Gå til innhold

Livlig - plagsomt eller sjarmerende?

Anbefalte innlegg

Jeg spør egentlig bare av ren nysgjerrighet. 

Nå er jo selvfølgelig ikke alle dager like, men generelt sett er jeg en livlig person har jeg skjønt. Jeg blir fort entusiastisk, er ofte blid, ler lett, prater lett med de fleste og er en god lytter som oppriktig gleder meg på andres vegne osv. Dette kan se ut for å ha to totalt ulike effekter på mennesker rundt meg. Jeg har ofte fått høre at jeg er veldig sjarmerende og hyggelig og merker at en del mennesker oppsøker meg, men jeg merker også at noen unngår meg og har overhørt en gang at måten jeg er på virker plagsom og irriterende (og falsk, noe jeg stusser over fordi at akkurat det er jeg faktisk ikke, men jeg kan fint leve med at noen synes jeg er plagsom).

Hva tenker du om livlige personer, og kan du forklare hvorfor du tenker slik du gjør?

Anonymkode: 6ba2d...eb0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442974-livlig-plagsomt-eller-sjarmerende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på personen. Noen er bare slitsomme og tar for stor plass, mens andre er morsomme og gir meg energi. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som avgjør hva som er hva, det kommer vel an på kjemi som så mye annet. 

Det eneste jeg kommer på er folks evne til å tilpasse seg og å være bevisst på omgivelsene. Det er ikke alltid det passer å være sprudlende og ‘mye’ og om man ikke evner å lese rommet blir man fort slitsom. Sosial intelligens, altså. 

Anonymkode: 8e02c...7fe

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på personen. Noen er bare slitsomme og tar for stor plass, mens andre er morsomme og gir meg energi. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som avgjør hva som er hva, det kommer vel an på kjemi som så mye annet. 

Det eneste jeg kommer på er folks evne til å tilpasse seg og å være bevisst på omgivelsene. Det er ikke alltid det passer å være sprudlende og ‘mye’ og om man ikke evner å lese rommet blir man fort slitsom. Sosial intelligens, altså. 

Det var et godt svar, og jeg skjønner hva du mener. Det merker jeg jo selv også, at noen tar for mye plass og blir rett og slett upassende i noen situasjoner. Jeg tror ikke jeg er slik, selv om jeg er livlig.

HI

Jeg liker livlige mennesker. Men jeg liker de mer tilbakeholdne også, så hva jeg foretrekker kommer an på person og ikke så mye måten å fremstå. Med mindre de er egne og sta. 

Men det er ofte ikke populært å ta for stor plass- det irriterer dessverre mange. Hørte på podcast med det som tema, og der sa de at det kunne irritere nordmenn veldig. Psykologen forklarte det med at de som misliker det er folk som gjerne vil ha mer oppmerksomhet selv, så det går jo på dem. Konklusjonen var at folk må være som de er, og at det er viktige å være den livlige også.

Jeg tenker at dere som er sånn redder mange sosiale lag og sammenkomster fordi hadde alle sitter stille og tilbaketrukket hadde det blitt ganske så kjedelig! 

hvis du tar stor plass og har en grunn til det. Noe du kan godt eller sånt så er det greit og den plassen skal du få. men hvis du bare tar stor plass uten grunn blir jeg sliten. Kan du jobben godt og tar ordet i en fagdiskusjon så er det fint, men om det bare er tullball så er det ikke greit. kan du tale i en avskjedsmiddag for en kollega, men om du egentlig ikke skulle si så mye men bare følte at noen måtte si noe så kan behøves det ikke liksom.

Anonymkode: 43397...430

Jeg synes livlig er slitsomt. De som beskrives som livlig her jeg «ferdes» er ofte de som er slitsomme, og så vil man ikke si fra, for personen er jo bare seg selv, og så bruker man et ord som høres positivt ut. De er ofte høylytte, tar mye plass, snakker med meg mer enn jeg ønsker, forstyrrer og krever oppmerksomhet. Men jeg tror ikke det er bevisst. Jeg tror de selv tenker at andre ler, og dermed er jeg hyggelig. Folk trekkes til meg, men egentlig er man litt påtrengende. De tenker nok også at de bare naturlig blir et midtpunkt på en fest eller samling, men så er det sånn at de tar den plassen selv.

Anonymkode: 87f93...944

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

hvis du tar stor plass og har en grunn til det. Noe du kan godt eller sånt så er det greit og den plassen skal du få. men hvis du bare tar stor plass uten grunn blir jeg sliten. Kan du jobben godt og tar ordet i en fagdiskusjon så er det fint, men om det bare er tullball så er det ikke greit. kan du tale i en avskjedsmiddag for en kollega, men om du egentlig ikke skulle si så mye men bare følte at noen måtte si noe så kan behøves det ikke liksom.

Sier du det samme til en som sitter stille og er tilbakeholden? Lurer på om vedkommende "har en grunn"?

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes livlig er slitsomt. De som beskrives som livlig her jeg «ferdes» er ofte de som er slitsomme, og så vil man ikke si fra, for personen er jo bare seg selv, og så bruker man et ord som høres positivt ut. De er ofte høylytte, tar mye plass, snakker med meg mer enn jeg ønsker, forstyrrer og krever oppmerksomhet. Men jeg tror ikke det er bevisst. Jeg tror de selv tenker at andre ler, og dermed er jeg hyggelig. Folk trekkes til meg, men egentlig er man litt påtrengende. De tenker nok også at de bare naturlig blir et midtpunkt på en fest eller samling, men så er det sånn at de tar den plassen selv.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Nå tar jeg ikke nødvendigvis stor plass, tror jeg, det er mer at jeg er lett å trekke opp, altså bli entusiastisk, er glad og ler lett. Det er sjeldent at jeg er den som snakker mest, og jeg er faktisk ikke spesielt glad i oppmerksomhet. Men det kan selvfølgelig være at jeg ikke har nok selvinnsikt også, så jeg skal ikke være altfor påståelig der. Uansett så er det som du skriver, det er jo bare sånn jeg er.

HI

ReneRene skrev (34 minutter siden):

Sier du det samme til en som sitter stille og er tilbakeholden? Lurer på om vedkommende "har en grunn"?

Det er jo en helt absurd sammenligning. Her er det snakk om å ta mye plass, så da kan man slutte å bruke stråmenn   

Det er jo en helt absurd sammenligning. Her er det snakk om å ta mye plass, så da kan man slutte å bruke stråmenn   

Jeg må bare understreke at det opprinnelig ikke handler om å ta mye plass. Man kan være glad, morsom og lett bli entusiastisk uten at man nødvendigvis tar stor plass, så jeg spurte om det å være livlig som personlighet, ikke om man tar plass. 

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må bare understreke at det opprinnelig ikke handler om å ta mye plass. Man kan være glad, morsom og lett bli entusiastisk uten at man nødvendigvis tar stor plass, så jeg spurte om det å være livlig som personlighet, ikke om man tar plass. 

HI

Kommentaren RR svarte på gjaldt å ta stor plass. 

En "venninne" og tidligere kollega er slik! I starten blir alle (tilsynelatende?) både sjarmert og imponert. Men felles for alle oss som kjenner henne litt mer, er at vi er dritt lei av at alt skal dreie seg om henne, at hennes stemme og latter overdøver alle. For om noen snakker høyt og forsøker å komme til ordet, snakker hun bare enda høyere. Hun hoier og skriker og LER uansett hvor vi møtes, og jeg ser at mange rett og slett blir flaue over all ståheien det skaper, f eks på et kjøpesenter om det er der man møter henne. Hun er også helt voldsom på klemming, og SKAL klemme alle, selv om de tydelig blir helt forknytte. Min mann f eks er drittlei henne, og vil ikke møte noen steder der hun er invitert. Og Facebooksiden hennes er som en hel serie! Milelange oppdateringer med bilder og finurlige historier der hennes egen fortreffelighet kommer frem. Og de som ikke kjenner henne så godt, heier og skryter av henne i kommentarfeltet, og da "tar hun helt av" 😄 

Hun karakteriserer seg som "livlig, blid og positiv" og "sååå glad i folk".... Tja, etterhvert ser man vel at det overordnede i alt er fokus på seg selv. Så det er ikke sikkert at alle som selv bare mener de er blide og livlige, er så godt likt egentlig...

Anonymkode: 644d5...3a4

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nei, men det er jo det som blir feil. Folk som er stille og rolige av natur får jo være sånn uten spørsmål. Andre som er mer livlige og tar stor plass fordi det er personligheten deres- de må liksom dempe seg eller "ha en grunn" til å være seg selv.

Psykologen i podcasten jeg hørte på sa at de mer stille må enten bli mer livlige da, eller så må de faktisk lære seg å godta at folk er ulike. Alle må ta hensyn, men ikke til alle som lar seg plage av andres personlighet fordi de selv ikke klarer å få fokus hvis det er det de vil ha. 

Annonse

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Nei, men det er jo det som blir feil. Folk som er stille og rolige av natur får jo være sånn uten spørsmål. Andre som er mer livlige og tar stor plass fordi det er personligheten deres- de må liksom dempe seg eller "ha en grunn" til å være seg selv.

Psykologen i podcasten jeg hørte på sa at de mer stille må enten bli mer livlige da, eller så må de faktisk lære seg å godta at folk er ulike. Alle må ta hensyn, men ikke til alle som lar seg plage av andres personlighet fordi de selv ikke klarer å få fokus hvis det er det de vil ha. 

Hi soør jo, Og tråden handler ikke om de som er stille.

Anonymkode: cf4ee...80c

Jeg er også livlig, blid og generelt positiv til det meste, men jeg tror jeg har rimelig god koll på tid og sted og når det passer å ta fram den siden av meg. Jeg har jo flere: Saklig og faglig, bestemt og tydelig, avslappet og lyttende osv. Det jeg merker er at andre forventer at jeg skal ta fram min "livlig og begeistret" i sammenhenger der jeg selv ikke synes det passer, og jeg får oppfordringer om å "løfte stemningen" eller "få oss begeistret". Jeg har til og med blitt tatt inn på kontoret til min leder etter en presentasjon på jobb om en stor endring der hun mente at jeg hadde vært negativ og at det smittet over på de andre. Jeg hadde stilt ett helt nøytralt spørsmål ala: "I hvilken rekkefølge skal dette implementeres?" Men fordi jeg ikke viste udelt begeistring og var strålende positiv, så ble jeg oppfattet som negativ. Andre som uttrykte mer skeptiske og direkte negative holdninger ble ikke tatt inn på kontoret. De hadde altså en forventning om at jeg skulle dra de andre med meg og applaudere fram endringen. Når jeg ikke gjorde det, så ble jeg ansett som negativ og "skadelig" i prosessen. Det er mao ikke bare fordeler ved å være livlig og blid. 

Anonymkode: 6d4f6...772

ReneRene skrev (25 minutter siden):

Vi andre svarer på hi sitt spørsmål. Jeg skjønner at du syns at det er viktig at vi får vite at du hører på seriøse podcaster, men diskusjonen om stille mennesker hører ikke til her. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Nå tar jeg ikke nødvendigvis stor plass, tror jeg, det er mer at jeg er lett å trekke opp, altså bli entusiastisk, er glad og ler lett. Det er sjeldent at jeg er den som snakker mest, og jeg er faktisk ikke spesielt glad i oppmerksomhet. Men det kan selvfølgelig være at jeg ikke har nok selvinnsikt også, så jeg skal ikke være altfor påståelig der. Uansett så er det som du skriver, det er jo bare sånn jeg er.

HI

Og det å være den du er skal du ikke slutte med. Så lenge du leser kroppsspråket til de du er sammen med rett, så skal du være good to go😀

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hi soør jo, Og tråden handler ikke om de som er stille.

Anonymkode: cf4ee...80c

Det handler da vitterlig om at noen reagerer negativt. Jeg prøver bare å si noe om det siden Ts spør. Selv om jeg ikke reagerer negativt selv, så er det kanskje litt interessant å vite hvem og hvorfor - ifølge en psykolog. Man skulle tro at det bakenforliggende og årsak bør være en smule interessant. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Det handler da vitterlig om at noen reagerer negativt. Jeg prøver bare å si noe om det siden Ts spør. Selv om jeg ikke reagerer negativt selv, så er det kanskje litt interessant å vite hvem og hvorfor - ifølge en psykolog. Man skulle tro at det bakenforliggende og årsak bør være en smule interessant. 

Men altså. Det er jo logisk. En person som er tilbaketrukket og ikke sier noe et jo ikke plagsom for noen. En person som skravlet i ett sett er det. I alle fall når man forsøker å jobbe. 

Men altså. Det er jo logisk. En person som er tilbaketrukket og ikke sier noe et jo ikke plagsom for noen. En person som skravlet i ett sett er det. I alle fall når man forsøker å jobbe. 

Riktig.

Jeg trodde vi snakket om livlige mennesker og ikke irriterende uten sosial intelligens. Jeg setter nemlig ikke likhetstegn mellom de to typene personligheter...

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Riktig.

Jeg trodde vi snakket om livlige mennesker og ikke irriterende uten sosial intelligens. Jeg setter nemlig ikke likhetstegn mellom de to typene personligheter...

Det er det ingen som gjør. Men å være livlig kan være til plage for noen. Det handler ikke om sosial intelligens. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er det ingen som gjør. Men å være livlig kan være til plage for noen. Det handler ikke om sosial intelligens. 

Jeg ser det. Dette er kommentarer som ikke skiller mellom å være livlig og plagsomme... Livlige mennesker kan åpenbart i de over siterte brukernes syn bli irriterende fordi de ikke alltid kan være sosialt oppegående. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det. Dette er kommentarer som ikke skiller mellom å være livlig og plagsomme... Livlige mennesker kan åpenbart i de over siterte brukernes syn bli irriterende fordi de ikke alltid kan være sosialt oppegående. 

Nei

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg spør egentlig bare av ren nysgjerrighet. 

Nå er jo selvfølgelig ikke alle dager like, men generelt sett er jeg en livlig person har jeg skjønt. Jeg blir fort entusiastisk, er ofte blid, ler lett, prater lett med de fleste og er en god lytter som oppriktig gleder meg på andres vegne osv. Dette kan se ut for å ha to totalt ulike effekter på mennesker rundt meg. Jeg har ofte fått høre at jeg er veldig sjarmerende og hyggelig og merker at en del mennesker oppsøker meg, men jeg merker også at noen unngår meg og har overhørt en gang at måten jeg er på virker plagsom og irriterende (og falsk, noe jeg stusser over fordi at akkurat det er jeg faktisk ikke, men jeg kan fint leve med at noen synes jeg er plagsom).

Hva tenker du om livlige personer, og kan du forklare hvorfor du tenker slik du gjør?

Jeg er introvert og synesnok sånne personer er litt plagsomme. Tar for mye plass. 

Anonymkode: 643ee...7bc

ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg sier det jo ikke til noen???? jeg ble spurt her. En som er stille har vel ikke så mye å komme med der og da. men kan jo ha mye på et annet område. Jeg krever ikke stor plass på områder jeg er usikker på. men jeg leder en barneaktivitet jeg kan og der tar jeg jo den plassen som en leder skal ha? Men i andre settinger er jeg stille og bakpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...