Gå til innhold

Jeg er en sånn person som får dårlig smavittighet overfor andre, dette gjelder hyttekjøp

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på egen hytte, skal på visning i helgen. Vi har råd til det. Men så er det sånn at mamma og pappa har en hytte igjennom jobben som vi kan bruke akkurat når vi vil, er bare vår familie som bruker den så ingen andre utenom. Vi stortrives der og er kjempe takknemlig for at vi kan bruke den, og gratis for oss. Den ligger litt langt unna for at vi kan bruke den i helger, eller, altså det går, men er 3 t og 45 min å kjøre. Så bruker den mest i ferier og langhelger. Vi er og ofte der sammen med mamma og pappa. 

Har lyst på noe eget nå, der vi slipper å ha med oss masse klær hver gang f.eks. som er nærmere og bilvei helt frem😅

Men så får jeg så dårlog samvittighet da siden vi vurderer det, siden vi har mulighet til å bruke den. Det vil jo ikke bli sånn at ikke kan bruke den, men det vil det jo bli mindre av. Men de kan jo og komme til evt vår hytte, den er større og flere soverom.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 52af6...724

Fortsetter under...

Du tror ikke foreldrene dine blir glade på dine vegne over at du får en hytte som ligger nærmere og som dere kan innrede som dere vil, oppbevare det dere vil i også selv om dere ikke er der? De blir ikke glade for at du får ditt eget? 

Hvis ikke så er det ikke rart du har dårlig samvittighet, for da har de sikkert gitt deg det mange ganger opp gjennom årene. Noe som selvfølgelig ikke er greit på noen måte om jeg må si det.

Hvis det ikke er sånn, så vet jeg ikke hva du får dårlig samvittighet over, med mindre du av en eller annen grunn syns det er behagelig å ha det..

Endret av ReneRene

De blir så absolutt glade og tenker ikke sånn som jeg gjør. Jeg er bare sånn laget, vil ikke såre andre. Vil glede andre hvis dere skjønner. Men skjønner at det er helt tullete. Nei, gleder meg til å se på hytte. Tusen takk for svar dere😊

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er da ingenting å få dårlig samvittighet for. Hadde jeg vært moren din hadde jeg bare blitt glad på dine vegne!

Anonymkode: a9e85...be5

Jeg veit, og det blir de. Er bare jeg som har helt idiotiske tanker🙈😂

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De blir så absolutt glade og tenker ikke sånn som jeg gjør. Jeg er bare sånn laget, vil ikke såre andre. Vil glede andre hvis dere skjønner. Men skjønner at det er helt tullete. Nei, gleder meg til å se på hytte. Tusen takk for svar dere😊

Hi

Det er en fint trekk ved deg at du ikke vil såre andre. Men fakta er at det vil ikke folk flest heller. De fleste vil unngå det, og de som ikke bryr seg eller til og med vil såre andre mennesker, er enten sosialt uintelligente eller har psykopatiske trekk. Eller de er veldig krenket. Så enkelt er det. 

Så at du er redd for å såre er ikke noe spesielt trekk ved deg. At du er redd for å såre fordi du kjøper deg noe, det er mer uvanlig. Og spesielt når ingen blir såret eller får den minste negative reaksjon- heller tvert om. I din situasjon er den dårlige samvittigheten helt irrasjonell, og jeg vet ikke engang om du skjønner det? Siden du faktisk spør her hva andre ville gjort. 

Jeg syns du skal prøve å finne ut hvorfor du føler at du ikke fortjener ting, og hvor de tankene oppsto. Må være slitsomt å ikke inne seg ting uten å føle på skyld. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er en fint trekk ved deg at du ikke vil såre andre. Men fakta er at det vil ikke folk flest heller. De fleste vil unngå det, og de som ikke bryr seg eller til og med vil såre andre mennesker, er enten sosialt uintelligente eller har psykopatiske trekk. Så enkelt er det. 

Så at du er redd for å såre er ikke noe spesielt trekk ved deg. At du er redd for å såre fordi du kjøper deg noe, det er mer uvanlig. Og spesielt når ingen blir såret eller får den minste negative reaksjon- heller tvert om. I din situasjon er den dårlige samvittigheten helt irrasjonell, og jeg vet ikke engang om du skjønner det? Siden du faktisk spør her hva andre ville gjort. 

Jeg syns du skal prøve å finne ut hvorfor du føler at du ikke fortjener ting, og hvor de tankene oppsto. Må være slitsomt å ikke inne seg ting uten å føle på skyld. 

det slår deg aldri noensinne at ett utrykk ikke nødvendigvis er ment så innmari dramatisk som du baserer svarene dine på?

Anonymkode: 643c7...684

Jeg syns dere skal tenke litt på dere selv.
Dine foreldre har tilgang på hytten via jobben, og ingen andre er interessent i den, men det er ingen garantier at det ikke kommer nye ansatte senere som vil være interessert i å benytte seg av den. Spesielt med slik den økonomiske situasjonen er akkurat nå.  Kan for bli til at andre også kan være interessert i å låne den.

En annen ting er at dersom dine foreldre skifter jobb, eller når de går av med pensjon vil dere ikke har denne hytten tilgjengelig lenger.

Syns dere skal kjøpe den dere har lyst på

Anonymkode: 3c2a9...4f2

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg syns dere skal tenke litt på dere selv.
Dine foreldre har tilgang på hytten via jobben, og ingen andre er interessent i den, men det er ingen garantier at det ikke kommer nye ansatte senere som vil være interessert i å benytte seg av den. Spesielt med slik den økonomiske situasjonen er akkurat nå.  Kan for bli til at andre også kan være interessert i å låne den.

En annen ting er at dersom dine foreldre skifter jobb, eller når de går av med pensjon vil dere ikke har denne hytten tilgjengelig lenger.

Syns dere skal kjøpe den dere har lyst på

Takk for svar. Kommer til å gjøre det. Det er 12 hytter de har til rådighet så det vil ikke være noe problem, selv når pappa går av med pensjon, kan gjøre det nå, så har de fortsatt den goden. 

Men har tenkt litt mer igjennom det og skjønner hva dere skriver😊 

Til deg ReneRene, litt vanskelig å forklare hva jeg mener med dårlig samvittighet, vet ike helt hva jeg mener selv, men ja...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde ikke kjøpt egen hytte, men ikke pga noe samvittighet overfor foreldre. Mer min økonomiske samvittighet.

Anonymkode: dffdb...884

Hva mener du med økonomisk samvittighet?

I de fleste tilfeller så lønner det seg å investere i eiendom på lang sikt

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg veit, og det blir de. Er bare jeg som har helt idiotiske tanker🙈😂

Hi

Da må du ta deg sammen og lære deg å tenke i andre baner. 

Anonymkode: eda74...5d4

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde ikke kjøpt egen hytte, men ikke pga noe samvittighet overfor foreldre. Mer min økonomiske samvittighet.

Anonymkode: dffdb...884

Hadde jo aldri vurdert det hvis vi ikke hadde hatt råd. Vi har 1 mill i egenkapital, hvis vi skal bruke alt, og hytta koster 1,4.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...