Gå til innhold

Oppkjøring med automat eller manuell

Anbefalte innlegg

Hva er det mest vanlige at ungdommene gjør nå om dagene? Har en ungdom selv her som snart skal begynne å øvelseskjøre og etterhvert ta lappen. Hva bør den velge av automat og manuell? Hva gjorde dine barn?

Anonymkode: 601be...c91

Fortsetter under...

De fleste tar nok automat, men om dere har mulighet til å øve på manuell ville jeg absolutt anbefalt manuell. Det er fremdeles biler med manuelt gir og det er uansett alltid fint å ha muligheten og ikke begrensningen. 

Annonse

Manuell.

Meget mulig første egenkjøpte bil vil være manuell gir. Det er jo ikke like populært og vil tro at et bruktmarked på disse vil være rimeligere enn biler med automat gitt at resten av bilen er "lik".

Dessuten så er vi en del utenlands og leier bil, og det er flere steder nesten plent umulig å skaffe automat,- de ganger de har det tilgjengelig er prisen gjerne det dobbelte,- eller mer,- og ofte har de ikke den størrelse bil man ønsker heller fordi utvalget deres er lite. Nå er gjerne aldersgrense 23 år,- og mye kan skje innen siste har kjørt opp og litt 23 år... Men mens USA har hatt automatgir som det mest vanlige "hele tiden" så har ikke det markedet tatt like av i Europa kan det virke som.....

Under øvelseskjøring så har jeg også merket at de er MYE mer konsentrert og "på" de ganger vi kjører manuell. Er mye mer og passe på og de blir mer observante på hele trafikkbildet i motsetning til de ganger vi kjører automat. Da er det liksom bare gass, brems, vri på rattet også prater vi ivei, har på radio og synger med osv...

Derfor kjører de opp til manuell.

Anonymkode: 93aef...742

Manuell på alle tre. Skjønner meg ikke på de som tar kun automat. Og argumentet med «alle tar automat» stemmer ikke. Det er kun en liten overvekt på automat. I 2022 var det 51% på automat. 

Anonymkode: 223e0...190

Kommer an på hvor du bor.

I storbyene har det nå blitt flere på automat, mener jeg leste at de var rett over 50% på autotmat også i Drammen faktisk.

Men bor du litt mer usentralt til, hvor det er mest manuelle biler, er de i overvekt.

Mine to eldste tok på manuell, ene er utdannet tømrer nå og firmabilene er jo manuelle så der hadde det blitt et problem om han hadde tatt på automat.

Tredje har akkurat fylt 16 år begynt øvelseskjøre, men vi har jo ingen manuell bil så hun øvelseskjører i vår automat foreløbig. Så får vi se hvordan det blir etterhvert.

Jeg tenker det er greit å ha automat så lenge reglene er som de er, men det er vel snakk om å endre reglene. Det selges jo nesten ikke nybiler som er noe annet enn automat, siste årene har det blitt solgt godt over 90% automatiske biler.

Kjøreskolene ønsker jo også å følge den trenden, så det er snakk om at alle skal ta lappen på automat, også må du ha en dobbelttime eller noe sånt med kjøreskolelærer i manuell bil for å få det i tillegg på førerkortet ditt. Men vi får bare vente å se hvordan det blir.

Anonymkode: e043f...ae0

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hvor du bor.

I storbyene har det nå blitt flere på automat, mener jeg leste at de var rett over 50% på autotmat også i Drammen faktisk.

Men bor du litt mer usentralt til, hvor det er mest manuelle biler, er de i overvekt.

Mine to eldste tok på manuell, ene er utdannet tømrer nå og firmabilene er jo manuelle så der hadde det blitt et problem om han hadde tatt på automat.

Tredje har akkurat fylt 16 år begynt øvelseskjøre, men vi har jo ingen manuell bil så hun øvelseskjører i vår automat foreløbig. Så får vi se hvordan det blir etterhvert.

Jeg tenker det er greit å ha automat så lenge reglene er som de er, men det er vel snakk om å endre reglene. Det selges jo nesten ikke nybiler som er noe annet enn automat, siste årene har det blitt solgt godt over 90% automatiske biler.

Kjøreskolene ønsker jo også å følge den trenden, så det er snakk om at alle skal ta lappen på automat, også må du ha en dobbelttime eller noe sånt med kjøreskolelærer i manuell bil for å få det i tillegg på førerkortet ditt. Men vi får bare vente å se hvordan det blir.

Greit å ha manuell så lenge reglene er som de er mener jeg. At du trenger ny oppkjøring om du vil ha manuell senere.

Om de endrer reglene så du kan kjøre opp på automat, og bare trenger et "kurs" og ikke ny oppkjøring for å få manuell senere, så kan man like gjerne ta automat.

Manuell. Jeg skjønner ikke at folk vil kun ta på automat. En ting er at man ikke vil ha manuelt gir selv, men det kan jo være lurt å kunne kjøre det i andre sammenhenger. Tenk om du får en jobb hvor det forventes at du kan kjøre bilene deres med manuelt gir.

Anonymkode: 2f0bf...0fa

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Automat. Det kommer tid da du ikke får kjøpt bil med manuell.

Anonymkode: 488dc...095

Ja? Da kan du bare kjøre bil med automat da, selv om du har kjørt opp med manuell. 

Anonymkode: e47f6...513

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva er det mest vanlige at ungdommene gjør nå om dagene? Har en ungdom selv her som snart skal begynne å øvelseskjøre og etterhvert ta lappen. Hva bør den velge av automat og manuell? Hva gjorde dine barn?

Anonymkode: 601be...c91

Jenta mi tok på automat, men det begrenset seg litt med bil da. Gutten min vil ta manuell, da han går på elektro, og kanskje får jobb der han må ut på oppdrag og kanskje det bare er manuelle biler. 
Minsten tenker jeg automat, da det nok er lettest, men det er flere år til.

Vi har en bil av hver…

Anonymkode: 51259...d33

Her skal begge ta sertifikat på manuell. Da kan de kjøre både manuell og automat. Skal de studere i utlandet f.eks. og trenger å leie bil en dag eller to er det ikke alle steder som har så mange biler med automat. Vi har dessuten manuell bil, så øvelseskjøring nå er på manuell

Anonymkode: 4ad36...435

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Når tror du den tiden kommer?

I 2015 var 70% av alle nybilkjøp i Norge auromat.

I 2019 var 95% av nybilkjøp i Norge automat.

Så får du bare regne da, når blir barnet ditt 18, og hvor gammel bil er det sammsynlig at det vil kjøre...

Min 22 åring har en bil fra 2006 som er manuell. 19 åringen min har en vil fra 2004 som er manuell.

16 åringen min vet jeg ikke hvordan det blir med. 

Men automatbilene har kommet for å bli, det er hele bilbransjen enig i.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Manuell. Jeg skjønner ikke at folk vil kun ta på automat. En ting er at man ikke vil ha manuelt gir selv, men det kan jo være lurt å kunne kjøre det i andre sammenhenger. Tenk om du får en jobb hvor det forventes at du kan kjøre bilene deres med manuelt gir.

Da tar man bare ny oppkjøring. Det er virkelig ikke et problem for de fleste. 

Mine to eldste har kun på automat, men 16-åringen vurderer manuell. 

Anonymkode: 3ba92...e64

Begge ungene har manuell. For de så var det ikke ett alternativ med automat. Alle i slekta har manuell, så alle låne bilene har ikke vært automat. De har også fått låne mormors ene bil så om de ville ha gratis bil en stund så måtte de ha manuell. (Barnebarn 2 har den nå, ser ut som den ender hos barnebarn 3 etterhvert) 

Men de ønsket ikke å ha den begrensningen, for de så venner ikke kunne være sjofør for noen når bilen som var til rådighet bare var manuellfeks. Hu ene jobbet i hjemmetjenesten når hun ble myndig, der merket hun hvor fort dette ble ett problem også. De kunne ha nok folk på jobb, men de var for mange som kun kunne kjøre automat iforhold til bilder de hadde til rådighet. Så selv om det på privaten ikke er ett problem, kan det bli ett problem i jobb. 

Anonymkode: 7aa1e...980

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Akkurat. Min venninne kjørte opp med automat. Noen år senere ble hun utdannet helsefagarbeider og fikk jobb i bolig for utviklingshemmede. Der hadde de en bil med manuell gir. 

Anonymkode: c15b4...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...