Gå til innhold

Ville du forhandlet lønna nå?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i det private. Akkurat nå er det stille hos oss, da vi er en av mange bedrifter som er berørt av nedgangstidene. Min kollega vil ha meg med på å forhandle lønna. Jeg har gjort det for ett år siden, men da hadde jeg veldig gode argumenter. Nå har vi ingen. Vi har lite å gjøre, og har veldig rolige dager. Det har vært snakk om oppsigelser og permitteringer, men hun vil likevel ha mer lønn. Vi  har ingen ansvarsområder, og har gooooode dager. 

Jeg har sagt nei jeg føler ikke jeg har argumenter nok for det nå, jeg er bare glad jeg fortsatt har en jobb å gå til. Hun er nå sur. Vi får jo den lønnsøkningen alle andre får rundt forbi. Lønnsforhandlingene er ikke helt avklart ennå, men det vil omhandle oss også. Det har jeg sagt til henne, men hun mener hun av en eller annen grunn fortjener mer. 

Er jeg helt på viddene eller er det hun som er det? 

Anonymkode: 600a3...09c

Fortsetter under...

Er du garantert en generell justering (det som kalles sentrale tillegg), eller er det slik at du ikke får noen endring i lønn om du ikke forhandler nå? Vet du om virksomheten har satt av midler til lønnsøkning i det hele tatt?

Anonymkode: 6c5a4...c7f

Generelt vil jeg si at dette er et ekstremt viktig år å forhandle i, fordi prisveksten har vært så høy, og potten for lønnsjustering hos arbeidsgivere også er høy. Du må vite at du faktisk har gått NED i lønn i løpet av året, fordi alt annet har blitt dyrere. Derfor kan du bruke som argument at du bare vil kompenseres for den generelle prisveksten i samfunnet så langt det er mulig  - du bør ikke ha ytt noe spesielt for å kompenseres for dette.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du garantert en generell justering (det som kalles sentrale tillegg), eller er det slik at du ikke får noen endring i lønn om du ikke forhandler nå? Vet du om virksomheten har satt av midler til lønnsøkning i det hele tatt?

Jeg vet at vi får noe. Har ikke kjennskap til hva de har satt til side

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at vi får noe. Har ikke kjennskap til hva de har satt til side

Da er det vanskelig å si hva du bør gjøre.
Dersom dette tillegget er lavt vil deres reelle lønn gå ned ved tanke på den siste tiden sin pris- og renteøkning.

Men når det er sagt, hva du ønsker å gjøre er helt opp til deg, ikke din kollega.
Din kollega kan fint gå inn i egen lønnsforhandling uten din hjelp

Anonymkode: e7a82...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...