Gå til innhold

Er dette ein sak for barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min var vekkreist laurdag (kom heim ca i 5 tiden). Ungene (3 barn) og eg skulle og på overnatting til mi mor. Minste gutten på 9 ville ikkje være med. Han ville være hjemme. Spurte besteforeldre (som bor i nabohuset) om han kunne være der til faren kom hjem, det kunne han ikke. De var opptatt, men hjemme. Ringte og til mora til ein kamerat av gutten og han var og vekkreist. Det endte opp med at gutten var hjemme etter eget ønske i ca 5 timer. Han var og lekte med søskenbarnet som og er nabo. Folk mener at det er galskap av meg å reise ifra han og lurte på om de burde ringe barnevernet. Er det mulig? Orker ikke å ta med 9 åring som ikke vil være med, når den ene andre ungen krever litt ekstra. Forstår ikke hvorfor alt blir så vanskelig 😢

Anonymkode: 90ca2...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en normal arbeidsdag for veldig mange. Nei, dette er ikke noe barnevernet skal måtte bry seg med. Så lenge dette er noe som ikke skjer til vanlig, tenker jeg at det går helt fint, spesielt med familie i nabohuset, som han nok kunne gå til hvis han trengte noe.

Anonymkode: f3e70...98d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min var vekkreist laurdag (kom heim ca i 5 tiden). Ungene (3 barn) og eg skulle og på overnatting til mi mor. Minste gutten på 9 ville ikkje være med. Han ville være hjemme. Spurte besteforeldre (som bor i nabohuset) om han kunne være der til faren kom hjem, det kunne han ikke. De var opptatt, men hjemme. Ringte og til mora til ein kamerat av gutten og han var og vekkreist. Det endte opp med at gutten var hjemme etter eget ønske i ca 5 timer. Han var og lekte med søskenbarnet som og er nabo. Folk mener at det er galskap av meg å reise ifra han og lurte på om de burde ringe barnevernet. Er det mulig? Orker ikke å ta med 9 åring som ikke vil være med, når den ene andre ungen krever litt ekstra. Forstår ikke hvorfor alt blir så vanskelig 😢

Nei. Gutten ville det selv, og tegner med du kjenner han såpass at du vet om han er selvstendig, troenes til å finne på noe tull og tøys og at han har mulighet til. Ringe deg og gå til en kjent nabo om det skulle være noe.

Skrevet

Hvis 9 åringen har tlf/klokke til å ringe deg, så det jeg ikke problemet. 

Men her inne på forumet, og noen andre steder, så kan ikke 18 åringer være hjemme, og ihvertfall ikke alene hjemme... 

Jeg syns ikke du gjorde noe galt. 😊

Mange barn går, 1 klassinger også, og er hjemme noen timer alene til foreldrene kommer hjem fra jobb. 

Bare sunt at barna, som snart er ungdommer for prøvd seg. 😊

9 åringer klarer å ta seg ett glass vann og lage en brødskive. Helt supert!  Sånn egentlig, et det jo du som gjør en god jobb. Barn må. få prøve seg mye mer enn de gjør i dag. 

Anonymkode: 8466f...b04

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men her inne på forumet, og noen andre steder, så kan ikke 18 åringer være hjemme, og ihvertfall ikke alene hjemme... 

Mange barn går, 1 klassinger også, og er hjemme noen timer alene til foreldrene kommer hjem fra jobb. 

9 åringer klarer å ta seg ett glass vann og lage en brødskive. Helt supert!  Sånn egentlig, et det jo du som gjør en god jobb. Barn må. få prøve seg mye mer enn de gjør i dag. 

*så ser jeg ikke problemet. 

* 18 åringer kan ikke være alene hjemme, og ihvertfall ikke sove alene i huset. 

Skrevet

Ja, han har telefonklokke. Har vært borti litt tull. Men tenker at ein må gi de ein sjanse til og vise at ein stoler på de. (f eks malt ei lekehytte i eit tre med skuleklær på), vore med å ødelagt ein ting, men gått opp og bedt om unnskyldning, litt stygt språk.) HI

Skrevet

For oss som er oppvokst før SFO er jo dette latterlig. Vi hadde en nøkkel rundt halsen og låste oss inn og ut selv. 
På den alderen skrelte vi til og med poteter til foreldrene kom hjem fra jobb. 

Besteforeldrene var hjemme i nabohuset. Om dette er en barnevernssak burde regjeringen sette av milliarder i budsjettet til ytterligere forsterkning av barnevern.

Anonymkode: 2770e...e1f

Skrevet

Med kine unger så var det noe som kunne skje i ny og ne, ikke noe uvanlig. Ungene ville det selv, de hadde vist det gikk fint før så det holdt med å siifra til en nabo at de var lenge hjemme alene. Da viste de hvem som var hjemme omd et skulle være noe. Naboene var like oss, så ikke noe uvanlig i gata der jeg bodde ihvertfall. 
De hadde kommet hjem til hus ifra 1kl, selv om det da ikke var snakk om lang tid var jeg trygg på de var klare for å være hjemme alene. 

Ikke noe barnevern sak i mitt hode, heller det motsatte om en 9åring ikke kan være litt alene. 

Anonymkode: b5529...975

Skrevet

Det er ikke en barnevernsak, men personlig hadde jeg utsatt besøket til min mor til faren var hjemme igjen da ett barn på 9 år kommer før mine egne ønsker og behov. Det er slik det er å være voksen.

Anonymkode: 39874...78a

Skrevet

Min 9 åring er alene mens jeg er på jobb. Det er ca 1 time å kjøre hver vei, pluss 7 timers arbeidsdag. Jeg ringer ham og ber ham spise innimellom, ellers ringer han hvis det er noe. 

Vi har familie i samme bygd, men ikke som naboer. Ikke ringer jeg og avtaler med noen heller. Sønnen er selvstendig nok til å ta kontakt med andre om han ikke får tak i meg. Han har også bussapp på telefonen, så kan busse til familie/venner hvis han vil. 

Som enebarn til alenemor har han fått ta en del ansvar tidlig. Som 7,5 åring fløy han alene og var 2 uker på ferie hos morfar. Han busser til pappaen (ca 30 min) og bestemora ( ca 1 time) alene. Han er også alene om morgenen de dagene jeg jobber. Da drar jeg ca 30 min før ham. 

Så hos meg får du ingen kritikk, kun klapp på skulderen for å bygge selvstendighet hos sønnen din. 

Anonymkode: 854db...065

Skrevet

Det er ikke det at barn er hjemme alene som nødvendigvis er problemet, som flere argumenterer for her. Årsaken til at barn er hjemme er det som ofte er viktig, og som kan si noe om foreldrenes evne til omsorg og å forstå barns behov og hvor grenser skal gå. Hvis en forelder må på jobb, så forstår de fleste at en 9- åring må være hjemme i noen timer. (En forelder som lar være å gå på jobb fordi ni- åringen ikke vil være hjemme, tar feil valg.) Om en 9- åring setter på poteter, så er det fint. Det er bra hvis det er for å lære barna å være selvstendig og klare nyttige ting. Men det er ikke fint hvis det er hovedoppgaven til barnet fordi moren prioriterer å se på serier hver ettermiddag istedenfor å lage mat Ting må sees i perspektiv og vurderes ut fra årsak.

Jeg syns ikke at en 9- åring skal velge selv om han blir med på overnatting. Hvis alle er opptatte, som besteforeldre her, så skal en heller ikke regne med at de skal være tilgjengelige om gutten begynner å kjede seg eller annet. Han burde ikke hatt denne retten til å bestemme at han ville bli hjemme, helt uten annen grunn at han ikke "ville bli med". Så det er feil avgjørelse fra deg. Ikke fordi  han "ikke klarer seg" men fordi du lar en 9-åring få bestemme dette når det er en tur som er planlagt, ikke minst. Hvor langt unna du og faren var spiller jo en rolle, også at gutten har hatt noen problemer. Men det at du lar han bestemme dette er det som blir helt feil. Alene er ikke dette en bv - sak, men jeg skjønner godt at noen reagerer. 

Skrevet
ReneRene skrev (9 minutter siden):

Det er ikke det at barn er hjemme alene som nødvendigvis er problemet, som flere argumenterer for her. Årsaken til at barn er hjemme er det som ofte er viktig, og som kan si noe om foreldrenes evne til omsorg og å forstå barns behov og hvor grenser skal gå. Hvis en forelder må på jobb, så forstår de fleste at en 9- åring må være hjemme i noen timer. (En forelder som lar være å gå på jobb fordi ni- åringen ikke vil være hjemme, tar feil valg.) Om en 9- åring setter på poteter, så er det fint. Det er bra hvis det er for å lære barna å være selvstendig og klare nyttige ting. Men det er ikke fint hvis det er hovedoppgaven til barnet fordi moren prioriterer å se på serier hver ettermiddag istedenfor å lage mat Ting må sees i perspektiv og vurderes ut fra årsak.

Jeg syns ikke at en 9- åring skal velge selv om han blir med på overnatting. Hvis alle er opptatte, som besteforeldre her, så skal en heller ikke regne med at de skal være tilgjengelige om gutten begynner å kjede seg eller annet. Han burde ikke hatt denne retten til å bestemme at han ville bli hjemme, helt uten annen grunn at han ikke "ville bli med". Så det er feil avgjørelse fra deg. Ikke fordi  han "ikke klarer seg" men fordi du lar en 9-åring få bestemme dette når det er en tur som er planlagt, ikke minst. Hvor langt unna du og faren var spiller jo en rolle, også at gutten har hatt noen problemer. Men det at du lar han bestemme dette er det som blir helt feil. Alene er ikke dette en bv - sak, men jeg skjønner godt at noen reagerer. 

Faren skulle vekk på dagen. Han reiste 10 og var hjemme ca 5, vi reiste 12 og det tar 2.5 timer til mi mor .dersom begge skulle på overnatting måtte han selvsagt bli med. 

Skrevet

Mine har vært hjemme alene mens jeg har vært på jobb fra de var 9 år. Så ser ikke problemet. Og ingen har reagert på det her heller. Og dette har vært en normal arbeidsdag. Kjenner også mange som har gjort det samme. 

Anonymkode: 13f18...872

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Faren skulle vekk på dagen. Han reiste 10 og var hjemme ca 5, vi reiste 12 og det tar 2.5 timer til mi mor .dersom begge skulle på overnatting måtte han selvsagt bli med. 

Dette endrer jo ikke på noe av det jeg mener. Problemet er at du lar en 9-åring ta slike avgjørelser mm. ( ( At det heller ikke var noen som kunne ha oppsyn med ham gjør det jo verre, så flere ting å reagere på mens hovedproblemet er at du lar han bestemme )

Skrevet

Jeg er enig, det er ikke noe problem at barnet er alene hjemme noen timer, men du lager deg gode problemer fremover når det er barnet som bestemmer og ikke du…

Skrevet
ReneRene skrev (11 minutter siden):

Dette endrer jo ikke på noe av det jeg mener. Problemet er at du lar en 9-åring ta slike avgjørelser mm. ( ( At det heller ikke var noen som kunne ha oppsyn med ham gjør det jo verre, så flere ting å reagere på mens hovedproblemet er at du lar han bestemme )

Ja, men ønsker ofte at to av barna er på ulik plass fordi at de er enormt kranglete i lag så at mindre ønska å være hjemme gjorde helga nye lettere. 

Skrevet

Ja, men ønsker ofte at to av barna er på ulik plass fordi at de er enormt kranglete i lag så at mindre ønska å være hjemme gjorde helga nye lettere. 

*Mye

Skrevet

Han har tante og onkel, OG besteforeldre i nabolaget? Ser ikke problemet. Faren kom hjem til vanlig «hjem fra jobb» tid

Anonymkode: 9e097...ab3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Dette endre heller ingenting av hva jeg mener. Beklager, men jo mer du skriver jo større inntrykk har jeg av at du sliter noe med grensesetting og har div problemer ang ungene? 

Hvem var det som ville melde dette til bv? Noen som kjenner deg, og har det skjedd tidligere? 

Skrevet

Dette ville inne blitt undersøkt av barnevernet en gang. Er da helt vanlig at et barn på den alderen er alene noen timer. Og med familie i nærheten er det ihvertfall ikke noe problem. 

Anonymkode: 80c3b...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...