Gå til innhold

Fjerne livmor ved kikhulsoperasjo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man overnatte på sykehuset?

Anonymkode: 2a18f...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at jeg overnattet, men er ikke 99 % sikker. Du må være der så lenge at du kan gå på do alene og litt sånt.

Anonymkode: a8b77...dc5

Skrevet

Jeg har god erfaring med å være oppegående ganske kjapt etter operasjon, så håper det er mulig å dra hjem samme dag!

Skrevet

Jeg klarte ikke tisse når narkosen slapp, måtte tømmes med sånn katetergreie. Fikk ikke reise hjem før jeg klarte tisse selv...

Anonymkode: fb5bd...a30

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg klarte ikke tisse når narkosen slapp, måtte tømmes med sånn katetergreie. Fikk ikke reise hjem før jeg klarte tisse selv...

Anonymkode: fb5bd...a30

Måtte du overnatte? 

Har hatt narkose en haug med ganger, sist (i april) gikk jeg på do å tissa 10 min etter operasjon var ferdig. Spiste og drakk og fikk dra hjem etter en time. Så håper jeg slipper overnatting 🙈

Skrevet

Har du time? Hvis du har time til poliklinikk så overnatter du ikke. Skal stå i brevet hvis det er snakk om innleggelse. 

Ikke det du spurte om, men jeg vil bare nevne at du må være forberedt på luftsmerter i bla skuldrene og overkroppen. Kan være dritvondt. Viktig å være i bevegelse så raskt som mulig. Husk å fis masse! Luften må ut av kroppen. Snakker av erfaring. Har fjernet eggstokk og eggleder med kikkehullsoperasjon. Ingen nevnte luftsmertene.. 

Anonymkode: 57490...464

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Har du time? Hvis du har time til poliklinikk så overnatter du ikke. Skal stå i brevet hvis det er snakk om innleggelse. 

Ikke det du spurte om, men jeg vil bare nevne at du må være forberedt på luftsmerter i bla skuldrene og overkroppen. Kan være dritvondt. Viktig å være i bevegelse så raskt som mulig. Husk å fis masse! Luften må ut av kroppen. Snakker av erfaring. Har fjernet eggstokk og eggleder med kikkehullsoperasjon. Ingen nevnte luftsmertene.. 

Nei, står med tentativ dato i september. Brant slimhinner tidligere i år og hadde det samme, da ringte de bare og ba meg komme dagen etter. 

Haha jeg vet! De smertene er faktisk helt ville!!! Men jeg har hatt 3 andre kikhulsoperasjoner så er (dessverre) godt kjent med de😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, står med tentativ dato i september. Brant slimhinner tidligere i år og hadde det samme, da ringte de bare og ba meg komme dagen etter. 

Haha jeg vet! De smertene er faktisk helt ville!!! Men jeg har hatt 3 andre kikhulsoperasjoner så er (dessverre) godt kjent med de😂

Oi.. så du skal bare være "stand-by"? Uansett ønsker jeg deg lykke til! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oi.. så du skal bare være "stand-by"? Uansett ønsker jeg deg lykke til! 

Hehe, ja antar det! Jeg har ikke blitt henvist av lege, jeg ringte vakthavende på gyn 4 uker etter jeg brant slimhinnene og han satt meg opp til operasjon

Takk for det!☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.9.2023 den 21.10):

Måtte du overnatte? 

Har hatt narkose en haug med ganger, sist (i april) gikk jeg på do å tissa 10 min etter operasjon var ferdig. Spiste og drakk og fikk dra hjem etter en time. Så håper jeg slipper overnatting 🙈

De fleste er ikke ute av narkose 10 min etter en operasjon…

Anonymkode: 94f82...26c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De fleste er ikke ute av narkose 10 min etter en operasjon…

Anonymkode: 94f82...26c

Det var en lett narkose. Ble trilla inn, svei slimhinner og vekket. 

så 10 minutter etter at jeg ble vekt var jeg på do 

Skrevet

Skal du fjerne livmorhalsen også?

I de aller fleste hysterektomier må man overnatte minst en natt på sykehuset. Det er ingen lett narkose du får under den operasjonen, og operasjonen ses på som invasiv selv ved kikkhull. Du får også smertestillende og bedøvende som gjør at tarmen osv «sover» ganske lenge etter operasjonen, stort sett tar det 16-24 timer før de er i gang igjen. 

Anonymkode: 6f075...ceb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Skal du fjerne livmorhalsen også?

I de aller fleste hysterektomier må man overnatte minst en natt på sykehuset. Det er ingen lett narkose du får under den operasjonen, og operasjonen ses på som invasiv selv ved kikkhull. Du får også smertestillende og bedøvende som gjør at tarmen osv «sover» ganske lenge etter operasjonen, stort sett tar det 16-24 timer før de er i gang igjen. 

Anonymkode: 6f075...ceb

Takk for informativt svar :) jeg vet ikke hva som skal fjernes, men det står «+salpings» som jeg har googlet meg frem til at er eggledere? Vil beholde mest mulig for å unngå overgangsalder, men glemte å spørre om dette på undersøkelsen jeg var på 🙈 

Da er det vel muligens duka for en natt på sykehus da. Får bare stå i det. Hater virkelig sykehus. Sliter med angst og tåler lite «støy», men det får briste eller bære 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for informativt svar :) jeg vet ikke hva som skal fjernes, men det står «+salpings» som jeg har googlet meg frem til at er eggledere? Vil beholde mest mulig for å unngå overgangsalder, men glemte å spørre om dette på undersøkelsen jeg var på 🙈 

Da er det vel muligens duka for en natt på sykehus da. Får bare stå i det. Hater virkelig sykehus. Sliter med angst og tåler lite «støy», men det får briste eller bære 

Står det ikke i inntaksbrevet ditt da?

Anonymkode: db4f2...905

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Står det ikke i inntaksbrevet ditt da?

Anonymkode: db4f2...905

Jeg har ikke fått noe brev, jeg har bare fått tentativ dato september. 

Skrevet

Jeg jobber på dagkirugen og vi har mange slike operasjoner. Du må overnatte. Du får kateter som fjernes på natten. Du får reise hjem hvis du tisser på egenhånd. 

Skrevet
Daquiry skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber på dagkirugen og vi har mange slike operasjoner. Du må overnatte. Du får kateter som fjernes på natten. Du får reise hjem hvis du tisser på egenhånd. 

Takk for svar! :) Kateter? Hvorfor får man det? (altså jeg vet hva det er til for, men hvorfor akkurat til denne operasjonen?) 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! :) Kateter? Hvorfor får man det? (altså jeg vet hva det er til for, men hvorfor akkurat til denne operasjonen?) 

For å lette på trykket på blæren og du er ikke i stand til å tisse selv. De fjerner det som oftest i løpet av første natt. Masse lykke til! 

Endret av Daquiry
Skrevet
Daquiry skrev (11 minutter siden):

For å lette på trykket på blæren og du er ikke i stand til å tisse selv. De fjerner det som oftest i løpet av første natt. Masse lykke til! 

Nå hørtes plutselig operasjonen fryktelig skummel ut! Men det går fint :)  Har fjerna mye annet rart inni den kroppen så da går vel det meste greit! :) Takk! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nå hørtes plutselig operasjonen fryktelig skummel ut! Men det går fint :)  Har fjerna mye annet rart inni den kroppen så da går vel det meste greit! :) Takk! :)

Det kommer til å gå fint. Bare å sende en melding hvis du lurer på noe 😊

Skrevet
Daquiry skrev (35 minutter siden):

Det kommer til å gå fint. Bare å sende en melding hvis du lurer på noe 😊

Tusen takk ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...