Gå til innhold

Noen som har opplevd at sjefen glemmer stillingsbeskrivelsen?

Anbefalte innlegg

Jeg ble ansatt i ny stilling med ny stillingsbeskrivelse da sjefen min var helt ny, derfor var det daværende øverste leder som ansatte meg. Jeg fikk høyere stillingsnivå og mer ansvar.

Nå denne uken ba jeg om å få reise på en konferanse som omhandler mitt ansvarsområde og fikk nei da sjefen mente at alle da måtte få reise. Jeg gjorde henne oppmerksom på mitt stillingsnivå og at jeg har fagasvaret, altså mener jeg at jeg må kunne dra på denne konferansen selv om det ikke er midler til at hele teamet på lavere stillingsnivå ikke kan. Hun ble direkte hissig og hevdet at det ikke stemmer at jeg har dette ansvaret eller høyere stillingsnvå. Dette var noe som ble forhandlet frem da jeg var spesielt godt kvalifisert og øverste leder ville beholde meg.

Det har skjedd noen litt rare ting, møter jeg ikke har blitt innkalt til som om handler mitt ansvarsområdet etc. Jeg har likevel gjort jobben i 1,5 år og kan vise til resultater.

Jeg har sendt henne dokumentasjon og vist til rapporter jeg har levert etc. og nå svarer hun meg ikke.

Er ikke dette helt absurd?

Anonymkode: f5dd9...c81

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I kontrakten står stillingstittelen, men beskrivelsen av oppgavene har jeg bare på mail.

I følge leder er det ikke dokumentert i systemet av tidligere leder.

Men du har jo jobbet med de oppgavene i 1,5 år, mener sjefen at du har tatt det til rette da eller? Du er vel lønnet etter høyere stillingsnivå? Det høres jo helt absurd ut, og hvis sjefen mener at du ikke skulle gjort de oppgavene, hvorfor har hun ikke merket det hele denne tiden, hvor sløv er hun ikke da.

Anonymkode: b183f...6eb

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

I kontrakten står stillingstittelen, men beskrivelsen av oppgavene har jeg bare på mail.

Sier stillingstittelen noe om nivået ditt, altså sammenlignet med resten av teamet?

Anonymkode: 1417d...234

(Generelt må jeg si at om du har noe av denne dialogen med lederen din skriftlig, så spar på den. Hvis ikke, noter det ned så ordrett du klarer. Hilsen tillitsvalgt)

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men hvis du har beskrivelsen av oppgavene på mail, så har du det jo skriftlig.. Så bruk den!

Anonymkode: 57701...a63

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du er vel organisert. Bruk det.

Anonymkode: e2145...d00

Organisert? Hva skulle det være godt for? Det koster penger og kan ikke brukes til noe.

Anonymkode: 3a0ac...b16

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg ble ansatt i ny stilling med ny stillingsbeskrivelse da sjefen min var helt ny, derfor var det daværende øverste leder som ansatte meg. Jeg fikk høyere stillingsnivå og mer ansvar.

Nå denne uken ba jeg om å få reise på en konferanse som omhandler mitt ansvarsområde og fikk nei da sjefen mente at alle da måtte få reise. Jeg gjorde henne oppmerksom på mitt stillingsnivå og at jeg har fagasvaret, altså mener jeg at jeg må kunne dra på denne konferansen selv om det ikke er midler til at hele teamet på lavere stillingsnivå ikke kan. Hun ble direkte hissig og hevdet at det ikke stemmer at jeg har dette ansvaret eller høyere stillingsnvå. Dette var noe som ble forhandlet frem da jeg var spesielt godt kvalifisert og øverste leder ville beholde meg.

Det har skjedd noen litt rare ting, møter jeg ikke har blitt innkalt til som om handler mitt ansvarsområdet etc. Jeg har likevel gjort jobben i 1,5 år og kan vise til resultater.

Jeg har sendt henne dokumentasjon og vist til rapporter jeg har levert etc. og nå svarer hun meg ikke.

Er ikke dette helt absurd?

Leder har en ganske vid styringsrett når det kommer til fordeling av oppgaver og ansvar. En stillingsbeskrivelse gjelder på det tidspunktet det ble gitt, men innenfor visse rammer kan innholdet og ansvaret i en stilling endre seg over tid.

Selv om du har et fagansvar er det ikke nødvedigvis gitt at du får dra på en spesifikk konferanse eller får delta på en gitt opplæring utover det de andre i teamet får. Her må en leder veie kostnader opp mot nytte. Kanskje ville det vært mer riktig at de med mindre kompetanse enn deg fikk dra på dette slik at de kunne komme opp på et høyere nivå?

Så bør selvfølgelig avklares hvilket ansvar du faktisk har og hvordan dette ansvaret skal forvaltes framover.

Anonymkode: 1ab55...37a

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Leder har en ganske vid styringsrett når det kommer til fordeling av oppgaver og ansvar. En stillingsbeskrivelse gjelder på det tidspunktet det ble gitt, men innenfor visse rammer kan innholdet og ansvaret i en stilling endre seg over tid.

Selv om du har et fagansvar er det ikke nødvedigvis gitt at du får dra på en spesifikk konferanse eller får delta på en gitt opplæring utover det de andre i teamet får. Her må en leder veie kostnader opp mot nytte. Kanskje ville det vært mer riktig at de med mindre kompetanse enn deg fikk dra på dette slik at de kunne komme opp på et høyere nivå?

Så bør selvfølgelig avklares hvilket ansvar du faktisk har og hvordan dette ansvaret skal forvaltes framover.

Om strukturen og mitt ansvar er endret så er det utrolig respektløst at jeg ikke har fått beskjed om det. Jeg er heller ikke idiot og vet at en leder skal ta mange hensyn, jeg har ikke krevd å få dra, jeg har spurt og oppdaget i prosessen at fagansvaret jeg har fått er «glemt» av ledelsen.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om strukturen og mitt ansvar er endret så er det utrolig respektløst at jeg ikke har fått beskjed om det. Jeg er heller ikke idiot og vet at en leder skal ta mange hensyn, jeg har ikke krevd å få dra, jeg har spurt og oppdaget i prosessen at fagansvaret jeg har fått er «glemt» av ledelsen.

Hvis fagansvaret er "glemt" så har det kanskje ikke vært så tydelig fra start av?

På hvilken måte utøver du fagansvar? Hvilke ekstraoppgaver har du? Hvordan rapporterer du til ledelsen? Er du definert som fagleder i organisasjonsoversikten? osv.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, men leder må da virkelig informere om endrede oppgaver og ansvar.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvis fagansvaret er "glemt" så har det kanskje ikke vært så tydelig fra start av?

I hht. det HI skriver har hun  hatt ansvaret hele veien. Hun har også stillingsbeskrivelse skriftlig. Jeg er nysgjerrig på om stillingstittelen din reflekterer det overordnede ansvaret, HI? (Jeg har en lignende stilling, dvs stillingstittelen min er lik som de andre på mitt team, men jeg har en egen kontrakt som beskriver ansvar for teamet og tittel for nettopp dette ansvaret)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...