holde oss for gode til å spekulere i sykdom, livskvalitet og hva man har krav på. Det er en grunn til at vi har lover og regler i forhold til feks ufør, arbeidsledighetstrygd, barnebidrag osv. La legene henne og Nav bestemme hva som er best for henne og familien, og hold deg for god til å fly rundt på bygda og spre rykter!

Godt sagt. 😊👏

Så at 1 av 1000 klarer å lure systemet, så skal vi snakke om det? Du sverter de 999 andre da. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

ai ai ai. Du har virkelig ikke peiling du. Man kan være mye syk, selvom du møter de på lekeplassen. 

Slikke dømmende folk som deg.. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Du er uviten og nysgjerrig. Vær ett godt menneske du. 

Ang. nav. For 30 år siden var det enklere å bli ufør. 

I dag er det en lang prosess over år. Hit og dit med leger og spesialister. 

Ung ufør er ekstremt sjeldent å få. Bare de mest syke får det. 

Er du missunnelig? Du aner ikke hvordan vedkommende har det bak husets lukkede dører. 

Du ser meg på lekeplassen også. Men må da ligge i senga neste dag. Men det ser ikke du. Så slutt å snakk stygt om andre, slutt å døm andre. 

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Mannen til ei på jobb ble ufør 6 mnd etter han hadde vært sykemeldt ett år. Han var ufør i ca 20 minutter før han starta 2 firma som han driver nå 

At hun du kjenner "snylter" kan godt være, men å oppdra barn sammen med noen, er piece of cake og kan fint mestres med litt tilrettelegging. Barna er, foruten det første året, i bhg og skole, og det er da mange timer man kan "hente seg inn" på.  Jeg har en blind venninne som er uføretrygdet og følger opp alt av unger. Grunnen til at hun er uføretrygdet er fordi ingen ønsker å gi henne jobb, så både hun og nav ga opp til slutt. Heldigvis har hun barn slik at hun faktisk føler litt mestring og mening i hverdagen.

Jeg har nettopp hatt en operasjon og i den forbindelse var jeg 100 prosent sykmeldt i 12 uker. Klarte fint å ta vare på barna mine likevel, men måtte gjøre det annerledes enn ellers. Men jeg hadde aldri klart å stå i jobb uten så mye tilrettelegging at det ikke hadde gagnet noen. 

Anonymkode: eafd9...af5

Jeg tenker litt annerledes her.

Så flott at hun er ute på lekeplassen med barna. Da får de lekt og vært aktive med jevnaldrende. Mor får avbrekk fra å være inne.

Husk at det å være syk kan være så mangt.
Det å delta på julebord eller annen sosial tilstelning gjennom jobb under sykmelding kan være veldig lurt ved fks. depresjon eller stressrelatert fravær. Det er mye man ikke ser, det meste vil jeg mene.

Anonymkode: b9ce8...e16

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg! 

Anonymkode: f76fe...ec2

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Å kalle andre for skadedyr er stygt gjort, ReneRene. 

Anonymkode: 4b26e...579

Det kan jeg være enig i sånn generelt, men nå skrev jeg "i mine øyne", pluss at jeg tenker i kontekst så var det ikke så ille. Men det blir vel slettet om jeg gikk over streken. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er det tydelig mangel på impulskontroll. 

Anonymkode: d055e...db4

Jeg hadde hatt litt andre bekymringer enn deg, mine første tanker er: Er sykdommene i seg selv noe som kan gå i arv? Vil foreldrene ha overskudd nok til å gi all oppfølging barn trenger og fortjener, med tanke på barnehage, skole og fritidsaktiviteter? Hvis hun skulle bli forlatt eller enke, hvordan blir det da å bli alene med flere barn?

Tenker på den ene siden at det er faktisk en del utenforstående ikke vet om familien og forholdene innad, tenker også at noen burde reflektert mer før de fikk barn når barna blir unge pårørende med mye ansvar tidlig...

Anonymkode: 94d75...2e4

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Mannen til ei på jobb ble ufør 6 mnd etter han hadde vært sykemeldt ett år. Han var ufør i ca 20 minutter før han starta 2 firma som han driver nå 

Og der kommer uvitenheten inn. Ja det høres jo ille ut når man sier det sånn. Men dette er jo ikke dette som er realiteten. Kjenner faktisk flere som er ufør og driver firma. Da har man diagnoser som gjør at man ikke fungerer i vanlig jobb. Og dette blir utprøvd lenge. Er ikke så lett å bli ufør. Og de jeg kjenner er ikke 100 % uføre. Og den resterende prosenten kan man jo jobbe. Har man eget firma så jobber man i sitt eget tempo og styrer selv. 

Anonymkode: c1269...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...