Gå til innhold

Oppkjøring med automat eller manuell

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

I 2015 var 70% av alle nybilkjøp i Norge auromat.

I 2019 var 95% av nybilkjøp i Norge automat.

Så får du bare regne da, når blir barnet ditt 18, og hvor gammel bil er det sammsynlig at det vil kjøre...

Min 22 åring har en bil fra 2006 som er manuell. 19 åringen min har en vil fra 2004 som er manuell.

16 åringen min vet jeg ikke hvordan det blir med. 

Men automatbilene har kommet for å bli, det er hele bilbransjen enig i.

Anonymkode: e043f...ae0

Og den norske bilparken blir bare eldre og eldre. I 2021 var gjennomsnittsalder for norske biler 10,7 år. Og nybilsalget stuper.

I tillegg er det jo slik at om du tar lappen på automatgir, kan du kun kjøre biler med automatgir. Tar du lappen på manuelt gir, kan du uten videre kjøre begge deler. Så hvorfor lage den begrensningen for seg selv?

Anonymkode: cdb63...e76

Fortsetter under...

Her er vi ikke enige. har ikke startet med kjøretimer og har kjørt mye med vår automatgirbil.

Jeg mener  det bør kjøres opp på girbil.  Sannsynligvis blir det mest vanlig med automatbil ganske snart. Men ungdom har ofte bruktbiler og eldre biler. hvis de  er en gjeng  som er på tur med en girbil og den med girbillapp ikke kan kjøre videre  er det lurt at de andre i bilen kan kjøre videre?

Men 17 åring og mann er ikke enige  med meg så mye mulig jeg taper.

Anonymkode: 15996...6a6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er vi ikke enige. har ikke startet med kjøretimer og har kjørt mye med vår automatgirbil.

Jeg mener  det bør kjøres opp på girbil.  Sannsynligvis blir det mest vanlig med automatbil ganske snart. Men ungdom har ofte bruktbiler og eldre biler. hvis de  er en gjeng  som er på tur med en girbil og den med girbillapp ikke kan kjøre videre  er det lurt at de andre i bilen kan kjøre videre?

Men 17 åring og mann er ikke enige  med meg så mye mulig jeg taper.

Anonymkode: 15996...6a6

Da ville jeg fått dem til å forklare tanken bak å ta sertifikat med begrensninger. Hvorfor vil han ikke være i stand til å kjøre alle biler?

Anonymkode: cf51c...32d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor i all verden skal man skape seg begrensninger? Man velger selvsagt det som gjør at man kan kjøre alle typer bil😅jeg tror folk blir dummere og dummere. 

Det er faktisk flere grunner til det, men de to viktigste bunner i at mange ikke har bil med manuell girkasse som ungdommen kan øvelseskjøre med (og heller ikke kjenner noen med dette), så det blir fort dyrt med ekstra mange kjøretimer for å bli vant med manuelt gir, og at det der man bor ikke er vanlig med biler med manuelt gir. Jeg kan kjøre begge deler, men har kun kjørt biler med automatgir de siste 10-11 årene. 

Anonymkode: 3ba92...e64

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er faktisk flere grunner til det, men de to viktigste bunner i at mange ikke har bil med manuell girkasse som ungdommen kan øvelseskjøre med (og heller ikke kjenner noen med dette), så det blir fort dyrt med ekstra mange kjøretimer for å bli vant med manuelt gir, og at det der man bor ikke er vanlig med biler med manuelt gir. Jeg kan kjøre begge deler, men har kun kjørt biler med automatgir de siste 10-11 årene. 

Jeg øvelseskjørte med automatgir og kjørte opp med manuelt. Øvelseskjøre mye, og trengte kun de obligatoriske timene på kjøreskolen. Det er ikke så vanskelig å lære seg å gire at man trenger ekstra timer for det!

Anonymkode: d534e...5f0

Den ENESTE grunnen til at noen velger å kjøre opp på automat er fordi de mener det er enklere. Det oppsummerer greit dagens ungdom - de velger minste motstandsvei og enkleste løsningen uansett. Og foreldre tar ikke kampen. 

Anonymkode: 223e0...190

Annonse

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

I 2015 var 70% av alle nybilkjøp i Norge auromat.

I 2019 var 95% av nybilkjøp i Norge automat.

Så får du bare regne da, når blir barnet ditt 18, og hvor gammel bil er det sammsynlig at det vil kjøre...

Min 22 åring har en bil fra 2006 som er manuell. 19 åringen min har en vil fra 2004 som er manuell.

16 åringen min vet jeg ikke hvordan det blir med. 

Men automatbilene har kommet for å bli, det er hele bilbransjen enig i.

Anonymkode: e043f...ae0

Så rundt 2035 vil det være en overvekt av automatgiret biler på bruktmarkedet. Det er lenge til, og andelen manuell er fortsatt der. Jeg jobber i bolig, og ingen av brukerne der har automat, det vil si at de som velger denne begrensingen også velger begrensinger på jobbmarkedet.

Anonymkode: edf8f...5ed

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Da tar man bare ny oppkjøring. Det er virkelig ikke et problem for de fleste. 

Mine to eldste har kun på automat, men 16-åringen vurderer manuell. 

Hvorfor ikke heller bare gjøre det med en gang. Å velge å ta sertifikat på bare automat handler jo stort sett bare om  det å ta minste motstands vei, det enkleste, det som krever minst. Men de tenker ikke på hvor tungvint de kan gjøre det for seg selv.

Anonymkode: 2f0bf...0fa

Jeg tok lappen i 2021 (i 30-årene) , og tok da automat. Vi hadde elbil, og visste at alle våre fremtidige biler ville være elbiler.

De fleste jobber som krever bil har også elbil og vil ha det mer og mer i fremtiden. 

Vi har aldri leid leiebil og tror ikke vi kommer til å gjøre det heller (mange argumenter med leiebil for å ta manuell), men innen få år blir vel alle de også automat. 

Var aldri et alternativ for meg å ta manuell :) Har kjøpt oss to nye biler etter det (så vi har en bil hver), begge elbiler, med automat selvsagt

Anonymkode: af159...110

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor ikke heller bare gjøre det med en gang. Å velge å ta sertifikat på bare automat handler jo stort sett bare om  det å ta minste motstands vei, det enkleste, det som krever minst. Men de tenker ikke på hvor tungvint de kan gjøre det for seg selv.

Når eller hvordan er det tungvint da? De låner/lånte våre biler (som begge er automat), eldste jobber i et firma der firmabilene har automatgir og har selv en bil med automatgir. Selv har jeg kjørt bil omtrent daglig de siste 10-11 årene, naturlig nok primært egne biler, men også andres og leiebiler, og absolutt alle har hatt automatgir. Man velger jo utifra hvor man bor, hva man (sannsynligvis) vil ha tilgjengelig osv., og her har faktisk alle jeg kommer på automatgir på sine biler (by).

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Når eller hvordan er det tungvint da? De låner/lånte våre biler (som begge er automat), eldste jobber i et firma der firmabilene har automatgir og har selv en bil med automatgir. Selv har jeg kjørt bil omtrent daglig de siste 10-11 årene, naturlig nok primært egne biler, men også andres og leiebiler, og absolutt alle har hatt automatgir. Man velger jo utifra hvor man bor, hva man (sannsynligvis) vil ha tilgjengelig osv., og her har faktisk alle jeg kommer på automatgir på sine biler (by).

Men hva er fordelen ved å kun kunne kjøre automat? 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men hva er fordelen ved å kun kunne kjøre automat? 

Færre kjøretimer og mindre risiko for å stryke på en oppkjøring. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Færre kjøretimer og mindre risiko for å stryke på en oppkjøring. 

Hvorfor skulle det være større sjangs for å stryke hvis man kjører med manuell?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle det være større sjangs for å stryke hvis man kjører med manuell?

Fordi det krever mer i en allerede stressende situasjon. Altså, hvorfor tror du automatgir i det hele tatt ble innført? Har du absolutt ingen evne til å sette deg inn i dette? Det virker som du blir personlig fornærmet over at noen ikke tar lappen med manuelt gir, men over halvparten velger jo faktisk automatgir. Det er helt vanlig. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det krever mer i en allerede stressende situasjon. Altså, hvorfor tror du automatgir i det hele tatt ble innført? Har du absolutt ingen evne til å sette deg inn i dette? Det virker som du blir personlig fornærmet over at noen ikke tar lappen med manuelt gir, men over halvparten velger jo faktisk automatgir. Det er helt vanlig. 

Hvis man blir så stresset av å gire, så har man neppe noe i trafikken å gjøre uansett.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis man blir så stresset av å gire, så har man neppe noe i trafikken å gjøre uansett.

Man blir stresset av en oppkjøring. Normale folk blir i hvert fall det. Som fersk sjåfør er det tryggere å kunne ha fullt fokus på veien, trafikken rundt osv., og slippe å knote med giring i tillegg. Det tar tid før man får innarbeidet et godt muskelminne, noe som er nødvendig for å gire på automatikk, og de færreste får dette inn godt nok ved å bare ha et visst antall kjøretimer ved en trafikkskole. Da må/bør man øvelseskjøre med manuelt gir utenom også, og veldig mange ungdommer har ikke tilgang på dette fordi foresatte og andre har biler med automatgir. Det er uansett ikke noe problem å ta lappen på manuelt gir senere hvis det blir nødvendig, og da har man uansett rukket å bli en bedre sjåfør i mellomtiden. Jeg synes fortsatt det er rart at du synes dette er så vanskelig å forstå. Det er jo ren logikk at jo færre faktorer man må forholde seg til i et trafikkbilde, jo bedre fokus får man på det som er viktig. 

Er det ikke sånn at større / driftskjøretøy oftere kan ha manuelt gir? 

Leste i hvert fall om en ung mann som måtte ta lappen en gang til fordi bedriften han fikk jobb i kun hadde biler med manuelt gir. 

Anonymkode: 42c0b...da4

Sønnen min tok på manuelt gir for 3 år siden, og datteren min gjør det samme nå snart. Rett og slett for å ikke begrense seg selv med å bare kunne kjøre automat. Fornuftig, synes jeg.

Anonymkode: 76385...948

Min eldste ønsker seg en gang en gammel sportsbil. For henne var det grunn til å kjøre opp på manuell. Yngste vil bli håndverker og tror hun kan komme til å skulle kjøre mange biltyper. Derfor vil hun også kjøre opp på manuell.

Anonymkode: d8027...53e

Anonym bruker skrev (På 22.9.2023 den 15.17):

Da tar man bare ny oppkjøring. Det er virkelig ikke et problem for de fleste. 

Mine to eldste har kun på automat, men 16-åringen vurderer manuell. 

Det er ikke «bare» med my oppkjøring. Det er ventetid og det er dyrt. 

Anonymkode: 561dc...65b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke «bare» med my oppkjøring. Det er ventetid og det er dyrt. 

Anonymkode: 561dc...65b

Ja, litt ventetid må man beregne, men det er da ikke så dyrt. Selve oppkjøringen koster en drøy tusenlapp, og så blir det fort tilsvarende i leie av skolebil ol. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...