Gå til innhold

Ser det er snakk om julegaver allerede😅 jeg har noen gode tips til hva du kan lage selv og om du ikke kan bruke så mye penger (ikke grytekluter eller noe sånt)

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du noen andre forslag for de med litt dårlig råd da☺️?

Noe du hadde blitt glad for som ikke koster så mye?

Anonymkode: 097fd...f33

Ikke meg du spør, men Feel har alltid en dag med rabatt på alt i butikken før jul, tror det er i november/desember.

I fjor kjøpte jeg krydder, de har jo krydder fra Cemo, og jeg kjøpte noen sånne krydder ihvertfall jeg aldri har prøvd før, salatkrydder o.l. 

Gav det til noen voksne i familien som vi ikke gir dyr gave til, bare en liten julehilsen (100-150 kr) og fikk så gode tilbakemeldinger på dem. Ene svigerinnen min mente det var en av de beste smågavene hun noen gang hadde fått...

De har sånt på Kid også, de har også gjerne en dag med rabatt på alle varer før verste julerushet begynner.

Anonymkode: a5950...26e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du noen andre forslag for de med litt dårlig råd da☺️?

Noe du hadde blitt glad for som ikke koster så mye?

En sjokoladeplate hadde vært bedre.

Anonymkode: 7b67e...3ab

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En sjokoladeplate hadde vært bedre.

Anonymkode: 7b67e...3ab

For du kanskje, men ikke for alle andre. Hva er det noen av dere ikke forstår med at dette er tips man kan bruke, så ser man mottaker an.Hva er greia med å surmule over forslag som ikke passer en selv helt.

Anonymkode: 414f3...7c5

Jeg har noen som nærmest abbonerer på vaniljesukkeret mitt, det er jo bare  fra googe søk, men lell....

tacokrydder er også enkelt

tennruller, kongler eller sammenrullete aviser dyppet i stearin, bruker stearinlysrester

ikke store gaver men til folk som haralt og man ikke aner hva en skal gi...

Anonymkode: 8f639...552

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Enkle ting å lage også, og noe jeg tror de fleste synes er fint å få:)

Hjemmelaget vanilje ekstrakt, super enkelt og du trenger kun sprit og vaniljestenger. Koster kanskje 500 kr å lage, men da har du mange små flasker å gi bort, 50 ml flasker bruker jeg:) Du bør lage nå, for jo lenger den står jo bedre blir ekstrakten. Embalasjebutikken.no har fine flasker

Chilli crisp (google). Litt dyrere muligens, men ikke så mye. Krydderet du trenger får du i en invandrerbutikk, men om du ikke finner noe der så kan du kjøpe på nett, jeg har kjøpt på "krydra.no jeg kjøpte også vaniljestenger der, den billigste, men det er god kvalitet på den)

Hvitløksolje eller annen krydret  olje (du kan kun bruke timian, basilikum og en annen urte jeg ikke husker hva er) om du velger hvitløk så er det en spesiell måte du må lage det på pga minisjanse for borelliose 

En slags likør. Jeg skal lage Creme de Limonchello (selv om det ikke akkurat er så julete av seg😅

-Whipped Bodybutter

høres vanskelig ut, men du trenger kun ett "smør" type Shea, Mango, Cocoa osv, en god olje av noe slag, type oliven, avocado, grapeseed, osv. Så trenger du vit e som gjør at smøret ikke harskner(ikke vanskelig å få tak i) og noe som heter arrowrot powder som gjør at bodybutteret ikke blir så fettete (husker ikke hva det er på Norsk) Om du vil ha lukt så bruker du en naturlig duftolje, og om du vil ha farge så kan du bruke noe som heter Mica. Jeg skal lage av avocado olje og mango butter som er det mins fettete smøret. Google, så finner du flere norske nettsider hvor du får kjøpt alt. google det for inspo og oppskrift.

Disse råvarene kan kansje koste litt, men det kommer an på hvor stor beholder du bruker selvfølgelig

Du kan også lage en type salve, lepomade, "tigerbalsam", Egyptian secret (sånn ca) osv. Kjempeenkelt

-Duftlys

, da trenger du kun voks (soya er mye brukt) veker og duft (og noe brannsikkert som du kan helle lysene i, kjempebillige og fine skåler finner du fort i bruktbutikker

Syltetøy (baconsyltetøy er kult)

Så er det bare å putte de forskjellige tingene i fine beholdere, ha på en fin etikett (og gjerne ingrediensliste).

Gi en, to, eller flere etter hvor mye penger du vil bruke:)

Jeg ser for meg at dette er fine hjemmelagde gaver, som de fleste faktisk kan bruke og at det er bedre enn en pynteting, ett kjøkkenredskap de ikke trenger osv også slipper du å stresse rundt i butikker uten å vite hva du skal kjøpe:)

Du får ikke borreliose av hvitløk. Du kan få botulisme. Det er ikke det samme! Og det heter Limoncello. 

Anonymkode: bb47d...17a

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du får ikke borreliose av hvitløk. Du kan få botulisme. Det er ikke det samme! Og det heter Limoncello. 

Jaja det begynner på b begge deler, det viktigste for meg er vel egentlig ai ingen blir syke:) 

Crema di Limonchello og Limoncjhello er ikke det samme😉

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jaja det begynner på b begge deler, det viktigste for meg er vel egentlig ai ingen blir syke:) 

Crema di Limonchello og Limoncjhello er ikke det samme😉

Det staves uansett LIMONCELLO. Crema di Limoncello eller Limoncello, hvis du skal lage festlige etiketter til flaskene dine bør du vite det. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det staves uansett LIMONCELLO. Crema di Limoncello eller Limoncello, hvis du skal lage festlige etiketter til flaskene dine bør du vite det. 

Tenk om jeg kun hadde skrevet Limonchello da, og utelatt Crema di, da hadde det blitt liv i stua på julaften😲

Når jeg skal lage de festlige etikettene mine så skal jeg trippelsjekke at det jeg har skrevet er rett, lover-)

Jeg liker hjemmelagete gaver og vil gjerne ha det i stedet for ett eller annet som noen har kjøpt. Men, hvis man skal gjøre det billig (og det syns jeg må være OK), må man jo lage noe av billige (eller gratis) ingredienser. Det du gir skal være tid og arbeidskraft, ikke penger. Jeg ville også unngått veldig sære greier, med mindre du vet sikkert at mottakeren setter pris på det.

Dermed: syltetøy av bær fra skogen eller rabarbra, epler og plommer fra egen hage (om du har). Dette blir satt pris på av de som ikke har egne plommer og ikke har mulighet til å plukke bær selv. Hva med hjemmelaget rips-, bringebær- eller solbærsaft? Tørket urtekrydder fra egen hage kan være fint, men dette bør være til noen som liker å lage mat og ikke har de samme krydderurterene hjemme selv.

Ullsokker, supert! Votter også, og til og med grytekluter er en bra gave til riktig mottaker. Garn er generelt dyrt, men du får ofte siste rest av utgåtte farger billig i garnbutikker og det er fint til småprosjekter.

Anonymkode: c2f88...3d8

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Her var det mye jeg overhodet verken ville gitt eller fått i julegave

Anonymkode: dbee1...888

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Sånne ting går rett i søpla her... 

Anonymkode: 897af...fb0

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det eneste jeg hadde blitt glad for av dette, er duftlys. 

Anonymkode: 69253...4c6

Så positive dere er 😆

Jeg syr nett, og det har jeg gjort i flere år. Har gitt dem med noe oppi som mottager liker, mat, ullsokker som jeg kjøper av en bekjent ( mange nordmenn som elsker ullsokker. Jeg bruker det selv også ) +

I år er det påfallende mange som ønsker seg store nett. Så jeg skal kose meg skikkelig med å sy kule sådanne.

Jeg vil gjerne ha hjemmelaget likør! Det er noe jeg drikker hver eneste jul til kaffen. Elsker likør. Duftlys er også fint, men må ha frisk duft. Oljer og alt man kan tilsette matretter er gull! Og.. gi meg gjerne blåbærsyltetøy! Hjemmelaget er så utrolig mye bedre enn kjøpt, og jeg elsker pannekaker med blåbær og bacon!  Det er lite hjemmelaget jeg blir misfornøyd med, og kan egentlig ikke huske noe. For også hjemmelaget leverpostei av faren min sammen med annet kjøttpålegg han lager. Han er god på det, og jeg har godt pålegg hele julen. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...