Gå til innhold

Hva skjer med alle blomster

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har opplevd litt forskjellig. Noen ganger blir blomstene satt inn i bilen og kjørt av gårde til krematoriet. Der tar de av bånd og jeg regner med at blomstene kastes. Jeg har også opplevd at blomstene tas med til minnesamværet og så tar de pårørende med seg blomstene hjem. 

Anonymkode: 9d7f0...9af

Jeg tok med mange av blomstene etter bestemors begravelse hjem. Hun har ingen grav, og jeg var ikke klar for å gi slipp. Satte noen av de på bestefars grav, mens de store dekorasjonene delte jeg opp og satte i vaser hjemme 

Anonymkode: 783f1...718

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De blir lagt oppå graven etter at den er fylt opp

Anonymkode: fee9f...d86

Etter en bisettelse er det ingen grav med en gang. Etter begravelser derimot er det vanlig å gjøre som du sier. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Etter en bisettelse er det ingen grav med en gang. Etter begravelser derimot er det vanlig å gjøre som du sier. 

Ved bisettelse legges de på kisten, inni i bilen. Det har de gjort de gangene jeg har vært i bisettelse i hvert fall.

Anonymkode: 96f3f...c26

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ved bisettelse legges de på kisten, inni i bilen. Det har de gjort de gangene jeg har vært i bisettelse i hvert fall.

Anonymkode: 96f3f...c26

Og etter det blir de lagt på graven..

Anonymkode: fee9f...d86

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I de begravelsene jeg har vært i har blomstene blitt med til minnesamvær, og etter det har vi tatt med oss noen hver hjem. Store kranser har fulgt kisten til krematorium. 

Anonymkode: d38a8...ba0

Her blander du sammen to ulike ting. 

I de aller fleste begravelser jeg har vært i, legges kranser og bårebuketter på/ved graven. 

I bisettelser blir disse blomstene vanligvis lagt på kista, eller i bårebilen. Om de så brennes sammen med kista, eller kastet, det vet jeg ikke. 

At man tar med blomster fra kirken til minnestund, handler vel helst om typisk buketter uten sløyfe og potteblomster. Trodde jeg. 

Anonymkode: 4c443...733

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her blander du sammen to ulike ting. 

I de aller fleste begravelser jeg har vært i, legges kranser og bårebuketter på/ved graven. 

I bisettelser blir disse blomstene vanligvis lagt på kista, eller i bårebilen. Om de så brennes sammen med kista, eller kastet, det vet jeg ikke. 

At man tar med blomster fra kirken til minnestund, handler vel helst om typisk buketter uten sløyfe og potteblomster. Trodde jeg. 

Ja, beklager. Jeg har bare vært i én begravelse, og ellers bisettelser. Både buketter med sløyfer, små kranser og buketter uten sløyfer har vært med til minnesamvær. Har aldri sett potteblomster i bisettelser. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, beklager. Jeg har bare vært i én begravelse, og ellers bisettelser. Både buketter med sløyfer, små kranser og buketter uten sløyfer har vært med til minnesamvær. Har aldri sett potteblomster i bisettelser. 

Unnskyld at jeg spør... Er du gansje ung? Dessverre har jeg ikke lenger tall på hvor mange begravelser jeg har vært i, derimot har jeg kun vært i en liten håndfull bisettelser. Blomstene har alltid blitt behandlet som jeg skrev i mitt forrige svar til deg. 

Dessuten tror jeg kanskje geografi spiller en viss rolle. Jeg har nesten bare vært i "landsens" begravelser, bisettelser både i by og bygd. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Unnskyld at jeg spør... Er du gansje ung? Dessverre har jeg ikke lenger tall på hvor mange begravelser jeg har vært i, derimot har jeg kun vært i en liten håndfull bisettelser. Blomstene har alltid blitt behandlet som jeg skrev i mitt forrige svar til deg. 

Dessuten tror jeg kanskje geografi spiller en viss rolle. Jeg har nesten bare vært i "landsens" begravelser, bisettelser både i by og bygd. 

Hvorfor spør du om hun er ung? Det har da ingenting med hennes erfaring å gjøre, hun svarer ut fra sitt ståsted. 

Anonymkode: cb45b...92d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gjør ingenting å svare på det  - jeg er 39. Begravelsen var jeg i da jeg var tenåring, i en bydel utenfor Bergen. Jeg har vært i flere bisettelser enn jeg klarer å tallfeste, til familie, kollegaer, familievenner. De aller fleste i Bergen. I dagligtale, i min omgangskrets, sier vi begravelse om både begravelse og bisettelse. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor spør du om hun er ung? Det har da ingenting med hennes erfaring å gjøre, hun svarer ut fra sitt ståsted. 

Anonymkode: cb45b...92d

Det kan kanskje ha endret seg hva man gjør med tiden? Jeg er 39, og har erfaring fra bisettelser fra midten av 90-tallet og frem til i dag - hovedsakelig i by. Det kan vel spille inn på både erfaringer med blomster og bisettelser. 

Det heter seg at kranser skal følge den avdøde. Så om det er kremering så blir kransene sendt med dit. Og blomstene ellers gjør hva man vil med. De fleste tar de med til evt graver til slekt eller hjem

Anonymkode: 0cd21...14d

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Gjør ingenting å svare på det  - jeg er 39. Begravelsen var jeg i da jeg var tenåring, i en bydel utenfor Bergen. Jeg har vært i flere bisettelser enn jeg klarer å tallfeste, til familie, kollegaer, familievenner. De aller fleste i Bergen. I dagligtale, i min omgangskrets, sier vi begravelse om både begravelse og bisettelse. 

Se der, du er endel yngre enn meg, men her er det nok mye mer geografi som slår inn. Jeg er ganske sikker på at det er langt vanligere med bisettelser i by og bynære strøk. Bisettelser øker i antall på bygda også, men her er nok fremdeles begravelse vanligst. 

Og ja, at man blander begrepene, det er jeg absolutt kjent med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...