Gå til innhold

Altså. Hva gjør jeg feil? 😭

Anbefalte innlegg

I går badet jeg gutten min, 3 år. Jeg forberedte han på at om ikke så lenge skal vi opp av badekaret. Forberedte han mer, sa at nå er det siste gang du såper inn magen. Han ble sint. Jeg var rolig. Vi skyllet av såpen. Men han gikk i fullstendig lås. Raserianfall til tusen. NEKTET å la seg tørke. Løp naken og klissvåt rundt i leiligheten. Ikke talom om jeg fikk kledd han. Han var rasende i 1,5 time. Da var både jeg og han egentlig ganske svett.

I dag var det storebror på 5 som klikket. Pga jeg brukte feilt vann på tannbørsten og han var ikke fornøyd med nattbleien jeg ville ta på han. Dessuten klikket han av musikken som var på badet (mobil), og nektet å ta på nattøy på badet. Jeg sa joda, det må vi. Han roet seg heller ikke før det hadde gått 1,5 time. Fy søren ! SINNSYKT SLITSOMT!  Jeg kan jo ikke la de bestemme... De vil bestemme ALT. Hvis de ikke får lov å bestemme da blir de R A S E N D E ! 🥵

Hva gjør jeg galt ?

Anonymkode: 32dfc...96a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I går badet jeg gutten min, 3 år. Jeg forberedte han på at om ikke så lenge skal vi opp av badekaret. Forberedte han mer, sa at nå er det siste gang du såper inn magen. Han ble sint. Jeg var rolig. Vi skyllet av såpen. Men han gikk i fullstendig lås. Raserianfall til tusen. NEKTET å la seg tørke. Løp naken og klissvåt rundt i leiligheten. Ikke talom om jeg fikk kledd han. Han var rasende i 1,5 time. Da var både jeg og han egentlig ganske svett.

I dag var det storebror på 5 som klikket. Pga jeg brukte feilt vann på tannbørsten og han var ikke fornøyd med nattbleien jeg ville ta på han. Dessuten klikket han av musikken som var på badet (mobil), og nektet å ta på nattøy på badet. Jeg sa joda, det må vi. Han roet seg heller ikke før det hadde gått 1,5 time. Fy søren ! SINNSYKT SLITSOMT!  Jeg kan jo ikke la de bestemme... De vil bestemme ALT. Hvis de ikke får lov å bestemme da blir de R A S E N D E ! 🥵

Hva gjør jeg galt ?

Er ikke så rart at femåring nekter å ha på nattbleie,når sønnen min var 5 år så gikk han i 1.klasse på skolen! En 5 åring er altfor stor til å bruke bleie! Godt han protesterer!

Anonymkode: 344fe...bcf

Ikke spør, men fortell hva som skal skje. Kan godt hende du gjør det slik allerede, men det er en vanlig felle en del foreldre går. Barnet opplever da å tro de får bestemme noe de faktisk ikke får - som igjen fører til frustrasjon. La heller barna medvirke; når du kommer opp av badekaret, vil du ha den eller den pysjen? 

Den nissen som mener barnet er for stort til nattableie har nok ikke barn som væter seg ut. Ikke bry deg om slike kommentarer. 

Det vil komme kamp på kamp etterhvert som de vokser til. Du gjør ikke noe feil, du lærer og står i det underveis, akkurat som alle oss andre. 

Anonymkode: 0e523...cfd

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Er ikke så rart at femåring nekter å ha på nattbleie,når sønnen min var 5 år så gikk han i 1.klasse på skolen! En 5 åring er altfor stor til å bruke bleie! Godt han protesterer!

Herlighet, det går an å tenke LITT før man svarer. Det er sikkert en grunn til at han bruker bleier!!

Har selv et barn som brukte bleier til hen var 10 år, hen har autisme.

Har barna dine noen diagnoser, HI? Regner nesten ikke med det, siden du ikke skriver det. Men fungerer de greit sånn ellers, i barnehage osv? Andre ting du/dere kanskje har reagert på med de? Ta en prat med helsesøster?

Anonymkode: d2c0a...600

Han ville vel ikke ut av badekaret da. Han er bare 3, så sånn sett ikke rart at han er sinna. 1,5t var litt lenge, hva gjør du for å roe ned? Eller kan det være lurt å f.eks. si "nå er vi ferdige å bade, vil du ha på den grønne eller blå pysjen?" Da får han bestemme noe, men slutt på badetid er ikke et valg. Når du bruker veldig lang tid på å forberede, så blir det en brå slutt når du faktisk tar han ut av badekaret, siden dere har snakket mye om det, men ingenting skjedde.

Anonymkode: c2eb7...e90

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hva gjør jeg galt ?

De er jo begge to i selvstendighet alder. Jeg hadde sagt ang tannbørsten:"Skal du ta på vann selv? Sånn at jeg ikke fjør det feil?" Klart ungen vil bade lenge. Hvorfor ikke la han bade lenge? Han er midt i lek, og du skal ta han ut. Ang musikken.. Spurte du hvilken musikk han ville høre da? Barn lever i nuet. De handler i affekt. De ser for seg de neste minuttene, ser for seg hva de skal, og så blir det kræsj. 

Må ungen ha på nattøy da? 

Jeg mener ikke a barn skal sjefe og bestemme alt, men! de kan få bestemme mer i hverdagen. 

Her hjemme kan barnet klikke på far, men aldri på meg. Det er nok fordi jeg forstår mer hvordan det er å være barn, forstår oppførsel, og hva de ønsker. 

Det handler endel om hvordan du møter barnet. 

Du kommer nok til å få kommentarer som at :"Så lenge de bor i ditt hus, bestemme du." osv osv

Dere må samarbeise mer. 

Igjen.. De er 3 og 5!Den "verste" aldern. Det blir bedre. 6 åringer ca har også en tøff periode. 

Møt følelser. Ikke la deg trigge,og fare opp. 

Les alt av Hedvig Montgomery 

Anonymkode: 50b36...68d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør jeg galt ?

Få hjelp av faren da. Og sett tydelige grenser. 

Anonymkode: 0111d...0ff

Er det bedre å la ungen bli kliss våt og evt bæsje i sengen på natta?

Ikke spør, men fortell hva som skal skje. Kan godt hende du gjør det slik allerede, men det er en vanlig felle en del foreldre går. Barnet opplever da å tro de får bestemme noe de faktisk ikke får - som igjen fører til frustrasjon. La heller barna medvirke; når du kommer opp av badekaret, vil du ha den eller den pysjen? 

Den nissen som mener barnet er for stort til nattableie har nok ikke barn som væter seg ut. Ikke bry deg om slike kommentarer. 

Det vil komme kamp på kamp etterhvert som de vokser til. Du gjør ikke noe feil, du lærer og står i det underveis, akkurat som alle oss andre. 

Anonymkode: 0e523...cfd

Ja, er det jeg prøver på 😊 dessuten har vi faste rutiner på alt sånn at ingen blir overrasket 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han ville vel ikke ut av badekaret da. Han er bare 3, så sånn sett ikke rart at han er sinna. 1,5t var litt lenge, hva gjør du for å roe ned? Eller kan det være lurt å f.eks. si "nå er vi ferdige å bade, vil du ha på den grønne eller blå pysjen?" Da får han bestemme noe, men slutt på badetid er ikke et valg. Når du bruker veldig lang tid på å forberede, så blir det en brå slutt når du faktisk tar han ut av badekaret, siden dere har snakket mye om det, men ingenting skjedde.

Anonymkode: c2eb7...e90

Han hadde badet i ca 1 time. Så det bør holde 😊 skal prøve å spørre han om noe han kan velge mellom neste gang med. Takk for tips

De er jo begge to i selvstendighet alder. Jeg hadde sagt ang tannbørsten:"Skal du ta på vann selv? Sånn at jeg ikke fjør det feil?" Klart ungen vil bade lenge. Hvorfor ikke la han bade lenge? Han er midt i lek, og du skal ta han ut. Ang musikken.. Spurte du hvilken musikk han ville høre da? Barn lever i nuet. De handler i affekt. De ser for seg de neste minuttene, ser for seg hva de skal, og så blir det kræsj. 

Må ungen ha på nattøy da? 

Jeg mener ikke a barn skal sjefe og bestemme alt, men! de kan få bestemme mer i hverdagen. 

Her hjemme kan barnet klikke på far, men aldri på meg. Det er nok fordi jeg forstår mer hvordan det er å være barn, forstår oppførsel, og hva de ønsker. 

Det handler endel om hvordan du møter barnet. 

Du kommer nok til å få kommentarer som at :"Så lenge de bor i ditt hus, bestemme du." osv osv

Dere må samarbeise mer. 

Igjen.. De er 3 og 5!Den "verste" aldern. Det blir bedre. 6 åringer ca har også en tøff periode. 

Møt følelser. Ikke la deg trigge,og fare opp. 

Les alt av Hedvig Montgomery 

Anonymkode: 50b36...68d

Han hadde som sagt badet i en hel time. Det burde holde, dessuten begynte han å bli kald. 

Ang musikk så hørte jeg på podkast. Og ønsket å høre videre mens vi var på badet. Men jeg burde heller slutt gutten?

Sånn f.eks. i bilen. Der har jeg Spotify. Alle vil høre hver sin sang. Hvordan gjør du dette? La alle 3 høre sin sang? Veien til bhg er for kort til det og ingen har tålmodighet til å vente på sin tur. 

Hva sover dine i på nettene da? 

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Han hadde som sagt badet i en hel time. Det burde holde, dessuten begynte han å bli kald. 

Ang musikk så hørte jeg på podkast. Og ønsket å høre videre mens vi var på badet. Men jeg burde heller slutt gutten?

Sånn f.eks. i bilen. Der har jeg Spotify. Alle vil høre hver sin sang. Hvordan gjør du dette? La alle 3 høre sin sang? Veien til bhg er for kort til det og ingen har tålmodighet til å vente på sin tur. 

Hvorfor hører du på en podcast når du står med ungene dine? Det er jo bare merkelig. 

Anonymkode: a3f64...e1c

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville kuttet ut podcasten til ungene var i seng. Det er totalt uinteressant for dem. Vet du at hunder reagerer på eiere som ser på mobilen mens de går tur? Det blir litt det samme.  

Bestem at dere hører på radio på vei til bhg. Jeg er veldig for ros til ønsket adferd,  og mindre fokus på det som er negativt.  Det starter med den voksne og det er den voksne sitt ansvar hvordan stemninga er. Er det noe kurs i kommunen som kan hjelpe? Det er tungt til tider, å stå i alt det du opplever, alene. Derfor kan det være greit med litt input iblant. 

Anonymkode: d8930...ab4

Regelen her er at den som kjører bilen bestemmer hva som er på radio, men hvis de helst vil ha stillhet får de det. Greit nok at du ville høre på podcast, men jeg kan bli overstimulert hvis det er for mye støy rundt meg, så hvis noen ber om at det er stille respekterer jeg det. Det kan ha vært en del av årsaken. 

Men som noen nevnte, hvis man gir dem to valg kan dette forhindre at de låser seg og motsetter seg. F eks istedenfor "Nå må vi gjøre oss ferdig med å bade", kan du si "nå er vi ferdig. vil du ha blått eller hvitt håndkle?" Gi dem noen sekunder til å velge, og hvis de ikke velger gjør jeg det for dem. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er det bedre å la ungen bli kliss våt og evt bæsje i sengen på natta?

Bæsje i senga når han er 5 år?? Dette er et barn med en eller annen diagnose, vil jeg tro? Da kan jo det forklare noe av problemene? 

Anonymkode: e6f8b...b64

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor hører du på podcast når du er sammen med barna? Mulig han ble sint på musikken fordi han vil ha oppmerksomheten din?

Blir det krangel om musikk, så blir det ingen musikk i bilen. 

Mine barn bruker aldri pysjamas, vi har vinduet åpent og varm dyne. 

Anonymkode: 71db1...1a8

Er dette barn uten diagnose?

Det er litt forskjell på hvordan man håndterer et barn med diagnose og et barn som "bare" har et trassanfall.

Er det barn med diagnose vil du nok få tips og råd til hvordan håndtere av lege og kanskje forening?

Er det et friskt barn lurer jeg på hvorfor du "sloss" med det i 1.5 time? Å fullstendig overse slike trassanfall kan være effektivt.

Jeg ville ikke hørt på egen podkast sammen med ungene, når 3 åringen bader kan han velge musikken. 

Jeg ville ikke dillet for mye. Si ifra 5 min før han skal opp, og når tiden er der gjør som flere her sier, gi han noen valg. Skal du eller jeg dra ut proppen? Sier han ingen så svarer du at du må gjøre det.

Freser han forbannet avsted så la han gjøre det. Han gidder jo ikke frese forbannet rundt i stua i 1.5 time om du blir på badet og rydde opp... Når han er ferdig med å frese kommer neste valg, hvilken pysj vil du ha? Jeg vil ikke ha pysj! Neivel, da får du sove uten...

Velg dine kamper, det er ikke alt som er luke viktig.

Anonymkode: 7c154...c03

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg har en 3-åring som en stund nå ikke har villet ha på pysj. Da sover han i t-skjorte og bleie i stedet. Den kampen ser jeg ikke som nødvendig å ta. Ingen må sove i pysj.

Anonymkode: dd903...02e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så utrolig uvitende du er! Det er veldig vanlig at femåringer er sengevætere altså. Det har ingenting med diagnoser å gjøre. 

Anonymkode: 083d0...ded

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Som andre sier; gi noe de kan velge, men vær likevel tydelig. Og du, gjør det noe om de sover i bare bleia?

Anonymkode: 3346c...641

Da blir de kalde 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...