Gå til innhold

Gutt 11 år. Nekter å gå på skolen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt ikke. Det er ikke et valg barnet har. Du sørger for å få barnet ditt på skolen om du må bære det.

Anonymkode: a6d22...852

Uenig! Eller jeg er ikke uenig i at foreldre skal prøve å sørge for at barnet kommer til skolen. Men ikke ved å fysisk bære dem. Jeg har jobbet med barn med skolevegring i flere år, og vi har alltid vært klare på at om noen skal "bære" barnet på skolen, så er det vi som skal gjøre, ikke foreldrene. Man bør selvfølgelig unngå bæring i det hele tatt, men noen ganger er det faktisk den beste løsningen likevel. Forutsatt at det er et godt og trygt forhold mellom den voksne fra skolen, foreldrene hjemme og barnet selv. Det er bedre at barnet er sint på meg enn på mor (eller far). Foreldre skal slippe den delen der, men de skal være trygge, bestemte voksne som viser at de stoler på den (de) voksne på skolen. Da gjør nemlig nesten alltid barnet det også, uansett hvor sinte og lei seg de kan være. Det samme med oss som jobber i skolen, vi må overbevise barnet om at vi liker og stoler på foreldrene også - at vi har et godt samarbeid og står sammen om å hjelpe barnet. 

For folk som ikke har eller har hatt barn med alvorlig skolevegring er det lett å si at det "bare" er å sørge for at barnet kommer seg på skolen, bare forlange at barnet "oppfører" seg og går på skolen..  Det er ikke så lett. Foreldre kan ha bagasje som andre ikke vet om, barnet kan ha opplevd ting som gjøre at det er vanskelig, enten grunnen er logisk eller ikke. 

HI, er det et opplegg rundt barnet ditt på skolen? Ting som at barnet kan komme og bli tatt i mot litt tidligere og få en rolig stund enten i klasserommet eller på grupperom eller en annen plass før dagen starter? Er det en fast voksen som kan møte barnet enten i skolegården, på parkeringsplassen (om barnet blir kjørt) eller en eller annen plass rett før barnet kommer til skolen? 

En ting til, det er utrolig viktig at foreldre som selv har dårlig erfaring med skolen fra sin egen tid, ikke overfører dette til barnet. Her er det flere som har en jobb å gjøre. Jeg vet at det ikke er lett. Stopp gjerne ved første mulighet for å slippe følelsene løs ETTER at barnet har blitt levert. Men øv på å være trygg, omsorgsfull og bestemt voksen så lenge barnet er tilstede. 

Det er ikke lett, men det er ikke umulig heller. Det går faktisk bra etter kortere eller lengre tid for de aller aller fleste. Men om det er foreldre jeg beundrer og føler med, så er de dere som har barn med skolevegring og som likevel klarer å overlate dem til meg og stole på at jeg tar godt vare på barnet. Det kan neimen ikke være lett! 

Anonymkode: 8c38d...efd

Fortsetter under...

Vil anbefale at dere jobber med å utvide guttens toleransevindu. Han skal en dag ut og virke i samfunnet, og han vil mest sannsynlig ikke få tilrettelegging i bøtter og spann. Lurt å begynne allerede nå med å få ham til å fungere bedre i grupper, og at han kan fungere i ulike settinger. 

Barn som har potensiale til å kunne fungere godt, men som lever på tilrettelegging får ofte granatsjokk når de må ut i den virkelige verden der det stilles krav og forventninger 

Anonymkode: c7ab9...9df

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vil anbefale at dere jobber med å utvide guttens toleransevindu. Han skal en dag ut og virke i samfunnet, og han vil mest sannsynlig ikke få tilrettelegging i bøtter og spann. Lurt å begynne allerede nå med å få ham til å fungere bedre i grupper, og at han kan fungere i ulike settinger. 

Barn som har potensiale til å kunne fungere godt, men som lever på tilrettelegging får ofte granatsjokk når de må ut i den virkelige verden der det stilles krav og forventninger 

Symptomatisk at hi velger å la dette stå ukommentert.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Symptomatisk at hi velger å la dette stå ukommentert.

Min far ble operert i dag. Masse tanker osv. Jeg har ikke tid til å henge her inne hele tiden !

Anonymkode: a3963...493

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Han har en diagnose, så hva skal jeg si. Det er ikke lett. Jeg håper på mer opplæring og veiledning mtp diagnosen. 

Jeg gir og litt opp i å svare her i tråden når flere svarer så frekt. Det er sårende. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han har en diagnose, så hva skal jeg si. Det er ikke lett. Jeg håper på mer opplæring og veiledning mtp diagnosen. 

Jeg gir og litt opp i å svare her i tråden når flere svarer så frekt. Det er sårende. 

Vil bare skyte inn at måten du blir møtt av enkelte her er helt hårreisende. Jeg blir flau av andre mødre som tråkker de i en vanskelig situasjon ennå mer ned. 

Stiller meg bak efd her, har selv en ungdom som strevde veldig fra 5. klasse til ungdomsskolen. Samarbeidet med ungdomsskolen var helt avgjørende, men nå var vi så heldige at vi fikk en lærer med god kompetanse. Jeg vet hvor utrolig fortvilende dette er, ønsker deg all lykke til ❤️ 

Anonymkode: b6df8...613

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vil bare skyte inn at måten du blir møtt av enkelte her er helt hårreisende. Jeg blir flau av andre mødre som tråkker de i en vanskelig situasjon ennå mer ned. 

Stiller meg bak efd her, har selv en ungdom som strevde veldig fra 5. klasse til ungdomsskolen. Samarbeidet med ungdomsskolen var helt avgjørende, men nå var vi så heldige at vi fikk en lærer med god kompetanse. Jeg vet hvor utrolig fortvilende dette er, ønsker deg all lykke til ❤️ 

Anonymkode: b6df8...613

TUSEN TAKK ❤️❤️❤️

Er så godt å treffe noen som forstår. Så bra at det gikk bra med barnet ditt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...