Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Vi skal kjøpe en bolig til 10 mill. Det er leilighet i kjeller vi skal leie ut. Vi har EK på 4 mill. Til sammen har vi utbetalt 100.000 i mnd. Alle rundt oss er helt forferdet. Vi har selv om vi ikke har trengt, betalt 40-50.000 ned på lånet hver mnd, og med dagens rente vil det ligge på det samme. Og dette er uten innleieinntekter. Med utleieinntekter vil vi ha ca 115k etter skatt hver mnd. Er det så galskap? Anonymkode: fe9e4...5a7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Helt galskap det ja spørs du meg. Aldri i livet om jeg hadde greid å sove om natten med det regnestykket der Anonymkode: c9e94...4fd
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Nei det synes jeg ikke. Dere har god betjeningsevne. Om det skulle være nødvendig kan dere betale mye lån ved å redusere andre utgifter. Anonymkode: 36f7a...765
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 Avhenger av hvor sikker jobb dere har og hvor godt forsikret dere er. Hvis dere har dette på stell, er det ikke galskap. Jeg lager worst case scenario budsjett. Hva har vi om begge mister jobben og rente er på ett høyt nivå. Hvis det går rundt i lang nok periode til at du rekker å omstille deg, da går det nok helst bra 😃 Anonymkode: 852a8...587
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Hvorfor diskuterer dere privatøkonomien med alle rundt dere? Anonymkode: cb9b9...6ea
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 Vi har ca samme inntekt og hadde aldri i verden turt å ha så mye lån. Jeg tenker alltid i verste fall, altså sykdom, nedgangstider o.l. og renten skal opp, opp, opp. At vi fremdeles kan sitte med huset, også alene, uten å bo oss ihjel er viktig for oss. Vi har i overkant av 100k inn hver måned Betaler: 40k på huslån fordi vi kan 10k sparing 2 voksne og 5 barn 20k mat 4k 2 biler 5-10k strøm 3k kommunale avgifter Utenom kommer klær, tv, Internett, idrett, forsikringer osv Så sååå romslig er ikke økonomien vår. Heldigvis har vi ca bare 2 mill igjen på lån så i utgangspunktet trenger vi ikke betale mer enn rundt 12k. Anonymkode: da439...f21
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Tja, ikke galskap kanskje. Men ville absolutt ikke ha anbefalt det, spesielt mtp. rentesituasjonen. Anonymkode: 05318...81b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Jeg synes det høres litt trangt ut. Vi har omtrent samme størrelse på vårt lån, 5.8 mill, på et hus med markedsverdi på rundt 11-12 mill. Vi leier ut utleiedel til 13 000 kr i måneden og har samlet fast inntekt på rundt 115 000 kr i måneden. I tillegg har vi litt andre inntekter, og en del penger i fond. Det går helt fint rundt, men jeg hadde nok kjent på litt puls om vi ikke hadde hatt de ekstra midlene som vi nå har. Dere må jo uansett vurdere selv hva dere vil klare, og renten vil sannsynligvis nå sin topp nå og gå litt ned igjen utpå neste år. Anonymkode: 1ce47...af6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Lykke til ts!😳 Anonymkode: 86da0...a3f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Jeg synes ikke det er galskap. Vi har rundt 80.000 utbetalt og huslån på i underkant 5 millioner som vi betaler rundt 30.000 på i mnd nå. Ingen billån, men litt studiegjeld. Ingen utleieleilighet. To barn, en ny bil. Bruker lite penger på mat og er veldig økonominbevisste. Vi sparer fortsatt mye hver måned og føler vi har en romslig økonomi. Vi har begge sikre jobber i det offentlige og gode forsikringer. Anonymkode: 78840...b55
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi skal kjøpe en bolig til 10 mill. Det er leilighet i kjeller vi skal leie ut. Vi har EK på 4 mill. Til sammen har vi utbetalt 100.000 i mnd. Alle rundt oss er helt forferdet. Vi har selv om vi ikke har trengt, betalt 40-50.000 ned på lånet hver mnd, og med dagens rente vil det ligge på det samme. Og dette er uten innleieinntekter. Med utleieinntekter vil vi ha ca 115k etter skatt hver mnd. Er det så galskap? Anonymkode: fe9e4...5a7 Vi har ca samme inntekt, 110 000 i måneden og 7 mill i lån, men høyere boligverdi, 19 millioner, som gir oss bedre lånebetingelser pga god sikkerhet for lånet. Vi klarer oss bra, men lever ganske nøkternt. Vi har valgt kort nedbetalingstid og kan ved behov øke denne for å redusere månedlige utgifter. Kan også leie ut en del av boligen om nødvendig. Noen synes sikkert det er galskap, men boligen er svært attraktiv (god beliggenhet i et attraktivt område) og vi har hatt mange millioner verdistigning over flere år. Anonymkode: 2eb58...89e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 6 mill i gjeld og renteinntekter pluss den lønna er da ikke noe stress... Det er vel også meldt at siste renteoppgang kommer i september og at den deretter blir stabil i hele 2024. En evt nedgang igjen kommer ikke før i 25 for det tar litt tid å stabilisere økonomien. Bare pass på at dere er godt forsikret i tilfelle sykdom og død, så går dette helt fint. Anonymkode: f3599...f82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå