Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #1 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg er på min tredje 16-åring, men den første som er veldig sosial og utadvendt. Vi har et åpent og nært forhold, og han forteller meg det meste om livet sitt. Han har hatt det litt tøft i fjor og tidligere i år, og på en fest før sommeren fikk han i seg en del alkohol og måtte hentes. Vi snakket om det i ettertid, men vi foreldre kjeftet ikke, bare sa at det var fint at han ringte oss. Samtidig har vi jo måtte være tydelig rundt at det ikke er greit å drikke alkohol før man er 18 år. Litt vanskelig balansegang det det synes jeg, mellom å si at det ikke er lov samtidig som vi vil ha åpenhet og at han alltid skal føle at han kan ringe oss. Nå har han begynt på VGS og stortrives, noe jeg unner ham så veldig! Han har blitt godt kjent, er godt likt og har fått mange nye venner som han har hengt en del med. Han er veldig skoleflink av seg, pliktoppfyllende og hjelpsom, aldri noe tull ellers og veldig enkel tenåring, men i går kveld var det ny fest og jeg minnet ham på at han ikke må drikke. Han kom hjem til avtalt tid, oppførte seg normalt og sa han hadde hatt det veldig gøy, men da jeg fikk nattaklem kjente jeg at det luktet alkohol. Jeg valgte å bare smile og kommentere at han ikke måtte glemme løfter, og han så litt flau ut. Nå er jeg rett og slett usikker på hvordan det egentlig er best å håndtere slike ting? Sånn egentlig synes jeg faktisk det er helt greit at han drikker litt på en og annen fest, all den tid han kommer hjem når han skal, svarer på telefonen og ikke er dritings. Jeg tenker at det er en ganske normal tenåringsoppførsel. Samtidig må/bør jeg/vi jo egentlig også markere at det tross alt ikke er greit, men jeg vil heller ikke miste tilliten. Hvordan håndterer dere andre tenåringsforeldre dette? Anonymkode: 06168...981 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #2 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg har en som kun er 14 år, men følger tråden din. Tenker som deg at det er normal oppførsel av en tenåring, og synes det er viktig å ha et åpent og ærlig (så langt det går med en tenåring) med barna mine. Men ja, det høres litt vanskelig ut å vite hvilken måten man bør håndtere dette på. Anonymkode: 39a3d...3d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 16. september 2023 #3 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg synes ikke du gjør rett i å få ham til å love deg å ikke drikke og minne ham på å holde løfter på den måten. Da tenker jeg du legger grunnlag for at han ikke gir deg en klem når han kommer hjem, ikke ringer deg om han trenger hjelp. Jeg ville sagt helt klart, som du sikkert har gjort, at alkohol ikke skjer med min velsignelse før han er 18, men så ville jeg ikke tatt det for tungt om det ble drukket litt histen og pisten. Og håpet at han fremdeles har tillit til meg og ringer når han eller noen han er sammen med trenger hjelp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #4 Del Skrevet 16. september 2023 amandine skrev (29 minutter siden): Jeg synes ikke du gjør rett i å få ham til å love deg å ikke drikke og minne ham på å holde løfter på den måten. Da tenker jeg du legger grunnlag for at han ikke gir deg en klem når han kommer hjem, ikke ringer deg om han trenger hjelp. Jeg ville sagt helt klart, som du sikkert har gjort, at alkohol ikke skjer med min velsignelse før han er 18, men så ville jeg ikke tatt det for tungt om det ble drukket litt histen og pisten. Og håpet at han fremdeles har tillit til meg og ringer når han eller noen han er sammen med trenger hjelp. Det var et godt innspill, takk! Jeg tenkte ikke på det slik, men du har selvfølgelig rett. Neste gang skal jeg formulere meg annerledes. Men hva hvis det blir mange fester etter hvert, og alltid alkohol? HI Anonymkode: 06168...981 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #5 Del Skrevet 16. september 2023 Har en 16 åring selv som startet på vgs nå, som er ganske introvert og rolig av seg. Etter i sommer har han virkelig funnet sin plass, fått masse nye venner på andre siden av byen, og fått kjærste. Han har vært på fest 2 ganger, og drukket ett par cider. Jeg har sagt han ikke får lov å drikke, men hvis han gjør det må han holde seg unna sprit. Han er pliktoppfyllende og grei, kommer hjem til avtalt tid, svarer på tlf, drikker seg ikke full og det har aldri noensinne vært noe tull med han. Så det lar jeg bare passere så lenge han gjør som han gjør nå Anonymkode: f73cf...b56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 16. september 2023 #6 Del Skrevet 16. september 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det var et godt innspill, takk! Jeg tenkte ikke på det slik, men du har selvfølgelig rett. Neste gang skal jeg formulere meg annerledes. Men hva hvis det blir mange fester etter hvert, og alltid alkohol? HI Anonymkode: 06168...981 Er det noe som tyder på at det er på vei til å bli er problem som er det nå? Hvis ikke ville jeg bare sett det an. Det blir sikkert flere fester, det blir sikkert alkohol. Men kanskje går det fint? Og kanskje vil du føle deg tryggere fordi du vet han kommer til deg om det er noe? Du kan ikke styre ham når han blir voksen, men du kan håpe at du har gitt ham ballast og bagasje nok til å manøvrere seg gjennom brasene når han vet han har deg i ryggen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #7 Del Skrevet 16. september 2023 Det virker ikke til å ha tatt av, så jeg hadde bare fortsatt å snakke med han. Snakke med han om hva alkohol gjør, hvordan tankene forandres, narkotika på fest osv. hadde ikke laget noen sak annet enn at jeg lukter at du hadde drukket, vi støtter det ikke men er takknemlig for at du kom hjem også til avtalt tid. Håper dere tar vare på hverandre og andre. Anonymkode: bf1fe...f4f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #8 Del Skrevet 16. september 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er på min tredje 16-åring, men den første som er veldig sosial og utadvendt. Vi har et åpent og nært forhold, og han forteller meg det meste om livet sitt. Han har hatt det litt tøft i fjor og tidligere i år, og på en fest før sommeren fikk han i seg en del alkohol og måtte hentes. Vi snakket om det i ettertid, men vi foreldre kjeftet ikke, bare sa at det var fint at han ringte oss. Samtidig har vi jo måtte være tydelig rundt at det ikke er greit å drikke alkohol før man er 18 år. Litt vanskelig balansegang det det synes jeg, mellom å si at det ikke er lov samtidig som vi vil ha åpenhet og at han alltid skal føle at han kan ringe oss. Nå har han begynt på VGS og stortrives, noe jeg unner ham så veldig! Han har blitt godt kjent, er godt likt og har fått mange nye venner som han har hengt en del med. Han er veldig skoleflink av seg, pliktoppfyllende og hjelpsom, aldri noe tull ellers og veldig enkel tenåring, men i går kveld var det ny fest og jeg minnet ham på at han ikke må drikke. Han kom hjem til avtalt tid, oppførte seg normalt og sa han hadde hatt det veldig gøy, men da jeg fikk nattaklem kjente jeg at det luktet alkohol. Jeg valgte å bare smile og kommentere at han ikke måtte glemme løfter, og han så litt flau ut. Nå er jeg rett og slett usikker på hvordan det egentlig er best å håndtere slike ting? Sånn egentlig synes jeg faktisk det er helt greit at han drikker litt på en og annen fest, all den tid han kommer hjem når han skal, svarer på telefonen og ikke er dritings. Jeg tenker at det er en ganske normal tenåringsoppførsel. Samtidig må/bør jeg/vi jo egentlig også markere at det tross alt ikke er greit, men jeg vil heller ikke miste tilliten. Hvordan håndterer dere andre tenåringsforeldre dette? Anonymkode: 06168...981 Jeg syns du gjør alt riktig jeg. 😊❤️🌹 Bedre at han tør å gi deg en klem med litt alkohol ånde, enn at han er dritings på overnatting ett sted. Anonymkode: 3c3ef...f0d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #9 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg hadde lekt dum så lenge han ikke er full og kommer hjem når dere har avtalt. Anonymkode: 887d0...9a7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #10 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg tror faktisk ikke jeg hadde nevnt det. Han var ikke overstadig beruset, men hadde tydeligvis drukket innenfor et fornuftig nivå. Å nevne noe kan gjøre at han skjuler ting for deg. Ungdommer som får lov til å bryte litt regler får ikke samme behov for å distansere seg fra foreldrene. Når det er sagt, ville jeg opprettholdt reglene om at man ikke drikker før man er 18, og hatt samtaler om hvorfor alkohol er skadelig. Anonymkode: 84216...82f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #11 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg tenker det er helt innafor at gutten drikker litt og jeg hadde ikke nevnt noe om det. Jeg hadde også vurdert om jeg skulle rette opp i det du tidligere har gitt utrykk for at han må holde løfter og slikt. Det er da mye viktigere at han tør å komme hjem når han har drukket. Det er helt normalt at ungdom drikker. Anonymkode: e4d1b...fe0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #12 Del Skrevet 16. september 2023 Takk for svar, alle sammen! Vi skal gå en tur sammen nå, så kan snakke litt med ham da og få ordnet opp. Jeg tror ikke han har mistet tilliten av bare én liten kommentar, som da ble avlevert med et ertende smil, men det er greit for meg å bli mer bevisst på hva jeg sier, hvordan og om jeg i det hele tatt skal si noe. HI Anonymkode: 06168...981 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #13 Del Skrevet 16. september 2023 Vi har samme greia i vårt hus, men her har vi sagt at vi ikke syns det er greit å drikke alkohol når man er under 18, men dersom han skal drikke, så må han vite hvor drikken kommer fra (butikk-kjøpt) og holde seg til øl/cider. Og han vet alltid at han kan ringe til oss om det skulle være noe. Det resulterte i at han kom hjem til avtalt tidspunkt forrige helg - ikke helt edru, men hadde nok tillit til å be oss om å kjøre opp til en venn som var hjemme alene og som var veldig full for å se om alt var greit med vennen. Anonymkode: ba9fe...954 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #14 Del Skrevet 16. september 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg syns du gjør alt riktig jeg. 😊❤️🌹 Bedre at han tør å gi deg en klem med litt alkohol ånde, enn at han er dritings på overnatting ett sted. Anonymkode: 3c3ef...f0d Hvorfor velge mellom to lovbrudd? Det beste er selvsagt å oppdra unger til å ikke drikke når de går på ungdomsskolen (som HI sin begynte med) og som ikke lyver foreldrene opp i ansiktet. Jeg fatter ikke helt at det er så vanskelig? Anonymkode: e8ba3...810 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2023 #15 Del Skrevet 16. september 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor velge mellom to lovbrudd? Det beste er selvsagt å oppdra unger til å ikke drikke når de går på ungdomsskolen (som HI sin begynte med) og som ikke lyver foreldrene opp i ansiktet. Jeg fatter ikke helt at det er så vanskelig? Anonymkode: e8ba3...810 Fåtallet av ungdom venter til de er 18 med å drikke, og med det i bakhodet er det bedre at de er ærlige om det og tør ringe hjem. De jeg kjenner som «ikke drakk» før de var 18, er de som løy, overnatta borte og skjulte alt for foreldrene Anonymkode: f73cf...b56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150006872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. september 2023 #16 Del Skrevet 17. september 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hvorfor velge mellom to lovbrudd? Det beste er selvsagt å oppdra unger til å ikke drikke når de går på ungdomsskolen (som HI sin begynte med) og som ikke lyver foreldrene opp i ansiktet. Jeg fatter ikke helt at det er så vanskelig? Anonymkode: e8ba3...810 Ingenting av det du nevner er lovbrudd, altså. Vi hadde en regel om at man ikke drikker før man er 18 år, men jeg overså tegnene når de kom hjem til avtalt tidspunkt og ikke var mer brisne enn at de trodde jeg ikke merket noe. Å være for streng kan fort straffe seg. Anonymkode: feea0...8b2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150007027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. september 2023 #17 Del Skrevet 17. september 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hvorfor velge mellom to lovbrudd? Det beste er selvsagt å oppdra unger til å ikke drikke når de går på ungdomsskolen (som HI sin begynte med) og som ikke lyver foreldrene opp i ansiktet. Jeg fatter ikke helt at det er så vanskelig? Anonymkode: e8ba3...810 Nå er det strengt tatt ikke ulovlig å drikke alkohol før man er 18 år, bare å kjøpe det og å gi til mindreårige. Når en 16-åring drikker noe han/hun får, bryter ikke ungdommen noen lover sånn sett (med mindre de konsumerer alkoholen på et offentlig sted). Det er strengt tatt ikke ulovlig å lyve heller, ikke i denne sammenhengen i hvert fall. Uansett så vil jeg gjerne tro at de aller fleste foreldre prøver å oppdra barna sine til å ikke lyve og til å holde seg unna alkohol til de er fylt 18 år. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med, og stolt over, det nære forholdet jeg har til mine barn. De forteller meg det meste, og viser meg høy grad av tillit. Vi har også snakket om både alkohol, røyk, snus, narkotika, sex, prevensjon, grenser osv., flere ganger. Likevel er nå en gang ungdommer nettopp ungdommer. Min eldste prøvde alkohol et par ganger da han var 17 år, men drikker fortsatt lite og sjeldent (er 21 år nå). Nest eldste rørte ikke alkohol før han ble 18 år og drikker nesten aldri nå og da kun én enhet (19 år). At 16-åringen min prøver seg litt mer overrasker meg ikke. Han er en annen type enn de andre to, rett og slett. Jeg har ikke egentlig et problem med at han drikker litt i ny og ne nå som han er fylt 16 år, men jeg er usikker på hvordan jeg burde håndtere det. For meg er det mye viktigere å opprettholde den gode relasjonen og åpenheten, enn å vise pekefinger. Da risikerer jeg bare at han vil lyve for meg og ikke tørre å komme hjem. I mellomtiden snakker vi sammen. I går gikk vi en lang tur og pratet om kvelden, og han fortalte hva han drakk, hvor mye osv., og vi snakket da om å vite hvor drikken kommer fra, farer med alkohol både rent fysisk og tap av kontroll osv. Det ble en fin samtale. Han kommer garantert til å drikke igjen, men jeg håper at han da fortsatt vil ringe meg, komme hjem - og generelt ha et greit nok alkoholvett til å passe litt på type, mengde osv. HI Anonymkode: 06168...981 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442829-dere-med-ungdommer-p%C3%A5-16-17-%C3%A5r-om-alkohol/#findComment-150007044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå