Gå til innhold

Kan jeg levere tilbake stjålet varer uten å bli anmeldt?

Anbefalte innlegg

Kan jeg levere tilbake varer som er stjålet og betale de,uten å bli politianmeldt? Har en ungdom som har stjålet en del dyre ting fra butikk å jeg ønsker selvfølgelig å ordne opp. Så tenkte å levere tilbake varene også betale de ettersom det er åpnet/litt brukte varer.

Anonymkode: 613b1...0a2

Fortsetter under...

Kira skrev (1 minutt siden):

Og hvilke signaler sender du til din ungdom ved å ordne opp uten at det blir andre konsekvenser enn de du eventuelt gir?

Hørtes ut som en særdeles dårlig ide!

Han skal selvfølgelig betale tilbake hver eneste krone,men ettersom han ikke har noen penger nå så er det jeg som må ordne opp. Men alle tyveri skal jo politianmeldes så derfor jeg er redd for å levere det tilbake

Å politiet er innblandet allerede,han skal til avhør i neste uke. Men disse varene jeg fant vet tydligvis ikke politiet om. Så usikker på hvordan jeg gjør det.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å politiet er innblandet allerede,han skal til avhør i neste uke. Men disse varene jeg fant vet tydligvis ikke politiet om. Så usikker på hvordan jeg gjør det.

Du forteller det til politiet.

Anonymkode: 51686...317

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Han kommer til å få bot utenom å levere varene tilbake.

Anonymkode: e4cfc...67b

Det kommer til å bli anmeldt hvis du leverer tilbake, og det skal det jo også bli.

Jeg har full forståelse for at du som mor ikke forteller dette til politiet, men du må gjøre noe drastisk med sønnen din. Han kommer til å havne skikkelig utpå hvis du ikke bremser ham nå. Send han bort til far eller slektninger. Bort fra det miljøet han er i. For hans fremtid som skyld. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kan jeg levere tilbake varer som er stjålet og betale de,uten å bli politianmeldt? Har en ungdom som har stjålet en del dyre ting fra butikk å jeg ønsker selvfølgelig å ordne opp. Så tenkte å levere tilbake varene også betale de ettersom det er åpnet/litt brukte varer.

Altså, det selvfølgelige er at du ikke ordner opp, dette må ungdommen gjøre selv. Hen kan være heldig å treffe på en butikkeier som gidder å gjøre mer enn bare politianmelde. Kanskje hen blir bedt om å stille opp og jobbe for seg, kanskje hen blir bedt om å betale for tapet, eller så blir hen bare politianmeldt. Men en ungdom som forsøker å gjøre opp for seg blir oftere sett på med snille øyne. Om du leverer tilbake vil det ikke være noen goodwill å hente, det viser på ingen måte noen angrende synder som ønsker å gjøre opp for seg, snarere tvert om.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han kommer til å få bot utenom å levere varene tilbake.

Anonymkode: e4cfc...67b

Det nevnte de ingenting om når jeg snakket med politiet. De nevnte kun avhør/samtale ettersom en butikk hadde anmeldt han.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

14 

Da er han under kriminell lavalder og det er lite konsekvenser av at politiet får vit om det. Han kan ikke straffes uansett.

Anonymkode: 561dc...a1c

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da er han under kriminell lavalder og det er lite konsekvenser av at politiet får vit om det. Han kan ikke straffes uansett.

Nei etter hva jeg forsto så var det bare snakk om ett avhør i neste uke.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei etter hva jeg forsto så var det bare snakk om ett avhør i neste uke.

Hva er du redd for med å si det som det er?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han skal selvfølgelig betale tilbake hver eneste krone,men ettersom han ikke har noen penger nå så er det jeg som må ordne opp. Men alle tyveri skal jo politianmeldes så derfor jeg er redd for å levere det tilbake

Hvordan har du unngått å oppdage alle disse dyre produktene? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (4 minutter siden):

Hvordan har du unngått å oppdage alle disse dyre produktene? 

Er 5-6 varer. Han har jo gjemmet de,er jo ikke sånn at jeg har for vane å hver dag gå gjennom rommet hans å lete etter ting som kanskje er ulovlig

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er du redd for med å si det som det er?

Pga høy sum totalt. Da blir kanskje straffen mye mer alvorlig.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Pga høy sum totalt. Da blir kanskje straffen mye mer alvorlig.

Han er under 15 og kan uansett ikke straffes.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er 5-6 varer. Han har jo gjemmet de,er jo ikke sånn at jeg har for vane å hver dag gå gjennom rommet hans å lete etter ting som kanskje er ulovlig

Han må jo ha brukt de på et tidspunkt, men du virker veldig usikker og defensiv. Nå skal han i avhør, og jeg regner med at han vil få spørsmål om han har stjålet før. Hvis han da juger om det, så er han verre ute å kjøre enn jeg allerede har skrevet. En ting er å stjele flere ganger, men det er mye verre om hani tillegg er blitt så "kriminell" at han juger i avhør.

Jeg syns du må snakke med noen så du tar tak her. Få hjelp og råd fra noen.

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Han må jo ha brukt de på et tidspunkt, men du virker veldig usikker og defensiv. Nå skal han i avhør, og jeg regner med at han vil få spørsmål om han har stjålet før. Hvis han da juger om det, så er han verre ute å kjøre enn jeg allerede har skrevet. En ting er å stjele flere ganger, men det er mye verre om hani tillegg er blitt så "kriminell" at han juger i avhør.

Jeg syns du må snakke med noen så du tar tak her. Få hjelp og råd fra noen.

Vi tar tak i det,vi skal kontakte BUP på mandag. Vi har hatt kontakt med de før men det ble avsluttet for ca ett år siden. Men fikk beskjed om å bare ta kontakt igjen med behov. Det syns vi det er behov for nå. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi tar tak i det,vi skal kontakte BUP på mandag. Vi har hatt kontakt med de før men det ble avsluttet for ca ett år siden. Men fikk beskjed om å bare ta kontakt igjen med behov. Det syns vi det er behov for nå. 

Ok, det er bra! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...