Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #1 Del Skrevet 21. september 2023 Ungene har sååå lyst på katt. Jeg er vokst opp med hund og katt og vet hva det innebærer som barn (mye kos, lite ansvar🤭). Men nå bli det jo jeg som må ha det overordna ansvar, både til daglig, ferie og alle utgifter. Vi/jeg har kun tatt bur-dyr i voksen alder. Jeg prøver å tenke hva det vil innbære å ha ansvar for katt i x antall år, men det kan fort virke lettere oppi hode enn det faktisk er i praksis. Vi bor landlig til med fint uteområde. Så til spørsmålene: -er det noe du ikke tenkte over, og som ble en aha opplevelse iforhold til anskaffelse av katt? -klarer katt seg alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag med katteluke og automatisk vann/mat stasjon? -bruker de kattedo etter de er blitt store/kjente nok til å gå fritt ute? En ting til som gjør meg itvil er at samboer ikke liker noen dyr, så ALT av oppfølging/utgifter blir mitt ansvar. Annet som er lurt å legge til i vurderinga? Jeg vil nødig anskaffe et dyrt for å finne ut at det ikke passer oss/meg. Samtidig som jeg vet hvor fantastisk det er for barn og ha en firbent venn❤️ Anonymkode: 83ca2...d16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #2 Del Skrevet 21. september 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ungene har sååå lyst på katt. Jeg er vokst opp med hund og katt og vet hva det innebærer som barn (mye kos, lite ansvar🤭). Men nå bli det jo jeg som må ha det overordna ansvar, både til daglig, ferie og alle utgifter. Vi/jeg har kun tatt bur-dyr i voksen alder. Jeg prøver å tenke hva det vil innbære å ha ansvar for katt i x antall år, men det kan fort virke lettere oppi hode enn det faktisk er i praksis. Vi bor landlig til med fint uteområde. Så til spørsmålene: -er det noe du ikke tenkte over, og som ble en aha opplevelse iforhold til anskaffelse av katt? -klarer katt seg alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag med katteluke og automatisk vann/mat stasjon? -bruker de kattedo etter de er blitt store/kjente nok til å gå fritt ute? En ting til som gjør meg itvil er at samboer ikke liker noen dyr, så ALT av oppfølging/utgifter blir mitt ansvar. Annet som er lurt å legge til i vurderinga? Jeg vil nødig anskaffe et dyrt for å finne ut at det ikke passer oss/meg. Samtidig som jeg vet hvor fantastisk det er for barn og ha en firbent venn❤️ Anonymkode: 83ca2...d16 At katter er utrolig innpåslitne på folk som ikke liker de eller er redd for de. Min katt var ganske sky ovenfor folk utenfor husstanden, og søkte de ikke opp så mye på egenhånd. Men jeg hadde en venninne som ikke likte katter, og da var katten min som en igle, strøk seg oppetter beina og malte i vei 😂 Jeg måtte som regel fysisk fjerne katten. Anonymkode: ea372...321 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 21. september 2023 #3 Del Skrevet 21. september 2023 Burdyr bør bli så forbudt å ha! Hvem er dete som nyter å se dyr i sånt fangenskap dag ut og dag inn ? Sorry altså, men jeg lurer virkelig. Så .ja, jeg var ikke forberedt på at katten bråkte noe jævli om natten! Jeg var heller ikke forberedt på at den var på meg hele forbanna tiden. La seg på avisen når jeg leste. Hoppet opp i fanget og ålte seg på meg 🙃 hele tiden! Den forfulgte meg inne OG ute ( ja, jeg kunne stengt den inne, men ærlig talt, jeg hadde ikke hjerte til det! ) Og jeg var drittnervøs for at den skulle bli påkjørt og også forsvinne da jeg gikk lange turer med hunden. Og- kanskje det verste : flåtten! Fyfader. Min hadde lang svart pels, og jeg oppdaget ikke flåtten før de datt ned på gulvet ( grøss! ) Jeg må si at jeg var glad i uvesenet, men jeg liker virkelig ikke katter! Kresne er de også. Utspekulerte i tillegg. Og nevnte jeg drap på andre dyr? Som de stolt idiotisk dro inn i huset? Nei, aldri mer katt. Ever! Ville ikke ha dratt fra dyr i flere døgn uten godt tilsyn, om det er katt eller ei. Den gikk på do ute. Kunne ikke klart den ufyselige lukten av kattedo inne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #4 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg har 3 katter, 2 marsvin og 2 kaniner. Kattene krever ingenting i forhold til de andre 😅 de får vann og mat, og går på do ute. De er jo 3 stk så det er «katter overalt», men det er bare kos ☺️ Anonymkode: d1c56...063 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #5 Del Skrevet 21. september 2023 Slitsomt første halvåret når den må passes på og ikke kan slippes alene enda, kunne ikke lukke opp et vindu eller en dør uten at den prøvde å stikke ut Har kasse under trappa, men den brukes bare midtvinters og om det striregner i mange dager. Katten foretrekker å gå på do ute. Veldig greit med katteluke, men angrer på plasseringen. Har den i verandadøra så katten kommer rett inn med fangsten sin. Flere ganger har det vært levende dyr.... Herregud for et styr når den slipper en levende mus på stuegulvet som løper rett under et møbel 🙈 Katten klarer seg alene i et par dager så lenge den har mat og vann, men likevel greit at noen ser til den hver dag synes jeg. Plutselig har den sloss/blitt angrepet og må til dyrlege. Vi har to katter, den ene er veldig kosete, men den andre er ikke det. Katter kan også være veldig selektive med mennesker, velge seg noen den vil kose med og noen den ikke vil til. Anonymkode: b5901...131 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 21. september 2023 #6 Del Skrevet 21. september 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Slitsomt første halvåret når den må passes på og ikke kan slippes alene enda, kunne ikke lukke opp et vindu eller en dør uten at den prøvde å stikke ut Har kasse under trappa, men den brukes bare midtvinters og om det striregner i mange dager. Katten foretrekker å gå på do ute. Veldig greit med katteluke, men angrer på plasseringen. Har den i verandadøra så katten kommer rett inn med fangsten sin. Flere ganger har det vært levende dyr.... Herregud for et styr når den slipper en levende mus på stuegulvet som løper rett under et møbel 🙈 Katten klarer seg alene i et par dager så lenge den har mat og vann, men likevel greit at noen ser til den hver dag synes jeg. Plutselig har den sloss/blitt angrepet og må til dyrlege. Vi har to katter, den ene er veldig kosete, men den andre er ikke det. Katter kan også være veldig selektive med mennesker, velge seg noen den vil kose med og noen den ikke vil til. Anonymkode: b5901...131 Katter er veldig selektive i det store og hele! For noen vanskelige vesener. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #7 Del Skrevet 21. september 2023 -er det noe du ikke tenkte over, og som ble en aha opplevelse iforhold til anskaffelse av katt? Det kommer vel an på katten, de har jo litt forskjellig personlighet - og det kan man ikke forutsi. Noen er late og noen er aktive, noen er mer kosete enn andre, noen mer vokale. Jeg ville i alle fall ikke hatt en veldig vokal rase, slik som siameser. De snakker i ett sett. Sist jeg hadde katt var jeg vel mest overraska over hvor ødelagt sofaen og (spesielt ett) gulvteppe ble etter kort tid, til tross for alle mulige tiltak som klorebrett og spray og sånt. Jeg ga opp til slutt. -klarer katt seg alene fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag med katteluke og automatisk vann/mat stasjon? Ja. -bruker de kattedo etter de er blitt store/kjente nok til å gå fritt ute? Ja. Du kan si mye om katter, men de er veldig renslige stort sett. Anonymkode: 1e57b...03e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #8 Del Skrevet 21. september 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Burdyr bør bli så forbudt å ha! Hvem er dete som nyter å se dyr i sånt fangenskap dag ut og dag inn ? Sorry altså, men jeg lurer virkelig. Takk for et ærlig ufiltrert svar. Er akkurat det jeg trenger, for dette er ikke en valg jeg tar lett. Vil og svare deg på dette med å nyte dyr i fangensskap:) Vi har hatt 1 hamster og 2 kaniner. Hamsteren hadde et stort bur på 1.40m lengde, åpent bur (kun høye vegger) og åpent bur med 3 etasjer. Han var unormalt kosete og elsket å være på fanget så han var mye utav buret. Kaninene hadde eget rom inne der de gikk fritt og 9kvm bur ute+hus. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for hold av de. Men skjønner poenget, mange dyrbur har lite plass. Jeg kommer ikke til å anskaffe typisk burdyr flere ganger uansett. Takk for gode innspill! HI Anonymkode: 83ca2...d16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #9 Del Skrevet 21. september 2023 Tusen takk for innspillene deres. Skal uten tvil ta de med i vurderinga. Kanskje vi må vurdere en voksen katt som allerede har en personlighet som passer oss…🤔 Flått og mus inn i huset hører grusomt ut!🫣 HI Anonymkode: 83ca2...d16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #10 Del Skrevet 21. september 2023 Husk jobben som følger med langhårede katter. De er gjerne penest å se på, men ofte nekter de å la seg børste og det blir knuter i pelsen. Kjenner ei som jobber hos veterinær og hun sier de må barbere katter støtt og stadig pga knuter i pelsen. Bedøve de og barbere. Forsikring dekker ikke det Anonymkode: b5901...131 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442937-noen-som-fikk-aha-opplevelser-ved-anskaffelse-av-katt/#findComment-150008687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå