Gå til innhold

Noen med nøtteallergi? Forbud i klassen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes du er veldig vanskelig ja. Barnet ditt spiser vel ikke mat som inneholder nøtter til alle måltider? Det må kunne gå an å sende med noe annet på skolen, og la ham spise nøttebarene hjemme. Problemene ditt barn har er små sett i forhold til det andre barnet, som kan dø. Du bør bare stole på at skolen har tatt riktig avgjørelse her, ikke være vanskelig å forlange legeerklæring!

Anonymkode: 9aa89...5a7

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at barnet mitt er veldig undervektig, hatt store problemer med magen, dvs har måtte blitt innlagt på sykehuset flere ganger for å få tømt tarmen for avføring, no har dette bedret seg etter lang tid. Barnet mitt har utviklet spisevegring pga alt hn har opplevd og har nå funnet mat hn kan spise uten at magen begynner å tulle seg som hn spiser uten bekymring, så det er problemet! 

Anonymkode: 1bd70...808

Jeg sier ikke at dere ikke står i en vanskelig situasjon, det er overhodet ikke det jeg mener.
Men ditt barn har cøliaki, skriver du. Hva hadde du tenkt om noen hadde samme tone overfor deg? Krevde å få se ditt barns legevurdering av ditt barns cøliakis alvorlighetsgrad? Jeg vedder på du ikke hadde likt det. Og ja, ditt barn har det også vanskelig, men åpenbart ikke så alvorlig cøliaki at det er umiddelbar fare for liv om noen har med seg en vanlig bolle. Det er forskjellige grader av det meste, både nøtteallergi og cøliaki, og vi må prøve å holde hodet kaldt og samarbeide. 

Jeg har forresten en i min familie med alvorlig cøliaki, jeg lager mye godt uten nøtter eller mandler. For ja, vi har faktisk en nøtteallergiker også. Ikke alvorlig som i at hun dør av nøtter, men alvorlig nok til at vi ikke har nøtter i hus. 
Det tjener ingen å lage konflikter, se heller etter løsninger.
Jeg bestemte meg tidlig for å bli den mammaen som baker til alle tilstelninger fordi jeg vil at alle skal kunne spise det samme. Ikke at ungen med cøliaki, med nøtteallergi, med allergi mot melk, egg  osv skal stå på sidelinjen utenfor fellesskapet, men at bollen jeg baker er for alle. Fellesskap rundt måltid fremmer også apetitt og lindrer frykt.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Neida, men det er lov å bruke vett og forstand. Å hyle opp om rett til når det gjelder liv og helse til et barn vitner om svekkede sjelsevner. 

Anonymkode: bbebf...44b

Slett ikke. Det vitner om at sutrediktaturet ikke er altomfattende. Ditt barn=ditt problem.

Anonymkode: eb130...e4a

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Disse er verdt å lese og avkrefter en del myter omkring nøtteallergi. Får ikke til å kopiere selve teksten. Det er en barnelege med PhD som har spesialisert seg på allergier. 

Anonymkode: abab8...520

amandine skrev (15 minutter siden):

Jeg sier ikke at dere ikke står i en vanskelig situasjon, det er overhodet ikke det jeg mener.
Men ditt barn har cøliaki, skriver du. Hva hadde du tenkt om noen hadde samme tone overfor deg? Krevde å få se ditt barns legevurdering av ditt barns cøliakis alvorlighetsgrad? Jeg vedder på du ikke hadde likt det. Og ja, ditt barn har det også vanskelig, men åpenbart ikke så alvorlig cøliaki at det er umiddelbar fare for liv om noen har med seg en vanlig bolle. Det er forskjellige grader av det meste, både nøtteallergi og cøliaki, og vi må prøve å holde hodet kaldt og samarbeide. 

Jeg har forresten en i min familie med alvorlig cøliaki, jeg lager mye godt uten nøtter eller mandler. For ja, vi har faktisk en nøtteallergiker også. Ikke alvorlig som i at hun dør av nøtter, men alvorlig nok til at vi ikke har nøtter i hus. 
Det tjener ingen å lage konflikter, se heller etter løsninger.
Jeg bestemte meg tidlig for å bli den mammaen som baker til alle tilstelninger fordi jeg vil at alle skal kunne spise det samme. Ikke at ungen med cøliaki, med nøtteallergi, med allergi mot melk, egg  osv skal stå på sidelinjen utenfor fellesskapet, men at bollen jeg baker er for alle. Fellesskap rundt måltid fremmer også apetitt og lindrer frykt.

Har ikke krevd å få se legeerklæringen, bare spurt skolen om det foreligge legeerklæring. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Disse er verdt å lese og avkrefter en del myter omkring nøtteallergi. Får ikke til å kopiere selve teksten. Det er en barnelege med PhD som har spesialisert seg på allergier. 

Anonymkode: abab8...520

Takk! 
hi

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes du er veldig vanskelig ja. Barnet ditt spiser vel ikke mat som inneholder nøtter til alle måltider? Det må kunne gå an å sende med noe annet på skolen, og la ham spise nøttebarene hjemme. Problemene ditt barn har er små sett i forhold til det andre barnet, som kan dø. Du bør bare stole på at skolen har tatt riktig avgjørelse her, ikke være vanskelig å forlange legeerklæring!

Anonymkode: 9aa89...5a7

Barnet spiser brød/rundstykker laget med mandelmel. Har som sagt spisevegring og er undervektig så nei mitt barn sine problemer er ikke små. Kan jo ikke la barnet mitt sulte hele skoledagen fra 8.30-15.30 heller!

Du må godta at ditt barn ikke kan ha med seg nøtter og mandelmat.

Hva om noen starter å diskutere om ditt barn? Kanskje noen synes det er plagsomt å ta hensyn til cøliaki (som du med mandler) og at fe i selskap tar sjansen på å servere barnet ditt mat med gluten fordi de har ikke sett legeerklæring og noen har hørt om tanta til naboen til Guri som har cøliaki og ho spiste en gang vanlig mat og døde ikke av det…..

som mor til et barn med en sykdom det forventes at alle andre tar hensyn, så bør du være den første som ikke lager et problem av å måtte ta hensyn til et lite barn med en enda verre tilstand enn ditt barn.

Anonymkode: 9c425...5a3

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Problemet er at barnet mitt er veldig undervektig, hatt store problemer med magen, dvs har måtte blitt innlagt på sykehuset flere ganger for å få tømt tarmen for avføring, no har dette bedret seg etter lang tid. Barnet mitt har utviklet spisevegring pga alt hn har opplevd og har nå funnet mat hn kan spise uten at magen begynner å tulle seg som hn spiser uten bekymring, så det er problemet! 

Det er jo trist og utfordrende, men hva hjelper det om allergibarnet har legeerklæring eller ikke? Tror du skolen sender ut slike oppfordringer basert på løst snakk? 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ingen som vet hvem foreldrene er eller hvilket barne et gjelder. Er bare skolen som har informert oss

hi

Og det er godt nok. Skolen skal selvsagt ikke melde hvilken dokumentasjon de har basert avgjørelsen sin på. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Slett ikke. Det vitner om at sutrediktaturet ikke er altomfattende. Ditt barn=ditt problem.

Så, la meg se om jeg skjønner dette rett. Ditt barn = ditt problem? Så da er hi sitt barn = hennes problem? Ergo er det ingen andre sin oppgave å legge til rette for at hn skal kunne spise mat med nøtter. Bra at du ser det selv! 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og et fremmed barn har heller ikke rett til å bestemme hva mitt barn skal spise.

Meg meg meg, ikke så viktig om et annet barn blir alvorlig syk.

Anonymkode: 56ed7...6e5

Det er en kjent sak at mange skoler og barnehager overdriver responsen på alvorlig allergi, og at dette står i motstrid med de offisielle anbefalingene. Dermed er det helt på sin plass å be skolen bekrefte at de faktisk har fra spesialisthelsetjenesten at dette barnets allergi er så alvorlig at det er et påkrevd tiltak. Det betyr selvfølgelig ikke at andre enn skolen skal lese selve erklæringen.

Mitt stebarn har alvorlig nøtteallergi, i tillegg til en hel rekke andre allergier. Han går med epipenn og har et par ganger blitt innlagt med fulle sirener etter å ha fått i seg mandler ved uhell. Han kan absolutt reagere om det spises nøtter f.eks i samme bil som han sitter, men da med ubehag - ikke fullt anafylaktisk sjokk. Det har virkelig aldri vært snakk om at det var anbefalt noe generelt forbud i klassen. 

Anonymkode: 7b019...ccc

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er en kjent sak at mange skoler og barnehager overdriver responsen på alvorlig allergi, og at dette står i motstrid med de offisielle anbefalingene. Dermed er det helt på sin plass å be skolen bekrefte at de faktisk har fra spesialisthelsetjenesten at dette barnets allergi er så alvorlig at det er et påkrevd tiltak. Det betyr selvfølgelig ikke at andre enn skolen skal lese selve erklæringen.

Mitt stebarn har alvorlig nøtteallergi, i tillegg til en hel rekke andre allergier. Han går med epipenn og har et par ganger blitt innlagt med fulle sirener etter å ha fått i seg mandler ved uhell. Han kan absolutt reagere om det spises nøtter f.eks i samme bil som han sitter, men da med ubehag - ikke fullt anafylaktisk sjokk. Det har virkelig aldri vært snakk om at det var anbefalt noe generelt forbud i klassen. 

Anonymkode: 7b019...ccc

Takk! Er det jeg vil frem til. Har ingen interesse i å lese legeerklæring, men vil bare få bekreftet at det foreligger legeerklæring hvor det bekreftes at skolen må sette inn forbud mot nøtter. For man dør ikke av at noen spiser mat som inneholder nøtter rundt deg nei. Det er jo bevist ved forskning at støv fra nøtter ikke svever rundt i luften

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Er det jeg vil frem til. Har ingen interesse i å lese legeerklæring, men vil bare få bekreftet at det foreligger legeerklæring hvor det bekreftes at skolen må sette inn forbud mot nøtter. For man dør ikke av at noen spiser mat som inneholder nøtter rundt deg nei. Det er jo bevist ved forskning at støv fra nøtter ikke svever rundt i luften

Men man dør heller ikke av å ikke spise nøtter. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gudameg så tette dere er. Søsteren min ble kjørt til sykehus fordi det ble servert fisk o fellesrommet. 

Anonymkode: 37e86...4d5

Men fortsatt så kan ikke din søster forvente at folk ikke spiser fisk rundt henne. Allergikeren må selv påse å holde seg unna det de er allergiske mot. 

Anonymkode: 3e740...f7c

Dette diskuteres stadig. De aller fleste brød har jo advarsel om at de «Jan inneholde spor av nøtter» Fordi det produseres varer med nøtter i samme bakeri. 
En mandel er ikke en nøtt. Da mine gikk i barnehagen hadde vi samme tilfelle som deg. Der var det barnehagen som var hysterisk. 
Det ble mye uro og diskusjoner. Til slutt ble mandel godtatt da. Men det var først etter det ble påpekt at brødet de serverte i barnehagen var merker med spor av nøtter. Barnet det var snakk om hadde med eget brød, men han spiste jo fra samme bord der brødet var. 
Jeg hadde bare sendt med barnet mandel, det er ingen nøtt. 

Anonymkode: 30737...663

Ingen som vet hvem foreldrene er eller hvilket barne et gjelder. Er bare skolen som har informert oss

hi

Denne beskjeden har vi også fått, og passet godt på til slutten av 3. trinn. Min sønn smurte da peanøttsmør på niste flere morgener på rad før vi oppdaget det. Null problem for barnet med nøtteallergi. Da gav vi sønnen vår lov til å fortsette med ulike nøtteprodukter i nisteboksen, og det allergiske barnet har aldri hatt noen form for reaksjon på skolen.

Jeg kjenner det irriterer meg ekstremt at vi alle har tatt ekstra hensyn i flere år helt uten grunn. Barna har ikke fått brødet de liker i nisteboksen pga spor av nøtter. Vi har ikke kunnet sende med sunne, hjemmelagde energibarer, ikke müsli som inneholder nøtter, ikke nøttepålegg +++ 30 husstander har hensyntatt dette i tre år for ingenting.

Når ditt barn også har spesielle behov ville jeg informert skolen om ditt barns helsehistorikk og behov for mat hen får i seg, så får skolen finne en løsning som ivaretar begge barna med særskilte behov. 

Anonymkode: 41094...521

hi

Høres veldig rart ut at barnet er så allergisk at det ikke kan være nøtter i klasserommet og samtidig ikke si hvem det gjelder. Og da mener jeg at foreldrene (ikke skolen for de som hyler om taushetsbelagte opplysninger) bør informere. Er barnet så allergisk bør det være åpenhet om det for barnet sin skyld så ikke ulykker oppstår og at man vet hva man skal gjøre i en slik situasjon. Bursdager, fritid, at et barn ved et uhell har med noe med nøtter og deler osv. Jeg hadde i alle fall ønsket at alle var informert hvis det var mitt barn. 

hi

Da får barnet ditt spise godt før og etter skolen og resten av døgnet han er på skolen. På skolen blir det nøttefritt. Det er ikke mange timene de er der for dagen så det går nok helt fint. 

Anonymkode: ece50...62a

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Denne beskjeden har vi også fått, og passet godt på til slutten av 3. trinn. Min sønn smurte da peanøttsmør på niste flere morgener på rad før vi oppdaget det. Null problem for barnet med nøtteallergi. Da gav vi sønnen vår lov til å fortsette med ulike nøtteprodukter i nisteboksen, og det allergiske barnet har aldri hatt noen form for reaksjon på skolen.

Jeg kjenner det irriterer meg ekstremt at vi alle har tatt ekstra hensyn i flere år helt uten grunn. Barna har ikke fått brødet de liker i nisteboksen pga spor av nøtter. Vi har ikke kunnet sende med sunne, hjemmelagde energibarer, ikke müsli som inneholder nøtter, ikke nøttepålegg +++ 30 husstander har hensyntatt dette i tre år for ingenting.

Når ditt barn også har spesielle behov ville jeg informert skolen om ditt barns helsehistorikk og behov for mat hen får i seg, så får skolen finne en løsning som ivaretar begge barna med særskilte behov. 

Anonymkode: 41094...521

Du vet at peanøtter ikke er nøtter, og at de med nøtteallergi som regel tåler peanøtter? Hvis de ikke er allergiske mot peanøtter i tillegg. Peanøtter er en belgfrukt og ikke en nøtt. 

Anonymkode: e0dcd...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...