Gå til innhold

Svart penbukse i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

I vår familie hadde det ikke vært innafor å komme i bukse til konfirmasjon. Det hadde blitt respektløst. I vår familie har vel 90 % bunad. De damene som ikke har bunad kommer i en pen kjole. 

Anonymkode: c1102...02c

For en skrullete faamilie dere er.

Anonymkode: e4a56...0d3

Hadde noen i min familie eller krets gjort det slik at det kun var akseptert med bunad, hadde jeg ikke tatt på bunad i ren trass. 

Bruker ikke dressbukser eller blazer heller, men mener definitivt at man fint kan være lekkert pyntet i det. Gå for penbukse hvis du føler deg vel i det. Selv har jeg vært i to "bunadanledninger" på 2 uker. Hadde penkjole.

prekæs skrev (25 minutter siden):

Hadde noen i min familie eller krets gjort det slik at det kun var akseptert med bunad, hadde jeg ikke tatt på bunad i ren trass. 

Bruker ikke dressbukser eller blazer heller, men mener definitivt at man fint kan være lekkert pyntet i det. Gå for penbukse hvis du føler deg vel i det. Selv har jeg vært i to "bunadanledninger" på 2 uker. Hadde penkjole.

Jeg skriver at 90 % av damene i familien har bunad. Altså de som har bunad i familien benytter den i festlige anledninger som dåp, navnefest,  konfirmasjon, bryllup, 17. Mai osv. 

De damene som ikke har bunad kommer i pen kjole. Det er helt innafor 👍 Men å komme i bukse der andre kommer i bunad hadde nok blitt sett på som litt underlig i familie. Man pynter seg til festlig lag😊 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I vår familie hadde det ikke vært innafor å komme i bukse til konfirmasjon. Det hadde blitt respektløst. I vår familie har vel 90 % bunad. De damene som ikke har bunad kommer i en pen kjole. 

Dette kalles kulturkonservatisme på høyt nivå. Bor du i Sogn og Fjordane, sånn seriøst? 

Anonymkode: a1b63...6e4

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg skriver at 90 % av damene i familien har bunad. Altså de som har bunad i familien benytter den i festlige anledninger som dåp, navnefest,  konfirmasjon, bryllup, 17. Mai osv. 

De damene som ikke har bunad kommer i pen kjole. Det er helt innafor 👍 Men å komme i bukse der andre kommer i bunad hadde nok blitt sett på som litt underlig i familie. Man pynter seg til festlig lag😊 

Og noen føler seg mer pyntet og mer vel i en svart penbukse enn kjole....

Anonymkode: b4f25...1c4

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette kalles kulturkonservatisme på høyt nivå. Bor du i Sogn og Fjordane, sånn seriøst? 

Anonymkode: a1b63...6e4

For der er du godt kjent, liksom, så du vet st det er kulturkonservstismens arnested i Norge? 

Anonymkode: aaacd...bf5

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Glad jeg ikke er i din familie. Jeg ville seriøst blitt hjemme hvis det var påtvunget å stille i bunad eller penkjole i festlig lag. 

Anonymkode: 4c9ef...7a6

Anonym bruker skrev (På 11.9.2023 den 8.46):

Glad jeg ikke er i din familie. Jeg ville seriøst blitt hjemme hvis det var påtvunget å stille i bunad eller penkjole i festlig lag. 

Anonymkode: 4c9ef...7a6

Det er jo i grunnen helt alminnelig å pynte seg når man skal i festlig lag. Det er jo ikke noe man tvinger på folk, men noe de aller fleste vet og gjør helt av seg selv. Hun du siterer sier heller ikke at det er påtvunget. Hun sier bare at i hennes familie ville det vært underlig å komme i bukse. Det samme gjelder for min familie. Jeg har vært i rundt 20 konfirmasjoner og har enda til gode å se en dame i bukse i slikt lag. Jeg har heller ikke sett det i bryllup eller barnedåp. Når det er sagt så ville jeg ikke hevet et øyebryn om noen gjorde det så lenge det faktisk synes at man har pyntet seg og ikke kommer i hverdagstøy, men det hadde vørt uvanlig i vår familie også. 

Anonymkode: d417f...a31

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo i grunnen helt alminnelig å pynte seg når man skal i festlig lag. Det er jo ikke noe man tvinger på folk, men noe de aller fleste vet og gjør helt av seg selv. Hun du siterer sier heller ikke at det er påtvunget. Hun sier bare at i hennes familie ville det vært underlig å komme i bukse. Det samme gjelder for min familie. Jeg har vært i rundt 20 konfirmasjoner og har enda til gode å se en dame i bukse i slikt lag. Jeg har heller ikke sett det i bryllup eller barnedåp. Når det er sagt så ville jeg ikke hevet et øyebryn om noen gjorde det så lenge det faktisk synes at man har pyntet seg og ikke kommer i hverdagstøy, men det hadde vørt uvanlig i vår familie også. 

Anonymkode: d417f...a31

Hun skriver at det ikke hadde vært innafor i hennes familie å gå med bukse. at det hadde vært respektløst. Det er langt fra å mene at det hadde vært underlig altså. Jeg synes det er helt sprøtt å skal dømmes som respektløs bare fordi man ønsker å gå med penbukse.

Anonymkode: e4a56...0d3

Anonym bruker skrev (På 10.9.2023 den 22.43):

Man kan da virkelig være pent pyntet i bukse og bluse. Jeg er glad familien min er varm og romslig og setter pris på at folk kommer til fest uten å se på noen som underlige. En venninne av min søster går i jeans og T-skjorte hver dag, året rundt. Når hun da kommer i penbukse, hæler og pen bluse har hun virkelig pyntet seg ‘nok’. 

Anonymkode: 34ac3...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...