Gå til innhold

Hva gjør folk med dårlig råd dersom de blir skadet?

Anbefalte innlegg

Glad jeg ikke bor i Norge når jeg leser dette. Har tolvåring med klippekort på legevakta og tør ikke tenke på hva det hadde kostet hvis vi skulle betale for røntgen osv. hver gang han kommer til skade i lek eller på trening. Her i Danmark er alt gratis (dvs. betalt over skatten). Null egenandel på noe. 

Anonymkode: 092ae...745

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Glad jeg ikke bor i Norge når jeg leser dette. Har tolvåring med klippekort på legevakta og tør ikke tenke på hva det hadde kostet hvis vi skulle betale for røntgen osv. hver gang han kommer til skade i lek eller på trening. Her i Danmark er alt gratis (dvs. betalt over skatten). Null egenandel på noe. 

Det er gratis for barn under 16 år i Norge og.

Anonymkode: e5ead...fcc

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man kan virkelig ikke sammenlikne det med usa at man må ut med en tusenlapp etter en skade. Har man veldig dårlig råd, må man bruke kredittkort og så søke nav etterpå. Det er jo også slik at man bør ha en tusenlapp eller to liggende på en buffer nettopp for dette. Det er snakk om ca 3000kr før frikort, så det burde man ha. Skjønner at mange har dårlig råd, men et visst ansvar for egen helse og sikkerhet har man likevel, hvor brutalt det enn høres ut. Jeg har selv brukt kredittkort for å betale en nødtannlegetime, ikke gøy, men sånn måtte det bli den gangen. 

Anonymkode: 8ba58...0f4

3000 kr er mye penger hvis det knapt går rundt fra før. Og bruker man mange dyre medisiner på blå resept, så kan man risikere å måtte ut med de 3000 kronene i løpet av de første 1-3 månedene av året.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Sønnen min på 13 har hatt 7 bruddskader, og en haug andre skader. Aldri betalt ei krone. Og for gips og strips og fatle har jeg fått igjen penger fra skole og idrettslag. Parkering på og kjøring til sykehuset også. Ene bruddet fikk vi tilbake 1700 på. Ble 3 turer på sykehuset, og jeg la ut for materiell, men fikk det så klart tilbake

Anonymkode: 24824...ea8

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Dette er snakk om voksne, barn under 16 betaler ingenting

HI

Anonymkode: 568f5...b48

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette er snakk om voksne, barn under 16 betaler ingenting

HI

Danmark har så vidt jeg vet nesten ikke egenandeler for voksne heller.

Anonymkode: 955d0...140

Annonse

Men er det egenandel når du sendes videre til sykehus da? Jeg har aldri betalt på sykehus bortsett fra depositum på krykker, men det fikk jeg regning på. 

Anonymkode: d76b8...e22

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Men er det egenandel når du sendes videre til sykehus da? Jeg har aldri betalt på sykehus bortsett fra depositum på krykker, men det fikk jeg regning på. 

Hvis du blir lagt inn et det uten egenandel, hvis du blir behandlet poliklinisk må du betale egenandel. 

Anonymkode: d8a50...407

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du blir lagt inn et det uten egenandel, hvis du blir behandlet poliklinisk må du betale egenandel. 

Anonymkode: d8a50...407

Jeg ble sendt på sykehuset med brudd i tommel. Betalte intenting. Røntgen og gips. Prøver å huske om jeg var på frikort men jeg har bare hatt frikort to ganger tror jeg. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er jo gratis for barn i Norge også da. Det danske helsevesenet beveger seg jo mer og mer i retning amerikanske tilstander med forsikring og klasseskille. 

Jeg er ufør etter trafikkulykke. 

1/4 del av lønna går med til medisiner, behandling, spesialister osv. Hvis ikke mer. 😔 bruker flere tusen i mnd. Frikort fikk jeg i februar. Men ikke alt er på blåresept. Hatt det slik i 16 år. 😔

Anonymkode: 34690...e2b

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde akkurat et stygt fall.
Først var det legevakt, ble sendt videre til akutt ortopedisk klinikk.
Men lege på legevakt og ortopedien, røntgen, utstyr og lignende ble det godt over 1.000 kroner.

Vet at enkelt har virkelig dårlig råd, så dårlig råd at de nesten må snu hver krone dersom barna skal i bursdag og ha med gave.
Hva i alle dager gjør disse dersom de blir skadet?

Jeg bare betalte og gikk uten å tenke så mye over det der og da, men kjenner familier i nærområdet som sliter, og har begynt å tenke på det i ettertid.

I Norge er slikt gratis. 

Anonymkode: 2987c...ef7

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er som i USA, der går de med skader selv om de blir verre og verre fordi de ikke har råd. Norge utvikler seg i samme retning. Så er spørsmålet: hvordan skal de med dårlig råd og en lett skade som blir mer og mer alvorlig kunne arbeide? Samtidig lurer vi på hvorfor flere og flere blir uføre. Merkelig, det er nesten som om det var en sammenheng der.

Anonymkode: 4c520...975

Du kan ikke sammenligne i det hele tatt.  Jo, det går fort noen penger til lege, men det er på et helt annet nivå enn der borte.

Jeg har vært syk i hele år og under behandling.  Nå klarte vi oss greit, men merket det i januar da jeg ikke hadde fylt opp frikortet ennå.  Men halvveis ut i februar var frikortet fylt opp - og etter det har jeg ikke betalt et øre.  Jeg er takknemlig hver eneste dag.  Er det helt håpløst sånn at man ikke på noen måte kan finansiere behandlinger før frikortet slår inn, finnes det alltid muligheter - enten man "låner" penger vi kreditkort eller i verste fall får regning som man tar med seg til NAV.  

Anonymkode: fe59d...9a0

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

I Norge er slikt gratis. 

Anonymkode: 2987c...ef7

Nei, det er ikke gratis i Norge. Har man ikke frikort, så må man betale egenandel, og har man frikort må man fremdeles betale for utstyr.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Danmark har så vidt jeg vet nesten ikke egenandeler for voksne heller.

Anonymkode: 955d0...140

Det stemmer, ingen egenandel for voksne heller. Men jeg burde selvfølgelig ha tenkt på at det er gratis for barn i Norge.

Jeg er ufør etter trafikkulykke. 

1/4 del av lønna går med til medisiner, behandling, spesialister osv. Hvis ikke mer. 😔 bruker flere tusen i mnd. Frikort fikk jeg i februar. Men ikke alt er på blåresept. Hatt det slik i 16 år. 😔

Anonymkode: 34690...e2b

Da er du nødt for å bruke mye merkelig behandling. Vanligvis dekkes slikt når du har nådd frikortet, så da må du velge andre behandlere. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da er du nødt for å bruke mye merkelig behandling. Vanligvis dekkes slikt når du har nådd frikortet, så da må du velge andre behandlere. 

Det er ikke alle medisiner man får på blå resept. Og f.eks kiropraktor er jo ikke en merkelig behandling. Man må og betale for utstyr hos fastlege, selv om man har frikort. Tannlege må man stort sett betale selv, mange må gå oftere og har mer behandling enn vanlig pga sykdommer og/eller medisinbruk. Jeg har og prøvd flere typer behandlinger som ikke dekkes av frikortet, det eneste som dekkes er jo fysioterapeut.

Det er ikke alle medisiner man får på blå resept. Og f.eks kiropraktor er jo ikke en merkelig behandling. Man må og betale for utstyr hos fastlege, selv om man har frikort. Tannlege må man stort sett betale selv, mange må gå oftere og har mer behandling enn vanlig pga sykdommer og/eller medisinbruk. Jeg har og prøvd flere typer behandlinger som ikke dekkes av frikortet, det eneste som dekkes er jo fysioterapeut.

Der god stønad til behandling hos kiropraktor. Men fordi disse har fri prissetting kan du måtte betale det overskytende selv

Anonymkode: 3ce7b...a56

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Der god stønad til behandling hos kiropraktor. Men fordi disse har fri prissetting kan du måtte betale det overskytende selv

Anonymkode: 3ce7b...a56

Hvor får man det, fra Helfo? Det har jeg aldri sett.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor får man det, fra Helfo? Det har jeg aldri sett.

Ikke meg du spør, men:

https://www.helsenorge.no/behandlere/betaling-hos-kiropraktor/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...