Gå til innhold

Vond hæl i ett år…

Anbefalte innlegg

Jeg har daglig hatt vond hæl i ett år nå. Smerten varierer, alt etter hvilket underlag jeg går på. I sommer, da jeg hadde ferie, var jeg så godt som smertefri. Jeg kunne gå tir i skog og mark uten smerter. Når jeg begynte på jobb, gikk det ikke lang tid før smerten var tilbake for fullt og verre.

Jeg har vært hos lege. Jeg har blitt behandlet for betennelse i hælen. Hjalp kun kortvarig. Bruke såler. Bruker sko med ekstra støtte. Ingenting hjelper, så lenge jeg er på jobb. Som lærer går jeg hele dagene på betonggulv. Jeg står mye, da flere av fagene jeg har ikke gir anledning til å sitte.

Jeg har spurt ledelsen om jeg kan få bytte noen av fagene som er verst, men ledelsen skjønner ikke problemet. De mener jeg kan sitte og undervise elever i for eksempel Mat & helse.

Jeg skal til legen igjen til uka. Skal jeg be legen om sykemelding? Jeg har jo bare vondt i hælen… I hovedsak skyldes jo dette underlaget på jobb, men hvordan løse dette?

Anonymkode: 9ad7e...a25

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg også hadde det. Så byttet jeg sko til joggesko med puter inni. Tok kort tid, så var smertene borte. 

Anonymkode: fb7fa...e9f

Det er prøvd..! Gir seg ikke🙈

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvis du har plantar fasciit kan det hjelpe med trykkbølgebehandling. Gå til en fysioterapeut som kan gi det. 
Ellers vil jeg anbefale at du får spesialtilpasset såler. 

Anonymkode: b394a...294

Tenker jeg vil be legen om henvisning til fysio. Det var visst ikke pf mente legen, men får jo høre igjen til uka.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker jeg vil be legen om henvisning til fysio. Det var visst ikke pf mente legen, men får jo høre igjen til uka.

Henvisning? Du bestiller jo bare time 

Anonymkode: cf4af...865

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke henvisning til fysio lengre. Bare velg en med avtale med kommunen. 

Anonymkode: 1f098...b51

25 års erfaring med pf tilsier at om det er virkelig aktivert, som det virker å være hos deg, må du regne med to år før du får det tilbake til brukbart nivå. Deretter må du vedvarende unngå det som trigger, dvs harde sko, harde gulv, asfalt.

Du trenger å gjøre følgende øvelse 3x10 hver eneste dag: stå på forfoten på kanten av trappetrinn med begge beina og med joggesko på, støtt deg om du må, heng så langt ned du kommer med hælene. Så løfter du raskt opp, og senker så ueeeendddeeeeliiig sakte ned til fullt heng igjen. Bruk gjerne 20 sekunder på å senke ned. Gjenta til 10x, ta et minutts pause og rist litt løs, kjør 3 runder.

Anonymkode: b6c59...ca7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

25 års erfaring med pf tilsier at om det er virkelig aktivert, som det virker å være hos deg, må du regne med to år før du får det tilbake til brukbart nivå. Deretter må du vedvarende unngå det som trigger, dvs harde sko, harde gulv, asfalt.

Du trenger å gjøre følgende øvelse 3x10 hver eneste dag: stå på forfoten på kanten av trappetrinn med begge beina og med joggesko på, støtt deg om du må, heng så langt ned du kommer med hælene. Så løfter du raskt opp, og senker så ueeeendddeeeeliiig sakte ned til fullt heng igjen. Bruk gjerne 20 sekunder på å senke ned. Gjenta til 10x, ta et minutts pause og rist litt løs, kjør 3 runder.

Det samme gjelder forøvrig om du ikke har pf, men hælspore. Da kan det hjelpe å gå inn og få den meislet av, men min erfaring der er at det kun var kortvarig lindring.

Har du prøvd gaitline sko? Første gang jeg prøvde det, altså gikk inn i en skobutikk og prøvde de der, skjønte jeg at det var det jeg måtte ha. Gikk med de fra jeg sto opp til jeg la meg, hver dag i minst et år. Så kunne jeg gradvis gå uten litt hver dag. Etter rundt tre år, kunne jeg bruke andre typer sko. Nå er smerten helt borte. 

Anonymkode: 4b5ce...d11

Da jeg hadde pf, hjalp det å kjøpe noen puter som la seg i buen under foten + trykkdempende såler.

noe lignende dette: https://fotbutikken.no/innleggssaler/fotbue-innlegg-gel-2-stk?gad=1&gclid=CjwKCAjwgZCoBhBnEiwAz35RwuAafMjTa75jlrm9OQ9pOtUPVrBkhVqVIrfATFOvBz4BfGRlzd6PLxoCLBQQAvD_BwE

Anonymkode: 8df8a...df2

Annonse

Føler med deg! For meg hjalp det med hælkopp, en såle til å ha i sko. Og bruke Birkenstock sandaler som innetøfler/arbeidssko. Har tjukk ullsokk om vinteren, fryser ikke. Som andre her sier, tar ca. 2 år før det blir bedre. 

Anonymkode: a1376...06a

Bestill en time hos pf også må du lære deg å endre vanene på jobb. Selv om du er lærer og går mye, så kan du endre litt på rutinene slik at du fåt sitti litt mer. Du kan undervise sittende i mye, men du må Ene ungen hadde en lærer som ikke kunne stå noe serlig pga kreftbehandling. Det var ikke noe problem at hun satt i en stol i alle timene, 2 klassen tok endringene på strak arm. Andre ungen hadde en lærer som opererte hofts og var igrunn lenket til en rullestol i ett halvt år. Ungdomskoleelevene lærte det de skulle de og syns ikke det var ett problem at lærer ikke kunne gå rundt lengre. 
Det er bare å tenke litt utenfor boksen og se løsninger. 

Anonymkode: dec77...178

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Bestill en time hos pf også må du lære deg å endre vanene på jobb. Selv om du er lærer og går mye, så kan du endre litt på rutinene slik at du fåt sitti litt mer. Du kan undervise sittende i mye, men du må Ene ungen hadde en lærer som ikke kunne stå noe serlig pga kreftbehandling. Det var ikke noe problem at hun satt i en stol i alle timene, 2 klassen tok endringene på strak arm. Andre ungen hadde en lærer som opererte hofts og var igrunn lenket til en rullestol i ett halvt år. Ungdomskoleelevene lærte det de skulle de og syns ikke det var ett problem at lærer ikke kunne gå rundt lengre. 

Hva er pf?

Anonymkode: d8d32...a25

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du har ikke allverdens greie på pedagogikk, har du vel.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har daglig hatt vond hæl i ett år nå. Smerten varierer, alt etter hvilket underlag jeg går på. I sommer, da jeg hadde ferie, var jeg så godt som smertefri. Jeg kunne gå tir i skog og mark uten smerter. Når jeg begynte på jobb, gikk det ikke lang tid før smerten var tilbake for fullt og verre.

Jeg har vært hos lege. Jeg har blitt behandlet for betennelse i hælen. Hjalp kun kortvarig. Bruke såler. Bruker sko med ekstra støtte. Ingenting hjelper, så lenge jeg er på jobb. Som lærer går jeg hele dagene på betonggulv. Jeg står mye, da flere av fagene jeg har ikke gir anledning til å sitte.

Jeg har spurt ledelsen om jeg kan få bytte noen av fagene som er verst, men ledelsen skjønner ikke problemet. De mener jeg kan sitte og undervise elever i for eksempel Mat & helse.

Jeg skal til legen igjen til uka. Skal jeg be legen om sykemelding? Jeg har jo bare vondt i hælen… I hovedsak skyldes jo dette underlaget på jobb, men hvordan løse dette?

Har du teipet foten? Da går det fortere over. 

Anonymkode: 8a3ed...94c

Jeg har jevnlig plantar fascitt. Her fungerer ikke såler og spesialsko. Det som derimot funker best er høyhælte sko. Når jeg går med det så blir ikke trykket like stort på hælen og sena under foten strekkes ikke like mye når jeg trår ned og står. Det er mer belastning på framfot og mindre bak. 

Anonymkode: b095b...918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...