Gå til innhold

Dyrtid og de fattige blir fattigere

Anbefalte innlegg

Hvor er du i dette, og hva kan gjøres for å endre det? Eller har de store forskjellene kommet for å bli?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dw9311/ny-rapport-om-dyrtid-er-paa-vei-til-aa-faa-et-annet-norge?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Anonymkode: 1b1f5...fa4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443058-dyrtid-og-de-fattige-blir-fattigere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er du i dette, og hva kan gjøres for å endre det? Eller har de store forskjellene kommet for å bli?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dw9311/ny-rapport-om-dyrtid-er-paa-vei-til-aa-faa-et-annet-norge?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Anonymkode: 1b1f5...fa4

Det går bra med oss i alle fall, og det er jeg glad for. Men jeg lurer på hvordan det er mulig å ha flere jobber og likevel ikke gå bra? Det høres mistenkelig ut. Da har du inkasso eller andre ekstreme utgifter på konto. For jeg har inntrykk at det går bra med oss som jobber. Det er de som ikke gidder jobbe som det ikke går bra med. Og det kan de jo selv gjøre noe med.

Anonymkode: fb655...db6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det går bra med oss i alle fall, og det er jeg glad for. Men jeg lurer på hvordan det er mulig å ha flere jobber og likevel ikke gå bra? Det høres mistenkelig ut. Da har du inkasso eller andre ekstreme utgifter på konto. For jeg har inntrykk at det går bra med oss som jobber. Det er de som ikke gidder jobbe som det ikke går bra med. Og det kan de jo selv gjøre noe med.

Det går jo ikke bra med deg. De som ikke GIDDER å jobbe? Stygge menneske.

Anonymkode: b9bc9...7b5

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke fint sagt. De som er alene om alt med lav inntekt sliter. 

Anonymkode: 597b9...b86

De tre øverste og det nest siste punktet er ikke noe problem. Det er ting ikke mange i Norge har vondt av å kutte ned på, for det har vel vært litt for mye av alt av dette i mange år.

Nå må folk begynne å tenke økonomisk, og folk bør begynne å tenke mer på samhold og hverandre ( tror dere det vil skje? )

Jeg har blitt pepra ørene fulle med hvor godt og bra, ja nesten perfekt det er i velferdsstaten vår når jeg har pekt på lite samhold, lojalitet og hjelp man bør forvente. Jeg kunne bare holde munn. 

Men nå.. Hadde jeg kanskje et bittelite poeng likevel? Samarbeid er kjempeviktig nå. Slutt å krangle om uenigheter og finn felles verdier for å lette ting for hverandre. 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

De tre øverste og det nest siste punktet er ikke noe problem. Det er ting ikke mange i Norge har vondt av å kutte ned på, for det har vel vært litt for mye av alt av dette i mange år.

Nå må folk begynne å tenke økonomisk, og folk bør begynne å tenke mer på samhold og hverandre ( tror dere det vil skje? )

Jeg har blitt pepra ørene fulle med hvor godt og bra, ja nesten perfekt det er i velferdsstaten vår når jeg har pekt på lite samhold, lojalitet og hjelp man bør forvente. Jeg kunne bare holde munn. 

Men nå.. Hadde jeg kanskje et bittelite poeng likevel? Samarbeid er kjempeviktig nå. Slutt å krangle om uenigheter og finn felles verdier for å lette ting for hverandre. 

Samhold som i å gi barn bøter for bagateller slik at de ikke kan delta i aktiviteten sin, mener du? 

Anonymkode: 1ace5...6e7

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Samhold som i å gi barn bøter for bagateller slik at de ikke kan delta i aktiviteten sin, mener du? 

Samhold som i å lære barna å følge regler til alles beste, eller samhold som i at foreldre bidrar under trening og kamper. Se løsninger og ikke problemet. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Samhold som i å lære barna å følge regler til alles beste, eller samhold som i at foreldre bidrar under trening og kamper. Se løsninger og ikke problemet. 

Ah. Det er der de fattige svikter altså. De klarer ikke å se løsninger når kontoen er tom! 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ah. Det er der de fattige svikter altså. De klarer ikke å se løsninger når kontoen er tom! 

Nei. De som ikke har god økonomi må tenke løsninger FØR kontoen blir tom. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Nei. De som ikke har god økonomi må tenke løsninger FØR kontoen blir tom. 

Jepp. Der løste du jammen verdens fattigdomsproblem. Jammen ikke verst på en tirsdagskveld. De må bare lære seg å prioritere. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jepp. Der løste du jammen verdens fattigdomsproblem. Jammen ikke verst på en tirsdagskveld. De må bare lære seg å prioritere. 

Folk bruker helt sinnsyke summer på mat. Da mener jeg sinnsyke summer. Har du fulgt med på trådene her inne fks, som handler om økonomi. Fått med deg matbudsjett og hvor mye penger ungene får disponere fritt? Hvor lite oversikt mange har over økonomien fordi de "ikke har trengt det tidligere?" Hva folk prioriterer å bruke penger på til hvilke summer? Alle spørsmål ikke minst om hvor mye man trenger til det ene og det andre i løpet av en måned? 

Har du? For det har jeg gjort, og jeg har også flere ganger påpekt hvor latterlig lite oversikt og økonomisk sans mange har flere ganger. 

Og det er bare her på forumet. Da er nok sannsynligheten ganske stor for at det er ganske mange flere i dette landet som burde få mer oversikt og se gode løsninger. 

Det er ingenting å bli krenket for. Det er noe å ta til etterretning! 

Ps. Jeg er åpen for at brukere her lever i en egen boble på siden av samfunnet forøvrig. Opp til deg å vurdere om det er tilfelle. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Folk bruker helt sinnsyke summer på mat. Da mener jeg sinnsyke summer. Har du fulgt med på trådene her inne fks, som handler om økonomi. Fått med deg matbudsjett og hvor mye penger ungene får disponere fritt? Hvor lite oversikt mange har over økonomien fordi de "ikke har trengt det tidligere?" Hva folk prioriterer å bruke penger på til hvilke summer? Alle spørsmål ikke minst om hvor mye man trenger til det ene og det andre i løpet av en måned? 

Har du? For det har jeg gjort, og jeg har også flere ganger påpekt hvor latterlig lite oversikt og økonomisk sans mange har flere ganger. 

Og det er bare her på forumet. Da er nok sannsynligheten ganske stor for at det er ganske mange flere i dette landet som burde få mer oversikt og se gode løsninger. 

Det er ingenting å bli krenket for. Det er noe å ta til etterretning! 

Ps. Jeg er åpen for at brukere her lever i en egen boble på siden av samfunnet forøvrig. Opp til deg å vurdere om det er tilfelle. 

De fattige må bare lære seg å prioritere. Fabelaktig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fattige må bare lære seg å prioritere. Fabelaktig. 

Så er spørsmålet hvem som er fattige da. For noen er faktisk ikke det pr definisjon, de har bare dårlig økonomistyring. Og for disse så er det faktisk evne og vilje til bedre økonomistyring som må bedres. De som faktisk er fattige er noe annet, dessverre er det noen av dem også. Her burde systemet være bedre, men det er komplekst og vanskelig å «fikse» dette.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Så er spørsmålet hvem som er fattige da. For noen er faktisk ikke det pr definisjon, de har bare dårlig økonomistyring. Og for disse så er det faktisk evne og vilje til bedre økonomistyring som må bedres. De som faktisk er fattige er noe annet, dessverre er det noen av dem også. Her burde systemet være bedre, men det er komplekst og vanskelig å «fikse» dette.

Her er det snakk om reelt fattige mennesker. Men det er ikke komplekst i følge en annen debattant, det er bare å prioritere. Altså er de fattige litt dumme som ikke skjønner det av seg selv. 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (42 minutter siden):

Men de du snakker om er ikke fattige. De har disponeringsproblemer og kan oppfatte seg selv som fattige, men i realiteten er de ikke det. Det finnes folk som tjener godt med penger og allikevel er blakke ei uke før lønning fordi de lever over evne. De er allikevel ikke fattige. Det er ikke de man bekymrer seg for. Det er en helt ny gruppe med fattige nå etter at det har kommet på høye strømpriser, renteøkning og prisstigning. Mange som klarte seg greit før, selv om de levde nøkternt, har nå skrapt kassa til bunns. Husleieøkningen for mange har vært høy i år pga høy konsumprisindeks. Dette kom samtidig med dyre strømmen og en økning i matvarepriser. Gjeldsrådgivere landet over sitter og venter på et ras av tvangssalg av bolig og forbruket av sosialhjelp har økt over hele landet. Det er en god artikkel om det her: https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/08/17/bekymret-for-dyrtida-norge-vil-forandre-seg/ Det er mange husholdninger i landet som sliter veldig og det går ut over så langt mer enn pengepungen. Helse, trivsel, trygghet, stabilitet for barn...å være fattig er så mye, mye mer omfattende enn å ikke ha råd til å betale strømregninga. For å bøte på det må de som sitter på pengesekken på banen. Det må komme målretta hjelpetiltak. Det vil samfunnet spare på i det lange løp. 

Anonymkode: 443e5...91a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Som ikke gidder å jobbe? Hvor skal minstepensjonistene, de uføre og flyktningene begynne å jobbe synes du? Er det plass til to på 89 og 93 samt en med Downs syndrom på din arbeidsplass? Jeg håper at du bare flåser, men jeg er jommen ikke sikker. Når jeg ser "rike" gi råd til fattige om at det er smart å spise på restaurant for å spare penger på strømmen hjemme, eller at de burde ha minst 2 000,- på bufferkonto, så skjønner jeg jo at det er noen som har så lite bakkekontakt at de ikke lenger husker hvordan asfalt føles. 

Anonymkode: 443e5...91a

Økonomi og budsjett ble absolutt inn i skolene fra en tidlig alder. 

Det er synd at lavtlønnede jobber har så lavt lønnsnivå at folk må få krisehjelp fra staten eller få matposer fra veldedighet for å klare seg. Det er ikke mye bærekraftig. Disse jobbene på så vis subsidieres jo indirekte av statskassen. Nei, slik kan det ikke være!

Endret av Elina

Jeg klarer meg helt fint. I motsetning til resten av Norge gikk jeg fra kritisk økonomisk situasjon i 2021/vår 2022 til en svært romslig økonomi nå. Lever fremdeles med samme forbruk som før, men har langt mer å disponere hver måned. 

Hva jeg mener bør gjøres? Politisk kan en del endres via skatteseddelen. Øke minstefradrag og personfradrag, gjeninnføre ekstra fradrag for aleneforsørgere. Fjerne nedre trinnskattnivå og legge den til på de øvre i stedet. Litt mer alternativt er å legge en justeringsfaktor på rentefradrag for huslån i en periode (tilsvarende justeringsfaktor for utbytte), i tillegg fradrag for husleie. Begge deler da opptil en viss sum. Mulig denne delen løses bedre/mer spisset ved å øke inntektsnivå for bostøtte, samt utvide løsningen for startlån i husbanken for å favne flere. 

Vi har en handlingslammet regjering. De kan løse det, men velger å sitte på gjerdet. Utbytte ble justert i oktober i fjor, når det er vilje, er det mulig med andre ord. Sosialistisk og solidarisk meg en viss plass. 

Anonymkode: 46609...754

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi har en handlingslammet regjering. De kan løse det, men velger å sitte på gjerdet. Utbytte ble justert i oktober i fjor, når det er vilje, er det mulig med andre ord. Sosialistisk og solidarisk meg en viss plass.

Anonymkode: 46609...754

Ingen fare, Støre følger nøye med.

Anonymkode: e0d79...6d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...