Gå til innhold

Dere som sliter med depresjon... Hva gjør dere for å prøve å få det bedre?

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn i en depresjon (ikke den første da jeg er bipolar) og jeg trenger verktøy til å ha best mulig dager. Sofaen er veldig fristende så blir mye sofa og unødvendig mye søvn. I dag gikk jeg meg en god tur og det gjorde godt. Er lenge siden jeg hadde en depresjon sist så har glemt litt hvordan jeg kommer meg gjennom. Hva er deres beste råd?

Anonymkode: 80183...2c4

Fortsetter under...

Det kommer lysere dager, selv om det ikke er i dag eller i morgen så kommer det lysere dager. Husk på at hva du føler nå definerer ikke hvem du er.

Anonymkode: 6ab44...ece

Nå jeg sleit med depresjon så gikk jeg til legen å fikk cipralex så nå er det flere år siden jeg har vært deprimert. Men angst derimot sliter jeg forsatt med. Da hjelper det å gå på fjellet for å slite meg ut,å da har jeg ikke hatt mer angst den dagen. Skulle ønske jeg hadde oppdaget det før!

Anonymkode: ee57b...245

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer lysere dager, selv om det ikke er i dag eller i morgen så kommer det lysere dager. Husk på at hva du føler nå definerer ikke hvem du er.

Anonymkode: 6ab44...ece

Takk ♡ Jeg er langt nede og har utviklet svært lavt selvbilde 😪

Gå tur. Og smil. Smil selv om du føler for å grine. Det er noe med kjemien som påvirkes av smilebevegelsen i ansiktet. Sett deg små mål. Rydd et rom, bytt på senga, les en bok. Og ros deg selv når du gjør det du har planlagt. Lag rutine. Opp klokka 9, spis til faste tider, gå tur til faste tider, motvirk kaos. Klapp en hest. Spis magnesium. 

Anonymkode: 0be85...aaa

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gå tur. Og smil. Smil selv om du føler for å grine. Det er noe med kjemien som påvirkes av smilebevegelsen i ansiktet. Sett deg små mål. Rydd et rom, bytt på senga, les en bok. Og ros deg selv når du gjør det du har planlagt. Lag rutine. Opp klokka 9, spis til faste tider, gå tur til faste tider, motvirk kaos. Klapp en hest. Spis magnesium. 

Hjelper magnesium på depresjon?

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper magnesium på depresjon?

Hørte det på radio, og Googlet. Svaret er ja. Tester det selv nå. Har levd på kanten av depresjon lenge men ikke hatt lyst på medisiner.. 

En annen ting som hjelper meg er lydbok. Særlig på kvelden når det er tankekjør. Med lydbok får jer ikke tenkt så mye og sovner. Bruker det også på dagtid for å holde negative tanke grunna. 

En varm dusj. De siste 30 sekundene dusje i iskaldt vann. Da føler jeg meg bedre, og formene både psykisk og fysisk blir markant bedre. 

Anonymkode: 91cfc...545

For å "tvinge frem" smil, kan du sette en penn/blyant på tvers i munnen (bite over). Det lærte sønnen og jeg hos barnepsykologen hans. 

Et annet verktøy vi fikk, var å skrive dagbok. Hver kveld skulle vi skrive minst 3 positive ting fra dagen. Hver søndag leste vi igjennom uka og opplevde det som veldig positivt å se alt det fine som hadde skjedd. Etterhvert skulle vi også skrive om ting vi gledet oss til. (vi=sønnen skulle si tingene, jeg skrev). 

En tredje ting var å lage/finne vårt eget hyggested. Dette er en mental øvelse, hvor du tar deg selv til et sted, en tid hvor du er/var lykkelig. Lukk øynene og kjenn etter hva du lukter, føler, hører, hvilken farge du ser sterkest og vær i det øyeblikket til du føler deg bedre/rolig til sinns. 

Selv går jeg fast på Cipralex pga tilbakevendende depresjoner. Det har endret livet mitt (sammen med behandling. Jeg gikk til offentlig behandling, mens sønnen gikk privat). 

Anonymkode: ce046...1a3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kommet inn i en depresjon (ikke den første da jeg er bipolar) og jeg trenger verktøy til å ha best mulig dager. Sofaen er veldig fristende så blir mye sofa og unødvendig mye søvn. I dag gikk jeg meg en god tur og det gjorde godt. Er lenge siden jeg hadde en depresjon sist så har glemt litt hvordan jeg kommer meg gjennom. Hva er deres beste råd?

Fysisk trening. Finn et opplegg på nettet og gjennomfør det, allier deg eventuelt med en du kjenner om å gjøre det sammen

Anonymkode: 147b9...b84

Dagslys. Gå en tur hver dag, eller bedriv annen utendørs aktivitet. Alltid om dagen. Sørg for at du har gode d-vitaminverdier. Treff andre mennesker x ganger i uken. 

Det er vanskelig å svare på, for det er så mange ting som er tiltak når man er deprimert. Ta seg sammen funker ikke, gå tur funker når det er sol, dusje er tiltak, sove gjør at man slipper å tenke på det som er kjipt. Så da velger man ofte søvn. Jeg pleier å bruke musikk. Føler jeg at jeg er så nedfor at det å dø er det enkleste, så setter jeg på sinna musikk (gjerne metal) og hopper og headbanger i stua. Kan også sette på sånne motiverende sanger som «fight song» eller «eye og the tiger» og danse til det. Eller bare synge, og gjøre sangen til min egen. Da får jeg i alle fall mot til å jobbe meg gjennom i stedet for å avslutte. 

Anonymkode: c7bbb...5f7

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har stor nytte og glede av trening når jeg er deprimert/på vei til å bli det. Styrketrening hjelper veldig synes jeg. Ellers så er det ofte litt hjelp i å komme seg ut i naturen litt, prate litt med noen, det behøver ikke å være avtalt besøk, noen ganger er det nok å slå av en prat med noen man møter på tur, i butikken. Jeg har mye glede av å være sammen med dyr når jeg er nedfor og lei, og har man ikke eget dyr så går det an å tilby seg å lufte noens hund mens de jobber. Lage noe med hendene kan også være til god hjelp for meg, strikke sokker, bake boller eller noe. Høre lydbok. Nesten hva som helst som tar litt tid og okkuperer tankene litt er til hjelp synes jeg. 

Anonymkode: d7e00...a47

Det er viktig å gjøre fornuftige ting som å være hygienisk, spise mat som er bra for deg, gå ut og bli mest mulig fysisk sliten så man får sove. Dette er det som skal til for at det ihvertfall ikke forverrer seg, og så kommer gevinsten med tiden.

Jeg tror ikke at det hjelper alle å vite dette, for det ligger litt i depresjonen å ikke se poenget med noe og mangle både energi og tiltakslyst. De mest disiplinerte klarer det, og mange klarer noe av det. Vær stolt av alt du får gjort, men si deg ikke fornøyd med det. Så vanskelig, men også så viktig. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis du er bipolar så håper jeg du får riktig medisinering i forhold til det!

Anonymkode: 6204d...044

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg er bipolar selv, men etter å ha begynt på lamictal og Wellbutrin så er ikke depresjonene like heftige som før. Om jeg blir deprimert nå så prøver jeg å tenke at den kommer pga kjemien i hjernen min, og at jeg egentlig ikke har noe å bi deprimert for.

Når Jeg kjenner at depresjonen kommer snikende så advarer jeg kjæresten min om det så han hjelper meg og vet at om jeg tar det ut på ham så er det verken min eller han sin feil også er han flink til å gi meg ekstra omsorg i den perioden. I tillegg vet vennene mine om at jeg blir deprimer og at jeg da ikke klarer å holde kontakt, det aksepterer alle. så da slipper jeg å få (veldig) dårlig samvittighet i tillegg til depresjonen,

Det hjelper meg litt i hvert fall.

Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å vente på at det skal gå over, jeg sitter inne i sofaen og ser på dritt  på tv for å prøve å tenke på noe annet, men uroen er der selvfølgelig uansett,

For å sove om natten tar jeg quetiapin (tror jeg det heter)

Anonymkode: 500de...996

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg føler med deg.. jeg har depresjon og angst problemer. Mitt beste råd er å gå ut hver dag. Gjør noe du vet du pleier å like. Møt familie, venner og fortell hvordan du har det. Få støtte og hjelp. Å bære på det alene er ekstra tungt. Få sjekket om du mangler noen vitaminer.. omega 3 er bra samt b vitaminer. Masse god bedring og husk du er verdifull og du er ikke alene ❤️

Anonymkode: ed682...92f

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Tusen tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare meg! ❤️

Fine svar du har fått ❤️

Anonymkode: 42be4...c56

Så flott at du tar tak!
Jeg bruker avspenning for å slippe litt fri fra tunge tanker. Søk opp feks Sjelero med Marie på Spotify (litt klissete, men noen er fine synes jeg).

Lykke til! 

Varm klem♥️

Anonymkode: 10d68...17a

Gå ut. Gå rundt kvartalet eller løp i tre timer, men kom deg ut. Ja, det er et ork men skal du gjøre noe med tilstanden så må du. Gå tur. Tren styrke, utrolig mye opptur av å slåss med tungt jern. Jeg har kjøpt meg håndmanualer å ha hjemme, om det så bare er 2x10 så hjelper det. Spis rett. Ikke bruk depresjonen til å gjøre alt som ellers du har lyst til, det er bare en unnskyldning å grave deg ned i fet og søt grisemat (for det har man lyst på ellers også, husk det!), få i deg grønnsaker og fisk.

Anonymkode: 8fd67...005

Jeg prøver å gjøre aktiviteter som gir meg flyt om du forstår. For meg kan det være en god bok, styrketrening,  puslespill. Det hjelper ikke alltid, men noen ganger.

Jeg går tur samme hva. Det kan kun være 5 min, men det er alltid godt med frisk luft synes jeg.

Det viktigste jeg har lært er å akseptere at livet går opp og ned, og vite at det faktisk går over. Og ikke grave meg ned med at det er urettferdig at akkurat jeg er rammet av dette.

Jeg forsøker å mentalt merke av fine ting når jeg ikke er deprimert. Feks en veldig god følelse sammen med barna. Da tenker jeg; dette hadde jeg ikke opplevd hvis jeg hadde gitt opp da jeg var deprimert. Akkurat nå er livet fint.

Håper det går bedre for deg etterhvert. Det er veldig tungt når det står på, og jeg håper du får god hjelp!

Anonymkode: 93256...f04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...