Gå til innhold

Er det feil å lære barn å si unnskyld?

Anbefalte innlegg

I følge en artikkel i VG er det feil og galt å oppdra barn til å si unnskyld.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RGpeEd/ikke-tving-barna-til-aa-si-unnskyld

Er det feil å lære barna å si unnskyld?

Anonymkode: 8a84c...32d

Fortsetter under...

Det er ikke det som blir formidlet. Det å si unnskyld uten at ordet har noe tyngde er feil, og der er jeg helt enig med forfatter av innlegget. Jeg har lært barna mine akkurat det samme. Si unnskyld bare for å si unnskyld har ingen verdi 

Anonymkode: 88675...789

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

I følge en artikkel i VG er det feil og galt å oppdra barn til å si unnskyld.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RGpeEd/ikke-tving-barna-til-aa-si-unnskyld

Er det feil å lære barna å si unnskyld?

Anonymkode: 8a84c...32d

Nei

Anonymkode: 484ee...5b1

Jeg tenker at det ikke er noe feil å si unnskyld som en høflighet. Selv om de ikke har empati eller er enig der og da om at de bør si det, så syns jeg at det er helt okay at de gjør. 

Det betyr ikke at de lar være å be om unnskyldning når de erkjenner at de har gjort noe feil. Men veldig få har vel så sykt trassige unger som blir beskrevet i kronikken da. Skjønner jo at det hinsides maset ble for mye. Han burde heller jobbet med å sette seg mer i respekt 🙃

Endret av ReneRene

Selvfølgelig skal man lære barn å si unnskyld. Det gjør man best ved å gå foran med et godt eksempel og si unnskyld til barnet (og andre når barnet hører) selv. Å tvinge frem unnskyldninger har lite for seg. 

Anonymkode: cf297...492

Annonse

Opplever svært ofte at ordet "unnskyld" blir brukt som en anledning til å avbryte i alle forskjellige settinger. Det er en uting og i hvert fall ikke et sted hvor ordet bør bli brukt. I mitt eksempel fungerer "lær deg å vente på tur" langt bedre.

prekæs skrev (36 minutter siden):

Opplever svært ofte at ordet "unnskyld" blir brukt som en anledning til å avbryte i alle forskjellige settinger. Det er en uting og i hvert fall ikke et sted hvor ordet bør bli brukt. I mitt eksempel fungerer "lær deg å vente på tur" langt bedre.

Hva har dette med å lære barn å si unnskyld å gjøre? Bruker unger dette for å ikke vente på tur??

Hvis lillebror ypper med storesøster, og hun blir rasende og griner og går på rommet, sier jeg til lillebror når stemningen har roet seg, at han burde gå å snakke med storesøster. Jeg kan feks si:"Se på ansiktet til storesøster, ser det ut som hun likte dne spøken? Kanskje du skal snakke litt med henne? " Da går han bort og prøver å bli venner igjen,litt på eget initiativ også. Han angrer, prøver genuint å få søster blid igjen. 

Hadde jeg sagt:" Gå å si unnskyld!" Gir ikke mening. Å bli tvunget til noe man ikke vil, da blir ikke den unnskyldningen genuin. Motparten får en kald og lunken unnskyldning. 

Vi voksne her inne kan kjenne seg igjen tenker jeg? 

Hvordan følte vi det da vi som barn  ble tvunget til å be om unnskylding? Skal, urettferdig. 

Bedre å snakke om situasjonen. Oppforde heller til å at de snakker om det og prøver å løse det/bli venner igjen. 

Anonymkode: d2a73...634

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvis lillebror ypper med storesøster, og hun blir rasende og griner og går på rommet, sier jeg til lillebror når stemningen har roet seg, at han burde gå å snakke med storesøster. Jeg kan feks si:"Se på ansiktet til storesøster, ser det ut som hun likte dne spøken? Kanskje du skal snakke litt med henne? " Da går han bort og prøver å bli venner igjen,litt på eget initiativ også. Han angrer, prøver genuint å få søster blid igjen. 

Hadde jeg sagt:" Gå å si unnskyld!" Gir ikke mening. Å bli tvunget til noe man ikke vil, da blir ikke den unnskyldningen genuin. Motparten får en kald og lunken unnskyldning. 

Vi voksne her inne kan kjenne seg igjen tenker jeg? 

Hvordan følte vi det da vi som barn  ble tvunget til å be om unnskylding? Skal, urettferdig. 

Bedre å snakke om situasjonen. Oppforde heller til å at de snakker om det og prøver å løse det/bli venner igjen. 

Anonymkode: d2a73...634

Jeg syns ikke at det er noe motstridende med å si unnskyld for så å snakke om det senere.

For meg er det en frase som bør brukes nesten automatisk når man gjør noe galt. På lik linje med å hilse på folk, takke for maten, si hade når man går, og gir komplimenter til vertskap for måltider.

Det betyr ikke at man ikke mener det når man vokser opp. 

Endret av ReneRene

Enig med forfatteren. 

Hvis du bumper borti noen ved ett uhell, er det selvfølgelig riktig å si unnskyld. Men hvis du har oppført deg dårlig ovenfor andre, så veier det langt mer å sette ord på hva fremfor en påtatt unnskyld. Jeg er lei meg for….

Når jeg skriver sette ord på det, så mener jeg også at man skal eie hva man har gjort eller sagt, ikke den varianten politikere blir drillet på som er av typen, unnskyld for for at du opplevde at jeg tafset på deg. Bare for å ha det presisert. Den er ikke verdt noe. 

Anonymkode: d579c...077

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig med forfatteren. 

Hvis du bumper borti noen ved ett uhell, er det selvfølgelig riktig å si unnskyld. Men hvis du har oppført deg dårlig ovenfor andre, så veier det langt mer å sette ord på hva fremfor en påtatt unnskyld. Jeg er lei meg for….

Når jeg skriver sette ord på det, så mener jeg også at man skal eie hva man har gjort eller sagt, ikke den varianten politikere blir drillet på som er av typen, unnskyld for for at du opplevde at jeg tafset på deg. Bare for å ha det presisert. Den er ikke verdt noe. 

Anonymkode: d579c...077

Eller "unnskyld for at du ble såret av min oppførsel". Klassisk i mange dårlige ekteskap

Anonymkode: 88675...789

Annonse

Det er ikke feil å lære barn å si unnskyld. Lære de bår det skal brukes og hvorfor man sier det. Men det er feil å tvinge barn til å si unnskyld bare for at de skal si det. 

Anonymkode: e9463...f9d

Det er kanskje fordi det er så stor forskjell på unnskyld? Et unnskyld barnet ikke mener og forstår som det bare tvinges til å si er ingenting verdt i mine øyne. Men det å kunne innrømme at man har tatt feil eller gjort noe dumt å si unnskyld for det er viktig og flott. Min filosofi er at å tvinge barna til å si ordet unnskyld har lite for seg. Jeg prøver heller å lære dem dette gjennom å forklare dem, f.eks. "jeg ble lei meg da du sa sånn" og jeg prøver å gå foran med et godt eksempel selv for jeg tror barna lærer og vil bruke ordet unnskyld riktig og føke seg ok med det hvis de opplever at voksne rundt dem gjør det. De lærer jo som kjent mer av det vi gjør enn av de vi ber dem gjøre. Så vær flink å snakke med barna om hvordan oppførselen/handlingene deres oppleves for andre og vær flink å si unnskyld selv når du har handlet feil eller sagt noe dumt, så tror jeg barnas ektefølte, ærlige unnskyld kommer naturlig. Og da kan du skryte av dem og si "så fint at du sier unnskyld" og det er ofte en god anledning til å snakke litt om det som har skjedd. En annen ting som kan være nyttig, særlig med litt større barn er å ikke ta det akkurat med en gang når begge parter er sinte, la situasjonen roe seg litt og ta det opp litt senere. Da går det ofte an å snakke om det og mange ganger får jeg da et "sorry" som hun faktisk mener fra tenåringen min hvis jeg gjør det på denne måten. 

Anonymkode: a79ff...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...