Gå til innhold

Gutt i klassen bråker og forstyrrer i alle timer!

Anbefalte innlegg

Sønnen min har begynt på ungdomsskolen. Det er en gutt i klassen som bråker, forstyrrer og vandrer rundt i klassen. Sønnen min klager over dette og de jeg kjenner av foreldre får samme historie hjemme.

Jeg tok en tlf til kontaktlærer og ja, de er selvsagt klar over det, men skjønner jo de er fortvila. Gutten følger ikke beskjeder og herjer rundt. 
Er det noe vi som foreldre kan gjøre? Har ikke min sønn rettigheter som elev, et trygt og godt læringsmiljø? 

Anonymkode: d1979...8f2

Fortsetter under...

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Du må lære sønnen din toleranse og fokus. Han har et veldig god utgangspunkt her 🙂

At det var?

Hi, dette er dessverre et kjent problem på vg1, og spesielt på yrkesfag. Jeg hadde tatt en telefon til avd.leder og hørt hva planen var. Om ikke kontaktlærer klarer å holde ro og orden, så trenger hn kanskje støtte. Noen klasser er en håndfull. 

Anonymkode: 9d8b9...ac8

Jeg mitt fjerde barn på ungdomsskolen nå og i alle de årene har det vært egne lærere til disse barna, de er i egne klasserom og får tilrettelagt undervisning 

Jo større problemer det er rundt barnet, jo mindre tid har de i klasserommet.

Veldig liten skole dette, siden de ikke har slike ressurser på plass?

Anonymkode: 15dd8...0d9

Dette er en kjent og vanskelig problemstilling. Med så mange hensyn å ta er det dessverre sjelden noen fullgod løsning. Alle elever har rett på godt og trygt læringsmiljø så ville tatt det videre. Ikke fokusert kun på gutten , men uro i klasserommet. Jeg vil tro skolen er klar over utfordringene , men det handler ofte om mangel på ressurser. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg mitt fjerde barn på ungdomsskolen nå og i alle de årene har det vært egne lærere til disse barna, de er i egne klasserom og får tilrettelagt undervisning 

Jo større problemer det er rundt barnet, jo mindre tid har de i klasserommet.

Veldig liten skole dette, siden de ikke har slike ressurser på plass?

Anonymkode: 15dd8...0d9

Ja det hadde jo vært lettvint å bare kvitte seg med alle i klasserommet som er litt urolig eller som ikke alltid er like stille. 

Anonymkode: e0cf0...319

Annonse

Støy og uro er et problem også i mitt barns klasse på ungdomsskolen. Løsningen her har vært at de som trenger ro får sitte i garderoben og jobbe. Helt utrolig, men likevel sant. 

Anonymkode: 41cad...17d

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

At det var?

Hi, dette er dessverre et kjent problem på vg1, og spesielt på yrkesfag. Jeg hadde tatt en telefon til avd.leder og hørt hva planen var. Om ikke kontaktlærer klarer å holde ro og orden, så trenger hn kanskje støtte. Noen klasser er en håndfull. 

At han opplever noe nytt. En utfordring. Det kan han enten lære av eller han må bli skånet.

Hva tror du han vokser mest på? 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

At han opplever noe nytt. En utfordring. Det kan han enten lære av eller han må bli skånet.

Så enkel er ikke denne problemstillingen altså. 

ReneRene skrev (40 minutter siden):

Herlighet. Ingen lærer tålmodighet og aksept av å bli forstyrret. 

Annonse

Jeg har en vandrer. Hun forstyrrer andre, er uromoment, snakker med andre selv om de ikke vil snakke osv. Jeg får sendt henne på skolen, men jeg får ikke gjort noe når hun er på skolen. Jeg ønsker selvsagt ikke at hun skal være sånn. Men på skolen er det skolen som har ansvaret, og bår de ikke vil gjøre noe med det, så er det ikke så mye jeg kan gjøre. De har full tillatelse til å straffe, for jeg ønsker jo at hun skal oppføre seg bra. Vi har vært igjennom ppt, familietjenesten, barnevern og bup. Ppt kan ikke hjelpe, for det er ikke lærevansker, familietjenesten kan ikke hjelpe fordi hun ikke vil, barnevernet kan ikke hjelpe fordi jeg ikke er en dårlig forelder, og bup kan ikke hjelpe fordi de ikke tror hun trenger utredning. Så står vi der da. Ser på at et barn ikke får hjelp. Ikke vil oppdras, kjeft og straff funker ikke. Empati er det null av. Jeg er sikker på at hun har en autismediagnose og muligens pda, men ingen mener hun skal utredes. Begge søsknene har autismediagnose, men ikke pda.

Hva skal jeg gjøre da? 

Anonymkode: 47a41...fed

Vgs er en lovpålagt rett alle har i Norge. Men dette var snakk om ungdomsskolen, ikke vgs

Anonymkode: 47a41...fed

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.

Ta dette opp med skolen, om du og flere foreldre tar det opp flere ganger så gjør dere det. 

Men ting er ikke så enkelt som bare å flytte en elev ut av klassen eller få ek ekstra lærer inn alltid. Så vær åpen for å prøve ulike løsninger.

Ene barnet mitt hadde det slik i klassen. Der var det mange ting som ballet på seg, ikke noe skolen, barna eller vi foreldre kunne rå så mye over men ting eksalerte og de klarte ikke å løse problemet. Løsningen ble ny lærer som kom inn og sa at hele klassen hadde ett problem og det måtte de løse sammen. Jeg kjente jeg hisset meg litt opp når min datter kom hjem og sa dette, men når jeg tenkte over det så var det noe i det. For med mange i en klasse, mye som skjer uten at en lærer får det med seg så er det ikke sikkert at den eleven som en ser og hører mest er hjerte av problemet. Unger er ekstremt flinke til å gi hverandre «blikk», hviske osv og dette kan gjøre at en elev som er veldig høylytt klikker. Noe som igjen andre elever syns er gøy og dermed utnytter, unger syns også ofte det er gøy når noen får kjeft. 
Hos oss løste problemet seg. Lærer rikket seg ikke på at det var hele klassen som hadde ett problem, de hadde «teambuilding» en stund og ting løste seg. De ble en skikkelig sammensveiset gjeng som nå fortsatt holder sammen. At de nå som 20åringer fortsastt møtes for å heie på sidelinja når noen har en fotball hadde jeg ikke trodd når de gikk i 3kl, for da tålte mange ikke tryne på hverandre, uro, flere gruet seg til å gå på skolen, ingen som sto opp for hverandre og lite vennskap. 
De hadde mange uvanlige løsninger på ting, de prøvde ut mye, men hovedpoenget var at de prøvde seg frem på hva som fungerte for de alle i klassen. 

Anonymkode: 82a46...2f2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sønnen min har begynt på ungdomsskolen. Det er en gutt i klassen som bråker, forstyrrer og vandrer rundt i klassen. Sønnen min klager over dette og de jeg kjenner av foreldre får samme historie hjemme.

Jeg tok en tlf til kontaktlærer og ja, de er selvsagt klar over det, men skjønner jo de er fortvila. Gutten følger ikke beskjeder og herjer rundt. 
Er det noe vi som foreldre kan gjøre? Har ikke min sønn rettigheter som elev, et trygt og godt læringsmiljø? 

Anonymkode: d1979...8f2

Min sønn er den gutten som vandrer rundt. Han har ADHD og dysleksi og hater skolen. Han får lite tilrettelegging og han får ikke den hjelpen han trenger for å lære det han skal. Han er deprimert og sliter med angst pga alt dette. Hvilke elever er viktigst tenker du? Lærerne har ikke kapasitet til å individuelt følge opp alle. Barn får ikke det de trenger. 

I et voksenliv og jobb som sikkert din sønn vil få, så må ha leve med støy og forstyrring. De fleste har åpne landskap på kontorer feks. 

Min sønn er vel heldig om han får en jobb da han knapt kan lese og regne i 6. klasse.

Anonymkode: f87fe...7f9

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn er den gutten som vandrer rundt. Han har ADHD og dysleksi og hater skolen. Han får lite tilrettelegging og han får ikke den hjelpen han trenger for å lære det han skal. Han er deprimert og sliter med angst pga alt dette. Hvilke elever er viktigst tenker du? Lærerne har ikke kapasitet til å individuelt følge opp alle. Barn får ikke det de trenger. 

I et voksenliv og jobb som sikkert din sønn vil få, så må ha leve med støy og forstyrring. De fleste har åpne landskap på kontorer feks. 

Min sønn er vel heldig om han får en jobb da han knapt kan lese og regne i 6. klasse.

Anonymkode: f87fe...7f9

Jeg ønsker sønnen din skolegang og senere jobb, men på veien må han kanskje ta medisiner da?

Alle er like mye verdt, men én kan ikke ødelegge for 20. Det er ikke likevekt.

Anonymkode: 36738...bfa

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Støy og uro er et problem også i mitt barns klasse på ungdomsskolen. Løsningen her har vært at de som trenger ro får sitte i garderoben og jobbe. Helt utrolig, men likevel sant. 

Dette er omtrent det de gjør i mitt barns klasse på barneskolen også. Når det er mye bråk, tar de de andre elevene ut. Så får de gå inn igjen når bråkmakerne har roet seg. Dette er noe nytt de har begynt med i år, muligens fordi de som bråker ser på det som en belønning å få gå ut. Om dette virker bedre gjenstår å se.

Anonymkode: 96832...71f

Jeg er så lei bråkebøttene som alle andre må ta hensyn til. Vår eldste gikk i en klasse med et par slike elever. De skulle integreres for alt det var verdt og det gikk ekstremt utover de resterende 27 elevene i klassen. De bråkte og ødela undervisning. Men for all del - de måtte få være i klassen stakkars. Det er ingen tjent med. Synd det ikke finnes spesialskoler lengre. 

Anonymkode: 7aa81...6f0

Sånne er det plenty av på skolen til barna mine også. Med det resultat at dattera mi har byttet lærer fem ganger så langt i dette skoleåret (!). Det er snart ikke en kvalifisert lærer igjen på skolen, for de får verken ressursene eller verktøyene de trenger for å gjøre noe med situasjonen. De skal bare «fikse det» helt av deg selv.

Før politikerne skjønner at enhetsskolen er en eneste stor vits kommer det bare til å bli verre og verre. 

Anonymkode: e6d49...97f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja det hadde jo vært lettvint å bare kvitte seg med alle i klasserommet som er litt urolig eller som ikke alltid er like stille. 

Anonymkode: e0cf0...319

Nå snakker vi om de som ødelegger mye for andre. Det er lov til å si ifra da altså. 

Anonymkode: 7de2b...8f2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så lei bråkebøttene som alle andre må ta hensyn til. Vår eldste gikk i en klasse med et par slike elever. De skulle integreres for alt det var verdt og det gikk ekstremt utover de resterende 27 elevene i klassen. De bråkte og ødela undervisning. Men for all del - de måtte få være i klassen stakkars. Det er ingen tjent med. Synd det ikke finnes spesialskoler lengre. 

Anonymkode: 7aa81...6f0

Dere som er foreldre til normalt fungerende barn fikk neppe all informasjon om hva som mest sannsynlig foregikk i kulissene. Det har nemlig ikke skolen lov til. Det kan være flere grunner til at elever som oppleves som bråkebøtter skal integreres i klassen. Det kan handle om alt fra foreldrene og eleven selv, til høyere opp med Statsforvalteren...

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at alle kommuner hadde en etablert alternativ opplæringsarena som sto klar til å ta imot, og undervise, de elevene som ikke passer inn i normalskolen. 

Anonymkode: 8e9da...362

Hva med det barnet som får migrene av all støyen? Er det mer rettferdig at det barnet må ut av klasserommet? Jeg er for integrering, men når en hel klasse holdes gissel av et barn/ungdom som holder hallois i time etter time så blir man oppgitt. Mitt barn kommer hjem og er forbannet og fortvilet fordi dagen har vært brukt til å unngå å få en stol i hodet og har ikke lært en dritt. Heldigvis har vi ressurser og evner til å lære vårt barn det det trenger her hjemme.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.

Det er jo dette som er problemet med den norske enhetsskolen. Det funker ikke i praksis, og skaper skoletapere i begge ender av flinkisskalaen. Til det har skolen alt for få ressurser og alt for lite makt. Samfunnet med deres eksperter har også funnet ut at barn er skjøre vesener som skal bestemme om de vil ha rød eller blå votter på, fra tidlig alder, og skal tas i med silkehansker. Å sende en 16 åring på gangen fordi han forstyrrer de andre blir sett på som krenkende atferd og er ikke lenger lov. Dessverre. 

Anonymkode: 41236...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...