Gå til innhold

Ser det er snakk om julegaver allerede😅 jeg har noen gode tips til hva du kan lage selv og om du ikke kan bruke så mye penger (ikke grytekluter eller noe sånt)

Anbefalte innlegg

Enkle ting å lage også, og noe jeg tror de fleste synes er fint å få:)

Hjemmelaget vanilje ekstrakt, super enkelt og du trenger kun sprit og vaniljestenger. Koster kanskje 500 kr å lage, men da har du mange små flasker å gi bort, 50 ml flasker bruker jeg:) Du bør lage nå, for jo lenger den står jo bedre blir ekstrakten. Embalasjebutikken.no har fine flasker

Chilli crisp (google). Litt dyrere muligens, men ikke så mye. Krydderet du trenger får du i en invandrerbutikk, men om du ikke finner noe der så kan du kjøpe på nett, jeg har kjøpt på "krydra.no jeg kjøpte også vaniljestenger der, den billigste, men det er god kvalitet på den)

Hvitløksolje eller annen krydret  olje (du kan kun bruke timian, basilikum og en annen urte jeg ikke husker hva er) om du velger hvitløk så er det en spesiell måte du må lage det på pga minisjanse for borelliose 

En slags likør. Jeg skal lage Creme de Limonchello (selv om det ikke akkurat er så julete av seg😅

-Whipped Bodybutter

høres vanskelig ut, men du trenger kun ett "smør" type Shea, Mango, Cocoa osv, en god olje av noe slag, type oliven, avocado, grapeseed, osv. Så trenger du vit e som gjør at smøret ikke harskner(ikke vanskelig å få tak i) og noe som heter arrowrot powder som gjør at bodybutteret ikke blir så fettete (husker ikke hva det er på Norsk) Om du vil ha lukt så bruker du en naturlig duftolje, og om du vil ha farge så kan du bruke noe som heter Mica. Jeg skal lage av avocado olje og mango butter som er det mins fettete smøret. Google, så finner du flere norske nettsider hvor du får kjøpt alt. google det for inspo og oppskrift.

Disse råvarene kan kansje koste litt, men det kommer an på hvor stor beholder du bruker selvfølgelig

Du kan også lage en type salve, lepomade, "tigerbalsam", Egyptian secret (sånn ca) osv. Kjempeenkelt

-Duftlys

, da trenger du kun voks (soya er mye brukt) veker og duft (og noe brannsikkert som du kan helle lysene i, kjempebillige og fine skåler finner du fort i bruktbutikker

Syltetøy (baconsyltetøy er kult)

Så er det bare å putte de forskjellige tingene i fine beholdere, ha på en fin etikett (og gjerne ingrediensliste).

Gi en, to, eller flere etter hvor mye penger du vil bruke:)

Jeg ser for meg at dette er fine hjemmelagde gaver, som de fleste faktisk kan bruke og at det er bedre enn en pynteting, ett kjøkkenredskap de ikke trenger osv også slipper du å stresse rundt i butikker uten å vite hva du skal kjøpe:)

Anonymkode: 097fd...f33

Fortsetter under...

Ja, også kan du lage krydret salt, eller annet krydder, type taco, til dipp osv. Så kan du skryte av at det er uten tilsetningsstoffer😅

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her var det mye jeg overhodet verken ville gitt eller fått i julegave

Anonymkode: dbee1...888

Men om det bare var mye du ikke vil fått eller gitt bort, så vil det si at det var ett eller annet du ville ha gitt bort eller fått i gave, og det er jo bra:)

Jeg skrev det kun for å hjelpe litt for de som ikke har så god råd, eller ikke orker å stresse rundt. Kun for å være litt grei altså, for å gi inspo, selvfølgelig faller ikke alt i smak for alle, men det er jo mange alternativer å velge mellom❤️

Og om du har andre ideer så kan du jo være litt snill og dele de du også?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, også kan du lage krydret salt, eller annet krydder, type taco, til dipp osv. Så kan du skryte av at det er uten tilsetningsstoffer😅

Jeg kommer til å bruke ca 1500 kr på 12 personer, altså 125 pr stk, men jeg skal lage flere ting, om du velger en eller to så blir det selvsagt billigere :)

Baconsyltetøy hørtes spennende ut! Kan du si litt mer?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Her var det mye jeg overhodet verken ville gitt eller fått i julegave

Anonymkode: dbee1...888

Og vi er nok mange som hverken ville gitt deg noe eller mottatt noe. Så det går i balanse.

Anonymkode: b616f...af4

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Baconsyltetøy hørtes spennende ut! Kan du si litt mer?

Og vi er nok mange som hverken ville gitt deg noe eller mottatt noe. Så det går i balanse.

Laget med løk (brunet) og bacon som er godt stekt, litt brunt sukker og andre krydder:) Masse oppskrifter på youtube🤩 Jeg ser for meg at det er en god "mannegave", haha

Jeg lager syltet rødløk, blåbærsyltetøy, eplemos med honning, tyttebærsyltetøy, bringebærsyltetøy, sitteunderlag og hårstrikker. Noen ganger har jeg laget fløtekarameller, brente mandler, sjokoladekjeks og eplesaft. De fleste i familien min setter heldigvis pris på andre ting enn hva de ønsker seg. Og ingen av dem lager det samme selv. Alle lager jordbærsyltetøy, og det har ikke jeg råd til. Det meste jeg lager er veldig billig. 

Anonymkode: 35775...a66

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Laget med løk (brunet) og bacon som er godt stekt, litt brunt sukker og andre krydder:) Masse oppskrifter på youtube🤩 Jeg ser for meg at det er en god "mannegave", haha

Det og en eller to øl som man ikke får kjøpt i dagligvarebutikken, og/eller en lite flaske vodka som man kan smaktilsette med noe godt/spesielt/kult

Jeg lager syltet rødløk, blåbærsyltetøy, eplemos med honning, tyttebærsyltetøy, bringebærsyltetøy, sitteunderlag og hårstrikker. Noen ganger har jeg laget fløtekarameller, brente mandler, sjokoladekjeks og eplesaft. De fleste i familien min setter heldigvis pris på andre ting enn hva de ønsker seg. Og ingen av dem lager det samme selv. Alle lager jordbærsyltetøy, og det har ikke jeg råd til. Det meste jeg lager er veldig billig. 

Anonymkode: 35775...a66

Her var det mange supre ideer🤩 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det skal jeg virkelig sjekke, tipper det er godt tik kjøtt.

Hjemmelaget kryddersalt fikk jeg til jul en gang, det brukte jeg masse! Er ellers ikke så begeistra for hjemmelagde likører og sånt, det blir fort stående til ingen nytte. Men saltet, altså. Bra idé!

Anonymkode: 7b654...b70

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enkle ting å lage også, og noe jeg tror de fleste synes er fint å få:)

Hjemmelaget vanilje ekstrakt, super enkelt og du trenger kun sprit og vaniljestenger. Koster kanskje 500 kr å lage, men da har du mange små flasker å gi bort, 50 ml flasker bruker jeg:) Du bør lage nå, for jo lenger den står jo bedre blir ekstrakten. Embalasjebutikken.no har fine flasker

Chilli crisp (google). Litt dyrere muligens, men ikke så mye. Krydderet du trenger får du i en invandrerbutikk, men om du ikke finner noe der så kan du kjøpe på nett, jeg har kjøpt på "krydra.no jeg kjøpte også vaniljestenger der, den billigste, men det er god kvalitet på den)

Hvitløksolje eller annen krydret  olje (du kan kun bruke timian, basilikum og en annen urte jeg ikke husker hva er) om du velger hvitløk så er det en spesiell måte du må lage det på pga minisjanse for borelliose 

En slags likør. Jeg skal lage Creme de Limonchello (selv om det ikke akkurat er så julete av seg😅

-Whipped Bodybutter

høres vanskelig ut, men du trenger kun ett "smør" type Shea, Mango, Cocoa osv, en god olje av noe slag, type oliven, avocado, grapeseed, osv. Så trenger du vit e som gjør at smøret ikke harskner(ikke vanskelig å få tak i) og noe som heter arrowrot powder som gjør at bodybutteret ikke blir så fettete (husker ikke hva det er på Norsk) Om du vil ha lukt så bruker du en naturlig duftolje, og om du vil ha farge så kan du bruke noe som heter Mica. Jeg skal lage av avocado olje og mango butter som er det mins fettete smøret. Google, så finner du flere norske nettsider hvor du får kjøpt alt. google det for inspo og oppskrift.

Disse råvarene kan kansje koste litt, men det kommer an på hvor stor beholder du bruker selvfølgelig

Du kan også lage en type salve, lepomade, "tigerbalsam", Egyptian secret (sånn ca) osv. Kjempeenkelt

-Duftlys

, da trenger du kun voks (soya er mye brukt) veker og duft (og noe brannsikkert som du kan helle lysene i, kjempebillige og fine skåler finner du fort i bruktbutikker

Syltetøy (baconsyltetøy er kult)

Så er det bare å putte de forskjellige tingene i fine beholdere, ha på en fin etikett (og gjerne ingrediensliste).

Gi en, to, eller flere etter hvor mye penger du vil bruke:)

Jeg ser for meg at dette er fine hjemmelagde gaver, som de fleste faktisk kan bruke og at det er bedre enn en pynteting, ett kjøkkenredskap de ikke trenger osv også slipper du å stresse rundt i butikker uten å vite hva du skal kjøpe:)

Sånne ting går rett i søpla her... 

Anonymkode: 897af...fb0

Annonse

Jeg steker krumkaker til mange av de gamle i familien som ikke makter stå med det selv lenger. Det er folk vi ikke gir gave til da, men en adventshilsen 

Broren min ønsker seg delfiakake av tenåringsjentene mine, og de lager det til han.

Anonymkode: a5950...26e

Som med alle andre gaver må man jo tilpasse det til mottakeren.

Anonymkode: ebf9b...78d

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det eneste jeg hadde blitt glad for av dette, er duftlys. 

Anonymkode: 69253...4c6

Hva så?

Anonymkode: 414f3...7c5

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du noen andre forslag for de med litt dårlig råd da☺️?

Noe du hadde blitt glad for som ikke koster så mye?

Det eneste jeg hadde blitt glad for av dette, er duftlys. 

Anonymkode: 69253...4c6

Ikke alt passer alle selvfølgelig,  men man kjenner jo, forhåpentligvis, mottageren litt slik at man vet hva som kan bli satt pris på:)

Ikke meg du spør, men jeg fikk hjemmestrikkede pulsvanter en gang, helt topp gave.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du spør, men jeg fikk hjemmestrikkede pulsvanter en gang, helt topp gave.

Ja det tror jeg nok er en fin gave, jeg hadde garantert brukt de:) Ullsokker også. Takk for tips:)

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sorry, det var kanskje bare matgaver du var på jakt etter. Da kan jeg nevne løkmarmelade og krydderblanding,

Sorry, det var kanskje bare matgaver du var på jakt etter. Da kan jeg nevne løkmarmelade og krydderblanding,

Neida, ikke kun matgaver, alt er av interesse:) Pulsvarmere skrev jeg opp på gavelisten med en gang jeg leste tipset ditt, helt supert, tusen takk for tipset🤗

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hjemmedtrikkede votter og sokker

Gode karameller

Tyttebærsyltetøy

Tørkede blåbær

Neverkurv

Anonymkode: ebf9b...78d

Vaniljeekstrakt ville nok ikke blitt brukt her i gården. 
Men jeg ville satt stor pris på å få et par hjemmebakte brød i gave. Virkelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...