Gå til innhold

Stor inntektstnedgang, hvordan spare inn.

Anbefalte innlegg

Å gå fra jobb til ufør innebærer stort inntektstap. Tips til hvordan spare inn så en kan beholde hus?

Har hatt høy lønn, så går ned mye. Forsikring blir engangsutbetaling, lønner det seg å spare dette til pensjon, eller sette inn på huslån?

Vi pleier dra på en del ferieturer, dette vil jo måtte utgå. Det samme med restaurantbesøk og takeaway.

Kjøper lite klær og ting til meg selv, og kjøper billig til barna, enn så lenge. De har ikke blitt merkebevisste enda. 

Greier ikke helt se hva en kan spare på, føler ikke vi har så høyt forbruk ellers, men det er kanskje en del unødvendig og mye penger på feks brus og godteri. Går jeg innom normal så plukkes det jo fort greier til en 1000 lapp, som vel for det meste er nice to have ting.

Kanskje jeg burde sette opp at x kr er det som er til sånt per mnd. Og x til mat. Etter å ha sett noen mnd hva vi bruker penger på og hvor mye som går og er igjen? Finnes det noe bra budsjett app eller liknende en kan legge inn tall i?

Det blir 15-25000 mindre per mnd, så det er jo mye.

Anonymkode: 77a92...6e7

Fortsetter under...

Gå gjennom forsikringene, det kan være mye å spare på å bytte selskap. Uansett er det en del å spare på å ringe forsikringsselskapet og si du sjekker rundt, de kan gjerne sette ned deres en del i pris for å slippe miste dere.

TV og internett kan det være litt å spare på, særlig om dere har lineær-TV. Ring selskapet og si du hører litt rundt og har fått noen gode tilbud, ofte kan de du allerede har (om du er fornøyd med dem) gi deg et godt tilbud for å slippe miste deg. F.eks en lavere månedspris mot at du binder deg et år, kan være ganske mye å spare. 

Tenk gjennom hva dere bruker av strømmetjenester, og ikke vær redd for å bytte litt på. Vi f.eks bruker en del lydboktjenester, men aldri mer enn en om gangen. Har f.eks Storytel noen måneder, så sier vi opp den og har Fabel noen måneder. Det samme gjelder jo Viaplay, Nettflix osv, trenger ikke alle samtidig.

Mye å tjene på å handle sjeldnere, og ha handleliste med. Handle bare det som står på listen og ingenting annet. På mat kan mange hente inn mye. Sjekk apper som mattilbud e.l. hver søndag og planlegg ukesmenyen etter hva som er på salg. Gå på Meny, Obs o.l. og handle tilbudene, alt annet handler du på Kiwi. Zalo er Zalo uansett hvor du kjøper det altså, og er mye rimeligere på Kiwi enn Meny.

Slutt med impulshandling! Skal du på Normal for å kjøpe en sjampo så kjøper du det, ikke alt annet som er kjekt å ha.

Jeg ville brukt forsikringspengene på nedbetaling av lån og evt oppgraderinger/reperasjoner som må tas nå. Greit å spare til pensjonsalderen, men man lever akkurat nå, og har du små barn er det nå du trenger pengene.

Jeg ble ufør i 2018, det tar litt tid å legge om livsstil og levestandard, men vi prioriterte også å beholde huset.

Anonymkode: 62e19...ba5

Start ved å gå over kontoutskrift og kredittkort. Da får du oversikt, spesielt kredittkort går det fort ubevisst noen abonnement hvis du ikke har sjekket det på en stund. 

Ukesplan for mat, handle en gang pr uke (maks to, men da påfyll). La oss si du handler på mandag, fredag kan du dra innom for å kjøpe helgekos, påfyll av frukt/grønt osv, da unngår du å spise opp godis før helgen og er det tomt på mandag så må man vente til fredag med det. Ta vare på kvitteringene den første tiden og gå over de. Kan du kutte ut noe, finne rimeligere alternativ? La det gå litt sport i det, det er ganske gøy når du får taket på det. 

Ta en runde med bank og forsikring, telefon og strøm. Bare husk at forsikring bør du beholde personforsikring i og med du er under endring. Sjekk også om du har uførepensjon (månedlig utbetaling), ikke bare uførekapital (engangsutbetaling). Kan du ha en forsikring via jobb f eks? Verdt å sjekke. Lånet kan du kanskje endre nedbetalingstiden til noe lengre slik at det blir mindre ut hver måned, det er jo ikke nødvendigvis ett mål i seg selv å bli gjeldsfri så fort som mulig. Da er det bedre å ha litt å gå på, for det er nå den store omstillingen skjer. 

Beste du kan gjøre er øvelsen, trenger jeg dette? Da kommer du ikke ut fra normal med varer for 1000 kr som er kjekt å ha. Kjøp når du må og det er tomt. Mye fine klær i bruktbutikk og ting/tang på Finn. Når du ser det er noe du trenger, ta en sjekk i bruktverden før du kjøper nytt. 

Anonymkode: 8e579...00e

Blir det knapt, kan dere kanskje refinansiere lån slik at det blir nye 30 år å betale på. Avdragsfrihet en periode er også mulig. Sjekk hvor mye dere bruker på butikken. Det er mye å spare på den. Billigere kjøtt, mindre penger på det man bruker minst (kjøper man 10 epler per uke, og det alltid kastes minst to, så kjøp 8). Ikke suppler fra butikken. Er det timt for melk, så er det tomt. Da får man drikke vann. Sjekk hva dere kjøper som dere egentlig ikke trenger. Den ekstra sjokoladen på torsdag. Energibaren på vei hjem fra jobb osv. handle bare en gang i uken, planlegg, ikke reis mer enn den ene gangen.

Bår det gjelder forsikringen, så ville jeg satt den inn på sparekonto. Evt fond og sparekonto. Da kan den være en buffer i en periode til dere klarer å finne ut hvordan dere skal bruke penger mer fornuftig. Jeg mistet 20k i lønn da jeg mistet jobben, og klarte å beholde huset med ganske enkle grep egentlig. Og jeg har råd til ferie hver sommer. Ikke utenlandstur og sånn, men ferie likevel.

Anonymkode: 69e27...024

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å gå fra jobb til ufør innebærer stort inntektstap. Tips til hvordan spare inn så en kan beholde hus?

Har hatt høy lønn, så går ned mye. Forsikring blir engangsutbetaling, lønner det seg å spare dette til pensjon, eller sette inn på huslån?

Vi pleier dra på en del ferieturer, dette vil jo måtte utgå. Det samme med restaurantbesøk og takeaway.

Kjøper lite klær og ting til meg selv, og kjøper billig til barna, enn så lenge. De har ikke blitt merkebevisste enda. 

Greier ikke helt se hva en kan spare på, føler ikke vi har så høyt forbruk ellers, men det er kanskje en del unødvendig og mye penger på feks brus og godteri. Går jeg innom normal så plukkes det jo fort greier til en 1000 lapp, som vel for det meste er nice to have ting.

Kanskje jeg burde sette opp at x kr er det som er til sånt per mnd. Og x til mat. Etter å ha sett noen mnd hva vi bruker penger på og hvor mye som går og er igjen? Finnes det noe bra budsjett app eller liknende en kan legge inn tall i?

Det blir 15-25000 mindre per mnd, så det er jo mye.

Anonymkode: 77a92...6e7

Her fordeler jeg pengene med en gang de har kommet på konto. Det overføres til
- sparekonto
- konto for medisiner/lege/tannlege /dyrlege
- gavekonto
- bilkonto - er beregnet til det meste utenom drivstoff

Det som da står igjen på kontoen er til mat, diesel, aktiviteter, klær og andre ting man tenger.

Jeg har funnet ut at skal det bli noe av sparing, så må det settes av med en gang. For meg fungerer det ikke å sette det som er igjen til sparing, da hadde det blitt dårlig med sparing.

Det viktigste jeg gjør, er å holde meg mest mulig unna butikker hvor det er utrolig lett å plukke med seg en haug med småting man egentlig ikke trenger - Normal, Nille, Europris, Rusta, Jula osv. Mange sånne småsummer blir ganske mye penger. Hvis du plukker ut en tilfeldig måned og går gjennom bankutskriften, så vil du kanskje få deg en overraskelse ang hvor mye det faktisk kan gjelde.

Husk å søk om sletting av gjeldsrenter og studielån om du har det.

Det er kjipt å gå ned i inntekt, men man venner seg til det, og man finner ut av at det er mange ting man egentlig ikke trenger.

Anonymkode: 378b8...6a6

Jeg ville dobbeltsjekke alt du har av forsikringer for utbetalinger i forbindelse med uføre, både gjennom jobb og privat. Noen har også ekstra forsikring gjennom innskuddspensjonen (hvis du jobbet i det private), hvor det fortsettes å betale inn på innskudd. 

Er du gift eller har samboer? Tenk gjennom hvordan du bruker engangsutbetalingen. Det er dine penger som kan være viktige for at du klarer deg økonomisk ved et eventuelt samlivsbrudd. 

Anonymkode: 6cb7c...7ca

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...