Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Noen med skoliose med grad over 40 grader. Hva har blitt gjort/ hvilke plager har dere hatt/ har. Takknemelig for svar👏🏻 Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Om barnet/ungdommen ikke er utvokst kan man bruke korsett. Dette kan holde kurven og i noen tilfeller kan det også bedre den. I en vekstspurt kan man bli verre, men forverringen ville vært større uten korsett. I Norge har man valgt noen typer korsett, men i andre land kan man få tak i andre typer. Velger man å dra til utlandet må man betale selv. Det er noen fra Norge som f.eks. som har dradd til Danmark. Googler du finner du artikler på dette. I tillegg til kurve og rotasjon har det betydning hvor balansert kroppen er. Velger man korsettbruk så bør man etterstrebe å bruke korsettet opp mot 23 timer i døgnet med fratrekk fra tider i aktivitet. Man kan få øvelser fra fysio som både styrker kjernemuskulaturen, men også strekker ut den siden der muskler og sener er kortere/strammere pga. av skoliosen. For noen barn/ungdom har korsettbruk veldig god effekt, mens andre responderer dårlig. Her kan noen ganger resultatet spores tilbake til bruken av korsettet da det er veldig viktig at det brukes mye. Er dette en ungdom/ung voksen som er utvokst så opereres neppe en slik kurve. Man tenker som regel ikke på operasjon før kurven er større enn 45 grader. Men operasjon er frivillig og man kan velge å avstå fra dette. Unge voksne leges etter store operasjoner bedre enn voksne så man bør helst ha bestemt seg for om man ønsker operasjon før man er 25, men man kan opereres senere også. Ved en kurve under 30/35 grader når man er utvokst regner man ikke med at den vil sige noe videre i voksen alder. For større kurver kan den sige litt når man blir eldre. Slik det er nå blir den delen av ryggen som har kurven avstivet ved en operasjon. Er det i øvre del av ryggen hemmer det mindre enn om det er i korsryggen. Også her er det skrevet artikler om ungdom som har valgt operasjon. Du finner om du googler. Noen kan få vondt i ryggen av skoliose og ved større kurver kan plassen til hjerte og lunger påvirkes (men dette er større kurver enn 40 grader). Det er flere kjente personer som har skoliose - f.eks. Usain Bolt. Anonymkode: 610d1...5b4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Om barnet/ungdommen ikke er utvokst kan man bruke korsett. Dette kan holde kurven og i noen tilfeller kan det også bedre den. I en vekstspurt kan man bli verre, men forverringen ville vært større uten korsett. I Norge har man valgt noen typer korsett, men i andre land kan man få tak i andre typer. Velger man å dra til utlandet må man betale selv. Det er noen fra Norge som f.eks. som har dradd til Danmark. Googler du finner du artikler på dette. I tillegg til kurve og rotasjon har det betydning hvor balansert kroppen er. Velger man korsettbruk så bør man etterstrebe å bruke korsettet opp mot 23 timer i døgnet med fratrekk fra tider i aktivitet. Man kan få øvelser fra fysio som både styrker kjernemuskulaturen, men også strekker ut den siden der muskler og sener er kortere/strammere pga. av skoliosen. For noen barn/ungdom har korsettbruk veldig god effekt, mens andre responderer dårlig. Her kan noen ganger resultatet spores tilbake til bruken av korsettet da det er veldig viktig at det brukes mye. Er dette en ungdom/ung voksen som er utvokst så opereres neppe en slik kurve. Man tenker som regel ikke på operasjon før kurven er større enn 45 grader. Men operasjon er frivillig og man kan velge å avstå fra dette. Unge voksne leges etter store operasjoner bedre enn voksne så man bør helst ha bestemt seg for om man ønsker operasjon før man er 25, men man kan opereres senere også. Ved en kurve under 30/35 grader når man er utvokst regner man ikke med at den vil sige noe videre i voksen alder. For større kurver kan den sige litt når man blir eldre. Slik det er nå blir den delen av ryggen som har kurven avstivet ved en operasjon. Er det i øvre del av ryggen hemmer det mindre enn om det er i korsryggen. Også her er det skrevet artikler om ungdom som har valgt operasjon. Du finner om du googler. Noen kan få vondt i ryggen av skoliose og ved større kurver kan plassen til hjerte og lunger påvirkes (men dette er større kurver enn 40 grader). Det er flere kjente personer som har skoliose - f.eks. Usain Bolt. Anonymkode: 610d1...5b4 Tusen takk for ar du tok deg tid til å svare. Dette er en 18 åring, skoliose påvist to steder, på det ene stedet 40 grader på den andre 29 grader. Nesten ikke hatt snerter, oppdaget tilfeldig. Venter nå på vurdering på rikshospitalet, men som mor er jeg veldig bekymret nå. Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Jeg har skoliose, usikker på antall grader, men så stor at jeg skulle vurderes ifht korsett. Viste seg imidlertid at jeg var utvokst, så var for sent. I ungdommen hadde jeg en del vondt i ryggen. Som voksen har jeg hatt perioder med ryggsmerter, men har hatt god effekt av øvelser, kiropraktorbeh. og manuell terapi. Ikke bekymre deg så lenge ungdommen ikke har smerter. Er nå i 40-årene og har hatt fire svangerskap og ryggen er fortsatt helt ok. Anonymkode: 5387d...3e7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg har skoliose, usikker på antall grader, men så stor at jeg skulle vurderes ifht korsett. Viste seg imidlertid at jeg var utvokst, så var for sent. I ungdommen hadde jeg en del vondt i ryggen. Som voksen har jeg hatt perioder med ryggsmerter, men har hatt god effekt av øvelser, kiropraktorbeh. og manuell terapi. Ikke bekymre deg så lenge ungdommen ikke har smerter. Er nå i 40-årene og har hatt fire svangerskap og ryggen er fortsatt helt ok. Anonymkode: 5387d...3e7 Takk for svar🥰. Hadde du jevnlig oppfølging på sykehus for å følge med på utvikling? Det er vel det som bekymrer meg mest at det skal bli verre. Så blir man stresset når et sykehus avviser henvisning og sender rett på Rikshospitalet. 🙈 Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Takk for svar🥰. Hadde du jevnlig oppfølging på sykehus for å følge med på utvikling? Det er vel det som bekymrer meg mest at det skal bli verre. Så blir man stresset når et sykehus avviser henvisning og sender rett på Rikshospitalet. 🙈 Anonymkode: 4a433...72a Nei, det ble ikke oppdaget før jeg var 12 og innen jeg hadde fått time på sykehus og fått tatt først røntgen av ryggen, deretter av vekstskiver i hendene, hadde jeg sluttet å vokse og det var for sent. Anonymkode: 5387d...3e7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, det ble ikke oppdaget før jeg var 12 og innen jeg hadde fått time på sykehus og fått tatt først røntgen av ryggen, deretter av vekstskiver i hendene, hadde jeg sluttet å vokse og det var for sent. Anonymkode: 5387d...3e7 Jeg skulle for øvrig til Sophies minde, var de som drev med det den gangen. Lokalsykehuset skulle henvise. Høres ut som om tenåringen allerede har vært på røntgen, og da er det ikke sikkert at det er noe mer å gjøre for lokalsykehuset. Anonymkode: 5387d...3e7
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Dytter litt på denne. Flere med erfaringer Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 Kommer nettopp fra legen nå med 16 åringen som er "skjev", legen sa at det er mange som er litt skjeve og det kan være normalt. Så begynte han å undersøke henne og da sa han, oj, du er da jammen skjev 🙈 Så nå blir det røntgen på henne i første omgang og medt sannsynlig barnelege osv. Hun hadde dreining mot høyre. Han nevnte ikke skoliose men lurer på om det kan være det. Anonymkode: 9f76d...7d5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kommer nettopp fra legen nå med 16 åringen som er "skjev", legen sa at det er mange som er litt skjeve og det kan være normalt. Så begynte han å undersøke henne og da sa han, oj, du er da jammen skjev 🙈 Så nå blir det røntgen på henne i første omgang og medt sannsynlig barnelege osv. Hun hadde dreining mot høyre. Han nevnte ikke skoliose men lurer på om det kan være det. Anonymkode: 9f76d...7d5 Det var trist å høre. Håper det ordner seg for dere og at skjevheten ikke er stor som hos oss. 👏🏻 Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var trist å høre. Håper det ordner seg for dere og at skjevheten ikke er stor som hos oss. 👏🏻 Anonymkode: 4a433...72a Krysser fingra for det 🤞 Håper vi får røntgen raskt 😊 Ser du godt at ryggen er skjev på din ungdom? Anonymkode: 9f76d...7d5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Krysser fingra for det 🤞 Håper vi får røntgen raskt 😊 Ser du godt at ryggen er skjev på din ungdom? Anonymkode: 9f76d...7d5 Jeg har ikke sett/ tenkt på det før, men nå når jeg vet om det så ser jeg at det ene skulderbladet er mer ute enn den andre. Hører gjerne fra deg når dere har kommet videre. Fint å ha noen å dele tanker/ erfaringer med i og med at vi skal nok gjennom det samme. Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har ikke sett/ tenkt på det før, men nå når jeg vet om det så ser jeg at det ene skulderbladet er mer ute enn den andre. Hører gjerne fra deg når dere har kommet videre. Fint å ha noen å dele tanker/ erfaringer med i og med at vi skal nok gjennom det samme. Anonymkode: 4a433...72a Jeg ha sett at hun har vært skjev i ca 3 år, men trodde det var holdningen hennes og pga hun brukte skulderveske som hun borte alle skolebøkene i,samme skuldra hele tiden. Har ikke hatt vondt så har ikke tenkt over det sånn og ha må så dårlig samvittighet 😢 Var min fysioterapeut som ba meg få henne til å bøye seg fremover for å se om det var noen forskjell på skulderbladene og det var det 🙈 Men jeg ante jo ikke at man kunne sjekke det slik. Enig, det er fint siden vi sikkert skal gjennom mye av det samme.. Legger ved ett bilde av ryggen hennes så ser du hvordan den ser ut 🙈 Anonymkode: 9f76d...7d5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg ha sett at hun har vært skjev i ca 3 år, men trodde det var holdningen hennes og pga hun brukte skulderveske som hun borte alle skolebøkene i,samme skuldra hele tiden. Har ikke hatt vondt så har ikke tenkt over det sånn og ha må så dårlig samvittighet 😢 Var min fysioterapeut som ba meg få henne til å bøye seg fremover for å se om det var noen forskjell på skulderbladene og det var det 🙈 Men jeg ante jo ikke at man kunne sjekke det slik. Enig, det er fint siden vi sikkert skal gjennom mye av det samme.. Legger ved ett bilde av ryggen hennes så ser du hvordan den ser ut 🙈 Anonymkode: 9f76d...7d5 Bare for å berolige, min rygg ser mye verre ut og jeg har lite plager (i 40-årene nå). Anonymkode: 5387d...3e7
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 Vi satser på at dette skal gå bra og takk til deg over som gir oss håp🥰. Det viktigste er at de ikke har vondt. Min datter har den siste tiden sagt at hun kan kjenne ubehag noen ganger, men ikke direkte vondt. Og jeg har tenkt det samme som deg ifht at jeg ikke oppdaget det før, men det er jo ikke slik at vi kommer i settinger at vi observerer dem når de er bøyd. Hos min datter ble det tilfeldig oppdaget i sommer da hun tok bilde av lungene ( var mye syk). Vi satser på at det går bra. Skulle gjerne sendt deg personlig melding, men ikke sikker hvordan jeg gjør det🤷♂️. Kunne der oppdatert deg etter at vi har vært på Riksen. Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare for å berolige, min rygg ser mye verre ut og jeg har lite plager (i 40-årene nå). Anonymkode: 5387d...3e7 Så godt å høre 😊 Går du til fysioterapi, trener du styrke? Det har min datter fått anbefalt.. Anonymkode: 9f76d...7d5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vi satser på at dette skal gå bra og takk til deg over som gir oss håp🥰. Det viktigste er at de ikke har vondt. Min datter har den siste tiden sagt at hun kan kjenne ubehag noen ganger, men ikke direkte vondt. Og jeg har tenkt det samme som deg ifht at jeg ikke oppdaget det før, men det er jo ikke slik at vi kommer i settinger at vi observerer dem når de er bøyd. Hos min datter ble det tilfeldig oppdaget i sommer da hun tok bilde av lungene ( var mye syk). Vi satser på at det går bra. Skulle gjerne sendt deg personlig melding, men ikke sikker hvordan jeg gjør det🤷♂️. Kunne der oppdatert deg etter at vi har vært på Riksen. Anonymkode: 4a433...72a Ja,vi får satse på det! Min datter har også kjent på noe ubehag på høyre side ved nederste ribbein ellers ingen plager 😊 Hun har nettopp startet på frisørlinja så legen var litt spent på om det var yrket for henne når han så ryggen, men sa at hun måtte bare gjøre det hun ønsket så fikk tiden vise om det går. Jeg tenkte på å sende deg en melding og, siden vi er i samme båt, men også usikker på hvordan jeg gjør det.Hadde vært kjekt med oppdatering etter at dere har vært på riksen 😊 Tilhører dere riksen eller har dere blitt sendt dit? Anonymkode: 9f76d...7d5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 Sendte deg meld nå, fikk du den🙈 Anonymkode: 4a433...72a
Mamma_til_3_jenter <3 Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sendte deg meld nå, fikk du den🙈 Anonymkode: 4a433...72a Nei,finner ingen 🙈 Jeg lar være å trykke på anonym så kan du sende rul meg da 😊
Anonym bruker Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 Mamma_til_3_jenter <3 skrev (10 minutter siden): Nei,finner ingen 🙈 Jeg lar være å trykke på anonym så kan du sende rul meg da 😊 Ingenting nå heller? Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2023 #21 Skrevet 12. september 2023 Sønnen min har. Ble oppdaget etter han startet på bygg og anlegg og fikk betennelser i knær og hofter i ett sett. Han har også forskjellig lengde på bein. Ble fulgt opp på barneskolen av fysio, men der ble det ikke oppdaget. Mulig det har kommet etter tenårene, han ble veldig høy i løpet av siste år på barneskole og gjennom ungdomsskolen. Går bra i hverdagen, men han må velge en annen retning for fremtidig yrke, da det blir å be om sykmelding og omskolering på sikt. Anonymkode: 09538...6a8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2023 #22 Skrevet 12. september 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Sønnen min har. Ble oppdaget etter han startet på bygg og anlegg og fikk betennelser i knær og hofter i ett sett. Han har også forskjellig lengde på bein. Ble fulgt opp på barneskolen av fysio, men der ble det ikke oppdaget. Mulig det har kommet etter tenårene, han ble veldig høy i løpet av siste år på barneskole og gjennom ungdomsskolen. Går bra i hverdagen, men han må velge en annen retning for fremtidig yrke, da det blir å be om sykmelding og omskolering på sikt. Anonymkode: 09538...6a8 Vet du hvor mange grader skjevhet han har i ryggen og har han smerter? Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2023 #23 Skrevet 12. september 2023 Jeg har skoliose. Fra nakken og ned som en banan. Ble fulgt med på da jeg var liten, men har aldri hatt problemer. Er 40 år og jobber i barnehage. Anonymkode: 5a333...6cf
Anonym bruker Skrevet 12. september 2023 #24 Skrevet 12. september 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har skoliose. Fra nakken og ned som en banan. Ble fulgt med på da jeg var liten, men har aldri hatt problemer. Er 40 år og jobber i barnehage. Anonymkode: 5a333...6cf Er så opptatt av grader jeg🙈. Vet du hvor mye dine var på? Ble det verre med alderen? Anonymkode: 4a433...72a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2023 #25 Skrevet 12. september 2023 Min datter såg og ut som en banan, de såg det tidlig, på første kontroll på helsestasjonen etter fødsel. Vi gikk til fysio med henne hver uke fra da og til hun ble 12 år. Ikke hatt vondt i rygg etterpå , hun er 19 nå Anonymkode: 17120...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå