Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #1 Del Skrevet 21. september 2023 Har kommet til det veiskillet at nå er det riktig å skifte beite. Er ansatt i en liten bedrift og det vil få konsekvenser for arbeidsplassen at jeg slutter. Jeg vet jeg setter de i en kinkig situasjon, det er vanskelig å få tak i ansatte med riktig erfaring om dagen, bransjen skriker etter folk. Hvor åpen skal man være? Det vil kanskje være behov for referanse, men jeg ønsker egentlig ikke å involvere arbeidsplassen min før det er helt nødvendig, veldig usikker på hvordan min arbeidsgiver vil reagere på dette. Hvordan gikk du frem? Dere som ikke sa noe på arbeidsplassen, hvordan løste dere det med referanser. Jeg har en del skriftlige attester, men forrige arbeidsgiver er død, så jeg har lite referanser som er knyttet mot nåværende stilling/kompetanse i og med det gjelder de siste 10 årene. Har en kollega og vi har jobbet sammen to forskjellige steder, blant annet nåværende arbeidsplass. Kan jeg kanskje bruke denne kollegaen? Anonymkode: 17d1e...213 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #2 Del Skrevet 21. september 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Har kommet til det veiskillet at nå er det riktig å skifte beite. Er ansatt i en liten bedrift og det vil få konsekvenser for arbeidsplassen at jeg slutter. Jeg vet jeg setter de i en kinkig situasjon, det er vanskelig å få tak i ansatte med riktig erfaring om dagen, bransjen skriker etter folk. Hvor åpen skal man være? Det vil kanskje være behov for referanse, men jeg ønsker egentlig ikke å involvere arbeidsplassen min før det er helt nødvendig, veldig usikker på hvordan min arbeidsgiver vil reagere på dette. Hvordan gikk du frem? Dere som ikke sa noe på arbeidsplassen, hvordan løste dere det med referanser. Jeg har en del skriftlige attester, men forrige arbeidsgiver er død, så jeg har lite referanser som er knyttet mot nåværende stilling/kompetanse i og med det gjelder de siste 10 årene. Har en kollega og vi har jobbet sammen to forskjellige steder, blant annet nåværende arbeidsplass. Kan jeg kanskje bruke denne kollegaen? Anonymkode: 17d1e...213 Jeg har aldri vært åpen om jobbskifte før jeg har visst sikkert. Har også vært i samme situasjon som deg, med at tidligere leder døde, men jeg har forklart det på intervjuer, men har hatt attest fra henne, heldigvis (og det er jo enkelt for dem å sjekke også). Som referanser fra nåværende arbeidsplass har jeg brukt kollegaer som jeg stoler på, og aldri hatt problemer med det. De fleste skjønner vel at man ikke kan bruke nåværende leder til det, spesielt om det er upopulært at man slutter. Hvis ny arbeidsgiver insisterer på å bruke nåværende leder som referanse allikevel, tenker jeg at de misser en viktig egenskap ved meg, nemlig lojalitet til arbeidsplassen. Anonymkode: 4c71b...2fd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. september 2023 #3 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg snakket med min leder på min forrige arbeidsplass da jeg var kommet så langt i prosessen at min nye arbeidsgiver ønsket å snakke med referansene mine. Da informerte jeg henne om at jeg hadde søkt på ny jobb og avklarte at det var greit at jeg brukte henne som referanse. Brukte også en kollega som jeg jobbet tett sammen med i over 10 år som referanse. Så ga jeg beskjed når jeg hadde fått den andre jobben. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #4 Del Skrevet 21. september 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri vært åpen om jobbskifte før jeg har visst sikkert. Har også vært i samme situasjon som deg, med at tidligere leder døde, men jeg har forklart det på intervjuer, men har hatt attest fra henne, heldigvis (og det er jo enkelt for dem å sjekke også). Som referanser fra nåværende arbeidsplass har jeg brukt kollegaer som jeg stoler på, og aldri hatt problemer med det. De fleste skjønner vel at man ikke kan bruke nåværende leder til det, spesielt om det er upopulært at man slutter. Hvis ny arbeidsgiver insisterer på å bruke nåværende leder som referanse allikevel, tenker jeg at de misser en viktig egenskap ved meg, nemlig lojalitet til arbeidsplassen. Anonymkode: 4c71b...2fd Takk for svar 😃 Godt å høre at en kollega kan brukes som referanse (lenge siden jeg har søkt jobb, er litt rusten på dette 😅) Anonymkode: 17d1e...213 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #5 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg er der nå. Er taus som en østers på nåværende arbeidsplass. Hvis jeg slutter får de kjempeproblemer, fordi jeg akkurat har begynt i et prosjekt som det nesten bare er jeg som kan gjøre, og skulle de prøve å få tak i noen andre vil prosjektet nesten være over før den andre får kommet ordentlig i gang. Likevel sier jeg ingenting, for det kan jo godt hende jeg ikke får den andre jobben og jeg vil ikke at de skal tenke at jeg ikke er dedikert. Det kan få følger for hva de involverer meg i fremover og gjøre at jeg kasksje vil trives enda dårligere. Jeg spør kollega og sjef fra tidligere jobb om å være referanse. Anonymkode: 1b27a...66a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #6 Del Skrevet 21. september 2023 Det er helt vanlig å ikke ville bruke nåværende sjef som referanse, tror de færreste opplyser om at de søker andre steder altså. Om man da ikke får jobben kan det bli vanskelig i nåværende stilling. Bruk en kollega. Anonymkode: 848ef...c96 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2023 #7 Del Skrevet 21. september 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg er der nå. Er taus som en østers på nåværende arbeidsplass. Hvis jeg slutter får de kjempeproblemer, fordi jeg akkurat har begynt i et prosjekt som det nesten bare er jeg som kan gjøre, og skulle de prøve å få tak i noen andre vil prosjektet nesten være over før den andre får kommet ordentlig i gang. Likevel sier jeg ingenting, for det kan jo godt hende jeg ikke får den andre jobben og jeg vil ikke at de skal tenke at jeg ikke er dedikert. Det kan få følger for hva de involverer meg i fremover og gjøre at jeg kasksje vil trives enda dårligere. Jeg spør kollega og sjef fra tidligere jobb om å være referanse. Anonymkode: 1b27a...66a Da er vi i tilsvarende situasjon. Samme jeg tenker, hvis ikke jeg får jobben kan jeg sitte fast i en jobb inntil videre med litt uante reaksjoner på dette. Det vil også bli ganske kaotisk her, har etterlyst arbeidsdeling mange ganger uten at dette kommer på plass. Så nå sitter jeg på mye helt alene uten at andre har opplæring. Og helt ærlig, de som er her nå klarer ikke sette seg inn i dette på den korte tiden jeg har oppsigelsestid. Det har tatt meg mange timer og 10 års erfaring for å bygge opp nok kunnskap til å håndtere det. Fikk ingen opplæring, var nødt til å tråkke den stien helt alene, ledelsen var helt fraværende. Jeg har også en betydelig arbeidsmengde utover dette. De er helt avhengig av å få en inn raskt som er svært selvgående og det er ikke lett i vår bransje nå. Du, lykke til da. Tvi tvi. Anonymkode: 17d1e...213 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442933-skifte-jobb-hvor-mye-fortalte-du-p%C3%A5-arbeidsplassen-under-prosessen/#findComment-150008659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå