Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #1 Del Skrevet 25. september 2023 Minste går i fjerde klasse. Det har de siste to årene begynt å bygge seg opp til litt konflikter. Typisk jentekonflikter. De er fem jenter i hennes gjeng. Jeg har investert mye tid på å ha de på besøk. En og en og innimellom to og to. Det er spesielt én av jentene som oftere havner i konflikt. Datter forteller ofte, i dag var Anne uvenn med Berit, og dagen etter var Anne uvenn med Stine. Alltid Anne. Min datter har også vært uvenn med henne. De spiller også spill og der foregår det ting. Jeg har selv avbrutt samtaler min datter har hatt med Anne fordi jeg har hørt henne si til min datter «Ikke snakk med Stine, kom så stikker vi». Da sa jeg at slikt skal ikke du delta på, da sier du at det vil du ikke. I det siste har det oftere og oftere vært konflikt mellom mitt barn og Anne fordi mitt barn har blitt flinkere å si fra. Det har vært såpass ille at hun noen ganger gruer seg til skole. Jeg har begynt å følge med på chatten hennes i spillet (med tillatelse fra datter) og jeg ser at Anne driver med ganske avansert psykisk spill, såpass at jeg er overrasket. Nå følger jeg med på alt, prater masse med datter og bygger selvtillit og øver på passende svar på alle triksene til Anne. De øvrige jentene er hun god venn med og jeg vet at mammaen til Stine følger like godt med på Anne da hun har lagt merke til det samme. Selvsagt er jeg åpen for at mitt barn kan manipulere situasjonen men de chattene jeg har sett ser ikke ut til å ha blitt slettet deler av, tidsstempel har ingen store hull, i tillegg har jeg jo hørt Anne si flere ganger direkte ting som at de skal utestenge en person. Og da mer manipulerende som at Stine og Berit har blikka min datter i smug, rett og slett gjøre min datter usikker på de andre vennene. Dette har jeg snakket MYE om, dette er nok ikke sant Anne prøver å manipulere deg for å få deg på sin side og gjøre deg usikker. Så nå har jeg snakket med de andre jentene og sagt, sier Anne slikt så spør hverandre, ikke gå rundt å lur og være sint og såret. Men hvordan håndterer vi dette, jeg har lyst å prate med Anne neste gang hun er med hjem. Du Anne, nå har jeg fulgt med litt og sett hva du har skrevet og hørt hva du har sagt, jeg synes ikke det er noe hyggelig å invitere deg på besøk når du skriver stygge ting og holder andre utenfor. Hvorfor gjør du sånne ting? Men er usikker på om hjemme hos oss er rett sted. Noen med erfaringer? Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #2 Del Skrevet 25. september 2023 Kutt ut Anne. Anne er sosiopat og blir aldri bedre. Anonymkode: e4849...3d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 25. september 2023 #3 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) Du skriver selv at det er typisk jentekonflikter. Det er en grunn til at "Anne" holder på sånn, og mest sannsynlig er det fordi hun selv føler seg utenfor og usikker. Jenter har holdt på sånn i uminnelige tider. De går sammen i klikker, baksnakker og presser andre på sin side. Utestenger en eller to, inkluderer andre. Dette er et veldig kjent fenomen, og så må du ikke glemme at de er småbarn. Du oppfatter nok henne mer truende enn hva hun har makt til å være, samtidig som du overbeskytter din datter. Du sier at konfliktene kommer av at din datter har lært å "stå opp for seg selv", og det er grunnen. For det er "alltid Anne" Det er aldri kun en sol lager konflikter- det er praktisk umulig. Du har også alliert deg med en annen voksen som i likhet med deg følger med på alt. Det er kun en løsning når det gjelder barn og konflikter, og det er å se hva som er årsak. Vet du årsaken til at det blir så mye uro i gruppa? Kjenner du foreldrene til "Anne"? Det er dere voksne som må løse ting når ungene har problemer. Så det beste er å snakke med de andre foreldrene og sammen bli enige om hva som er lurt å gjøre. Klarer dere ikke det, så er det ikke å forvente at jentene på 9 år gjør det heller? Å si til en niåring at "du har fulgt med" på det hun skriver og gjør via info fra din datter, vet jeg ikke helt om er innafor. Ha gjerne en samtale med dem, men med et annet utgangspunkt. Endret 25. september 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #4 Del Skrevet 25. september 2023 Hva sier foreldrene til Anne når du tar opp dette med dem? Anonymkode: c7cdd...b85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #5 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hva sier foreldrene til Anne når du tar opp dette med dem? Anonymkode: c7cdd...b85 De er overrasket over at det er konflikter. De har ikke merket noe til det, hun sier ikke noe om dette hjemme. Vi har diskutert alle foreldrene et par ganger. Hennes foreldre føler ikke det vedrører dem. Nå har vi aldri pekt finger mot Anne, kun at konfliktnivået til tider blir litt for høyt og at vi må snakke om inkludering, alle får være med osv. Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #6 Del Skrevet 25. september 2023 Så du har overvåket Anne i lang tid og i tillegg pratet med hele vennegjengen utenom Anne? Du har sagt til alle jentene at de må Være skeptisk til alt Anne sier og prate sammen om henne? En fjerdeklassing!!!!???? Jeg er sjokkert hva du som mor holder på med mot et lite barn. Tenk om Anne var din datter? Du bør selvsagt ta kontakt med foreldrene til Anne og forklare hvordan Anne oppfører seg, men også hva du har gjort. Du bør beklage at ting spant litt ut av kontroll og at du nok ble litt overivrig og burde ikke pratet med hele jentegjengen og satt Anne i et veldig dårlig lys. konflikter har som oftest to sider og kanskje foreldrene til Anne vet ting om din datter som du ikke vet? Du skriver og at du har investert mye tid i denne gjengen, en og en samt to og to. Kan det hende du blander deg for mye inn? At du prøver å styre jentene til det beste for din datter? Kanskje du faktisk er den som er med å holde Anne utenfor gjengen, slik at hun prøver desperat å få innpass? Ta kontakt med Anne sine foreldre og slutt å spre dårlige rykter om en liten fjerdeklassing. Anonymkode: 652ab...635 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #7 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kutt ut Anne. Anne er sosiopat og blir aldri bedre. Anonymkode: e4849...3d0 Hun er jo fortsatt et barn og jeg vil fortsette å inkludere. Samtidig så er det med litt vond smak i munnen når hun uka før har forsøkt fryse ut eget barn. Men utfrysningen fungerer jo ikke, datter har jo gode venner i de øvrige. Å kutte ut dette barnet vil nok eskalere problemet og de skal gå på skole sammen i mange år. Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #8 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du har overvåket Anne i lang tid og i tillegg pratet med hele vennegjengen utenom Anne? Du har sagt til alle jentene at de må Være skeptisk til alt Anne sier og prate sammen om henne? En fjerdeklassing!!!!???? Jeg er sjokkert hva du som mor holder på med mot et lite barn. Tenk om Anne var din datter? Du bør selvsagt ta kontakt med foreldrene til Anne og forklare hvordan Anne oppfører seg, men også hva du har gjort. Du bør beklage at ting spant litt ut av kontroll og at du nok ble litt overivrig og burde ikke pratet med hele jentegjengen og satt Anne i et veldig dårlig lys. konflikter har som oftest to sider og kanskje foreldrene til Anne vet ting om din datter som du ikke vet? Du skriver og at du har investert mye tid i denne gjengen, en og en samt to og to. Kan det hende du blander deg for mye inn? At du prøver å styre jentene til det beste for din datter? Kanskje du faktisk er den som er med å holde Anne utenfor gjengen, slik at hun prøver desperat å få innpass? Ta kontakt med Anne sine foreldre og slutt å spre dårlige rykter om en liten fjerdeklassing. Anonymkode: 652ab...635 SELVSAGT FØLGER MAN MED PÅ CHAT OG PLATFORMER BARNA ER. Dette oppfordres vi til å gjøre. Følg med, se hva de skriver og deler. Jeg har pratet med ALLE om konfliktene og at det ikke er ok å utestenge. Når det har blitt tatt opp at Anne hadde sagt at X har gjort/sagt så har jeg sagt at da må man gå direkte til kilden og spørre om det er sant. Disse samtalene skjer jo hos oss når datter har med venner hjem. Da er det selvsagt naturlig at man oppfordrer til å kommunisere. Til EGEN datter (alene oss to) har jeg sagt at det er et forsøk på å manipulere og kontrollere. Det er jo det Anne forsøker på og jeg som mamma skal selvsagt lære egne barn å gjennomskue manipulasjon. For det finnes faktisk mange type mennesker i verden og en viktig rolle som forelder er å utruste de med evnen til å takle disse. Tja, jeg blander meg ikke inn, vi spiser mat og snakker sammen. Da kommer alt de har på hjertet. Da må jeg jo komme med nøytrale råd, snakk sammen. Utover det så kan jeg selvsagt tenke mer over min deltakelse i samtaler men jeg synes ikke sånn når jeg tenker nå at jeg dominerer samtalen eller styrer de. Stine kan si hun er lei seg fordi Anne sa at Berit rullet med øynene mot henne bak ryggen hennes, da sier jeg at jeg synes hun skal snakke med Berit. Jeg har faktisk invitert Anne litt oftere enn de andre i håp om at inkluderingen skal bedre dynamikken. Jeg er jo først og fremst mamma til barna mine da og det er selvsagt utrolig leit når hun gruer seg til skole fordi hun er redd Anne er sur på henne. Vi har snakket med foreldrene hennes, alle har snakket sammen og Annes foreldre er vel de som har merket minst til disse konfliktene. Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 25. september 2023 #9 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) Anonym bruker skrev (27 minutter siden): De er overrasket over at det er konflikter. De har ikke merket noe til det, hun sier ikke noe om dette hjemme. Vi har diskutert alle foreldrene et par ganger. Hennes foreldre føler ikke det vedrører dem. Nå har vi aldri pekt finger mot Anne, kun at konfliktnivået til tider blir litt for høyt og at vi må snakke om inkludering, alle får være med osv. Anonymkode: 356ff...095 Selvfølgelig har dere pekt finger mot "Anne". Absolutt alt du skriver her viser jo det. "Det er alltid Anne" skriver du og du har jo til og med avbrutt samtaler de har hatt seg Imellom!! Hvem voksne går inn på chatter mellom barn og avbryter med å formane og irettesette. Det er tydelig at du har noen problemer her som du helt klart overfører på din datter. Såpass mye at du forårsaker at hun kommer mer og mer i konflikt med jenta. Fordi du har "lært henne å stå opp for seg selv og få mer selvtillit" Det er mulig at ditt engasjement er det aller største problemet her. Endret 25. september 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #10 Del Skrevet 25. september 2023 ReneRene skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig har dere pekt finger mot "Anne". Absolutt alt du skriver her viser jo det. "Det er alltid Anne" skriver du og du har jo til og med avbrutt samtaler de har hatt seg Imellom!! Hvem voksne går inn på chatter mellom barn og avbryter med å formane og irettesette. Det er tydelig at du har noen problemer her som du helt klart overfører på din datter. Såpass mye at du forårsaker at hun kommer mer og mer i konflikt med jenta. Fordi du har "lært henne å stå opp for seg selv og få mer selvtillit" Det er mulig at du er det aller største problemet her. Hva som skrives her og hva som formidles ute i den virkelige verden er selvsagt ikke det samme. Det skjønner jo ‘alle’. Du er ikke sen om å peke på andre selv, det er i hvert fall sikkert. Du dømmer over en lav sko. Anonymkode: 2fbc6...11a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 25. september 2023 #11 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva som skrives her og hva som formidles ute i den virkelige verden er selvsagt ikke det samme. Det skjønner jo ‘alle’. Du er ikke sen om å peke på andre selv, det er i hvert fall sikkert. Du dømmer over en lav sko. Anonymkode: 2fbc6...11a Nå håper jeg du og andre for en gangs skyld vil ha fokus på å svare Ts istedenfor å ha fokus på meg. Vil dere fokusere på det jeg skriver, så hold dere til sak og argumenter ut fra det. Og jo, hun formidlet det hun skriver her! Hun avbryter jo til med chatter mellom barna! Les ordentlig og få med deg det som står før du kverulerer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #12 Del Skrevet 25. september 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Nå håper jeg du og andre for en gangs skyld vil ha fokus på å svare Ts istedenfor å ha fokus på meg. Vil dere fokusere på det jeg skriver, så hold dere til sak og argumenter ut fra det. Og jo, hun formidlet det hun skriver her! Hun avbryter jo til med chatter mellom barna! Les ordentlig og få med deg det som står før du kverulerer. Jeg leser ordentlig, og det som står er at hi tar dette opp med ALLE barna. Så du bør ta ditt eget råd og prøve å forstå hva som står i stede for å være mest opptatt av å ta hi. Anonymkode: 2fbc6...11a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 25. september 2023 #13 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) Det manipulerende barnet blir sjelden bedre med alderen, dere mister bare kontrollen over hva som skjer og hvordan, jo større de blir. Skaff avstand og fortsett å jobbe med datteren din til å kunne motstå sånne personligheter. Endret 25. september 2023 av sug lut Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #14 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg leser ordentlig, og det som står er at hi tar dette opp med ALLE barna. Så du bør ta ditt eget råd og prøve å forstå hva som står i stede for å være mest opptatt av å ta hi. Anonymkode: 2fbc6...11a Jeg skjønner det kommer til å ende med kverulering og ordkløyveri når en viss bruker kommer inn her. Så jeg melder meg ut av min egen tråd først som sist. Livet er for kort. Får heller søke råd et sted diskusjonen kan være saklig. Fra nå av vil det bare bli krangel. Synd det skal bli slik. HI Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #15 Del Skrevet 25. september 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Nå håper jeg du og andre for en gangs skyld vil ha fokus på å svare Ts istedenfor å ha fokus på meg. Vil dere fokusere på det jeg skriver, så hold dere til sak og argumenter ut fra det. Og jo, hun formidlet det hun skriver her! Hun avbryter jo til med chatter mellom barna! Les ordentlig og få med deg det som står før du kverulerer. Må må du begynne å lese bedre. Jeg har aldri skrevet jeg avbryter chat. Jeg avbryter samtaler. De sitter alle og prater med høytaler på telefonen og da sier jeg at datter kan legge på når jeg skjønner hvilken vei samtalen tar. Jeg er så himla lei av at du alltid skal ta livet av tråder med dine synspunkter som er basert på dårlig leseforståelse. Men som jeg skrev, nå går jeg ut av egen tråd, det ender alltid med bråk når du kommer inn. Jeg orker det rett og slett ikke, fordi du misforstår alltid så mye at halve tråden går med på å forklare deg, steg for steg hva som står i hi. Anonymkode: 356ff...095 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 25. september 2023 #16 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner det kommer til å ende med kverulering og ordkløyveri når en viss bruker kommer inn her. Så jeg melder meg ut av min egen tråd først som sist. Livet er for kort. Får heller søke råd et sted diskusjonen kan være saklig. Fra nå av vil det bare bli krangel. Synd det skal bli slik. HI Anonymkode: 356ff...095 Og AKKURAT her er det du som legger opp til konflikt. Ingen andre. Du prøver å ekskludere en bruker fordi noen sier hva de mener, og det er flere som har kritisert fremgangsmåten din her. Ikke bare en. Og det er kanskje heller ikke "bare Anna" ? Hva med din rolle? Som jeg selvfølgelig ikke skulle påpekt, for da må du vurdere egen tilnærming til dette. Ved at andre påpeker det, melder du deg ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 25. september 2023 #17 Del Skrevet 25. september 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Må må du begynne å lese bedre. Jeg har aldri skrevet jeg avbryter chat. Jeg avbryter samtaler. De sitter alle og prater med høytaler på telefonen og da sier jeg at datter kan legge på når jeg skjønner hvilken vei samtalen tar. Jeg er så himla lei av at du alltid skal ta livet av tråder med dine synspunkter som er basert på dårlig leseforståelse. Men som jeg skrev, nå går jeg ut av egen tråd, det ender alltid med bråk når du kommer inn. Jeg orker det rett og slett ikke, fordi du misforstår alltid så mye at halve tråden går med på å forklare deg, steg for steg hva som står i hi. Anonymkode: 356ff...095 Du skal ikke avbryte samtaler med irettesetting og "moral". Da setter du bare barn i et dilemma. Du bør snakke med dem på generelt grunnlag om dette, og ikke påpeke hva de gjør feil og hvordan de skal opptre. Du opptrer ikke forbilledlig selv heller, og det ante meg fra første innlegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2023 #18 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg hadde jobbet aktivt med å fjerne Anne fra livet hennes mer og mer. Ikke mat sånn oppførsel. Det der kommer aldri til å bli bedre. Jeg ville fortsatt og hjulpet datteren min med å forstå hennes oppførsel, og gradvis tatt mer og mer avstand. Anonymkode: 881e6...635 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150010258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2023 #19 Del Skrevet 27. september 2023 Anne vil ha kontroll. Jeg ville ha arrestert Anne i samme øyeblikk som jeg hørte "Ikke snakk med Stine, nå stikker vi" og naglet henne til veggen. Jeg ville ha sagt høyt og tydelig at sånn oppførsel godtar jeg ikke, og at dersom hun prøvde å utestenge andre, lyve, lure eller dikte opp flere konflikter for å lure min datter, så vil hun ikke være velkommen hos oss mer. Streng stemme, og en veldig tydelig beskjed om at "du er avslørt, nå kutter du ut". Anonymkode: c40b5...308 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150011093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2023 #20 Del Skrevet 27. september 2023 ReneRene skrev (På 25.9.2023 den 12.09): Du skal ikke avbryte samtaler med irettesetting og "moral". Da setter du bare barn i et dilemma. Du bør snakke med dem på generelt grunnlag om dette, og ikke påpeke hva de gjør feil og hvordan de skal opptre. Du opptrer ikke forbilledlig selv heller, og det ante meg fra første innlegg. Jo. Det skal du. De er ikke gamle nok til å ta til seg generelle retningslinjer. Og den som spiller spillet, har godt av å vite at andre legger merke til det. Anonymkode: c40b5...308 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150011094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 27. september 2023 #21 Del Skrevet 27. september 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jo. Det skal du. De er ikke gamle nok til å ta til seg generelle retningslinjer. Og den som spiller spillet, har godt av å vite at andre legger merke til det. Anonymkode: c40b5...308 Generelle retningslinjer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150011107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2023 #22 Del Skrevet 27. september 2023 I utgangspunktet lar jeg ungene i stor grad håndtere slike ting selv. Jeg veileder mine egne barn i å ta gode valg. Men det er mye god læring i å håndtere konflikter selv, for livet er fullt av dem og mamma kan ikke alltid rydde opp. Anonymkode: 62839...b0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443019-n%C3%A5r-barn-begynner-med-skittent-spill/#findComment-150011113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå