Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Jeg tørr ikke si til mine kollegaer at vi leier og ikke eier. Alle de eier og de snakker hele tiden om at folk som leier kaster penger ut av vinduet. Vi er i 40 årene men har aldri klart å spare opp egenkapital. Har vel innsett at vi må leie for resten av livet Anonymkode: f88a7...4d4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Det er absolutt ingen skam å leie! Og Slik den økonomiske situasjonen er nå er det absolutt ikke sikkert at det er mer økonomisk eller billigere å eie enn å leie. Men der er litt overraskende at to voksne mennesker i 40-årene aldre har greid å spare opp noe som helst egenkapital. Hadde dere aldri sommerjobb i tenårene? Aldri jobb ved siden av studier? Satte dere ikke av noe av lønnen til sparing før dere fikk barn? Anonymkode: 818f1...f10
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Jeg leier selv, og syntes det er fantastisk. Jeg har ikke noe ansvar for boligen, annet enn vanlig vedlikehold. F.eks.: Varmtvannstanken måtte skiftes da den var over 30 år gammel, og alt jeg måtte gjøre, var å passe på at det var fri tilgang til den. Det å avtale med fagpersoner, og det å betale for den, gjorde eieren. Det er selvsagt en klok invistering å kjøpe egen bolig. Men så kommer det på hva du ønsker selv. Det økonomiske gode av å eie selv, eller friheten til å slippe det «tunge» vedligeholdet? Til sommeren skal boligen her males. Jeg har sagt meg villig til å bli med på selve vaskingen og malingen, men jeg slipper å kjøpe inn og tenke på alt det andre som kommer med å male bolig. Eierene har likevel bestemt seg for å leie folk til å gjøre jobben. Anonymkode: f0902...51f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Jeg er 40 og leier. Er alenemor på 10. året og ingen mulighet til å spare. Ungdomstida og starten av voksenlivet gikk til rusmisbruk. Ikke akkurat da man får lagt til side penger.. I disse dager syns jeg det er mer enn greit å leie. Rentene øker og jeg vet huseieren min sliter med lånet. Vi har faktisk lagd en privat avtale om litt høyere leie en periode slik at hun slipper å selge. Jeg er veldig fornøyd med å slippe ansvaret med å eie. Ulempen er selvfølgelig at vi kan bli tvunget til å flytte, men enn så lenge har jeg kun hatt langtidsleie. Anonymkode: 1c0c8...0e2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 Hvis du hadde vært en kul person, så hadde du lett sagt det. "Vi har vært elendige på å spare, og mest sannsynlig blir vi ikke bedre da vi er for glad i å bruke penger. Så da får vi ta konsekvensene ved å leie, og egentlig har vi ikke noe mot det. Vi har det jo bra jevnt over, så har ikke så mye å klage på." Det kunne du sagt med et smil og løftet hode. Men du er sikkert en usikker person som føler deg mindreverdig og tror du blir dømt for alt du gjør og mener som ikke er helt a-4. Så da får du bare sitte der duknakket og skamme deg da. Det er jo ditt valg som voksen person. Anonymkode: ba2dc...26f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Jeg har nylig kjøpt og jeg savner allerede å leie. Ansvaret med å eie tynger meg veldig. Økonomisk betaler jeg mindre for å eie, men det er alt det andre ansvaret som tidvis tar nattesøvnen fra meg. Nå har jeg aldri følt skam over å leie. Trivdes kjempe godt med det😄 Men så måtte vi flytte pga. at huseierne skulle bruke huset selv. Trangt og dyrt leiemarked gjorde at jeg likevel valgte å kjøpe. Angrer som en hund😌 Anonymkode: 1b26c...b4d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 Du er langt fra alene. I jobben min er jeg hvordan boligmarkedet er i min kommune og det er folk i alle mulige livssituasjoner som leier bolig. Det er ingen skam å leie bolig. I stedet for å skjemmes og holde det hemmelig, hvorfor ikke si at "Vi velger å leie, vi. Vi synes det er den beste løsningen for oss." Der andre har valgt å spinke og spare for å kjøpe har dere helt sikkert hatt annen glede av pengene. Anonymkode: f31be...a0b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det er absolutt ingen skam å leie! Og Slik den økonomiske situasjonen er nå er det absolutt ikke sikkert at det er mer økonomisk eller billigere å eie enn å leie. Men der er litt overraskende at to voksne mennesker i 40-årene aldre har greid å spare opp noe som helst egenkapital. Hadde dere aldri sommerjobb i tenårene? Aldri jobb ved siden av studier? Satte dere ikke av noe av lønnen til sparing før dere fikk barn? Anonymkode: 818f1...f10 For et motstridende innlegg. Du skriver at det ikke er noen skam å leie, for så i hele siste avsnitt subtilt fortelle at det er akkurat det det er. For det "er jo merkelig da..bla bla" 🙄 Anonymkode: ba2dc...26f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det er absolutt ingen skam å leie! Og Slik den økonomiske situasjonen er nå er det absolutt ikke sikkert at det er mer økonomisk eller billigere å eie enn å leie. Men der er litt overraskende at to voksne mennesker i 40-årene aldre har greid å spare opp noe som helst egenkapital. Hadde dere aldri sommerjobb i tenårene? Aldri jobb ved siden av studier? Satte dere ikke av noe av lønnen til sparing før dere fikk barn? Anonymkode: 818f1...f10 Vil ikke komme med unnskyldninger. Men vi lærte ikke noe om økonomi fra foreldre våre. De brukte alle pengene på alkohol. Vi jobbet som vikarer i mange år. Hadde variabel inntekt. Så fikk vi fast jobb og da ble mannen syk og ble uføretrygdet. Men vet at vi burde ha vært flinkere til å spare Anonymkode: f88a7...4d4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vil ikke komme med unnskyldninger. Men vi lærte ikke noe om økonomi fra foreldre våre. De brukte alle pengene på alkohol. Vi jobbet som vikarer i mange år. Hadde variabel inntekt. Så fikk vi fast jobb og da ble mannen syk og ble uføretrygdet. Men vet at vi burde ha vært flinkere til å spare Anonymkode: f88a7...4d4 Det er INGEN skam i å leie❤️ Det er kun i Norge at man er sykelig opptatt av å eie. I de fleste andre land leier majoriteten. Til og med enkelte Hollywood-fruer leier😊 Og jo, man får MYE igjen for å leie og det er slett ikke penger ut av vinduet. Man får tak over hodet, en dør å låse, et sted å sove og spise, et hjem, et sted å skape minner, en plass å ha sofa og tv-kvelder osv. Du trenger ikke føle skam og mindreverdighet over å leie. Og du slipper alt ansvaret, som i allfall jeg mistrives sterkt med. Blir nok leiemarked på meg igjen når jeg kan selge uten tap😀 Anonymkode: 1b26c...b4d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Det er absolutt ingenting å skamme seg over!!! Er da mange som leier også, er ikke noe galt i det. Selv var jeg så heldig at da jeg ble singel for mange år siden, var det ikke noe krav til egenkapital. Så da fikk jeg kjøpt meg en leilighet - litt under tvil fra banken. Men jeg bor her fortsatt, og det har gått helt fint. Synes det stilles veldig store krav for å få kjøpe nå. Jeg er veldig glad for at jeg eier, da kan jeg gjøre akkurat som jeg vil med leiligheten. MEN: Ser absolutt ikke ned på de som leier!!! Anonymkode: 12887...675
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 Utrolig merkelig dette uttrykket "å kaste penger ut av vinduet" når noen leier! Som leietaker betaler du for en vare, på lik linje som når du betaler strøm. Man betaler - og for noe igjen! Få ting her i livet er gratis. Og dessuten; de færreste som eier bolig har kjøpt med egne penger! Det er bankens penger, og det betales en sinnsyk mengde renter til banken. Altså kan det også ses på som å kaste penger ut vinduet. Som leietaker slipper du renter, kommunale avgifter, husforsikring osv. Det som er utrolig dumt, er at man her til lands ikke har bygd bolig for leie, slik som i andre land. Det er vanlig med store leiegårder i andre land, som er organisert ved offentlig utleie. Ikke som her til lands der private "hushaier" leier ut sokkel eller annet. Anonymkode: 8598a...603
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 Takk for svar Er litt trist at barna ikke kan arve noe etter oss. Men tror de klarer seg uansett Anonymkode: f88a7...4d4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Utrolig merkelig dette uttrykket "å kaste penger ut av vinduet" når noen leier! Som leietaker betaler du for en vare, på lik linje som når du betaler strøm. Man betaler - og for noe igjen! Få ting her i livet er gratis. Og dessuten; de færreste som eier bolig har kjøpt med egne penger! Det er bankens penger, og det betales en sinnsyk mengde renter til banken. Altså kan det også ses på som å kaste penger ut vinduet. Som leietaker slipper du renter, kommunale avgifter, husforsikring osv. Det som er utrolig dumt, er at man her til lands ikke har bygd bolig for leie, slik som i andre land. Det er vanlig med store leiegårder i andre land, som er organisert ved offentlig utleie. Ikke som her til lands der private "hushaier" leier ut sokkel eller annet. Anonymkode: 8598a...603 Du skriver " Det er bankens penger, og det betales en sinnsyk mengde renter til banken. Altså kan det også ses på som å kaste penger ut vinduet." Det stemmer ikke for mange, prisveksten på bolig har gitt mange solide gevinster, vi har selv tjent mange millioner på å kjøpe bolig. Dette kommer selvsagt an på markedet, som varierer i Norge, for vår del er det Oslo. I tillegg får man skattelette for en del av renteutgiftene. Men jeg ser selvsagt ikke ned på de som leier bolig. Jeg kommer selv fra enkle kår og for meg har det derfor vært ekstra motiverende å jobbe og spare for å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 6594d...f72
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): For et motstridende innlegg. Du skriver at det ikke er noen skam å leie, for så i hele siste avsnitt subtilt fortelle at det er akkurat det det er. For det "er jo merkelig da..bla bla" 🙄 Anonymkode: ba2dc...26f Er så enig. Runde av med akkurat de kommentarene som gjør at dette ikke er noe man vil dele med omverden, for da kommer alt det med på kjøpet! Nei du, trådstarter, det er ingen skam i å leie. Du forsørger jo deg og familien din. Du skriver at foreldrene dine brukte alle pengene på alkohol, hvis du har klart å snu fra en vanskelig oppvekst selv til å gi dine egne en god, har du både brutt ett mønster og klart noe som er en langt større bragd enn verdier bundet i egenkapital. Anonymkode: 1abe9...555
Anonym bruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 Ang det å eie sin egen bolig, så står vi i en særstilling her i Norge. Her er det liksom regelen at man eier, mens man ikke trenger å dra lenger enn over til Sverige før det er nesten helt vanlig å leie. Det er forresten i endring her hjemme også, og i alle fall ikke noe å skamme seg over. Det er innmari mange fordeler ved å leie, selv om det kanskje totalt sett koster litt mer. Må være fantastisk deilig å ikke ha ansvar! Selv eier jeg (vi), men jammen er det mange ulemper med det også. Synes du bare kan si det, i en naturlig setting, at "jo, vi leier og lever godt med det". Anonymkode: 069ea...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå