Gå til innhold

Pleiepenger. 2 spørsmål

Anbefalte innlegg

Hvis man ønsker å søke om pleiepenger når sykepenger ikke blir rett. Jeg er 50% sykemeldt nå pga jeg er utslitt. Men jeg er ikke syk, omsorgsoppgavene er for store. 

1. Kan man da søke om pleiepenger mens man er sykemeldt? 

2. Det er flere ukers behandlingstid på pleiepenger. Hva gjør man i mellomtiden? 

Anonymkode: 21e9e...3b2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443084-pleiepenger-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kombinere pleiepenger og jobb, men ikke pleiepenger og sykepenger. Dersom du er sykmeldt og søker pleiepenger vil du normalt få avslag fordi du allerede har en stønad for egen sykdom  

Barnet må være pleietrengende - enten i institusjon/sykehus eller i eget hjem. Du får ikke pleiepenger hvis barnet er i barnehage eller på skole.

pleiepenger behandles normalt raskt. Der er ingen stønad i påvente av behandling V søknaden, men du får tilbakebetalt fra søknadsdato

Anonymkode: f3269...0b5

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Du kan kombinere pleiepenger og jobb, men ikke pleiepenger og sykepenger. Dersom du er sykmeldt og søker pleiepenger vil du normalt få avslag fordi du allerede har en stønad for egen sykdom  

Barnet må være pleietrengende - enten i institusjon/sykehus eller i eget hjem. Du får ikke pleiepenger hvis barnet er i barnehage eller på skole.

pleiepenger behandles normalt raskt. Der er ingen stønad i påvente av behandling V søknaden, men du får tilbakebetalt fra søknadsdato

Så jeg bør bli friskmeldt før jeg søker? 

Hvis barnet går på skole, så kan jeg søke gradert pleiepenger?

Men man bør ikke be om ulønnet permisjon i ventetiden (?) Hva gjør man da?

• Pleiepenger for sykt barn er for deg som må være borte fra jobb for å ta vare på et barn som på grunn av sykdom trenger pleie og omsorg hele tiden.

Hvis barnet går på skole, trenger det jo ikke pleie/omsorg slik at du må være borte fra jobb av den grunn?

Det er barnets omsorgsbehov som avgjør om du kvalifiserer til stønaden eller ikke

Jeg vet venninna mi får 50% pleiepenger fordi sønnen er syk. Han går på skole, men der er for slitsomt for henne å jobbe fulltid på dagen og ha omsorgen for han resten av døgnet. Det er vel flere som har barn i barnehage og skole som får pleiepenger? Har jeg inntrykk av på snappen til løvemammaer hvertfall 

Anonymkode: d53f1...f2c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet venninna mi får 50% pleiepenger fordi sønnen er syk. Han går på skole, men der er for slitsomt for henne å jobbe fulltid på dagen og ha omsorgen for han resten av døgnet. Det er vel flere som har barn i barnehage og skole som får pleiepenger? Har jeg inntrykk av på snappen til løvemammaer hvertfall 

Anonymkode: d53f1...f2c

Ja. Det er akkurat det. Jeg klarer ikke å jobbe fullt pga barn. Men er jo ikke syk

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):
  • Pleiepenger for sykt barn er for deg som må være borte fra jobb for å ta vare på et barn som på grunn av sykdom trenger pleie og omsorg hele tiden.

Hvis barnet går på skole, trenger det jo ikke pleie/omsorg slik at du må være borte fra jobb av den grunn?

Det er barnets omsorgsbehov som avgjør om du kvalifiserer til stønaden eller ikke

Jo. Tror det. Hvis omsorgsbehovet er stort

Har du hjelpestønad?

Veninnen min har det fordi sønnen hennes har tourettes og litt tilleggsproblemer. Hun kan ikke jobbe fullt fordi sønnen krever mye mer enn friske barn, han må kjøres til skolen, har mye fravær fordi han ikke klarer komme seg til skolen, må følges opp ettermiddag og kveld.

Tror hun har drøye 5.000 i måneden i hjelpestønad. Det hjelper jo litt når hun må jobbe kortere dager. 

Anonymkode: f6fa9...61f

Jeg fikk 50% pleiepenger når barnet mitt var sykt (spiseforstyrrelse). Hun gikk fortsatt på skolen, men det var mye oppfølging til lege og BUP, og det var korte dager på skole. BUP skrev søknaden og argumenterte for hvorfor jeg trengte pleiepenger. Jeg fikk inntrykk av at jeg ikke kunne søke selv. Behandlingen av søknaden tok 6-7 uker (Oslo) og i den tiden fikk jeg ikke penger. Hadde heldigvis oppsparte midler.

Anonymkode: 312a8...49c

Jeg var sykemeldt 50% da jeg søkte pleiepenger (var sykemeldt i mai og søkte pleiepenger fra juni). Det er en selv som søker, men man må ha legeerklæring som legges ved. Det er viktig at legeerklæringen beskriver godt omsorgsbehovet det syke barnet har. Mener også at erklæringen må komme fra spesialisthelsetjenesten og ikke fastlege (litt usikker).

Første gang jeg søkte tok det 1 (!) dag før det var innvilget. Siste gang jeg søkte tok det nesten 3,5 måned før det var behandlet. Jeg fikk utbetalt vanlig lønn hos arbeidsgiver mens jeg venter. Om den hadde blitt avslått hadde jeg vært nødt til å tilbakebetale.

Anonymkode: d330f...807

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var sykemeldt 50% da jeg søkte pleiepenger (var sykemeldt i mai og søkte pleiepenger fra juni). Det er en selv som søker, men man må ha legeerklæring som legges ved. Det er viktig at legeerklæringen beskriver godt omsorgsbehovet det syke barnet har. Mener også at erklæringen må komme fra spesialisthelsetjenesten og ikke fastlege (litt usikker).

Første gang jeg søkte tok det 1 (!) dag før det var innvilget. Siste gang jeg søkte tok det nesten 3,5 måned før det var behandlet. Jeg fikk utbetalt vanlig lønn hos arbeidsgiver mens jeg venter. Om den hadde blitt avslått hadde jeg vært nødt til å tilbakebetale.

Altså man må ha legeerklæring fra barnets behandler.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har du hjelpestønad?

Veninnen min har det fordi sønnen hennes har tourettes og litt tilleggsproblemer. Hun kan ikke jobbe fullt fordi sønnen krever mye mer enn friske barn, han må kjøres til skolen, har mye fravær fordi han ikke klarer komme seg til skolen, må følges opp ettermiddag og kveld.

Tror hun har drøye 5.000 i måneden i hjelpestønad. Det hjelper jo litt når hun må jobbe kortere dager. 

Anonymkode: f6fa9...61f

Mitt barn har også tourettes og skolevegring osb. Hjelpestønad har jeg ikke hørt om.. takk for tips

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for at du deler. Dette var nyttig informasjon. Godt det ordnet seg ❤️

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...