Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Hei alle samme jeg trenger hjelp. Jeg har 4 barn eldste 18 yngste 3.5. Alle tre barna før har vert ferdig med bleier når de ble tre år. Yngste er en jente som ligger veldig langt fremme for alderen i absolutt alt. Dette er barnehage, helsestasjon og lege enige i. Eneste hun ikke for til er det å bli bleie fri. Vi har prøvd absolutt alt. Klistremerker, forskjellige Potter, do alt sammen. Men hun for det ikke til. Er flink til å tisse så 10 minutter senere så tisser hun på seg. Jeg vet ikke mine arme råd lenger Anonymkode: 932f3...512
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Jeg ville bare ventet. Ingen krise om hun bruker bleier litt til. Anonymkode: 5ba85...f68
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 Kanskje ta en pustepause, slippe opp på presset en stund og la jenta bli mer klar. Anonymkode: 7748f...537
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Da er hun bare ikke helt klar enda. Ta en pause, og kanskje heller legg inn ny innsats i feks juleferien. Da er det lettere når dere har flere fridager etter hverandre. Jeg hadde en unge som nektet å gå på do. Han hadde stålkontroll, men måtte tisse i bleie. Det var såpass at han gikk og hentet seg bleie når han måtte tisse, i stedet for å gå på do. Gjett om både vi, barnehagen og helsestasjonen var frustrert fordi ingenting hjalp. Heldigvis klarte vi det sommeren før han skulle begynne i første klasse. Så vi har alle forskjellige utfordringer med dette, og du har god tid enda. Lykke til 👍🏼☺️ Anonymkode: 1056a...b68
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 Ha på up and go. Men send hun like ofte på do. Så hun fortsetter og øver uten at det blir ekstra klesvalg Anonymkode: 12d9a...36e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 La det gå litt mer tid, hvis hun tisser igjen etter bare 10 min så er hun kanskje moden eller har kontroll over blæren ennå. Et tips som fungerte veldig bra hos oss var å la barna gå i en løstsittende bukse uten truse i avvenningsperioden. De blir mye mer bevisst og kjenner at de tisser når de ikke har bleie eller truse på seg. Anonymkode: 99644...c11
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 Ja vi har prøvd alt naken under, truse, bukse osv. det virker ikke som om hun kjenner det. Og blir naturlig veldig lei seg når hun tisser på seg. Som sagt det rare er at hun er så utrolig moden i absolutt alt annet. Det mest modne barnet jeg har hatt i den alderen. Og alle forutsetter at hun er bleie fri allerede. Så det er klart hun selv føler litt på presset når alle nevner det rundt henne hele tiden. Anonymkode: 932f3...512
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hei alle samme jeg trenger hjelp. Jeg har 4 barn eldste 18 yngste 3.5. Alle tre barna før har vert ferdig med bleier når de ble tre år. Yngste er en jente som ligger veldig langt fremme for alderen i absolutt alt. Dette er barnehage, helsestasjon og lege enige i. Eneste hun ikke for til er det å bli bleie fri. Vi har prøvd absolutt alt. Klistremerker, forskjellige Potter, do alt sammen. Men hun for det ikke til. Er flink til å tisse så 10 minutter senere så tisser hun på seg. Jeg vet ikke mine arme råd lenger Anonymkode: 932f3...512 Du må vente. Vente til dette barnet er klar for det. Samme når storebror sluttet. Du må følge barnet. Jenta vår sluttet da hun var 3. Hadde aldri uhell, ikke på natten heller. Storebror sluttet da han var 4. Ei i familien ble stressa over at foreldrene maste om bleieslutt, hun hadde så mye uhell og alt tok ekstra lang tid. Vent til våren. Anonymkode: c0db0...7aa
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 Jeg har også fire barn. Tidligste var 2,5 år og seneste 4 år ved bleieslutt. Det krever at de har kontroll på tømming av blæra. Når hun tisser seg ut etter bare 10 min har hun ikke klart å tømme blæra skikkelig når hun var på do/potte. Min seneste ble 4 år i januar, og sluttet i påsken. Da gikk det plutselig som en lek. Gi datteren din litt mer tid, si at hun nå skal tisse på do hver gang hun kjenner hun må på do, også har hun UP & GO på seg i tilfelle hun ikke kjenner det. Så skal dere prøve å slutte igjen i juleferien. Anonymkode: 724fb...e83
Twintipp Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 Jeg kom hjem en fredag og sa til datteren min: Det er helt utrolig, de var tomme for bleier på butikken!!! Det var ikke en pakke igjen i noen butikker. Hva gjør vi nå? Ho ble helt forferdet og trodde ikke det var mulig. Så var det på med truse og hyppige dobesøk, og etter mandag ingen uhell. Det var altså ingen retrett, vi hadde ikke bleie i hus.. Funka her👍🏼 Ho her er en luring, så ho hadde ikke blitt forsterket av aldri så mye klistremerker. Hadde forsøkt med alt mulig før det, og ho er også glup, så jeg visste ho ville klare det. Løøøøp i barnehagen på mandag for å dele nyheten om at butikkene var tomme for bleier🤪
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hei alle samme jeg trenger hjelp. Jeg har 4 barn eldste 18 yngste 3.5. Alle tre barna før har vert ferdig med bleier når de ble tre år. Yngste er en jente som ligger veldig langt fremme for alderen i absolutt alt. Dette er barnehage, helsestasjon og lege enige i. Eneste hun ikke for til er det å bli bleie fri. Vi har prøvd absolutt alt. Klistremerker, forskjellige Potter, do alt sammen. Men hun for det ikke til. Er flink til å tisse så 10 minutter senere så tisser hun på seg. Jeg vet ikke mine arme råd lenger Anonymkode: 932f3...512 Kjenner hun at hun må da? Og sier fra? Eller prøver dere på tilfeldig tidspunkt? Hvor lenge har dere prøvd? Setter dere på igjen bleie eller fortsetter uten for å se? Anonymkode: 9e29d...776
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 Da får dere jo vente da! Du legger opp til daglig følelse av å feile for henne, basert på at du vil at hun skal slutte med bleie. Anonymkode: c8a8f...3b1
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 Om hun tisser etter så kort tid så får hun ikke tømt seg skikkelig. Det kan være alt fra stress, utålmodig til inkontinens. Det er faktisk ganske mange barn som er dette. Det kan være mange årsaker til det. Nå er hun ganske liten fortsatt så ville vel ikke bedt om utredning men jeg hadde definitivt drøftet dette med legen ved neste anledning. Min eldste var inkontinent, det gikk over til å kun være i søvn fra hun var 4 år. Brukte nattruse til hun var åtte år. Konklusjon for hennes del var at det skyldtes hormoner. Nå husker jeg ikke helt men det var forsinkelse i hormoner, eller hun var hormonelt umoden. Legen sa da at så mange som 1 av 10 barn slet med inkontinens og at årsakene var mange. Bruk en bleie som tar urin og fortsett med gode do rutiner. Kutt ut belønning og motivasjon. Det gjør henne bare trist. Anonymkode: b58ff...0ef
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 Hun er jo fortsatt litt liten, men det er en mulighet for overaktiv blære siden du skriver at hun tisser igjen så kort tid etter siste toalettbesøk. I så fall har hun faktisk ikke skikkelig kontroll selv og vil bare oppleve nederlag når hun stadig mislykkes i forsøkene. Jeg ville tatt det opp med lege. Hun er som sagt ganske liten enda, så det er mulig de ikke vil undersøke/utrede helt enda uansett, men ha det i det minste i bakhodet. Anonymkode: ed410...0c1
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 Twintipp skrev (8 timer siden): Jeg kom hjem en fredag og sa til datteren min: Det er helt utrolig, de var tomme for bleier på butikken!!! Det var ikke en pakke igjen i noen butikker. Hva gjør vi nå? Ho ble helt forferdet og trodde ikke det var mulig. Så var det på med truse og hyppige dobesøk, og etter mandag ingen uhell. Det var altså ingen retrett, vi hadde ikke bleie i hus.. Funka her👍🏼 Ho her er en luring, så ho hadde ikke blitt forsterket av aldri så mye klistremerker. Hadde forsøkt med alt mulig før det, og ho er også glup, så jeg visste ho ville klare det. Løøøøp i barnehagen på mandag for å dele nyheten om at butikkene var tomme for bleier🤪 Hun er tydeligvis ikke så lur som kjøper noe sånt tull. Hvorfor lyve slik? vennene el. Anonymkode: 9e29d...776
Anonym bruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun er tydeligvis ikke så lur som kjøper noe sånt tull. Anonymkode: 9e29d...776 Så mye dumt enkelte av dere får dere til å si. Anonymkode: 7748f...537
Twintipp Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hun er tydeligvis ikke så lur som kjøper noe sånt tull. Hvorfor lyve slik? vennene el. Anonymkode: 9e29d...776 Tja, det er ikke så lenge siden det var tomt for doruller i butikken, så veldig dumt var det vel ikke🤷🏼♀️
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 Twintipp skrev (12 timer siden): Tja, det er ikke så lenge siden det var tomt for doruller i butikken, så veldig dumt var det vel ikke🤷🏼♀️ Der har aldri vært tomt for doruller her? Og folk går jo heller ikke tom for bleier. Man har jo noen her og der, eller låner av naboen eller venner. Unger er normalt ikke dumme da, å tilegne dem genistatus når de går på en sånn idiotisk løgn er jo uansett merkelig. Anonymkode: 9e29d...776
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Der har aldri vært tomt for doruller her? Og folk går jo heller ikke tom for bleier. Man har jo noen her og der, eller låner av naboen eller venner. Unger er normalt ikke dumme da, å tilegne dem genistatus når de går på en sånn idiotisk løgn er jo uansett merkelig. Anonymkode: 9e29d...776 Herlighet. Et barn tenker da som regel ikke så praktisk og logisk. De har nok opplevd at ting kan bli utsolgt, så hvorfor skulle de ikke tro at det også gjelder bleier. Du lager en stor sak av absolutt ingenting. Anonymkode: c8a8f...3b1
Twintipp Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Der har aldri vært tomt for doruller her? Og folk går jo heller ikke tom for bleier. Man har jo noen her og der, eller låner av naboen eller venner. Unger er normalt ikke dumme da, å tilegne dem genistatus når de går på en sånn idiotisk løgn er jo uansett merkelig. Anonymkode: 9e29d...776 Gud bevare meg vel kvinnfolk😅
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #21 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Herlighet. Et barn tenker da som regel ikke så praktisk og logisk. De har nok opplevd at ting kan bli utsolgt, så hvorfor skulle de ikke tro at det også gjelder bleier. Du lager en stor sak av absolutt ingenting. Anonymkode: c8a8f...3b1 Er ingen fan av å oppdra barn til å lyve. Heller ikke lure barn for å få det som en selv vil. De fleste barn kan man snakke med på lik linje som voksne. Anonymkode: 9e29d...776
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #22 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Er ingen fan av å oppdra barn til å lyve. Heller ikke lure barn for å få det som en selv vil. De fleste barn kan man snakke med på lik linje som voksne. Anonymkode: 9e29d...776 Enig. Anonymkode: c0db0...7aa
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #23 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Er ingen fan av å oppdra barn til å lyve. Heller ikke lure barn for å få det som en selv vil. De fleste barn kan man snakke med på lik linje som voksne. Anonymkode: 9e29d...776 Og det er det nok ca null personer som bryr seg om. Du kupper tråden med vas. Anonymkode: c8a8f...3b1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #24 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Er ingen fan av å oppdra barn til å lyve. Heller ikke lure barn for å få det som en selv vil. De fleste barn kan man snakke med på lik linje som voksne. Anonymkode: 9e29d...776 Faktisk så bør vi oppdra barn til å lyve litt, og jeg vil tro absolutt alle voksne lyver til barna sine innimellom. Bare tenk på julenissen. Uansett så er mennesker sosiale vesener som skal leve sammen, og da må det innimellom litt hvite løgner til. Enten det nå er direkte, ved å utelate noe el., for å unngå å såre andre mennesker, la være å lage unødvendige konflikter osv. Man skal ikke være falsk heller, men om en god venninne er vanvittig fornøyd med og stolt over en ny frisyre og spør "Er det ikke fint?" og du synes det ser skikkelig fælt ut, så svarer man ikke "Nei, jeg synes det var stygt", liksom. Anonymkode: ed410...0c1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2023 #25 Skrevet 23. september 2023 Anonym bruker skrev (På 22.9.2023 den 11.00): Hei alle samme jeg trenger hjelp. Jeg har 4 barn eldste 18 yngste 3.5. Alle tre barna før har vert ferdig med bleier når de ble tre år. Yngste er en jente som ligger veldig langt fremme for alderen i absolutt alt. Dette er barnehage, helsestasjon og lege enige i. Eneste hun ikke for til er det å bli bleie fri. Vi har prøvd absolutt alt. Klistremerker, forskjellige Potter, do alt sammen. Men hun for det ikke til. Er flink til å tisse så 10 minutter senere så tisser hun på seg. Jeg vet ikke mine arme råd lenger Anonymkode: 932f3...512 Mye av det samme her, prøvde det meste. Klistremerker, belønning, sa at det var tomt for bleier (da sluttet han å spise, så da fant jeg det raskt frem igjen) . Jeg stresset og tenkte at han kom til å fortsette med bleie til han begynte på førskolegruppa, men plutselig en dag, en uke etter 4 års dagen, kom han hjem fra barnehagen uten bleie, han hadde bare plutselig bestemt seg for at han ville slutte. Hadde 5 uhell, og aldri ett eneste uhell etter det. Anonymkode: 7ffdc...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå