Gå til innhold

Dere som har barn som er tatt i stjeling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I vårt tilfelle ble saken henlagt men vi ble sendt videre til konfliktrådet hvor vi møtte butikken og ble ilagt bot å betale. Det ble ikke sendt bekymringsmelding til BV. Er det første gang ungdommen ble tatt?

Anonymkode: b144a...731

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

I vårt tilfelle ble saken henlagt men vi ble sendt videre til konfliktrådet hvor vi møtte butikken og ble ilagt bot å betale. Det ble ikke sendt bekymringsmelding til BV. Er det første gang ungdommen ble tatt?

Anonymkode: b144a...731

Det første gang han er blitt tatt for noe sånt.Han går siste året på barneskolen.

Anonymkode: c297b...316

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her sa de at det var rutine å sende bekymringsmeldinger når barn stjeler.

Det er neppe rutine med mindre de har holdt oppsyn med enkelte barn eller grupper av barn. Det som er vanlig er å bli kalt inn til samtale med politiet sammen med foresatte hvis de ser alvorligere på det. Det kan også bli møte i konfliktråd.

Barnevernet vil vurdere bekymringsmeldingen og se om de vil gå til videre undersøkelser eller henlegge den. Hvis dette er første gang sønnen din har stjålet uten at personalet har reagert på annet, og hvis det ikke har vært noen problemer med ham tidligere, så skal det jo mye til før de setter i gang undersøkelser. Du bør få svar innen ti dager om hva de vil gjøre, og vil de gå videre er det vanlig å innkalle deg til samtale som første skritt. 

Jeg kjenner til flere tilfeller. (jobber med ungdom) Det skjedde ingenting. Normale hjem med ungdommer som tok et dumt valg. 
Dog har foreldrene reagert forskjellig. Vet om én som måtte jobbe gratis med å samle vogner og plukke søppel utenfor butikken i tre måneder. Initiativ fra foreldrene. En veldig raus butikksjef som trodde på ny sjanse. Ungdommen fikk etterhvert sommerjobb i samme butikk. 

Foreldrenes reaksjon har strukket seg fra jaja, sånt skjer til egen initiert samfunnsstraff. 
Jeg tenker det første lovbruddet skal svi litt i form av «soning» på ett vis. 
Når det er sagt, det er utrolig mange fine ungdommer som har gjort det, ikke for å normalisere det, det er kriminelt. Ustabilt hormonnivå og dårlig impulskontroll kan dra i vei med den beste. 

Anonymkode: 351b0...0cc

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fikk barnet/ ungdommen noe straff? Det er mitt første barn å det er helt kaos i hodet mitt nå,så klarer ikke tenke klart.

Du trenger ikke ha svarer nå. Jeg hadde sagt jeg er skuffet og trenger å tenke over dette og hva konsekvensen bør være. 
Å inndra personlige goder hadde jeg aldri vurdert. Jeg er mer på at dette skal være flaut. Å skamme seg litt har de godt av. Hvordan butikk er dette? Matbutikk, klesbutikk. Jeg hadde tatt kontakt med butikken. Uttrykt min skuffelse og fortvilelse. Jeg hadde spurt om det var NOE barnet kunne gjøre for de gratis. Skal noe ryddes og kastes, en vegg som skal males osv. Det er drit pinlig å måtte forholde seg til stedet man har begått lovbrudd og en skikkelig lekse. 
Når det er sagt, dette kan skje da. Ikke vær for hard med barnet. Nå har jo «samfunnet tatt saken» og bare det er jo skremmende. 
Gode samtaler og legg det bak dere. 

Her tok butikksjefen kontakt med meg da han visste hvem vi var. Så dro jeg barnet med meg til butikken, betalte for varen, og hun fikk ikke komme i butikken i en mnd. Men hun stjal en kvikklunsj da. Og var 8 år. Har aldri gjort det igjen, og jobber i den butikken i dag. Fordelen med å bo på små steder kanskje. Her kontakter butikken foreldrene heller enn å anmelde. Også for ungdommer.

Anonymkode: b405d...39f

Ungdomsskoleelev som tok en brus i matbutikken på senteret. 

Ble politianmeldt 

Straffen var at jeg måtte hente en gråtkvalt og veldig skamfull gutt i butikken, måtte møte til samtale hos politiet og ble utestengt fra senteret i et år.

Han skammet seg voldsomt og stjal aldri igjen. Han er 22 år nå.

Ble ikke meldt til barnevernet. Var bare nasking.

Hvor kostbart var det barnet ditt stjal om de sendte bekymringsmelding? Tror det går fra nasking til tyveri om verdien er over 3-4.000 eller noe sånt?

Anonymkode: f4d1b...c3f

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kjenner til flere tilfeller. (jobber med ungdom) Det skjedde ingenting. Normale hjem med ungdommer som tok et dumt valg. 
Dog har foreldrene reagert forskjellig. Vet om én som måtte jobbe gratis med å samle vogner og plukke søppel utenfor butikken i tre måneder. Initiativ fra foreldrene. En veldig raus butikksjef som trodde på ny sjanse. Ungdommen fikk etterhvert sommerjobb i samme butikk. 

Foreldrenes reaksjon har strukket seg fra jaja, sånt skjer til egen initiert samfunnsstraff. 
Jeg tenker det første lovbruddet skal svi litt i form av «soning» på ett vis. 
Når det er sagt, det er utrolig mange fine ungdommer som har gjort det, ikke for å normalisere det, det er kriminelt. Ustabilt hormonnivå og dårlig impulskontroll kan dra i vei med den beste. 

Jeg tar absolutt ikke lett på det,her har det vært full krisemaksimering siden igår og har sovet veldig dårlig i natt. Er jo redd for at han skal gjøre noe sånt igjen. Men håper jo han blir skremt fra å gjøre noe sånt igjen,han ble kjørt hjem i politibil å levert til meg med  to politibetjenter. Har selvfølgelig også snakket med han om at dette er veldig alvorlig osv.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ungdomsskoleelev som tok en brus i matbutikken på senteret. 

Ble politianmeldt 

Straffen var at jeg måtte hente en gråtkvalt og veldig skamfull gutt i butikken, måtte møte til samtale hos politiet og ble utestengt fra senteret i et år.

Han skammet seg voldsomt og stjal aldri igjen. Han er 22 år nå.

Ble ikke meldt til barnevernet. Var bare nasking.

Hvor kostbart var det barnet ditt stjal om de sendte bekymringsmelding? Tror det går fra nasking til tyveri om verdien er over 3-4.000 eller noe sånt?

Anonymkode: f4d1b...c3f

De hadde jo tatt fra han det han hadde stjelt så er ikke sikker på hva han hadde tatt. Men regner med det var under 3000 kr for det var som helst fokus på hva han hadde tatt,bare at han hadde stjålet noe. Har jo spurt sønnen min men han er bare veldig lei seg å ville ikke svare. Skal prøve igjen idag når jeg er roligere.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tar absolutt ikke lett på det,her har det vært full krisemaksimering siden igår og har sovet veldig dårlig i natt. Er jo redd for at han skal gjøre noe sånt igjen. Men håper jo han blir skremt fra å gjøre noe sånt igjen,han ble kjørt hjem i politibil å levert til meg med  to politibetjenter. Har selvfølgelig også snakket med han om at dette er veldig alvorlig osv.

Herlighet, her er det utrolig misbruk av ressurser! Levert av to betjenter og melding til bv for nasking? Det er selvsagt galt å naske, og det er fornuftig med reaksjoner, men her skytes det spurv med kanoner. 

Ta deg av barnet ditt i dag og forsikre han om at om det er galt å stjele så er det lov å gjøre feil. Han må jo være vettskremt, stakkar. 

Anonymkode: be289...cae

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Herlighet, her er det utrolig misbruk av ressurser! Levert av to betjenter og melding til bv for nasking? Det er selvsagt galt å naske, og det er fornuftig med reaksjoner, men her skytes det spurv med kanoner. 

Ta deg av barnet ditt i dag og forsikre han om at om det er galt å stjele så er det lov å gjøre feil. Han må jo være vettskremt, stakkar. 

Anonymkode: be289...cae

Fikk beskjed om å hente han på senteret men da hadde det tatt litt tid ettersom jeg er avhengig av buss. Så de kjørte han heller hjem. De sa det var rutine å melde bekymringsmelding til barnevernet når de som stjeler er så unge. Han går siste år på barneskolen.

Ja det er han nok;han har jo aldri hatt noe problem med politiet før.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine erfaringer fra jobb er at det er veldig preventivt å bli kjørt hjem av politiet slik barnet ditt ble. Så hvis han fikk en støkk av det og har dårlig samvittighet og/eller er skamfull så er dette noe han ikke gjør igjen. 

Anonymkode: 21203...710

Vi måtte hente jenta hos politiet på senteret. De var to sammen og begge settene med foreldre måtte komme. Jentene var under 15. Det ble ikke sendt til barnevernet og de fikk det ikke på rullebladet. Men de måtte gå tilbake til butikken og betale for seg, sammen med politiet.

De ble ikke utestengt fra senteret, men de fikk forbud fra oss, mot å gå i noen som helst butikk uten foreldre i 3 mnd og "husarest" i to uker . Vi ble enige med det andre foreldrepar om reaksjon. Jeg tror de fikk seg en sunn støkk.

Anonymkode: e977f...588

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mine erfaringer fra jobb er at det er veldig preventivt å bli kjørt hjem av politiet slik barnet ditt ble. Så hvis han fikk en støkk av det og har dårlig samvittighet og/eller er skamfull så er dette noe han ikke gjør igjen. 

Anonymkode: 21203...710

Ja det virker som han både er skamfull og har dårlig samvitighet

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi måtte hente jenta hos politiet på senteret. De var to sammen og begge settene med foreldre måtte komme. Jentene var under 15. Det ble ikke sendt til barnevernet og de fikk det ikke på rullebladet. Men de måtte gå tilbake til butikken og betale for seg, sammen med politiet.

De ble ikke utestengt fra senteret, men de fikk forbud fra oss, mot å gå i noen som helst butikk uten foreldre i 3 mnd og "husarest" i to uker . Vi ble enige med det andre foreldrepar om reaksjon. Jeg tror de fikk seg en sunn støkk.

Det var meningen at jeg også skulle hente han hos politiet på senteret,men jeg er avhengig av buss så da sa politiet at de heller kunne kjøre hjem. Heldigvis holdt det at bare jeg hadde hentet,barnefaren hadde klikket totalt å hylet og skriket til barnet vårt. Tror ikke det helt er veien å gå. Men hadde selvsagt en alvorlig samtale om hva som hadde skjedd og hvor alvorlig det han har gjort er. 

Her vil det ikke hjelpe med husarrest siden han veldig sjeldent er med noen,han er mest hjemme. Men forbud mot å gå alene på senteret på en god stund skal jeg absolutt innføre!

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det var meningen at jeg også skulle hente han hos politiet på senteret,men jeg er avhengig av buss så da sa politiet at de heller kunne kjøre hjem. Heldigvis holdt det at bare jeg hadde hentet,barnefaren hadde klikket totalt å hylet og skriket til barnet vårt. Tror ikke det helt er veien å gå. Men hadde selvsagt en alvorlig samtale om hva som hadde skjedd og hvor alvorlig det han har gjort er. 

Her vil det ikke hjelpe med husarrest siden han veldig sjeldent er med noen,han er mest hjemme. Men forbud mot å gå alene på senteret på en god stund skal jeg absolutt innføre!

Husaresten var det faktisk jentene selv som foreslo. Vi trengte heller ikke møte begge foreldrene, men en fea hvert foreldrepar. Jeg uttrykte meg vist dårlig der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...