Gå til innhold

Hvilken type konfirmasjon har dere hatt for barna?

Anbefalte innlegg

Her kan vi velge mellom 3, som alle antakelig har fordeler og ulemper. Sønnen min er så klart ikke sikker på hva han skal velge, så da spør jeg dere om fordeler og ulemper:

1. kirkelig konfirmasjon

2. humanistisk konfirmasjon

3. frikirkelig konfirmasjon 

Anonymkode: d69f8...10f

Fortsetter under...

2 borgerlige. Tror ungene satt pris på at det ikke var fokus på bare  kristendommen, men alle andre religioner også. Og de lederene de hadde var kjempeflinke, unge mennesker som så ungdommen på dems nivå. Nå har jeg ingen erfaring med kristelig konfirmasjon utover min egen, men den gang da var det mye gudstjenester, kun snakk om kristendom som eneste religion osv. Men det kan jo ha endret seg nå

Anonymkode: 70f12...f0a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

2 borgerlige. Tror ungene satt pris på at det ikke var fokus på bare  kristendommen, men alle andre religioner også. Og de lederene de hadde var kjempeflinke, unge mennesker som så ungdommen på dems nivå. Nå har jeg ingen erfaring med kristelig konfirmasjon utover min egen, men den gang da var det mye gudstjenester, kun snakk om kristendom som eneste religion osv. Men det kan jo ha endret seg nå

Det har endret seg mye siden vi ble konfirmert. 

Selvfølgelig er kristendommen der, og gudstjenestene, men det er mye fokus på etikk og moral, omsorg for andre, verdensoppfatning osv. 

De lærte mye nyttig, og de fleste lederne var mellom 15 og 18 år, og gikk kurs i ledelse gjennom kirken. Selv om hovedlederne selvfølgelig var vokse, er det ikke lenger den kristne konfirmasjonen "oppdragelse gitt av gamle gubber".

Men jeg har god erfaring med humanistisk også, det passet datteren min veldig godt, så barna må nesten selv bestemme hva de ønsker.

Anonymkode: 78110...66c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har endret seg mye siden vi ble konfirmert. 

Selvfølgelig er kristendommen der, og gudstjenestene, men det er mye fokus på etikk og moral, omsorg for andre, verdensoppfatning osv. 

De lærte mye nyttig, og de fleste lederne var mellom 15 og 18 år, og gikk kurs i ledelse gjennom kirken. Selv om hovedlederne selvfølgelig var vokse, er det ikke lenger den kristne konfirmasjonen "oppdragelse gitt av gamle gubber".

Men jeg har god erfaring med humanistisk også, det passet datteren min veldig godt, så barna må nesten selv bestemme hva de ønsker.

Anonymkode: 78110...66c

Ja, jeg antok nesten at kirken og hadde kommet lenger :) Så bra at det også var ett godt alternativ! 

Mine to eldste valgte som sagt borgerlig, kan jo være yngste velger noe annet når den tid kommer

Annonse

Eldste humanetisk, og yngste som enda ikke er konfirmert sier at han ønsker å konfirmere seg i kirken. Begge ungene er døpt, og de kunne velge fritt samt om de ønsket konfirmasjon i det hele tatt.

Anonymkode: cb4f3...8d4

Alle fire i kirken,  og alle fire måtte døpe seg først. 

Ganske enkelt for at konfirmasjon er en kristen tradisjon. Alle andre tilbud er bare tull og fjas. 

Her er det i kirken eller ingenting. Å, nei vi foreldrene er ikke kristne. Derfor er de ikke døpt. Men, uansett konfirmasjon er en kristen handling. 

Alle andre alternativer er bare et hiig etter penger. 

Anonymkode: 790bd...2f5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ganske enkelt for at konfirmasjon er en kristen tradisjon. Alle andre tilbud er bare tull og fjas. 

Her er det i kirken eller ingenting. Å, nei vi foreldrene er ikke kristne. Derfor er de ikke døpt. Men, uansett konfirmasjon er en kristen handling. 

Skal man dra det «så langt», så er jo konfirmasjon et kristent rituale der man bekrefter dåpen og lover et kristent liv videre. Om dere ikke er kristna, så burde de ikke vært konfirmert i det hele tatt.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skal man dra det «så langt», så er jo konfirmasjon et kristent rituale der man bekrefter dåpen og lover et kristent liv videre. Om dere ikke er kristna, så burde de ikke vært konfirmert i det hele tatt.

Mener du at en tenåring ikke skal få lov til å ta et selvstendig valg på om de er kristne eller ei, men at de må følge foreldrenes valg resten av livet? Den var drøy.

Anonymkode: becf4...bc6

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kirkelig konfirmasjon er en kristen tradisjon, ja. Tidligere borligerlig, nå humanistisk konfirmsjon er ikke det.

Julen er ikke en kristen tradisjon, den går waaaay back lenge før de kriste okkuperte landet. Men du feirer kanskje jul?

Her har det vært humanistisk konfirmasjon fordi vi som familie forholder oss til realiteten, ikke kollektive psykoser som den kristne troen er.

Anonymkode: 8de1f...d68

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Mener du at en tenåring ikke skal få lov til å ta et selvstendig valg på om de er kristne eller ei, men at de må følge foreldrenes valg resten av livet? Den var drøy.

Anonymkode: becf4...bc6

Nei, men jeg mener at når man påstår at det kun er kristelig konfirmasjon eller ikke konfirmasjon som gjelder fordi det er en kristen tradisjon, så bør man følge den tradisjonen fullt ut. Altså love å være kristen.

Jeg har ikke nevnt følge foreldres valg med et ord.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Pisspreik. Vi har feiret våre flotte ungdommer selv om ingen av oss tror på gud og jesus. De kristne tror de eier alle slags fridager og store livshendelser. Slik er det nå en gang heldigvis ikke. Humanetisk konfirmasjon er ikke mer hig etter penger enn den i kirken. Så få ungdommer vil bekjenne seg selv som personlig kristne, men konfirmerer seg likevel i kirken. Dine fire barn har ikke kristne foreldre, men har likevel blitt kristne. Hvor mange av dem går regelmessig i kirken eller forsvant kristenhetens etter festen og gavene mon tro.

Anonymkode: f553b...175

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...