Gå til innhold

Forklare tenåringen om farene på nettet uten at hun får vite at jeg ble voldtatt

Anbefalte innlegg

Jeg ble grovt voldtatt som 15-åring etter jeg ble lurt av en jeg traff på nettet. 
Nå er datteren min i tenårene og som andre i den alderen er det TikTok, Snapchat osv. 

Jeg prøver å forklare henne om farene på nettet og at det er mange der ute som ikke har gode intensjoner. At noen er der kun for å ha sex mot andres vilje osv. Hun tror jo at jeg overdriver og bare prøver å skremme henne. 
Jeg kjenner jeg er livredd for at hun skal rote seg borti noe slik som jeg dessverre gjorde. Jeg går gjennom telefonen hennes hver kveld når hun har sovnet og har ikke funnet noe heldigvis. Vi har også veldig strikte regler når det gjelder internett.

Hvordan få henne til å forstå farene uten at det kommer frem hvilken erfaring jeg dessverre har? Er ikke noe jeg ønsker at hun trenger å vite, hvertfall ikke før voksen alder.

Anonymkode: 3a793...9f9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har virkelig ikke rett til å gå gjennom mobilen hennes slik. Hun har rett til privatliv.

Anonymkode: 16bb0...f72

Det var det du hang deg opp i når hi spør om råd??

hi, du må bare forklare at på nettet kan de lure andre og late som de er andre personer. De kan låne bilder av andre og late som de er andre personer. Det er på samme måte som de som stopper med bil og sier de har godteri eller noen kattunger hjemme og om de viø bli med å se. 

Anonymkode: f2ee7...aa1

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har virkelig ikke rett til å gå gjennom mobilen hennes slik. Hun har rett til privatliv.

Vi har en avtale om det frem til hun er 15-16. Det er pratet om mange ganger med henne. Og hva jeg gjør med min datters telefon har hverken du eller noen andre enn oss i husholdningen noenting med!

Du kan jo vise til disse influenserne som har fått kroppen sin avkledd og distribuert som nakenbilder? Var jo masse i media for noen uker siden. 
Dessverre tror jeg hun er i en alder hvor uansett hva du sier så går det ikke inn. Ikke enda, ikke før hun er eldre. Datteren min opplevde å få bilder spredt på nett. Helt uskyldige bilder, men med tekst om hvor jævlig stygg hun var, at folk ble kvalm av henne osv. Det satte forhåpentligvis en støkk i henne til å forstå at ikke alt skal deles med alle. 

og at du sjekker telefonen har jeg full forståelse for! Hva med å ha på denne snap familie greia hvor du kan se hvem som legger henne til og omvendt? Hun er tross alt ung og betaler antagelig verken tlf eller abbonement selv. 

Anonymkode: 9a93a...ee9

Du lar ditt traume gå ut over datteren din. Hvis hun påstår at du overdriver, så må du dra dette langt, for som 15- åring anno 2023, så vet hun dette svært godt! Hadde hun vært 10, 11 år, så hadde det vært mer naturlig å tro at hun ikke var klar over alle farene på nett.

Du har heller ingen rett til å gå gjennom telefonen hennes, og jeg tror ikke på noen måte at det er "enighet" når du attpåtil gjør det uten hennes vitende når hun sover! 

Du bør søke hjelp...

Endret av ReneRene

Annonse

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Du lar ditt traume gå ut over datteren din. Hvis hun påstår at du overdriver, så må du dra dette langt, for som 15- åring anno 2023, så vet hun dette svært godt! Hadde hun vært 10, 11 år, så hadde det vært mer naturlig å tro at hun ikke var klar over alle farene på nett.

Du har heller ingen rett til å gå gjennom telefonen hennes, og jeg tror ikke på noen måte at det er "enighet" når du attpåtil gjør det uten hennes vitende når hun sover! 

Du bør få hjelp, og du bør moderere deg kraftig ovenfor datteren din så det ikke ender med at du dytter henne ut i mer mistenkelige forbindelser. For det virker helt hysterisk som du holder på, og da mister du også troverdighet til slutt !  Og nei, du skal ikke fortelle datteren din om at du er blitt voldtatt! Har en mistanke om at det faktisk er akkurat det du kan være istand til om du skulle "oppdage noe mistenkelig" når du snoker på telefonen hennes. Søk hjelp du. 

Såpass ja ... 🙄

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Såpass ja ... 🙄

"Jeg har ingen argumenter derfor går jeg på person"

Anonymkode: 309a9...dea

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Såpass ja ... 🙄

Jeg beklager siste avsnitt. Har slettet det i den opprinnelige kommentaren. Det var ikke intensjonen å angripe deg, men så i ettertid at det lett kunne tolkes sånn. Beklager det.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ble grovt voldtatt som 15-åring etter jeg ble lurt av en jeg traff på nettet. 
Nå er datteren min i tenårene og som andre i den alderen er det TikTok, Snapchat osv. 

Jeg prøver å forklare henne om farene på nettet og at det er mange der ute som ikke har gode intensjoner. At noen er der kun for å ha sex mot andres vilje osv. Hun tror jo at jeg overdriver og bare prøver å skremme henne. 
Jeg kjenner jeg er livredd for at hun skal rote seg borti noe slik som jeg dessverre gjorde. Jeg går gjennom telefonen hennes hver kveld når hun har sovnet og har ikke funnet noe heldigvis. Vi har også veldig strikte regler når det gjelder internett.

Hvordan få henne til å forstå farene uten at det kommer frem hvilken erfaring jeg dessverre har? Er ikke noe jeg ønsker at hun trenger å vite, hvertfall ikke før voksen alder.

Visste ikke du at du kunne bli voldtatt når du var 15? Jo, det visste du. Men du tenkte godt om folk. Du tenkte at slikt skjer ikke deg, det er overdrivelse, det skjer så sjelden. Hvis du ikke klarer å huske hvordan du var før voldtekten så er jeg stygt redd at du vil angripe dette ut fra, som hun andre skrev, ditt trauma heller enn ut fra forståelse.

Da blir du oppfattet som overbeskyttende og ekstremt streng av din 15-åring. Og det har hun jo rett i når du går så langt at du snoker i mobilen hennes... Hva hvis hun blir voldtatt og ikke vil fortelle deg? Hva hvis hun frivillig har sex og blir gravid, tar abort, og ikke vil du skal vite?

Hun har lov til å ta dumme valg. Gjøre egne erfaringer.

Du må stole mer på henne. Hvis hun ikke får lov til å brenne seg på ting (DET BETYR IKKE Å GÅ UT I SITUASJONER DER HUN BLIR VOLDTATT - HERREGUD ALTSÅ HVOR DERE SKAL KVERULERE!), som det å gå på date med en jevnaldrende gutt som ikke dukker opp, slik at hun lærer seg at ikke alle er ærlige alltids, så vil hun være naiv i møte med verden som voksen. Det bli en veldig brå og hard erfaring. Da har hun aldri fått lære seg å verne om seg selv. Da har hun lært seg at du verner om henne hele tiden.

Hun må få tilliten til å gjøre dumme ting. Hun må få lære seg at det er dumt å ta dumme valg.

De fleste av oss lærer av våre feil. Den som aldri gjort noen feil har heller aldri lært seg noe.

Ingen lærer seg å sykle av å ha treningshjul på hele livet. En lærer det av å falle og slå seg et par ganger.

(Igjen, siden det er en haug med kverulanter her, som fluer rundt kumøkk, det er en gedigen forskjell på å falle og slå seg og det å bli påkjørt, akkurat som at det er en gedigen forskjell på å erfare at ikke alle er ærlige, snille, vil en ens beste, og det å bli voldtatt.)

Først: pass på at du ikke overfører din erfaring på henne og anta at det kommer til å skje.

Så er det jo bare å finne artikler fra politiet. De er stadig ute og forteller om dette i videoer og innlegg. Her er forebyggende enhet på skolene og forteller om det også. Men jeg tror ungdommer i dag er mye mer skeptisk til hvem de deler med, og hvem de møter enn hva deres foreldre var. Det er mye mer bevisstgjøring av dette nå enn før

Anonymkode: d6f6c...105

Takk for råd. 

Må bare presisere: Jeg snakker ikke om dette ofte eller overfører noen frykt. Det virket tydeligvis i innlegget som at dette var det eneste jeg snakker med henne om, men det er det altså ikke. Det er veldig sjeldent jeg tar det opp, men har gjort det innimellom for å forklare at nettet kan være farlig. 
Jeg overfører ingen frykt, er ikke hysterisk eller noe, men mener også at de må forklares farene. Selvom de er i tenårene tenker de ikke konsekvenser på alt, og å gjøre feil er en ting, men den feilen vil jeg ikke skal ha så store konsekvenser!

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for råd. 

Må bare presisere: Jeg snakker ikke om dette ofte eller overfører noen frykt. Det virket tydeligvis i innlegget som at dette var det eneste jeg snakker med henne om, men det er det altså ikke. Det er veldig sjeldent jeg tar det opp, men har gjort det innimellom for å forklare at nettet kan være farlig. 
Jeg overfører ingen frykt, er ikke hysterisk eller noe, men mener også at de må forklares farene. Selvom de er i tenårene tenker de ikke konsekvenser på alt, og å gjøre feil er en ting, men den feilen vil jeg ikke skal ha så store konsekvenser!

Ja, det er litt vanskelig å kommunisere i det skrevne ord. Det er fort at det er tydelig i ens hode, men oppfattes annerledes av de andre som leser det.

Det er bra! Da er du en god mor og gjør en god jobb, er jeg helt sikker på. Angsten og frykten er jo der uansett, selv om en ikke har de erfaringer du dessverre har... Men det er bra du gjør så godt du kan. ❤️ 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Takk for råd. 

Vel. Du går gjennom telefonen hennes hver kveld. Det er hysterisk. Og det er utrolig dårlig gjort også. Husk at barn har rett til privatliv! 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kjære vene! Som sagt så har jeg en avtale med mitt barn angående dette så ro dere heeeelt ned

Og hun har en reell mulighet til å si nei til det? Hva gjør du i tilfelle hun sier nei da? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjære vene! Som sagt så har jeg en avtale med mitt barn angående dette så ro dere heeeelt ned

Det er ikke barnet som kom til deg og ba deg om å sjekke mobilen. Det er du som har presset denne avtalen på henne. La være. Si til henne at du stoler på at hun sier i fra om det er noe. Det er hennes mobil, hennes privatliv.

Det vokser dere begge på faktisk.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og hun har en reell mulighet til å si nei til det? Hva gjør du i tilfelle hun sier nei da? 

Hvordan skal hun si nei når dette skjer mens hun sover? 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal hun si nei når dette skjer mens hun sover?

Avtalen. Moren sier dette var en avtale om at hun skulle gjøre dette mens tenåringen sov.

Ikke helt usannsynligvis var avtalen slik: "greit, jeg kan kjøpe en mobil til deg, men da vil jeg få gå gjennom meldingene dine hver kveld".

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Avtalen. Moren sier dette var en avtale om at hun skulle gjøre dette mens tenåringen sov.

Ikke helt usannsynligvis var avtalen slik: "greit, jeg kan kjøpe en mobil til deg, men da vil jeg få gå gjennom meldingene dine hver kveld".

Er dette tilfelke så har hun jo ingen reell mulighet til å si nei. Alternativet ville jo blitt å være uten telefon og totalt avskåret fra sosialt liv.

Hva hvis hun hadde kjøpt selv? Hadde hun kunne nektet da? 

For å snakke i klartekst, så bryter du mot barnekonvensjonen, og barns rett til privatliv når du har et slikt kontrollregime. Dette er ikke du kan avtale deg vekk fra, særlig ikke med avtaler som barnet ikke har noen reell mulighet til å unnslippe. Det du gjør er virkelig ikke greit. Håper du skjønner det, og håper din datter klarer å stå opp for rettighetene sine mot deg. I tillegg så må du fortelle alle vennene hennes at det de skriver til henne ikke er privat, slik at de også er klar over det. 

Dere som skriker opp om privatliv, har dere opplevd at barnet deres er hengt ut på nett? Eller at barnet deres har gjort det mot andre!? 

Hva hadde dere gjort om barnet deres var helt jævlig mot andre på nett? Sjekka mobilen? Tatt den for evig og alltid? 

jeg anmeldte en jente for å spre bilder. Moren sa «nei det sier hun at hun ikke har gjort» og blånekta å sjekke telefonen hennes, fordi stakkars lille pike måtte jo få ha privatliv!! 

Anonymkode: 9a93a...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...