Gå til innhold

Min mann har valgt å gjøre noe som jeg ikke ønsker å tilgi, så jeg skal nå starte et nytt liv vi har en sønn på 14 år og en datter på 19, datteren har flyttet ut

Anbefalte innlegg

Så jeg må finne et nytt sted og bo for meg og sønnen vår. Jeg ønsker egentlig å starte på nytt langt unna, men han vil nok aldri godta at jeg flytter med sønnen vår. Har dere noen tips til hvordan å starte på nytt etter 25 år? 

Anonymkode: 7f693...f2e

Fortsetter under...

Er vel som ved alle andre samlivsbrudd. Finn et sted å bo, finn ting å fylle tiden med der du ellers ville tilbragt den med eksen, move on.

Om man kan flytte med en fjortenåring er i praksis opp til fjortenåringen, ikke faren. Men om ungen vil bli i nærmiljøet, som de vanligvis vil, blir man.

Anonymkode: 97d3c...435

Du kan jo flytte hvor du vil! Men det er egentlig opp til 14-åringen om han vil flytte med deg eller ikke. Han kan jo bli igjen hos sin far?

Anonymkode: 179b4...d15

Siden du vil flytte langt unna og ikke VIL tilgi, så syns jeg ikke at du skal hverken planlegge eller gjøre noe akkurat nå. Ernas ord om å ikke ta avgjørelser når "det brenner" er kloke ord, og når ting roer seg så vil du lett se hvilke valg du har og handle ut fra dem. Til bedre for ungene også, ikke minst.

Ikke så lett å svare på uten å vite hva mannen har gjort, utroskap er ikke helt likestilt med vold og overgrep.. Ved utroskap og mindre alvorlige ting må du fortsette å ha kontakt pga barna, dere er foreldre sammen uansett om du og han ikke lenger er i et forhold. Da skal også barna ha kontakt med ham og du må gjøre det enklest og best for barna, da må du bo i nærheten av ham. 
Om det er noe alvorlig han har gjort får du heller vurdere å flytte langt. 

Annonse

Du flytter uten din sønn. Det er ditt valg å gå, så han bør bli hos sin far uansett hvor du flytter. Du må finne deg en leilighet der det er plass til sønnen din om han kommer på besøk til deg. Sånn bør det være. Alle andre mener akkurat det samme. 

Anonymkode: fc87c...2e0

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du flytter uten din sønn. Det er ditt valg å gå, så han bør bli hos sin far uansett hvor du flytter. Du må finne deg en leilighet der det er plass til sønnen din om han kommer på besøk til deg. Sånn bør det være. Alle andre mener akkurat det samme. 

Nei, alle andre mener ikke akkurat det samme. Snakk om å være frekk! 

Til TS - Hvis det er slik at du ønsker å flytte ut raskt, så anbefaler jeg et enkelt og midlertidig bosted. Er det snakk om vold, psykisk eller fysisk, så er krisesenter riktig adresse. Når situasjonen forhåpentligvis roer seg litt, om noen uker eller så, da kan du undersøke mulighetene for flytting. En 14-åring bestemmer mer eller mindre selv hvem han vil bo hos. Ta uansett kontakt med familievernkontoret o.l. Og hvis det er det snakk om vold - ta kontakt med politiet. 

Anonymkode: 29cec...dc7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig flytter hun ikke uten sønnen, hvorfor i all verden skulle hun ønske det? Hadde DU flyttet fra ditt eget barn?

Anonymkode: 260a2...bd9

Samlivsbrudd har blitt helt vanlig, så det fikser du.

Flytte langt skal det mye til for at jeg er enig i.

Uansett hva mannen har gjort mot deg må du passe deg for å kreve at barna tar parti.

Pappaen er kanskje ikke perfekt, men han er fremdeles en pappa de er glad i, og det må være greit, også for mamma.

Anonymkode: 52488...ce1

Til alle dere som svarer at "sønnen må bli hos faren": uansett om jeg hadde flyttet til Australia, så ville 15 åringen min blitt med - av egen fri vilje! Fordi jeg og han har så utrolig mye bedre forhold enn han og faren har. Han er glad i far, selvsagt, men han er mye mer avhengig og "på nett" med meg. Så det er ikke SELVSAGT at det beste for HI sin sønn er å bli hos far.

Anonymkode: 0e858...5e6

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig flytter hun ikke uten sønnen, hvorfor i all verden skulle hun ønske det? Hadde DU flyttet fra ditt eget barn?

Hvis den løsningen var den beste for barnet, ville jeg glatt ha gjort det.

Akkurat den logikken du legger for dagen, er den som gjør at uegnede og egoistiske foreldre saboterer når barnevernet vil hjelpe barna deres. De tror at deres tilstedeværelse alltid er best for barnet. Det behøver slett ikke være tilfelle. 

Anonymkode: 108b8...100

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Til alle dere som svarer at "sønnen må bli hos faren": uansett om jeg hadde flyttet til Australia, så ville 15 åringen min blitt med - av egen fri vilje! Fordi jeg og han har så utrolig mye bedre forhold enn han og faren har. Han er glad i far, selvsagt, men han er mye mer avhengig og "på nett" med meg. Så det er ikke SELVSAGT at det beste for HI sin sønn er å bli hos far.

Anonymkode: 0e858...5e6

Nei, ingen har heller sagt at det er best eller at han må det.

Men feilen ligger jo i det du selv nevner, nemlig punktet om "egen fri vilje". Det er veldig uvanlig at 14-åringer ønsker å starte på en ny ungdomsskole, komme fremmed inn i klassen, starte på nytt med nye venner og så videre. Jeg prøvde det selv, og overlevde, men det var veldig hardt hele det første året. At ditt barn ville fulgt deg av sin egen frie vilje, gjør det ikke SELVSAGT at alle andre tenåringer vil det. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis den løsningen var den beste for barnet, ville jeg glatt ha gjort det.

Akkurat den logikken du legger for dagen, er den som gjør at uegnede og egoistiske foreldre saboterer når barnevernet vil hjelpe barna deres. De tror at deres tilstedeværelse alltid er best for barnet. Det behøver slett ikke være tilfelle. 

Hva er ulogisk med mitt svar, sånn helt konkret? Mitt svar var til den som skrev «du flytter uten din sønn». Hvorfor antar du at det er FARS tilstedeværelse som er best for barnet?

Det er jo ingen oppegående foreldre som bare flytter fra barna dine uten å signere n samværsavtale. 
Sønnen til hi er 14 år, synes du ikke han skal få være med å bestemme hvor han skal bo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...