Gå til innhold

De som er eldre, er det bare de som kan være slitne?

Anbefalte innlegg

Jobber på en stor poliklinikk på sykehus. Vi er underbemannet hele tiden og det er høyt tempo hele tiden, tiden strekker ikke til og det er mange baller i luften hele tiden. Og det trives jeg med og takler. Men nå har vi vært underbemannet i 1 år og det blir bare mer og mer å gjøre. Jeg jobber med 3 andre som er fra 47 og opp til 60 år, jeg selv er 38 år.

Vi alle er slitne nå og det røyner på,men jeg får bare høre at jeg som er så ung kan vel ikke være sliten. Nei, altså jeg skjønner at jeg tåler mer fysisk kanskje, men med 3 barn hjemme og det som hører til der så kjenner jeg at jeg er sliten jeg og. Men jeg har tydligvis ikke lov til å være sliten siden jeg er så ung som de sier. Og jeg forstår at ting blir tyngre når man blir eldre, så absolutt, men kan ikke jeg være sliten og?

Anonymkode: 105bd...4d2

Fortsetter under...

Alle kan bli slitne. Spørsmålet er heller hvor ofte man sier det og måten man sier det på. Tror de aller fleste har forståelse for at man blir det, men klaging for å få sympati er nok ikke fullt så populært. Og så vet man aldri helt hva andre har av problemer forøvrig, så man skal vel være litt forsiktig med å klage? 

Jo, du har absolutt lov til å være sliten. 
At du blir det, skjønner jeg også veldig godt. 

Hvis du klarer, så bruk litt selvironi hvis du sier noe om at du også er sliten. Veldig mange tar poenget da. 

Anonymkode: 2f6a5...9ac

ReneRene skrev (1 time siden):

Alle kan bli slitne. Spørsmålet er heller hvor ofte man sier det og måten man sier det på. Tror de aller fleste har forståelse for at man blir det, men klaging for å få sympati er nok ikke fullt så populært. Og så vet man aldri helt hva andre har av problemer forøvrig, så man skal vel være litt forsiktig med å klage? 

Ikke jeg som gnåler om at jeg er sliten hele tiden, det er de andre, så kan jeg komme med av og til, ikke ofte, si at off, i dag er jeg ikke på topp, litt sliten. Får da, men du kan jo ikke være sliten siden du er så ung...jeg har ikke klaget og jeg vet at folk kan ha problemer, men jeg får hele tiden det tilbake...

Hi

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ikke jeg som gnåler om at jeg er sliten hele tiden, det er de andre, så kan jeg komme med av og til, ikke ofte, si at off, i dag er jeg ikke på topp, litt sliten. Får da, men du kan jo ikke være sliten siden du er så ung...jeg har ikke klaget og jeg vet at folk kan ha problemer, men jeg får hele tiden det tilbake...

Hi

Hvorfor driver dere og drar hverandre ned sånn på jobb? Det påvirker jo alle negativt, og ja, det er greit å si det iblant, men det er vel bedre om dere oppmuntrer hverandre eller har en litt mer lystig tone på arbeidsplassen da. Jeg skjønner at det er slitsomt med den jobben, men det gjør jo ikke ting akkurat bedre at man skal konkurrere i å ha mest grunn til å være slitne? Og nei, det er ingen aldersgrense nedad for å ikke være på topp. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 time siden):

Hvorfor driver dere og drar hverandre ned sånn på jobb? Det påvirker jo alle negativt, og ja, det er greit å si det iblant, men det er vel bedre om dere oppmuntrer hverandre eller har en litt mer lystig tone på arbeidsplassen da. Jeg skjønner at det er slitsomt med den jobben, men det gjør jo ikke ting akkurat bedre at man skal konkurrere i å ha mest grunn til å være slitne? Og nei, det er ingen aldersgrense nedad for å ikke være på topp. 

Fordi det er en ond sirkel nå og lederen vår skjønner ingenting. Det har vært sånn over 1 år. Og når vi da bare får kjeft fordi vi ikke har klart å fylle opp en timebok, så blir det nok til slutt. Ingen som konkurerer om å ha det værst heller.

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jobber på en stor poliklinikk på sykehus. Vi er underbemannet hele tiden og det er høyt tempo hele tiden, tiden strekker ikke til og det er mange baller i luften hele tiden. Og det trives jeg med og takler. Men nå har vi vært underbemannet i 1 år og det blir bare mer og mer å gjøre. Jeg jobber med 3 andre som er fra 47 og opp til 60 år, jeg selv er 38 år.

Vi alle er slitne nå og det røyner på,men jeg får bare høre at jeg som er så ung kan vel ikke være sliten. Nei, altså jeg skjønner at jeg tåler mer fysisk kanskje, men med 3 barn hjemme og det som hører til der så kjenner jeg at jeg er sliten jeg og. Men jeg har tydligvis ikke lov til å være sliten siden jeg er så ung som de sier. Og jeg forstår at ting blir tyngre når man blir eldre, så absolutt, men kan ikke jeg være sliten og?

Samme her. Jeg jobber som renholder. Jobber av og til 10 timer pr dag. Hvis jeg sier at jeg er sliten, så får jeg høre fra de andre at de jobbet mye ekstra når de var på min alder. 

Men forskjellen er at nå er vi 3 renholdere og på den tiden var de 8 stk på samme areal. Så det kan ikke sammenlignes 

Anonymkode: 86009...49f

Jeg er "gammel", midten av 50 årene, og blir sliten på en helt annen måte enn da jeg var yngre. Det er en slitenhet jeg før ikke ante eksisterte. Når jeg nå tenker tilbake på at jeg var "sliten" som 30 åring, må jeg smile litt av meg selv. Slik slitenhet kan ikke måle seg med sånn som det er nå. Men klart, da jeg var 30 visste jeg jo ikke at det var forskjell på "min" slitenhet og min mor på 60 sin slitenhet. Trodde jeg var "like sliten" som henne.

Anonymkode: af302...9aa

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er "gammel", midten av 50 årene, og blir sliten på en helt annen måte enn da jeg var yngre. Det er en slitenhet jeg før ikke ante eksisterte. Når jeg nå tenker tilbake på at jeg var "sliten" som 30 åring, må jeg smile litt av meg selv. Slik slitenhet kan ikke måle seg med sånn som det er nå. Men klart, da jeg var 30 visste jeg jo ikke at det var forskjell på "min" slitenhet og min mor på 60 sin slitenhet. Trodde jeg var "like sliten" som henne.

Tror du ikke det er en viss fare for at du undervurderer hvor sliten du var i 30-årene? Jeg tror ikke man har forutsetninger for å huske slitenhet. Ikke smerte eller glede eller forelskelse heller. Man husker at man var preget av en gitt følelse, men ikke intensiteten i følelsen. Det er vel derfor man kan høre veldig ofte "Så forelska har jeg faktisk aldri vært før". Hvis man som utenforstående tenker godt etter kan man huske at den samme personen sa akkurat det samme forrige gang han/hun var forelska. Poenget mitt er at midt i egen følelse, så virker den så sterk og overveldende, at minnet om samme følelse er dømt til å blekne. Jeg er like gammel som deg, og husker ikke at jeg var veldig sliten i 30-årene, men jeg kan huske at jeg sovna rett som det var - på kino med ungene, hjemme i sofaen mens de så på TV, til og med i kontorstolen har jeg sovna. Det gjør jeg aldri mer, men jeg kjenner at musklene verker når jeg er sliten, det gjorde de ikke før. 

Iiiiik skrev (1 time siden):

Tror du ikke det er en viss fare for at du undervurderer hvor sliten du var i 30-årene? Jeg tror ikke man har forutsetninger for å huske slitenhet. Ikke smerte eller glede eller forelskelse heller. Man husker at man var preget av en gitt følelse, men ikke intensiteten i følelsen. Det er vel derfor man kan høre veldig ofte "Så forelska har jeg faktisk aldri vært før". Hvis man som utenforstående tenker godt etter kan man huske at den samme personen sa akkurat det samme forrige gang han/hun var forelska. Poenget mitt er at midt i egen følelse, så virker den så sterk og overveldende, at minnet om samme følelse er dømt til å blekne. Jeg er like gammel som deg, og husker ikke at jeg var veldig sliten i 30-årene, men jeg kan huske at jeg sovna rett som det var - på kino med ungene, hjemme i sofaen mens de så på TV, til og med i kontorstolen har jeg sovna. Det gjør jeg aldri mer, men jeg kjenner at musklene verker når jeg er sliten, det gjorde de ikke før. 

Tenker at det er ganske åpenbart at man blir mer sliten jo eldre man blir. Kroppen blir eldre og tåler mindre, så JA, jeg tror helt bestemt at eldre er mer sliten enn yngre.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tenker at det er ganske åpenbart at man blir mer sliten jo eldre man blir. Kroppen blir eldre og tåler mindre, så JA, jeg tror helt bestemt at eldre er mer sliten enn yngre.

Det er jo åpenbart at det ikke er åpenbart for meg. Jeg tror helt bestemt at småbarnslivet er mer slitsomt enn tenåringslivet for foreldre. I tillegg blir de fleste av oss bedre til å vurdere hva vi må legge full innsats i, og å tåle at vi ikke må være perfekte på alle områder. Dog enig i at kroppen tåler mindre, og at det tar lenger tid å hente seg inn etter en krevende fysisk aktivitet, men sliten i hverdagen er jo noe helt annet enn det. 

Du kan være så sliten som bare det, det kan de andre også. Du kan klage på slitenhet, de andre kan også det, og de kan selvsagt kommentere at de mener de selv er enda slitnere enn deg fordi de er eldre enn deg. 

Men det rare her er at du regner de andres kommentarer eller protester som verdifulle ytringer som må hensyntas eller regnes med. Dersom du mener at det ikke er relevant å høre på dem, eller at deres følelse av slitenhet ikke skal dyrkes mer enn din,  så står det deg fritt å ignorere dem, forlate samtalen, riste på hodet, eller rett og slett motsi dem og fortelle dem at de er noen heldiggriser som ikke har forpliktelser på hjemmebane og dermed sikkert er mindre sliten enn du. 

Gro deg noen baller og drit i andres syting!

Anonymkode: 7b59c...294

Iiiiik skrev (1 time siden):

Jeg tror helt bestemt at småbarnslivet er mer slitsomt enn tenåringslivet for foreldre. I tillegg blir de fleste av oss bedre til å vurdere hva vi må legge full innsats i, og å tåle at vi ikke må være perfekte på alle områder. Dog enig i at kroppen tåler mindre, og at det tar lenger tid å hente seg inn etter en krevende fysisk aktivitet, men sliten i hverdagen er jo noe helt annet enn det. 

OK; du tar feil. Jeg hadde småbarn da jeg var 38, da var det en i barneskolen og to i barnehagen. Og ja, jeg var oftere TRØTT da, fordi jeg ble vekket på ugudelige tidspunkter, og jeg var innimellom sliten fordi jeg måtte kjempe med å gjøre alt som skulle gjøres på den tida som var til rådighet.

Men det å ha tenåringer er mer slitsomt mentalt, noe som også tværer deg ut. Mine har dessuten hatt problemer som ADHD, angst og skolevegring, noe som er helt ubegripelig uttværende og slitsomt!
Og det å være 52 som jeg er nå, er også en faktor som gjør at "sliten i hverdagen" blir mer dominerende. Jeg har bare rom for én ting hver dag, der jeg før kunne peise gjennom mange programposter. 

Så nei, man er ikke mer sliten ved 38 års alder. Man har det mer hektisk, men det er noe annet enn å "være sliten".

Anonymkode: 7b59c...294

Annonse

Her er det de med små barn som er mest slitne. Det kan jeg jo forstå. Selv opplevde jeg at den tøffeste tiden var med ungdom, men nå har vi hatt en med spiseforstyrrelse og alt som følger der, om ikke ville nok dette vært min prime time i arbeidslivet. 

Alle kan bli slitne, men som RR skriver, dere påvirker hverandre negativt. Dårlig ledelse er noe dere sammen kan enes om, støtte hverandre gjennom. Ikke konkurrere om hvem som er mest sliten, dere er sikkert slitne alle sammen. 

Anonymkode: 4ac18...9b4

Jeg er 50 og mye mindre sliten enn da jeg hadde småbarn.  Jeg sover godt hver natt.  Jeg har tid til trening og egenpleie. Jeg har et godt liv med venner, familie, friluftsliv og hvile.  I tillegg kan jeg jobben min godt, jeg flyter mye på erfaring.  

Jeg ser at yngre kolleger strever.  De har mye å lære og strever på hjemmebane med syke barn osv.  

Anonymkode: 9e8db...c4b

Tror noen misforstår her, er ikke å om å gjøre å være mest sliten. Spørsmål var om man kan være sliten uavhengig alder. Jeg skjønner at kanskje kroppen tåler mindre fysisk når man bli eldre. Vi støtter hverandre hele tiden, har et godt samhold her, så går ikke på det.

Hi

Ja, man kan være sliten uavhengig av alder. Husker at da jeg ble stående med en butikk alene(barnløs i 20-årene), jobbet 12 timer daglig, noen ganger ble vekket av ansatte om natten, da var jeg så sliten på lørdagskvelden, at samboeren måtte hjelpe meg inn i dusjen, hvor jeg bare skalv og gråt, og så måtte han hjelpe meg i seng etterpå. Under stort press over lang tid, blir alle slitne.

Anonymkode: c214d...a7c

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tror noen misforstår her, er ikke å om å gjøre å være mest sliten. Spørsmål var om man kan være sliten uavhengig alder. Jeg skjønner at kanskje kroppen tåler mindre fysisk når man bli eldre. Vi støtter hverandre hele tiden, har et godt samhold her, så går ikke på det.

Hi

Skjønner. Det var lett å tolke at at du stadig fikk kommentar rundt alder og hvorvidt du «har god grunn» til å være sliten. Men da er den oppklart 😃

Du kan være sliten i enhver alder. Det er ingen fasit. Det avhenger av helse, livssituasjon og belastning. Selv taklet jeg småbarnstiden godt, jeg var ung og hentet meg kjapt inn. Selv om jeg hadde dager der jeg kjørte til barnehagen og så videre til jobb uten å registrere at jeg fremdeles hørte på Sabeltann og knapt husket jeg kjørte dit. Men etter en natt god søvn var jeg back on track. Nå skulle en tro at jeg neppe ble sliten som relativt ung tenåringsmor, men jeg ble for første gang sykmeldt i fjor, etter lang tid med en ungdom som tuslet rundt på natten og skadet seg selv og sluttet å spise, i tillegg til en ganske dramatisk situasjon på jobb som snudde alt opp ned. Sov ikke på flere uker, klarte ikke handle middag engang, raste ned i vekt. Nå kan jeg ikke pushe for hardt, for da sover jeg ikke og hodet mitt henger ikke med. Sånn er livet, opp og ned. Alt til sin tid. 

Anonymkode: 4ac18...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...