Gå til innhold

Barn som tisser mye om natten

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som er blitt fem år. Han har vært tørr på dagtid i snart tre år, men nattbleia er veldig tung. Nå er han blitt så stor at bleiene ikke holder lenger og det blir vått i senga. Har nå begynt å ta han opp før jeg legger meg og tar han på do, bleia er tørr da ca 23.00. Med andre ord tisser han mye etter dette. 
Noen råd? Hvor får man tak i større bleier? Hva kan vi gjøre for å forhåpentligvis bli tørr på natten og? Tar gjerne imot erfaringer. 

Anonymkode: 1382b...eb8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442957-barn-som-tisser-mye-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt samme problem. Hos oss fungerer det oftest med libero str 8 med Pampers 15 kg+ utenpå. Vi passer på at han drikker 2 dl til hvert måltid og dermed unngår vi at han drikker for mye om kvelden. Passer også på at han tisser rett før legging. Har fortsatt lekkasje innimellom, men ikke lengre hver natt. Fra 5 år er det også mulig med resept på minirin. 

Har prøvd større bleier fra apoteket som også lakk, så kombinasjonen jeg nevnte, fungerer bedre for min gutt.

Anonymkode: 2b8fe...1c4

Det kan også hjelpe å forsøke flere andre bleietyper. Med min tok det lang tid før han var helt tørr på natten, og fra han var helt liten var det ulike typer bleier som fungerte best ettersom han vokste. Forøvrig gjorde jeg det samme som flere andre her, forsøkte å begrense drikke i tiden før leggetid og tok ham opp da jeg la meg. Hadde litt panikk for at det aldri kom til å gi seg, men plutselig en dag våknet han og var helt tørr (og strålende fornøyd selv!).

Anonymkode: 95bb4...d32

Spedbarn småtisser hele døgnet, så blir det større tømminger om gangen og etterhvert har vi nok av det hormonet som setter med urinproduksjon når vi sover.

Det er vanlig å få mindre urinprodusjon fra 3-5 års alder, men noen er senere, da kalles det sengevæting 

Spør lege/helsesykepleier når man kan få nattbleier fra apoteket på blå resept, mener det er fra 6 år, men det må du sjekke.

Så må du bare ta tiden til hjelp, før eller senere slutter han å produsere så mye urin om natten.

Om barnet er 5 år er det kanskje på tide å prøve den nesesprayen som setter ned urinproduksjon, er det minirin den heter tro. Mange har hjelp av den.

Anonymkode: c7422...3c3

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk for mange gode tips. Har forsøkt ulike bleietyper, men ikke sett str 8 her jeg bor, det skal jeg se etter. 
Den medisinen har jeg aldri hørt om, skal sjekke ut den og. Takk!

Noen coop extra har str 8 her.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må kjøre litt for å finne den, men skal gi det et forsøk!

Sjekk nettapotekene hvis det er langt, ikke alle coopene har. Lurer på om farmasiet har og de leverer raskt isåfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...