Gå til innhold

Synes du det var slitsomt med konspirasjonsteorier rundt covid?

Anbefalte innlegg

Stortingpolitikernes respektløshet overfor befolkningen gjør at slike teorier kan vokse frem i langt større grad enn noensinne før. Nå kan vi få flere av dem, de kan favne bredere, omfatte langt mer gærne ting som at "de styrer tankene våre med tankestråler fra satellitter i verdensrommet".

Husk på å takke stortingspolitikerne for at vi vil få det slik.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xgjxlQ/tilliten-brest

Anonymkode: c9a1a...5c0

Fortsetter under...

"Vi må forstå slike konspiratoriske førestillingar som symptom, som eit uttrykk for avmakt: avstand til makt og mogelegheit til å påverke, og dei er uttrykk for manglande tillit til dei som har styringsansvar og makt.

Kor lite tillit har ein ikkje til menneska i institusjonane om ein trur dei vil forgifte folk med både covid-19 og vaksinar?"

ostepop123 skrev (6 minutter siden):

Bare nei.

Hva er det du mener han tar feil i?

Selvfølgelig er det en grunn til at folk konspirerer. Og det har veldig mye med mistillit å gjøre- om ikke alt. De stoler ikke på noen, eller rettere sagt det tradisjonelle og konservative. De har opplevd å ikke bli trodd, sett og hørt, og ofte har de blitt lurt og løyet for. Det er også en god del rus og psykiatri i bildet. 

Å skylde på politikere er alt for enkelt. Vi "normale" stoler vel heller ikke akkurat så mye på dem som vi burde kunne gjøre lengre- uten at vi går i koko- boksen. 

Endret av ReneRene

Internett er grunnen til at konspirasjonsteorier oppstår. 
At en person sitter med en syk vrangforestilling om at 5G-master settes opp for å spre covid, er en syk tanke, som lett kan spres utover nettet, og fanges opp av andre psyke. 

Anonymkode: 7d6fa...a0c

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Internett er grunnen til at konspirasjonsteorier oppstår. 
At en person sitter med en syk vrangforestilling om at 5G-master settes opp for å spre covid, er en syk tanke, som lett kan spres utover nettet, og fanges opp av andre psyke. 

Anonymkode: 7d6fa...a0c

Og jo større avstand mellom folk og makt jo større avmakt, jo lettere å ty til det folk har makt over. Da går det ut over slikt som 5G-master og annet.

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Riktig. Og avstand kommer av? 

Politikerne har ansvaret for den avstanden, være seg for å gjøre den avstanden kort eller for at de gjør den avstanden stor. Hvem mener du har ansvaret for avstanden mellom politikere og folk?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

"Vi må forstå slike konspiratoriske førestillingar som symptom, som eit uttrykk for avmakt: avstand til makt og mogelegheit til å påverke, og dei er uttrykk for manglande tillit til dei som har styringsansvar og makt.

Kor lite tillit har ein ikkje til menneska i institusjonane om ein trur dei vil forgifte folk med både covid-19 og vaksinar?"

Hva er det du mener han tar feil i?

Konspirasjonsteorier er på ingen måte et nytt fenomen, ei heller politikere som ikke alltid gjør som de skal, eller som tusker til seg goder når de kan. Avstanden mellom øvrigheta og arbeidsfolk var dessuten langt større før. Jeg er enig med ham i at tillit er viktig. og at politikere bør etterstrebe rettferdighet og åpenhet. Men din konklusjon "Husk på å takke stortingspolitikerne for at vi vil få det slik" er helt borti natta. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Politikerne har ansvaret for den avstanden, være seg for å gjøre den avstanden kort eller for at de gjør den avstanden stor. Hvem mener du har ansvaret for avstanden mellom politikere og folk?

Jeg spurte hva avstanden kommer av? 

ostepop123 skrev (4 minutter siden):

Konspirasjonsteorier er på ingen måte et nytt fenomen

Hvor får du det fra at det skulle være det? Hvem har påstått at det er et nytt fenomen? La oss begynne der.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvor får du det fra at det skulle være det? Hvem har påstått at det er et nytt fenomen? La oss begynne der.

Ja, la oss begynne der - i kombinasjon med at avstanden var langt større mellom politikere og "vanlige folk" før.

La oss ikke glemme at kontrollen med hva politikerne hadde av personlige interesser på ingen måte var like god før som nå. Jeg er interessert i å høre hvordan du får dette til å gå opp.

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Ja, la oss begynne der

Ja, la oss det. Hvor får du det fra at noen skulle ha hevdet at konspirasjonsteorier er noe nytt? For jeg finner ikke det i innlegget som er linket til i HI.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, la oss det. Hvor får du det fra at noen skulle ha hevdet at konspirasjonsteorier er noe nytt? For jeg finner ikke det i innlegget som er linket til i HI.

Nei, men du får se hva jeg skrev over. Jeg kan gjenta det her: La oss ikke glemme at kontrollen med hva politikerne hadde av personlige interesser på ingen måte var like god før som nå. Jeg er interessert i å høre hvordan du får dette til å gå opp.

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Nei, men du får se hva jeg skrev over.

Ja, og jeg svarte at jeg ville ta det fra begynnelsen. La oss prøve igjen, hvor får du det fra at konspirasjonsteorier er noe nytt?

Det er ikke et vanskelig spørsmål å svare på. Du kan fint svare, "i denne setningen i linken din står det at". Eller så kan du sitere hvor jeg har skrevet at det er noe nytt som aldri har eksistert før.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og jeg svarte at jeg ville ta det fra begynnelsen. La oss prøve igjen, hvor får du det fra at konspirasjonsteorier er noe nytt?

Det er ikke et vanskelig spørsmål å svare på. Du kan fint svare, "i denne setningen i linken din står det at". Eller så kan du sitere hvor jeg har skrevet at det er noe nytt som aldri har eksistert før.

Du skjønner ikke at jeg prøver å få med flere elementer i denne vurderingen? 

Hvor har du det fra at konspirasjonsteorier er noe nytt?

Jeg vet du har litt hastverk. Bare slapp av, vi skal gjennom alle påstandene dine. Jeg har deg. Ta det med ro, slapp av. Vi kommer dit. Men først tar vi denne påstanden din om at noen har hevdet at konspirasjonsteorier er noe nytt. Hvor får du det fra?

Jeg sliter noe voldsomt med mannen min. Han er/var en helt oppegående mann med god jobb, pappa og sunn hobby. Så begynte han å se på YouTube når han ble sykemeldt. Nå er han faktisk ikke til å kjenne igjen lenger! Det er helt psykt!! Galskap jeg har faktisk fortalt han at gir han seg ikke med dette orker jeg ikke å fortsette forholdet. Her snakker vi at mennesker er forgiftet av vaksinen. Vaksinen har ødelagt livet hans (meddeler at han var sykemeldt grunnet kneet sitt og siste vaksine ble tatt vel to år siden). Nå er vi på at Obama ikke eksistere, Hillary er drept og er en klone, Biden er en robot osv. jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte men dette har altså tatt helt av. Vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre ;(

Anonymkode: 79448...d03

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet du har litt hastverk. Bare slapp av, vi skal gjennom alle påstandene dine. Jeg har deg. Ta det med ro, slapp av. Vi kommer dit. Men først tar vi denne påstanden din om at noen har hevdet at konspirasjonsteorier er noe nytt. Hvor får du det fra?

Haha, jeg aner ikke hva du tror du driver med her, men denne liksomkoselige pedagogikken din kan du styre deg for. Jeg har beskrevet mitt resonnement over. Jeg kan gjenta det her: konspirasjonsteorier er ikke noe nytt, og de har eksistert også i tider hvor politikerne har vært mye lenger (både sosioøkonomisk og rent praktisk) unna resten av befolkningen. De har eksistert i tider hvor ettersynet med politikernes egne interesser også har vært langt svakere. Kombinasjonen av disse faktorene gjør at konklusjonen din er borti natta. Dette er ikke noe å "takke" stortingspolitikerne for. Det har mer sammensatte årsaker enn din lett populistiske og fryktelig enkle konklusjon.

Du får gjerne tvære på at det ikke står i innlegget at konspirasjonsteorier ikke er noe nytt (det gjør ikke det, det er jeg enig i), men som du muligens ser av resonnementet mitt er ikke det alene premisset for mitt opprinnelige resonnement.

Endret av ostepop123
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter noe voldsomt med mannen min. Han er/var en helt oppegående mann med god jobb, pappa og sunn hobby. Så begynte han å se på YouTube når han ble sykemeldt. Nå er han faktisk ikke til å kjenne igjen lenger! Det er helt psykt!! Galskap jeg har faktisk fortalt han at gir han seg ikke med dette orker jeg ikke å fortsette forholdet. Her snakker vi at mennesker er forgiftet av vaksinen. Vaksinen har ødelagt livet hans (meddeler at han var sykemeldt grunnet kneet sitt og siste vaksine ble tatt vel to år siden). Nå er vi på at Obama ikke eksistere, Hillary er drept og er en klone, Biden er en robot osv. jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte men dette har altså tatt helt av. Vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre ;(

Anonymkode: 79448...d03

Uff, det er ille at det er slik, men det er helt grusomt å oppleve med nære og kjære!

Det må noen til som vet hvordan en håndterer slikt. Det å håne og å forsøke å latterliggjøre nytter ikke. Det er hvert fall sikkert. Det ser jeg en del prøver seg på her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...