Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på alkohol?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Omtrent som dere kanskje? Men livet er vel for kort for dårlig kaffe og vin. Hva ellers skal man bruke kronene på? 

I mine yngre dager hadde vi en meget holden kvinne som kunde. Hun drakk billig kaffe, selv om det smakte dårlig. Hvorfor gjør man det når det står millioner på bok? Husker jeg tenkte at det valget skal jeg aldri ta. Da jeg arvet noen flotte, men ubrukte krystallglass, innførte jeg levereglen: livet er for kort for dårlig kaffe (det skal jeg skrive på gravstøtten min) og vin i hverdagsglass. Drikk god kaffe og vin i det fine serviset. 

Anonymkode: d570f...bce

Kan jo være hun likte den billige kaffen da.

Anonymkode: 692d5...5db

Fortsetter under...

Litt som dere. Vi deler en flaske litt dyrere vin i helgen, kanskje litt mer innimellom. I tillegg tar mannen seg en øl eller to. Ellers går vi ut og spiser i gjennomsnitt 6-7 ganger i året (pluss daglig hvis vi er på ferieturer). I snitt vil jeg da anta at det går rundt 300-400 kroner i uken på alkohol. Det er ikke noe problem for oss, og ikke noe jeg ønsker å endre på.

Anonymkode: 6629f...33c

Aner ikke egentlig. Det er noe vi aldri tenker på for det går i alle fall ikke utover "budsjettet" vårt. Og egentlig tenker jeg at det handler ikke om hvor mye penger man bruker på alkohol, men på mengden man drikker. Så lenge alkoholen ikke ødelegger blir til et økonomisk problem, tenker jeg.

Akkurat nå går jeg på medisiner som gjør at jeg ikke skal drikke alkohol, så da blir det gjerne en øl med alkohol til mannen på lørdag og en uten alkohol til meg. Men når jeg er ferdig med medisinene mine, blir det nok en til hver. Vi er glade i øl, og kjøper øl fra små bryggerier, rett og slett fordi det er kos for oss. Så sånn sett er det like vanlig at vi drikker vann eller mineralvann / brus til maten og koser oss med ølen etterpå eller før. Noen ganger kan det bli en flaske vin også, om det er det som passer best til det vi spiser. Da er vi vel sånn omtrent midt på treet prismessig - alt etter hva vi skal spise. "Overskuddet" av vinen, spares til sauser eller gryteretter.

Men det er klart,  nå begynner vi å bli "voksne" og tilbringer de fleste lørdagskvelder hjemme, så det blir mye mindre pengebruk på alkohol "på byen".  I ferien kan det godt hende at det blir en øl eller et glass vin hver kveld, enten til maten eller til kos. 

Anonymkode: 7188a...323

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kan jo være hun likte den billige kaffen da.

Anonymkode: 692d5...5db

Det ville selvfølgelig vært helt greit, men hun klaget nå på at det ikke var spesielt godt 😅

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ville selvfølgelig vært helt greit, men hun klaget nå på at det ikke var spesielt godt 😅

Det er ofte ved å velge slik man får millioner på bok, og da kan gammel vane være vond å vende. Jeg husker at Trygve Hegnar sa at han aldri kjøpte brus på bensinstasjonen, det var altfor dyrt. 

Anonymkode: 6c37e...282

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

600,- i uka?? Herregud!! Vi kjøper noen cider i ny og ne og gjerne et par flasker på ferie i tax free. Tipper maks et par tusen i året. 600,- i uka må være på grensen til alkoholikere. 

Anonymkode: ba3ea...829

To flasker litt dyr vin til 2 personer per uke gjør ikke noen til alkoholikere.

Jeg drikker svært lite, men min mann liker å ta en øl noen kvelder i uken. I tillegg bruker jeg litt vin i mat - supper, sauser osv. Tipper vi bruker 500-800,- per måned.

Anonymkode: 0427a...7c0

Annonse

Anonym bruker skrev (På 15.9.2023 den 19.46):

Det var ett eller annet på TV'n om prisen på alkohol på byen nå for tiden.
Mannen kommenterte at vi sparer veldig mye på å ikke dra på byen hver helg som vi gjorde før vi fikk barn, nå bruker vi vel i gjennomsnitt bare kr 600,- i uken....

Det fikk meg til å stoppe helt opp, har aldri tenkt på hvor mye penger vi faktisk bruker på det.
Ja, vi deler gjerne en flaske vin på fredag og lørdag kveld etter ungene er i seng.
Vi har dyr smak og de koster gjerne opp mot kr 250,- per stykk, så tallet stemmer nok.
En sjelden gang er vi ute og spiser som trekker gjennomsnittet opp.

Kr 600,- i uken, 52 uker i året, det er kr 31.200,- i året.
Jeg er faktisk helt i sjokk.
Jeg vet hvert fall hvor vi skal spare inn fra nå av.

Jo da, vi har råd til det, men det virker så utrolig unødvendig.

Anonymkode: dd977...51d

Shit, hvorfor måtte du gjøre meg oppmerksom på det da🙈🙈😲

Nå ble jeg kvalm rett og slett, vi bruker ca det samme som dere på vin (og litt øl til mannen), 31000 kr er MYE penger😲

Nå skal vi enten senke kravene på vinen, eller drikke mindre rett og slett

Men jeg har hør at man ikke skal telle glass med vin, elskere og noe annet 😅

Anonymkode: 01129...785

Sparer nok en del på å ikke gå ut ja. Jeg og mannen er ute 1 til 2 ganger i året og da går det fort 3000 kun på alkohol én ettermiddag/ kveld. 

Vi bruker ellers rundt ca 500 i uken på alkohol, av og til mer og av og til mindre. Vi er glad i rødvin til mat og det er obligatorisk til enkelte av ukens middager. Kjøper gjerne litt dyr vin. I tillegg har jeg jentekveld annenhver helg og han guttekveld annenhver helg. Han drikker gjerne 12 øl, mens jeg drikker et par flasker vin😁

Anonymkode: b7699...f0a

Vi er sjelden ute, og drikker lite vin og øl, men en flaske vin i ny og ne og et par øl går det nok så jeg tipper 500 i måneden? Men vi spiser ikke ute, vi røyker ikke og snuser ikke så litt god vin og god øl og god kaffe går det med. Det går antakelig mer penger i kaffebønner enn i alkohol..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...