Gå til innhold

Folk som påstår at de er allergiske mot kiwi, fordi de blir rare i munnen av det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vel, de fleste blir vel rare i munnen av å spise kiwi? Man er ikke allergisk av den grunn. 

Anonymkode: cd404...13c

Nok en selverklært ekspert, det er mange av de her inne. Hva i alle dager skal vi egentlig med leger.

Anonymkode: 2170b...3ab

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vel, de fleste blir vel rare i munnen av å spise kiwi? Man er ikke allergisk av den grunn. 

Jo, det heter oral kryssallergi

Anonymkode: bc966...004

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Begynner å svi på tunga og i ganen når jeg spiser kiwi, aldri tenkt på at det er allergi, har bare tenkt at safta er sterk…

Anonymkode: bab57...aca

Det er oral allergi

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Blir mere tett i halsen og svelget. Ananas tåler jeg litt bedre, den bare små prikker på tunga, slik det gjør på alle. 

Anonymkode: 5947f...556

Så det du sier, er at en du kjenner sier at hen er allergisk og du tror ikke på det? 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Blir mere tett i halsen og svelget. Ananas tåler jeg litt bedre, den bare små prikker på tunga, slik det gjør på alle. 

Det småprikker ikke på tunga hos alle, men det er individuelt hvor mye man reagerer 

Jeg klør i munnen og halsen og tungen føles større i munnen når jeg spiser kiwi (og epler, moreller, nektariner, pærer og gulrot i rå tilstand). Det er forferdelig ubehagelig. Det er slik jeg er blitt forklart av legen en kryssallergi fordi jeg er allergisk mot bjørk. Hva du tror eller ikke tror er mindre interessant.

Anonymkode: ba37c...6a2

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ananas prikker heller ikke på tunga for alle. Hva er det med dere som tror dere snakker for alle?

Anonymkode: 1b600...6e3

Verken ananas eller kiwi skal prikke på tunga altså, det gjør det på ei venninne, men hun er allergisk mot mye annet, og da kan det også påvirke når man spiser kiwi og ananas har hun fått beskjed om. Det er ikke en alvorlig allergi, men det er en allergi.

Anonymkode: 1b296...75e

Jeg blir heller ikke rar i munnen av kiwi (eller ananas).

Men sønnen min som har div allergier, som pollen, nøtter, katt osv blir det

Jeg har tenkt at det er kryssallergi 

Anonymkode: c878b...d3f

Utenom chili og andre sterke matvarer skal man ikke oppleve verken prikking, kløe eller svie i munnen av å spise noe. 

Intoleranse kan vel ofte brukes i de milde formene, men problemet med intoleranse er at det fort, over natten, kan utvikle seg til ganske alvorlig allergi, spesielt om det inntas ofte.

Jeg hadde den prikkingen i munnen av Kiwi. Siden det kun var det tenkte jeg aldri noe mer over det, før det skikkelig smalt og jeg endte i ambulanse pga anafylaktisk sjokk. Så dere som opplever prikking/kløe/svie av matvarer; vær forsiktige og oppmerksomme.

Anonymkode: 2b335...069

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er oral allergi

Mulig det, aldri tenkt over det, men spiser ikke kiwi mer pga ubehaget!

Anonymkode: bab57...aca

Jenta mi har bjørkepollenallergi og reagerer på ihvertfall eple og kiwi, blir og rar i munnen av nøtter. Dette kalles kryssallergi.

Anonymkode: 33d27...df8

👆🏻 ikke noe man påstår akkurat, tunge og svelg hovner opp. Allergimedisin holder ikke, må prednisolon til for å roe det ned 🤨

Anonymkode: c5efd...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...