Gå til innhold

Aksjesaken, sindre

Anbefalte innlegg

Synes det er rart at han/de slipper så billig unna. Hvorfor?

Andre politikere må gå av pga langt mindre alvorlige saker. 

For ikke å snakke om oss vanlige folk, tenke seg til hva son hadde skjedd om vi snyltet noen tusenlapper på skatten, feks jukset på kjøregodtgjørelse eller lignende. 

Eller i de tilfellene der nav har gjort feil, og den uvitende stakkars alenemoren må betale tilbake MED renter. Og de som havner i fengsel pga de har "svindlet nav" enten pga feil de har gjort eller feil nav har gjort. Snakker nå om de som faktisk IKKE har gjort ting med viten og vilje. 

Neida, de store sterke politikerne kan gjøre som de vil.

Anonymkode: 210a8...c7c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443069-aksjesaken-sindre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal vi se. Sindre er ikke politiker, hvilken posisjon mener du han skal gå av? Pr nå er det ingenting som indikerer at han har snytt på skatten. 

Hva mener du det straffbare forholdet er? Hvis vi skal ha ett velfungerende rettsvern i Norge, må man nesten begå en straffbar handling for å bli dømt. Det er derfor nav-skandalen nettopp er en skandale. 

Anonymkode: 94539...e66

Unngå uttrykk som "den stakkars uvitende alenemoren". Det er både manipulasjon som liksom skal vekke sympati pluss at det oppfattes nedsettende og stigmatiserende. Ikke stakkarsligjør folk.

Når det gjelder skandaler som Finnes-saken så blir folk lei. Vi er vant til å engasjere oss  intenst en kort tid, og så forventer vi noe nytt å engasjere  i. Vi har ikke lyst og energi til å følge opp eller gå i dybden av så mye i det tempoet nyheter blir presentert for oss. Så vil pressen fortsette å skrive om saker likevel, men 90% himler med øynene og trekker på skuldrene. 

Saken er på en måte gående for de mest iherdige som vil sette ham fast nå. De er i en posisjon som ikke er heldig, og det er mulig han må stilles mer til ansvar. Jeg gidder ikke engasjere meg jeg heller så mye nå. Er lei, så saken får gå din gang. Jeg har min oppfatning om at Erna har taklet dette bra, men samtidig fremstår de mye mer ressurssterke og smarte enn mange andre, så litt sleipt og urettferdig sånn sett. 

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Unngå uttrykk som "den stakkars uvitende alenemoren". Det er både manipulasjon som liksom skal vekke sympati pluss at det oppfattes nedsettende og stigmatiserende. Ikke stakkarsligjør folk.

Når det gjelder skandaler som Finnes-saken så blir folk lei. Vi er vant til å engasjere oss  intenst en kort tid, og så forventer vi noe nytt å engasjere  i. Vi har ikke lyst og energi til å følge opp eller gå i dybden av så mye i det tempoet nyheter blir presentert for oss. Så vil pressen fortsette å skrive om saker likevel, men 90% himler med øynene og trekker på skuldrene. 

Saken er på en måte gående for de mest iherdige som vil sette ham fast nå. De er i en posisjon som ikke er heldig, og det er mulig han må stilles mer til ansvar. Jeg gidder ikke engasjere meg jeg heller så mye nå. Er lei, så saken får gå din gang. Jeg har min oppfatning om at Erna har taklet dette bra, men samtidig fremstår de mye mer ressurssterke og smarte enn mange andre, så litt sleipt og urettferdig sånn sett. 

Takk for utfyllende svar, imotsetning til de andre som svarte før deg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Verken Sindre eller Erna har gjort noe galt.

Anonymkode: eafd2...5f6

Erna har ikke gjort det hun skal,  å ta ansvar for at mannen ikke kjøpte aksjer. Det er hennes ansvar å sørge for at mannen holdt sin sti ren. Det ansvaret har hun ikke tatt. 

Anonymkode: 498e0...b13

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Erna har ikke gjort det hun skal,  å ta ansvar for at mannen ikke kjøpte aksjer. Det er hennes ansvar å sørge for at mannen holdt sin sti ren. Det ansvaret har hun ikke tatt. 

En kone er da ikke ansvarlig for hva mannen hennes gjør. Hvis du har en partner, er du da ansvarlig for hva din partner gjør? Han gjorde alt dette at på til bak ryggen på henne. Han har bedt om unnskyld for det. Erna kan da ikke overvåke sin mann! Det er trass alt snakk om voksne mennesker.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

En kone er da ikke ansvarlig for hva mannen hennes gjør. Hvis du har en partner, er du da ansvarlig for hva din partner gjør? Han gjorde alt dette at på til bak ryggen på henne. Han har bedt om unnskyld for det. Erna kan da ikke overvåke sin mann! Det er trass alt snakk om voksne mennesker.

Hvis du har klarering til å styre landet er du ansvarlig for å vite hva din partner gjør, ja.

Anonymkode: c75dd...f1a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kan hun det, eventuelt sette noen med kompetanse til å vurdere underveis. 

Jeg jobber i ett yrke underlagt Finanstilsynet, er derfor innom samme type transaksjon som Finnes nå granskes for.

1. du kan ikke basere på tillit i slike verv. Når jeg leverer ett årsoppgjør med en vps, er det påkrevd at jeg innhenter en ekstern bekreftelse fra tredjepart. Den skal vurderes av meg, eller noen andre med nødvendig kompetanse. Jeg kan ikke skrive ett tall basert på tillit. Når du er i en stilling som innebærer at folk skal ha tillit til din integritet og kompetanse, det du leverer skal være iht regelverk og med en armlengde avstand, så må jeg faktisk gjennomføre disse handlingene i tråd med regelverket OG dokumentere det. Vurderingen å basere dette på tillit er ikke godt nok. I min bransje havner man i disiplinærutvalg og risikerer å bli fratatt autorisasjon/konsesjon om dette praktiserer systematisk. Nettopp fordi det er knyttet tillit til min tittel. Det er ingen god grunn til at dette ikke skal være like strengt for asets øverste leder. Tvert i mot. 

2. transparent og åpent. Det er ikke ett brudd på personvern at Finnes gir fullmakt for innsyn til kontrollkomite. Det står han fritt til, det er særs viktig for å beholde tillit. De har valgt en ullen strategi ved å gjemme seg bak personvern. Det er fullt mulig å gi fullstendig innsyn på få minutter. Når du velger å ikke gjøre dette, åpner du for en usikkerhet som igjen vil påvirke din integritet og tillit i samfunnet. 

3. dette ble flagget som problematisk av SMK i forkant, Erna valgte å ikke følge dette opp på tross. Etter min mening direkte brudd på nødvendige kontrollhandlinger når det er tydelig definert som høy risiko i forkant. 

Uten tillit, kan du ikke stå i en stilling hvor integritet er helt nødvendig. Erna må gå etter min mening. 

Anonymkode: 94539...e66

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du ikke fått med deg noe av saken?

Saken er langt fra ferdig, Økokrim har for eksempel ikke bestemt om de skal åpne sak eller ikke. Erna går ikke frivillig, såpass skjemmevett har hun ikke. 

Anonymkode: b066c...eed

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I dette tilfellet er hun statsminister.  Det følger med litt mer ansvar og plikter da skjønner du. Det ser det ut til at mange ikke skjønner, så du er ikke alene om det,  hvis det er en trøst.  

Vi kan ikke ha det slik at politikerne gjemmer seg bak at partner har brutt tilliten, det er ikke min skyld og jeg gjør som jeg vil. Det er mer komplisert enn som så. Faktisk. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det kan være greit å vite hva du prater om. 

Anonymkode: e8059...f5f

Det vet jeg. Men vet du? At det blåses opp i media er ikke fordi du mener at ingen har gjort noe galt.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette! Hun er ansvarlig for å vite hva ektemannen gjør i deres FELLES ØKONOMI! Akkurat som hun gnåler om at alle Nav-klienter må gjøre i sine liv. De har iallfall måttet ta konsekvensen av å ikke å vite om ektefelles økonomi.

Anonymkode: c7013...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...