Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #1 Skrevet 25. september 2023 Jeg føler at det er litt gammeldags å skrelle poteter som skal spises som de er, kokte eller stekte. Vi skreller aldri potetene, og spiser med skallet på. Mens den eldre garde skreller dem når de kommer på fatet. Vi skreller kun hvis vi skal lage mos eller grateng. Skreller dere potetene? Anonymkode: fb28a...be3
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #2 Skrevet 25. september 2023 Jeg skreller alltid potetene før de kokes. Når vi steker dem skreller jeg ikke. Er du svært opptatt av å ikke være gammeldags? Anonymkode: 09bed...a25
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #3 Skrevet 25. september 2023 Nei, skreller bare om jeg skal lage mos og på julaften. Midtvinters når skallet er tykt skreller vi selv potetene vi skal spise da, men vi spiser de med skrell nå. Mest næring i skrellet. Anonymkode: adc76...f55
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #4 Skrevet 25. september 2023 Nei, men jeg kjøper ikke de potetene med tykt skall. Kjøper de små fine som ikke trenger å skrelles. Kjøper de store grove om jeg skal lage potetmos bare, og da skreller jeg de Anonymkode: b7003...1a5
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #5 Skrevet 25. september 2023 Hender jeg lager potetmos med skallet på også. Skreller når jeg lager raspeballer og lapskaus. Anonymkode: b0b78...d1f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #6 Skrevet 25. september 2023 Koker alltid med skallet på, bortsett fra om vi skal ha gjester, også skreller hver enkelt om de vil. Til mos og gratinerte poteter skreller jeg også. Anonymkode: f2330...0ef
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #7 Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skreller alltid potetene før de kokes. Når vi steker dem skreller jeg ikke. Er du svært opptatt av å ikke være gammeldags? Anonymkode: 09bed...a25 Hæ nei. Er gammeldags på mange måter. Bare lurer på om det med å skrelle poteter er noe som ikke er like vanlig lenger. Anonymkode: fb28a...be3
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #8 Skrevet 25. september 2023 Skreller dessverre. Vet det er mest næring i skallet, men jeg syns det ser mer delikat ut uten. Anonymkode: 58770...000
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #9 Skrevet 25. september 2023 Sjelden det skrelles potet her, ja, kun til mos, stuing eller gratinerte. Og i betasuppe. Men potetene flekkes nesten alltid etter koking. Jeg vil ikke spise potetflas. Å skrelle er det man gjør med rå poteter, da kalles avfallet skrell. Kokte poteter flekkes, og avfallet kalles potetflas(s). Anonymkode: 188e1...e73
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #10 Skrevet 25. september 2023 Skreller ikke vanligvis nei, men det hender jeg også lager fløtegratinerte, mos og også potetsalat, så da gjør jeg det. Skrubber potetene godt, tar vare på skallet, tørker det og legger de på stekebrett og risler olje over ( pass på å få olje på alt, da blir de sprø ) og krydrer de med salt, pepper og paprika. Det blir god snacks, og smaker ekstra godt med litt rømme. Anonymkode: 0f6ad...9ec
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #12 Skrevet 25. september 2023 Alltid skrellede poteter på søndager. Ellers avhenger det av sesong, bruksområde, type skall og type potet. Anonymkode: 1de48...006
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #13 Skrevet 25. september 2023 Vi er ikke av dem som spiser poteter særlig ofte. Når vi har poteter er det gjerne båtpoteter til grillmat, eller hjemmelagde fries. Begge deler lages med skallet på. Vanlige kokte poteter har vi nesten aldri. Har potetstappe 4-5 ganger i året, kanskje. Da skreller og koker jeg poteter. Ellers har vi kokte poteter til pinnekjøtt på julaften og kalkun på nyttårsaften. Da skreller vi også før koking. Anonymkode: 7d5b3...a0a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #14 Skrevet 25. september 2023 Jeg skrella når ungene var små, av den enkle grunn at jeg ville spise før maten ble kald. Ungene lærte seg å skrelle poteter, men de var endel større før de gjorde det. Nå er det ingen av de som gidder å skrelle potetene, vi spiser de alle med skallet på. Jeg syns skallet smaker godt, så ser ingen grunn til å skrelle de. Kun julaften eller stor festligheter jeg skreller potetene til. Sist jeg laga potetstappe fikk jeg kjeft av ungene, for det var ikke skall i den. Jeg har det når jeg er lat, men nå hadde jeg litt halvdårlige poteter som jeg måtte bruke opp, så de måtte skrelles. Mine foreldre får helt hetta hver gang vi spiser hos de, for vi skreller jo ikke potetene. Jeg skreller for pappa, for han bruker en halv evighet nå (synet er ikke som det engang var, ei heller hendene men det nekter han jo for) Ungene har også begynt å skrelle for han, de sliter med å se han knote. Anonymkode: e7234...b05
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #15 Skrevet 25. september 2023 Koker med skallet og skreller alltid potetene her. Anonymkode: 31336...c6f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #16 Skrevet 25. september 2023 Kun til jul og tilsvarende. Ellers spiser vi med skall på. Anonymkode: 04340...898
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #17 Skrevet 25. september 2023 Wow, nå ble jeg overrasket! Jeg skreller alltid før koking, og plages av at svigermor insisterer på koking med skall, det er et ork å skrelle poteter for ungene etterpå. Men her ser jeg jo at det er svigermor som er den moderne av oss! Anonymkode: bce99...a5e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #18 Skrevet 25. september 2023 Skreller om skallet er tykt eller potetene har ligget lenge. Spiser såpass sjelden poteter at det ikke er et ork uansett. Anonymkode: 16c20...a0d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #19 Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Sjelden det skrelles potet her, ja, kun til mos, stuing eller gratinerte. Og i betasuppe. Men potetene flekkes nesten alltid etter koking. Jeg vil ikke spise potetflas. Å skrelle er det man gjør med rå poteter, da kalles avfallet skrell. Kokte poteter flekkes, og avfallet kalles potetflas(s). Anonymkode: 188e1...e73 Potetflass? Flekkes? Dette er vel dialektuttrykk? Her heter det potetskrell og skrelling enten det er rå eller kokt potet. Anonymkode: f2330...0ef
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #20 Skrevet 25. september 2023 Vi koker poteter med skall. Alle i slekta skreller før vi spiser dem. Noen gamlinger i familien spiser nypoteter med skallet på, kokte. Ovnsbakte poteter er alltid skallet på selvsagt. Anonymkode: 20a7d...75c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #21 Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Wow, nå ble jeg overrasket! Jeg skreller alltid før koking, og plages av at svigermor insisterer på koking med skall, det er et ork å skrelle poteter for ungene etterpå. Men her ser jeg jo at det er svigermor som er den moderne av oss! Anonymkode: bce99...a5e Oldemor og svigermor på 75 skrelte potetene før de kokte dem. Syns det var stas. Er oppvokst med, og holder på med det selv, å koke med skall for så å skrelle etter at de er kokt. De jeg kjenner gjør det på samme måten. Bare gamliser som skreller før de koker. Men koselig da. Anonymkode: 20a7d...75c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2023 #22 Skrevet 26. september 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Oldemor og svigermor på 75 skrelte potetene før de kokte dem. Syns det var stas. Er oppvokst med, og holder på med det selv, å koke med skall for så å skrelle etter at de er kokt. De jeg kjenner gjør det på samme måten. Bare gamliser som skreller før de koker. Men koselig da. Anonymkode: 20a7d...75c Jeg er ikke veldig gammel og vokst opp med at potetene kokes med skrellet på. Likevel foretrekker jeg å skrelle potetene før koking, jeg syns det er mer delikat og enklere når man forsyner seg og slipper å skrelle glovarme poteter. Men koselig ser jeg ikke helt at det er. Anonymkode: 09bed...a25
Anonym bruker Skrevet 26. september 2023 #23 Skrevet 26. september 2023 Om det er gammeldags eller ei, merker jeg at jeg driter ganske hardt i. Hvis det er tynt skall, skreller jeg dem ikke og vi spiser med skallet på. Hvis skallet er tykt og seigt, skreller jeg potetene før koking. Jeg hater å skrelle kokte poteter ved bordet 😅. Synes det er klissete og plukkete. Hvis vi lager mos, skreller vi dem også før koking. Anonymkode: 43842...c97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå