Gå til innhold

Unge som tar sjokolade o.l fra skap.

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske klar forhold til snop i heimen. Det har alltid vært skål med noe godt på bordet og sønnen spiser langt ifra hver dag. Han spør før han tar (som regel). Han bruker sine egne penger på butikken og det godteriet legger jeg meg ikke borti. Så lenge han ligger unna mitt. 

Men i dag gikk han over streken. Jeg kjøpte en boks smågodt på marked i helga og i dag har han søren meg tømt hele boksen (over 500 g). Jeg ble rimelig skuffa og sint, den var ikke billig. Han fikk klar beskjed om at han ikke trenger å spørre om godteri resten av uka og heretter spør han ALLTID før han tar. 

Han var så ydmyk og ba skikkelig om unnskyldning, så gjort er gjort og spist er spist (😅) og livet går videre. 

Anonymkode: eab91...3b8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et ganske klar forhold til snop i heimen. Det har alltid vært skål med noe godt på bordet og sønnen spiser langt ifra hver dag. Han spør før han tar (som regel). Han bruker sine egne penger på butikken og det godteriet legger jeg meg ikke borti. Så lenge han ligger unna mitt. 

Men i dag gikk han over streken. Jeg kjøpte en boks smågodt på marked i helga og i dag har han søren meg tømt hele boksen (over 500 g). Jeg ble rimelig skuffa og sint, den var ikke billig. Han fikk klar beskjed om at han ikke trenger å spørre om godteri resten av uka og heretter spør han ALLTID før han tar. 

Han var så ydmyk og ba skikkelig om unnskyldning, så gjort er gjort og spist er spist (😅) og livet går videre. 

Han er 10 år. 

Og svaret da jeg spurte hva greia med tom boks var, var at han hadde fått lyst på litt godteri. 

Nja, her stjeles det litt innimellom. Jeg gjør ikke noe med det, men mine tar jo aldri en firepakning da. Den var litt drøy. Er han alltid så grådig? Klarer han å spise alt? Er han overvektig? 
Jeg tenker at han åpenbart sliter med impulskontroll og bedriver fråtsing. 
Om mine hadde tatt såpass mye så måtte jeg jo vurdert å ha godisfri helg. 
Og dere må faktisk slutte å ha godis tilgjengelig om han driver slik. 
Jeg har et «hemmelig rom-skuff» under madrassen. Ungene vet ikke at den er der, en sånn hjemmesnekra spesialseng med oppbevaring. Der gjemmer jeg mye rart. 

De er nå rimelig frampå ved den alderen, selve stjelingen tror jeg nok ikke er så unormalt, men mengden er som sagt drøy. 

Anonymkode: 123b4...d93

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det har forsvunnet enn firepakning med Kvikk lunch, er ganske sikker på at det er 9 åringen. Hva gjør vi, nekter han lørdagsgodt de neste fire lørdagene fordi han nå har ete det på forskudd? Uansett kor det blir gøymt finn han det.  

Anonymkode: 6eaa3...48b

Oi, nekte godteri i 4 uker synes jeg var veldig strengt, vi har vel alle rappet litt sjokolade skapet i barndommen. Jeg ville i første omgang ha snakket med barnet og sagt at det er ikke greit å bare gå og ta det uten å spørre, men jeg ville ikke ødelagt stemningen neste lørdag med å ikke gi han noe lørdagsgodt. Eventuelt gitt noe godteri til han og en kvikklunsj i tillegg til søsknene og sagt at han har spist sin kvikklunsj fra før. Blir det et gjentagende problem og han tar mye godteri fra skapet ville jeg vurdert tiltak og konsekvenser. Har det veldig greit og uproblematisk sånn med barna mine, de pleier å spørre først før de tar noe, særlig større ting, uåpnet pakning, men samtidig så er jeg ikke så veldig streng på det og de behøver ikke å spørre for alt de vil ha. Får de lyst på litt sjokolade og det ligger en sjokoladeplate i kjøleskapet så hender det de tar seg noen striper uten å spørre først, men de tømmer ikke skapet og tar mye så det er ikke stadig tomt for noe jeg trodde vi hadde, og som sagt pleier de som regel å spørre først.

Anonymkode: e02bd...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...