Gå til innhold

Hva er greia med at små barn ikke skal få kjenne på leie følelser, og få stå i dem?

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir barna skånet mot alle leie følelser? 

Småbarnsforeldre i dag er livredde for at barna skal gråte og være lei seg. De skåner dem mot alt leit, sier ikke nei eller setter grenser. 

Hvordan er det da forventet at når barna blir større at de skal takle negative følelser. De får jo helt sjokk, og vet ikke hvordan de skal forholde seg til en slik følelse. 

Vi kan ikke og skal ikke frarøve barna våre hele følelsesspekteret.  Det å være lei seg, frustrert og sint er noe alle må lære seg å takle. Da må dagens unge foreldre slutte å bane vei, og å rydde bort alle humper. De må klare å stå i sine følelser når barna møter litt motgang. 

Anonymkode: 39835...849

Fortsetter under...

Unnskyld meg, men jeg lurer da på hvorfor det er så mange eldre som ikke takler vonde følelser? Blant annet er de helt frenetisk mot woke, fordi da får de jo ikke ytre alt de vil uten konsekvenser, buhuu. Og de syter og klager på influensere og alle som skiller seg ut og det ene med det andre! Hvordan i all verden ble de eldre så lite tolerante, og klarer de ikke å leve med å ikke syns om noe uten å demonstrere med aggresjon og frekkheter? 

Snakk om å tåle negative følelser .. 🙃

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Unnskyld meg, men jeg lurer da på hvorfor det er så mange eldre som ikke takler vonde følelser? Blant annet er de helt frenetisk mot woke, fordi da får de jo ikke ytre alt de vil uten konsekvenser, buhuu. Og de syter og klager på influensere og alle som skiller seg ut og det ene med det andre! Hvordan i all verden ble de eldre så lite tolerante, og klarer de ikke å leve med å ikke syns om noe uten å demonstrere med aggresjon og frekkheter? 

For noe pjatt.

Anonymkode: a9187...61a

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Behøver ikke å unnskylde deg for at du ble truffet. 

Alt det andre her er jo bare svada. Forstår ikke hva du mener med at de eldre ikke klarer å takle motgang, med at influensere skiller seg ut.  

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Behøver ikke å unnskylde deg for at du ble truffet. 

Alt det andre her er jo bare svada. Forstår ikke hva du mener med at de eldre ikke klarer å takle motgang, med at influensere skiller seg ut.  

Det er jo ganske mye aggresjon mot influensere fra den godt voksne delen av samfunnet. Mye aggresjon mot alle som skiller seg ut, og tror de "er noe".  Mye aggresjon mot barn som ikke tåler noe også, og ganske mye mot annet som får for mye oppmerksomhet.

Du vet at aggresjon er bare uttrykk for andre følelser, så det ligger mye under det sinnet og nedlatenhet en ( som er passiv aggresjon ) 

Dette er ikke noe ukjent for noen. Mennesker som har sosial intelligens vet hva som rører seg også utenfor deres såkalte krets, så de som ikke har fått med seg dette er nok litt i egen boble.

Så før vi bekymrer oss for hvor lite de som er barn nå vil komme til å tåle, så bør vi kanskje se litt i retro perspektiv og spørre hva som ble gjort feil i tidligere oppdragelse.

Eller vent... det er kanskje det noen HAR gjort, sånn at de tenker nåtidens er bedre? 

Endret av ReneRene

Vi må rett og slett begynne å lære ungene å takle følelser, ikke sørge for å unngå at de ikke får dem. Men først og fremst må vi nok lære foreldrene at det er ok for de håpefulle å være lei seg, skuffet, sint osv. Min erfaring med unger er at de tåler det ganske bra så lenge den mest "følsomme" av foreldrene ikke er tilstede. Jeg er for "gammel" til sånt dill og dall med ungene, så noen ganger bruker jeg mer tid på å oppdra foreldrene, føler jeg. Når det er sagt, så er de aller fleste foreldre "oppegående" foreldre som fint takler og tåler både glade, sinte, triste og rasende unger og lar dem få lov til å være det. 

Anonymkode: 33da2...643

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det en greie, egentlig?

Anonymkode: 3524e...f35

Ja, det er mange barn som har foreldre som står på pinne for barna sine, og som gjør alt for at de ikke skal bli lei seg. 

Det høres kanskje ut som en fin ting å ikke ville skuffe barna sine, men i praksis betyr det at barna ikke settes grenser for.

En venn av meg som jobber i barnehage møter på barn som blir helt forvirret når de får et nei, for det har de aldri lært seg å takle. De skjønner rett og slett ikke hva som skjer. 

Jeg mistenker at det er litt for behagelig for slike foreldre å droppe konfrontasjonene og gi etter for kravene. Og det er jo slitsomt å stå i de der trassopplevelsene, når toåringen blir rasende fordi han ikke kan få is rett før middag. Men de gjør jo barna sine en bjørnetjeneste, for de får problemer i sosiale samspill, for ikke å snakke om seinere, når det faktisk blir stilt krav til dem. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor blir barna skånet mot alle leie følelser? 

Småbarnsforeldre i dag er livredde for at barna skal gråte og være lei seg. De skåner dem mot alt leit, sier ikke nei eller setter grenser. 

Hvordan er det da forventet at når barna blir større at de skal takle negative følelser. De får jo helt sjokk, og vet ikke hvordan de skal forholde seg til en slik følelse. 

Vi kan ikke og skal ikke frarøve barna våre hele følelsesspekteret.  Det å være lei seg, frustrert og sint er noe alle må lære seg å takle. Da må dagens unge foreldre slutte å bane vei, og å rydde bort alle humper. De må klare å stå i sine følelser når barna møter litt motgang. 

Det kalles udugelige foreldre. Kan ikke oppdra barn/skulle aldri fått barn. Har sagt det lenge. 

Anonymkode: 84548...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...