Gå til innhold

Ungdommer som filmer ulykker og legger det ut på sosiale medier, gjerne med navn på omkomne.

Anbefalte innlegg

Hva foregår i hodene på de folkene som gjør dette, skyr de virkelig ingen midler for å få 5 minutter off fame. Sånn som det ble gjort med dødsulykken hvor tre unge mennesker døde i Florø. Det ble filmet og  delt navn på omkomne i soiale media før pårørende var informert. Tenk så grusomt å kanskje få vite at barnet ditt døde, fra sensasjonsjagende ungdommer som ikke skyr å dele andre sin tragedie på nett.

"Om lag 30–50 ungdommar stod rundt og filma med mobilane sine.

– Naudetatane bad dei om å trekke unna, men kort tid etter var dei tilbake. Dei kravla over gjerde og inn i hagar for å ta bilde"

"Bilde og videoar av den brennande bilen blei spreidde i sosiale medium kort tid etter.

Det same blei namn og bilete av dei tre som omkom, fortel ungdom som NRK har snakka med."

https://www.nrk.no/vestland/dodsulukka-i-floro_-video-av-brent-bil-i-dodsulykke-i-floro-delt-pa-sosiale-medium-1.16562211

Hva er det foreldre lærer ungdommene sine egentlig. Blir de helt distanserte av så mye tilgang på alle soiale media at de ikke klarer å sette seg inn i ofrene og deres familier sin situasjon, eller de bare så egoistiske at de ikke bryr seg, bare de får delt.
Hva hadde du gjort om du fant ut at din unge gjorde noe sånt? Hva kan gjøres for å stoppe det? En ting er strengere straffer, men det er og noe veldig  galt med holdningene hos de som gjør dette, det vitner om stor mangel på respekt og empati for andre mennesker.

Anonymkode: cd3d4...fc9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi trenger helt klart et politi som har lov til å trekke slike folk skikkelig i øret. Slik tysk politi har lov til.

Anonymkode: f73df...626

Han var ekstremt aggressiv... Jeg synes han var litt voldsom da. Holder det ikke bare med bøter og så la folk lære av det?

Anonymkode: 38d46...bd4

Annonse

Antakelig satt de voksne i bilen og filmet. Glanekø er ikke et nytt fenomen, og nødetatene har i mange år bedt både voksne og barn/ungdommer om å slutte å filme/ta bilder av ulykker. 

Anonymkode: d63dc...136

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er straffbart. 

Anonymkode: e7d18...090

Det er det.

Anonymkode: b84cf...ba0

Nettopp... 

Anonymkode: db9b2...a1b

Det er det.

Anonymkode: b84cf...ba0

Men det hjelper lite. Problemet blir bare større og større.

Hi

Da en mann i 30 årene døde i en motorsykkelulykke i Lillesand var også temaet oppe i mediene, for mange filmet og tok bilder. Ulykken skjedde rett ved et sted tenåringene pleide "henge" om kveldene.

Da kom en psykolog på banen, og snakket om dette med å bli traumatisert. Ungdommene som ser noe sånt opplever jo et traume, det å le og ta bilder blir en måte for hjernen å beskytte seg på.

Men det er helt klart et tema som må belyses ja, nå som absolutt alle går med et kamera i lomma...

Anonymkode: 33eda...fb6

Det er ikke bare ungdom! Det er også voksne som både tar bilder og filmer. Det er de som ikke klarer å se en ulykke eller noe tragisk som skjer uten å glo, og nå når alle kan "dokumentere" det så gjør de også det. Jeg har hatt diskusjoner om det hvor voksne sier at det er vanskelig å ignorere. Jeg har aldri skjønt det, for slike ulykker og annet tragisk som skjer, det vil jeg helst IKKE være tilskuer til. Det trodde jo selvfølgelig ikke dem jeg diskuterte det med på. Det sier jo sitt. Igjen så er det voksne som må være gode rollemodeller. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Da en mann i 30 årene døde i en motorsykkelulykke i Lillesand var også temaet oppe i mediene, for mange filmet og tok bilder. Ulykken skjedde rett ved et sted tenåringene pleide "henge" om kveldene.

Da kom en psykolog på banen, og snakket om dette med å bli traumatisert. Ungdommene som ser noe sånt opplever jo et traume, det å le og ta bilder blir en måte for hjernen å beskytte seg på.

Men det er helt klart et tema som må belyses ja, nå som absolutt alle går med et kamera i lomma...

Anonymkode: 33eda...fb6

At man blir traumatisert, så man velger å filme og dele det på nett,  er ingen unnskyldning i min bok.

Mannen til Olaug Bollestad fikk hjerneblødning på en bensinstasjon utenfor Lillesand, hvor folk filmet i stedet for å hjelpe. Nå overlevde han, men hun har i ettertid gått hardt ut mot det at folk filmer.

Hi

Alle folk gjør slikt, uansett alder. Ting skal dokumenteres med verden før de selv opplever hva som skjer forran øyne deres virker det som. 

Hadde en kunde på jobb som fikk hofts ut av ledd når han var i butikken. Folk i alle aldre sto med mobilene sine når sykebilen kom og han ble lagt på båra. De fikk nok dokumentert at jeg ble hissig på de også, for jeg fikk de til å skygge banen rimelig raskt  når jeg var ferdig med å hjelpe. 
Mine unger har fått klar beskjed om hva som er greit og ikke, hva jeg forventer av de om de er i en slik situasjon av noe slag. De klarte å lirke ut av seg at alle gjør det, så da måtte jeg snu på saken og spørre de hva de hadde syntes om at de ble filmet, lagt ut på nett om de var i en bilulykke, fikk hjertestans eller noe annet. Og hva de hadde syns om de fikk vite ifra en video på nett at jeg var i en alvorlig bilulykke. Hva hadde de følt om de så meg kvesta i en bil før de hadde fått noen beskjed. Da ble konklusjonen: alle gjør noe veldig dumt og lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: 965e7...46b

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Voksne er like ille uten at det forsvarer ungdommen. Ingen burde filme slikt for så og dele det. 

Anonymkode: f70f4...086

Det er så tragisk at folk gjør det, uansett alder ja. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk tenker på når de gjør sånt.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...