Gå til innhold

Unge som tar sjokolade o.l fra skap.

Anbefalte innlegg

Det har forsvunnet enn firepakning med Kvikk lunch, er ganske sikker på at det er 9 åringen. Hva gjør vi, nekter han lørdagsgodt de neste fire lørdagene fordi han nå har ete det på forskudd? Uansett kor det blir gøymt finn han det.  

Anonymkode: 6eaa3...48b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442925-unge-som-tar-sjokolade-ol-fra-skap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør vi, nekter han lørdagsgodt de neste fire lørdagene fordi han nå har ete det på forskudd?

Selvsagt! Det er det minste dere bør gjøre. Slik oppførsel må jo få konsekvenser. 

Anonymkode: 17bcc...cf5

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har vel ikke sagt at det skal brukes på lørdag. Det låg gøymt på vårt soverom i eit skap, så tenkte det var til å be om at det ble spist opp før dersom jeg sa det.

Da dynes jeg du skal fortelle barnet direkte at fra nå av er det ikke lov til å forsyne seg med sjokolade uten å spørre deg først. Hvis det forsvinner mer sjokolade da ville jeg latt det gå ut over lørdagsgodt.

Anonymkode: 1fded...f50

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har vel ikke sagt at det skal brukes på lørdag. Det låg gøymt på vårt soverom i eit skap, så tenkte det var til å be om at det ble spist opp før dersom jeg sa det.

Gi en advarsel først. Si fra at alt godteri han/hun måtte finne i huset er til lørdag. Blir det spist, så blir det ikke noe på lørdag, for du kjøper ikke nytt. Men å gi en straff uten at barna vet om det er poengløst

Anonymkode: 61cca...bfe

Jeg fikk tips her inne om å bare ikke ha sånt tilgjengelig. Det er jo greit nok. Men jeg syns likevel det bør ha en konsekvens. Her måtte 9åringen faktisk betale for det hun hadde tatt. Siden har det ikke vært så mye å ta. 

Anonymkode: e5698...c29

Herlighet, det er da ingen krise og bør selvsagt ikke straffes. Alle har vi vel vært kitt fysne og leita etter noe godt. Si at det ikke er lov og la det bli med det. Straff for å spise sjokolade, det må kun være her inne noen kan komme på noe så sprøtt. 

Anonymkode: 19d3b...b48

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Herlighet, det er da ingen krise og bør selvsagt ikke straffes. Alle har vi vel vært kitt fysne og leita etter noe godt. Si at det ikke er lov og la det bli med det. Straff for å spise sjokolade, det må kun være her inne noen kan komme på noe så sprøtt. 

Så enig med deg! Jeg hadde ikke straffet barnet med å nekte lørdagsgodt på lørdagen! Det er en dag da både voksne og barn koser seg med godteri her i huset,å ser på en koselig film sammen. For meg blir det helt å sitte å gomle på godteri uten at barnet får;bare for å straffe barnet!

Anonymkode: 6fb5f...334

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så enig med deg! Jeg hadde ikke straffet barnet med å nekte lørdagsgodt på lørdagen! Det er en dag da både voksne og barn koser seg med godteri her i huset,å ser på en koselig film sammen. For meg blir det helt å sitte å gomle på godteri uten at barnet får;bare for å straffe barnet!

Anonymkode: 6fb5f...334

Slappe foreldre er ikke akkurat en mangelvare i dag. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da dynes jeg du skal fortelle barnet direkte at fra nå av er det ikke lov til å forsyne seg med sjokolade uten å spørre deg først. Hvis det forsvinner mer sjokolade da ville jeg latt det gå ut over lørdagsgodt.

Anonymkode: 1fded...f50

Gi en advarsel først. Si fra at alt godteri han/hun måtte finne i huset er til lørdag. Blir det spist, så blir det ikke noe på lørdag, for du kjøper ikke nytt. Men å gi en straff uten at barna vet om det er poengløst

Anonymkode: 61cca...bfe

Tull! Klart denne gutten visste at det ikke var lov. Straff er helt på sin plass.

Hi! Ikke hør på de andre udugelige mødrene som sier at han ikke bør straffes. Ikke vær udugelig du også. 

Du kan la være å kjøpe noe på lørdag, og om han da etterlyser lørdagsgodt sier du at du hadde kjøpt kvikklunsj, men en "mus" har spist det uten å spørre, så da har dere ingenting....

Jeg personlig synes ikke dette er noen stor greie. En periode er ungene hule, de er ulvesultne hele tiden, vokser som ugress og støvsuger huset for alt godt. Det er en fase.

Jada, man kan true og straffe, lære de at det som finnes i huset er mamma sitt og ulovlig å røre for barna i huset uten å spørre først. Men jeg synes det er teit.

Jeg kan også være skikkelig fysen på noe godt av og til, selv om det er tirsdag...

Jeg er ikke en slapp og udugelig mamma selv om jeg tenker at det vi har i skapene tilhører familien, og får noen kjempelyst på noe de finner der så er det greit. Men i ulvehungerfasen kjøper jeg snop til helga når helga kommer, lar det ikke ligge hele uka og friste.

Anonymkode: 6e372...ad0

Det har forsvunnet enn firepakning med Kvikk lunch, er ganske sikker på at det er 9 åringen. Hva gjør vi, nekter han lørdagsgodt de neste fire lørdagene fordi han nå har ete det på forskudd? Uansett kor det blir gøymt finn han det.  

Kødder du? 🙄 Det der er så ræva parenting. Skikkelig dårlig gjort hvis du nekter han de neste fire ukene. Fire uker for et barn føles som år. 

Du får gjemme det i klesskapet ditt. Vaskerommet. Boden. Eller bare la han få det. 

Her har vi godteri tilgjengelig døgnet rundt. Barna bryr seg ikke om det. Jeg kan kjøpe godteri i butikken uten at de reagerer. De sier de ikke vil ha. 

Gjør det mindre stas. La de få på onsdager også. 

De barna som er mest gale etter godteri her hjemme, er de som kun får på lørdager. 

Anonymkode: 68546...f8f

Kødder du? 🙄 Det der er så ræva parenting. Skikkelig dårlig gjort hvis du nekter han de neste fire ukene. Fire uker for et barn føles som år. 

Du får gjemme det i klesskapet ditt. Vaskerommet. Boden. Eller bare la han få det. 

Her har vi godteri tilgjengelig døgnet rundt. Barna bryr seg ikke om det. Jeg kan kjøpe godteri i butikken uten at de reagerer. De sier de ikke vil ha. 

Gjør det mindre stas. La de få på onsdager også. 

De barna som er mest gale etter godteri her hjemme, er de som kun får på lørdager. 

Anonymkode: 68546...f8f

Enig, slik er det her også, i dag spiste gutten min en hel Lion sjokolade som han fikk på lørdag, spiste den ikke da, han glemte den ut, og kom på den i dag. 

Anonymkode: f36d5...021

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig!!!

Anonymkode: 939f0...ade

Jeg skjønner ikke at unger stjeler og lurer til seg? Hva er greia her? 

Får de ikke sitt når det er vanlig, som lørdagsgodt osv? Spiser foreldre det mye oftere siden det er gjemt?? 

Hvorfor gjemme slike ting? Og har det med foreldrenes uvaner å gjøre = urettferdighet de reagerer på? 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Får de ikke sitt når det er vanlig, som lørdagsgodt osv? Spiser foreldre det mye oftere siden det er gjemt?? 

Hvorfor gjemme slike ting? Og har det med foreldrenes uvaner å gjøre = urettferdighet de reagerer på? 

Nei, fordi jeg ukeshandler på den billigste butikken i området som er ein halv time unna. Denne uka var jeg der på tirsdag og har ikke planer om flere turer dit, derfor ble alt kjøpt på tirsdag. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, fordi jeg ukeshandler på den billigste butikken i området som er ein halv time unna. Denne uka var jeg der på tirsdag og har ikke planer om flere turer dit, derfor ble alt kjøpt på tirsdag. 

Ja, men dette var ikke svar på det jeg spurte om 🙂

Jeg brukte "snoptyveri" som eksempel på at det e rlov å gjøre feil, men man stå for det man gjør. I en lang periode forsvant det snop fra skapet  i ukedagene. Og i det store og hele er det greit nok, vi kan alle ha behov for to smågodtbiter en dag. Men jeg ville at ungene skulle stå for det de gjorde og lære at handlinger fikk konsekvenser. Hvis jeg ikke får beskjesd om at de jeg har lat til side for bruk neste lørdag forsvinne kan jeg ikke vite at jeg må kjøpe nytt. Da "oppdaget" jeg at dte var tomt lørdag kveld. Da ble det ikke snop. Når jeg spurte dem hvem som hadde spist det opp skylte de på hverandre. Hvilket jo er godt mulig...  Men ingen stod for det de hadde gjort.  Hadde de innrømmet det hadde jeg kjøpt nytt..

Det handler for meg ikke om at det er ulovlig snop, men at barn må lære seg å stå for sine handlinger.

og om de spiser opp lørdagskvoten sin i ukedagene så plager det meg ikke å sette en konsekvens på en lørdag.

Også ertet jeg dem litt da. siden de ikke innrømte det. jeg veide smågodtposen hver kveld og når det forsvant 20 gram her og 10 gram der la jeg en lapp i posen, der jeg skrev at jeg fulgte med...

Vet ikke om det funket. Men nå forsvinner det ikke snop. Ungene innrømmer sine feil/tabber. Men jeg fant aldri ut hvema v den som avr tyven...

Anonymkode: ca235...d28

ReneRene skrev (1 time siden):

Joda de fikk snop på lørdag men om  noe ble igjen og lagt til siden for neste helg. hos oss var det ikke gjemt, lå i et skap. rester fra en uke ble brukt neste uke. Vi foreldre spiser ikke noe i helgene. Har prøvd å gjemme det, men da glemmer jeg det selv...

Anonymkode: ca235...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...