Gå til innhold

Hvor mye trenger man etter at alle faste utgifter er betalt?

Anbefalte innlegg

1 voksen
1 gutt på videregående
1 jente på ungdomsskolen
1 gutt på barneskolen

Etter at lån, fellesutgifter, forsikringer, strøm (inkludert ladning av bil), abonnement, treningsavgifter ++++ er trukket fra og man bare står igjen med mat, klær og annet.

Hvor mye bør man ha på potten til klær, mat og annet?

Prøver å regne på om jeg har råd til å beholde huset (inkludert å kjøpe ut mannen) dersom han stikker.

Anonymkode: 8e468...d36

Fortsetter under...

Ifølge referansebudsjettet til Sifo trenger dere drøye 32.000 kr

14.000 til mat

3.300 til klær og sko

2.200 til personlig hygiene

700 til "andre" dagligvarer

900 til husholdningsartikler

900 til møbler

De legger inn 6.000 til lek og mediebruk da, der inngår jo trening, strømmetjenester o.l. så der kan du nok trekke fra

De legger også til drøye 2.000 til kollektivtransport, det er det ikke sikkert dere bruker.

De legger også inn 2.300 til mediebruk og fritid, det vil jeg tro dekker internett osv også så det kan du sikkert trekke fra.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Sifo er budsjettet bankene bruker når de skal innvilge lån, men man trenger overhodet ikke bruke så mye, mange klarer seg med mindre.

Anonymkode: c49bf...96a

Hvis dere er flinke burde 20 000 kr holde til en ok hverdag, og 15 000 kr til å få akkurat det man må ha, mens jeg ville beregnet opp mot 30 000 til mer frihet i hverdagen.

Anonymkode: 1b1cd...0de

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

30.000??
Hvordan i alle dager har noen i det hele tatt råd til å være alene med barn?

30 000 kr er relativt romslig. Da kan man kjøpe en del ting, gå på kino osv., men man kan klare seg på halvparten hvis man må med tre såpass store barn.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

30 000 kr er relativt romslig. Da kan man kjøpe en del ting, gå på kino osv., men man kan klare seg på halvparten hvis man må med tre såpass store barn.

Takk, lommepenger til barna som blant annet skal dekke kino og deres dill-dall er allerede lagt inn under "faste utgifter", det samme er min kaffe, og alt av hygieneprodukter og dagligvarer.
Dersom jeg regner på det ved tanke på å beholde huset så har jeg rundt 20.000 igjen, eventuelle ekstra fradrag på skatten er ikke tatt med siden det har jeg ikke oversikt over.

HI 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ifølge referansebudsjettet til Sifo trenger dere drøye 32.000 kr

14.000 til mat

3.300 til klær og sko

2.200 til personlig hygiene

700 til "andre" dagligvarer

900 til husholdningsartikler

900 til møbler

De legger inn 6.000 til lek og mediebruk da, der inngår jo trening, strømmetjenester o.l. så der kan du nok trekke fra

De legger også til drøye 2.000 til kollektivtransport, det er det ikke sikkert dere bruker.

De legger også inn 2.300 til mediebruk og fritid, det vil jeg tro dekker internett osv også så det kan du sikkert trekke fra.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Sifo er budsjettet bankene bruker når de skal innvilge lån, men man trenger overhodet ikke bruke så mye, mange klarer seg med mindre.

Anonymkode: c49bf...96a

5500 på klær, sko og hygiene HVER måned?..

Anonymkode: 2a648...cf2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk, lommepenger til barna som blant annet skal dekke kino og deres dill-dall er allerede lagt inn under "faste utgifter", det samme er min kaffe, og alt av hygieneprodukter og dagligvarer.
Dersom jeg regner på det ved tanke på å beholde huset så har jeg rundt 20.000 igjen, eventuelle ekstra fradrag på skatten er ikke tatt med siden det har jeg ikke oversikt over.

HI 

Hvilke ekstra fradrag tenker du på? Det aller meste er tatt med på skattekortet hvis du fylte alt riktig 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke ekstra fradrag tenker du på? Det aller meste er tatt med på skattekortet hvis du fylte alt riktig 

Jeg mistenker at mannen kommer til å forlate meg om ikke lenge.
Som en del av panikken prover jeg å finne ut hvordan det vil gå.
Har derfor ikke det i skattekortet enda

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Da kan du sjekke dette på Skatteetaten sin side på en knapp som heter Beregn din skatt 👍 du kan legge inn der din framtidig økonomi og se hva det blir til sånn ca 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Uansett om han forlater deg eller ikke, ikke få panikk - det kommer til å gå bra på en eller annen måte. Vi er ofte så stresset og tar sørgende på forskudd - da må vi huske å ta med alt annet som hører til fremtidige sorgene, nemlig egen evne til å tilpasse seg. Mennesker er tilpasningsdyktige vesener 😊 

Vi er en voksen og to på ungdomsskole. Jeg har 8000 etter faste utgifter er betalt. 1000 av de må jeg spare for å ha råd til strømmen til vinteren, så har reelt bare 7000. 1500 går til drivstoff på bilen, resterende 5500 er til mat og hygiene. 
SIFO-budsjettet er ekstremt høyt. Det morsomme er at dette brukes mot deg når du skal ha lån, men NAV mener det er skyhøyt og ingen får i nærheten av så mye. Jeg får ikke ei krone ekstra for å klare meg. Har søkt om supplerende sosialstønad om vinteren for å klare å betale strøm, men fått avslag. Så da sparer jeg når strømmen er lav. Da har jeg i alle fall 6-7000 ekstra til strøm. 

Anonymkode: 1778f...36c

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...