Gå til innhold

Hvor mye lån er det vanlig å ha?

Anbefalte innlegg

Snakket med ei venninne,  noe av det vi kom inn på var pris- og renteøkningene som har vært den siste tiden.

Vi har rett under 2 ganger vår samlede inntekt i lån. Den største biten er boliglånet. Har litt igjen til lånekassen og litt på rammelånet på boligen, totalt rundt 40.000.

Det syns hun var fryktelig lite, det normale var visst å ha en 3-4 ganger inntekten i lån. Personlig syns jeg det høres skremmende mye ut.

Hva tenkere dere er normalt?

Anonymkode: 8106c...6e9

Fortsetter under...

Det er ikke noe som er normalt. I det man tar opp lån, så er det bok ofte at man har 3 ganger inntekt, men man betaler jo ned i løpet av årene. Jeg har bare 2x inntekt, men har nedbetalt i 13 år da. Fra 4x inntekt. Om 13 år er jeg gjeldfri. 

Anonymkode: 9c93c...554

Det kommer ikke bare an på inntekt, men også hvilke verdier man sitter på. Det er kanskje mer vanlig å ha større lån på en enebolig i området Oslo/Asker/Bærum enn i Vardø eller Flisa. Jeg har venner med enebolig på Fornebu som kjøpte boligen for 16 mill, og har 9 mill i lån. Da hadde jeg sovet dårlig om natten 🙈

Vi har hus/hytte og biler til en verdi av ca 10 millioner, og vi har 3,2 i lån. Synes ikke det er så ille.

Anonymkode: 6bb7c...ba6

Vi har litt over tregangen, men har belåningsgrad på bare 40% så god sikkerhet.

Da jeg var 20 var tommelfingerregelen 3 ganger inntekt, men nå må man mange steder i landet opp i 4 og noen ganger 5 gange inntekt for å få kjøpt bolig 🙈

Anonymkode: 80581...d34

Annonse

Veldig glad vi var fornuftige og ikke lånte max, men bestemte oss for hus på "landet" i stedet.

Har ca 1,4 i samlet inntekt og 2,2 mill i samlet lån: hus, biler, studilån.

Så vi merker ikke renteøkning i det hele tatt på hverdagsøkonomien. Er også glad for at vi har betalt ekstra på huslånet når renten har vært lav. Det har vi spart mye penger på.

Anonymkode: 0a6ce...79b

Variere hvor man bor i landet. Man tjener litt forskjellig om man bor på østlandet enn vestlandet og samme med boligprisene. Bor man i byen er boligene dyrere per kvadratmeter i forhold til mer på landet. Vi har hus på verdi 5 mill og har lån på 3,6 mill.. betaler 18500 kr i mnd

Anonymkode: 55391...8af

Annonse

Jeg er alene og har 4,2 ganger årsinntekten min i boliglån. Billån og studielån i tillegg. Alene med to barn. Har dog bare 57% belåning på huset i forhold til verdi. 
Opplever at de fleste av mine venner har det samme som meg i lån, x2 fordi de er sammen om det. 

Anonymkode: 22707...6ee

Er alene og har 3,2 igjen på boliglån, har 100000 i billånet og et lite studielån. Tjener 620000,- i året. Har ingen vansker med å betjene lånene og jeg syns ikke har har mye i lån

Anonymkode: bc8e5...aa8

Lån på 3,6 mill på huset+ ca 200 000 igjen på.bil/studielån. Samlet lønn på 2,2 mill. Så ikke så altfor gale...vurderer kjøpe hytte etter hvert, må nok da låne 2-2.5 mill til, spart opp godt med egenkapital

Anonymkode: 7865e...f4d

Vi har samlet lån på ca 8 mill, som utgjør 3x samlet inntekt. Det er både hytte, hus, diverse kjøretøy og litt studielån i den summen. Belåningsgrad mellom 50 og 60% av verdi på hus og hytte. 

Selv om vi har relativt høy samlet inntekt merker vi at renteøkningen gjør et stort innhugg i budsjettet, og vi er blitt ganske så bevisste på pengebruk i det siste året. 

Anonymkode: 66cd1...1e9

Mange måter å se dette på. 

Vi har mye lån, rundt 6 millioner, men under 50% av boligverdi, gode lønninger. Skulle det knipe er det utleiemulighet. 

Men vi ser på det også som sparing til pensjon og at vi selger oss ned da.

Anonymkode: 0e61f...1f9

Lån 3,6. inntekt 1,2 ca. Mer enn nok til at det gir meg nattesvette. «Måtte selge» pga gal nabo i tomannsbolig. Når vi da solgte var det eneste vi ville ha enebolig, å bo så tett på noen igjen var uaktuelt. Lånte da 1,5mill til. Stresser meg selv om boligen er verdt 7mill ca. 20 000kr/mnd

Anonymkode: 12864...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...